شهردار رشت با حضور در تحریریه دیارمیرزا مطرح کرد:

با کمک مردم موانع را از پیش رو برمی‌داریم/اولین کارمان این بود که شهروندان احساس کنند امید به زندگی دارند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ثابت قدم گفت:یکی از موضوعات تعلق خاطر به یک محدوده جغرافیایی زنده کردن آن منطقه است.اولین نقش ما این بوده که بتوانیم کاری کنیم که شهروندان احساس کنند امید به زندگی دارند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گفتگو با فردی که افکار بلند در سر دارد و به چیزهای کوچک و دم دستی راضی نیست لذت بخش است.در لحظه لحظه اظهاراتش متوجه می شوید که عوام فریب نیست و به جای حرف زدن و شعار دادن عملگرایی را سرلوحه امور قرار داده است.با آمدن او شهر رشت جای تازه ای به خود گرفته و امید به آینده و رشت «بهتر و برتر» در دل شهروندان زنده شده است.پس از مدت ها مردم با تغییرات بوجود آمده و همچنین خدماتی که طی چند ماه آینده انجام می گیرد احساس کرده اند که رشت واقعا «شهردار» دارد.آنچه که در ذیل می آید مشروح گفتگوی ۷۰ دقیقه ای تحریریه دیارمیرزا با سیدمحمدعلی ثابت قدم , شهردار متخصص رشت است.

ثابت قدم ابتدای سخنانش را با تشکر از «دیارمیرزا» آغاز می کند و با اشاره به قدمت این پایگاه خبری از فعالیت صادقانه دیارمیرزا تجلیل می نماید.

پیاده راه در موعد مقرر به پایان می رسد

sabet ghadam (13)شهردار رشت در پاسخ به اولین سوال که در خصوص زمان اتمام طرح پیاده راه می باشد, می گوید: حدود صد روی به اتمام طرح پیاده راه مانده و این پروژه طوری انجام می شود که نه تنها بدقول نمی شویم بلکه سعی داریم زودتر از موعد مقرر هم آماده شود.

ثابت قدم بر لزوم نگاه به آینده به جای بازگشت به گذشته تاکید می کند و می افزاید:برای اجرای پروژه پیاده راه در بضاعت فرهنگی- اجتماعی و سیاسی جغرافیایی استان گیلان اطلاع رسانی صورت گرفته است. چون نمی توان تجربیات و مطالعات چندین ساله را عرض چند جلسه و سخنرانی ارائه کرد و انتظار قانع شدن همه ی افراد با انواع مختلف تفکر را داشت. نحوه اجرای پروژه به گونه ای بوده است که ترس حاکمیتی برای مسئولان بابت تغییرات ایجاد نشود.مردم علاقه مند به ایجاد تغییرات و همچنین ساخت و ساز جدید هستند و از اینگونه موضوعات استقبال می کنند و شاید اگر حمایت به موقع برخی مسئولان نبود برخی شل می شدند و پا پس می کشیدند.

تمجید از رویکرد تحول محور سپاه

شهردار رشت در ادامه سخنان خود به رویکرد تحول محور به همراه عقلانیت نیروهای« سپاه » اشاره می کند و می گوید :مسئولان سپاه از اینکه ببینند کسی کار می کند خوشحال می شوند و در هرجایی هم که از منابع مالی لازم برخوردار باشند از هیچگونه حمایتی خودداری نمی کنند.اصل حمایت سپاه را می پذیرم و ذات تحول در مسئولان سپاه را زیاد می بینم.

طرح پیاده راه محرک توسعه است

sabet ghadam (12)ثابت قدم بر اصل مدیریت و اقتدار مدیریتی تاکید می کند و از طرح پیاده راه به عنوان محرک توسعه نام می برد و به ذکر مصادیقی در این ارتباط می پردازد.
شهردار رشت بیان می دارد:طرح پیاده راه به دلیل این که محرک توسعه محسوب می شود دارای اهمیت است. وقتی می گوییم قبل از اجرای پروژه زیرساخت بسازید یعنی اینکه در ذهنمان طرح پیاده راه را به عنوان «محرک توسعه» نپذیرفته ایم.در حالیکه پیاده راه در اولویت است و رفتارهای مردم را تنظیم می کند. شاید درآینده به آن خیابان و زیرساختی که مدام از آن حرف می زنیم هیچ نیازی نباشد.متاسفانه تاثیر تغییر رفتار در انجام یک کار عمرانی و اقتصادی دیده نمی شود و با موضوع مکانیکی برخورد می کنیم.اگر قبلا مردم ناخودگاه برای رفتن به جاهای مختلف وارد مرکز شهر می شدند امروز فکر می کنند و خودشان تصمیم می گیرند که از چه مسیری عبور کنند.اگر صرفا به دنبال اجرای طرحی باشیم و رفتارهای مردم را در نظر نگیریم صرفا جاده ای ساخته می شود بدون اینکه مشکلی را حل کرده باشد.برای نمونه در تهران تونل صدر با ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار ساخته می شود و در حالیکه قبلا ترافیک در همان نقطه صدر بوده امروز با یک پس زدگی هزار متری شاهد همان مشکلات هستیم و به اندازه هزینه ای که شده کارایی ندارد.

تلاش برای تبدیل رشت به عنوان پایتخت فرهنگی و هنری

sabet ghadam (10)ثابت قدم مدل رفع مشکلات ترافیکی را در دو پایه می داند و می گوید: در مدل محرک توسعه بر اساس راه اندازی های اقتصادی,از یک پروژه صرفا به دنبال یک هدف نیستیم بلکه آن پروژه برای شما یک استراتژی است.اصلی ترین استراتژی به نظر من گیلان و حتی اگر کمی تلاش کنیم ایران است.
وی می افزاید:هم اکنون در سطح کشور هیچ شهری به عنوان پایتخت هنری شناخته نشده و رشت می تواند به عنوان پایگاه جشنواره فیلم و تئاتر در ایران شناخته شود و جشنواره هایی شبیه به آن چیزی که در «کن» رخ می دهد را در سطح منطقه و آسیا در شهر رشت برگزار کنیم .«در بازآفرینی شهری رشت»همه ی این موارد دیده شده و محرک آن پیاده راه فرهنگی است و به دلایل متعدد نمی تواند چیز دیگری محرک باشد.
اگر همه اینها را به عنوان یک «پک» نگاه کنیم متوجه می شویم که پیاده راه به عنوان محرک توسعه چند خاصیت دارد.در مبحث اقتصاد خرد و کلان موجب رونق اشتغال و سرمایه گذاری می شود و در کنارش اگر مقوله تغییر رفتارها را قرار دهیم.خود تغییر رفتارها عملا تولید اقتصادی را به دنبال دارند و وقتی بازتولید اقتصادی داشته باشیم بتبع آن فقر اقتصادی و فقر فرهنگی نخواهیم داشت.در همین راستا شما خواهید دید که مشارکت زباله در محله افزایش می یابد. ولی وقتی جامعه فقیر باشد , روضه خواندن برای مردم و دستوری رفتار کردن فایده ای ندارد چون مردم باید از ته دلشان دوست داشته باشند کاری را انجام دهند.

باید بستر اعتمادسازی مردم را فراهم کنیم

ثابت قدم با بین اینکه اگر حقیقتا قائل به دموکراسی هستیم باید در ابتدا رفتار اقتدار گرایانه داشته باشیم , بیان می دارد: باید بسترهایی برای اعتمادسازی مردم فراهم کنیم تا مردم مشارکت پذیر شوند و دموکراسی را قبول کنند.وقتی آمرانه به مردم بگوییم که دوستتان داریم اما علی رغم اینکه شما فقیر هستید باید همین کاری که ما می گوییم را انجام دهید به گونه ای به شعور مردم توهین کرده ایم.

باید رویکرد مسئله محور داشته باشیم

sabet ghadam (9)نظر شهردار رشت را در مورد پیوست های فرهنگی و اجتماعی جویا می شویم و ثابت قدم در این مورد می گوید: پیوست های فرهنگی و اجتماعی عموما به یک کار کلیشه ای و مطالعاتی تبدیل شده اند.منکر وجود این پیوست ها نیستم اما در حوزه مدیریت شهری باید رویکرد مسئله محور داشته باشیم.برای مثال یک مسئله به نام زرجوب و یا پیاده راه در طرح توسعه تنها یک «طرح» نیستند بلکه استراتژی است. رودخانه تیمز برای توسعه لندن و انگلستان یک استراتژی است.و ما در رشت برای توسعه استان می خواهیم پیاده راه را ایجاد کنیم که از دل آن اشتغال تولید می شود .و در طرح بازآفرینی ایجاد ۳۵ هزار شغل را در پی دارد.
وی بر لزوم نگاه مسئله محوری تاکید می کند و می افزاید:ورژن برنامه باید مسئله محور باشد .پیوست فرهنگی وقتی به کار نیاید ,مفید نخواهد بود چون مردم رفتارهای خودشان را دارند.در طرح جامع و تفصیلی روی کاغذ همه چیز درست است اما در مقام عمل می بینید که ۷۰ درصد موضوعات رعایت نشده است. در سکونتگاه های غیر رسمی ساخت وساز شده , شاهد افزایش ورود پرونده ها به ماده ۵ و خلاف سازی ها هستیم و از سوی دیگر حاشیه سازی ها نیز رونق گرفته است.طرح تفصیلی که خیلی قدیمی تر از پیوست فرهنگی و اجتماعی است و چندین دستگاه در در انجام آن دخالت دارند اما چه شده که رعایت نشده است؟ ریشه به این بر می گردد که نگاه مسئله محوری در کار نبوده است.

لزوم هوشمندسازی و چابک سازی سازمان

sabet ghadam (7)ثابت قدم بر لزوم هوشمندسازی سازمان تاکید می کند و بیان می دارد:علاوه بر اینها ارکان مدیریتی سازمان از صدر تا ذیل باید چابک سازی شوند و اگر ساختار سازمان هوشمند نیست باید مدیریت کمبود هوشمند سازی را جبران کند.خیلی وقت ها بایدآنلاین تصمیم گرفت.

شهردار رشت بر لزوم ایجاد علمی که منتج به دانش شود در دانشگاه ها تاکید می کند و می گوید:اینکه فاصله زیادی بین فارغ التحصیلان بر روی کاغذ با فارغ التحصیلان مهارت دار وجود دارد نشانگر این است که ما به دانشجویان خود مهارت را تزریق نکرده ایم.دانشگاه ما باید علمی را ایجاد کند که به دانش بینجامد و دانشی را ایجاد کند که به مهارت بینجامد.وقتی ضعف کارشناسی وجود داشته باشد مدیر مجبور است این ضعف را بپوشاند و از صفر و صد کار را خودش تصمیم بگیرد.
پاسخگویی و مسئولیت پذیری یکی دیگر از مواردی است که ثابت قدم به آن اشاره می کند و اظهار می دارد:باید به مردم پاسخگو باشیم.نمی توانیم به مردم بگوییم که ما مسئول هستیم اما از آنجایی که کارشناس ضعف فنی دارد این اتفاق افتاده است.در دنیا به کسی که خودش تصمیم می گیرد و اجرا می کنند جایزه هم می دهند.

روند کند انجام مطالعات طرح تفصیلی و ابلاغ آن یکی دیگر از انتقادات ثابت قدم است و او با بیان اینکه مردم در شرایط بلاتکلیفی رفتارهای خاص خودشان را دارند می گوید:اقتصادی نبودن ساخت و ساز,مشکلات حقوقی,نسق بودن زمین,پروسه طولانی شهرداری,نقش نهادهای موازی در کند شدن کار مردم و عدم برون سپاری کارها,تسهیلات بانکی و ازجمله مشکلتی هستند که با آنها رو به رو هستیم و از سوی دیگر صدور پروانه ساختمانی الکترونیکی نیست و مدیریت واحد شهری حاکم نیست و دولت ها نیز علاقه ای از خود برای کوچک سازی و مردمی کردن کردن کارها نشان نداده اند..

مشکل بافت های فرسوده در وهله اول اجتماعی است

شهردار رشت از وجود ۷ گونه بافت فرسوده در رشت خبر می دهد و با اشاره به افتتاح دفاتر تسهیل گری بافت های فرسوده در رشت ,مشکلات این بافت ها را در وهله اول اجتماعی می داند.

توجه به اقتصاد مقاومتی با رویکرد محله محوری/ابتدا باید به مردم آموزش دهیم

sabet ghadam (6)اقتصاد مقاومتی یکی دیگر از مباحثی بود که ثابت قدم در سخنان خود بدان اشاره می کند و فلسفه استراتژی محله محوری وهمچنین افزایش اختیار شهردار منطقه به اندازه شهردار کل را بر پایه اقتصاد مقاومتی می داند و می افزاید:حرف از اقتصاد مقاومتی و توسعه درون زا می زنیم اما به محتوای حرف رهبری توجه نمی کنیم. اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه درآمد هزینه یک شهر در همان شهر بدون وابستگی به نفت و عوامل خارجی بسته شود.اگر به ازای خدمات ارائه شده هزینه کنیم ۹۹ درصد معضلات مردم حل می شود و هم اکنون تفکر شهرداری این است که صفر تا صد هزینه ها در شهر و در بخش توسعه و نگهداشت واقعی شود.برای مثال نگهداشت شهر هزینه ای دارد مثل شارژ ساختمان که باید واقعی و کیفی شود و مردم عینا به چشم خود ببینند پولی که پرداخت کرده اند چگونه و کجا هزینه شده است..اما واگذاری کار به مردم دو پیش نیاز دارد یک پیش نیاز فضایی است که سرای محلات دارد این کار را انجام می دهد و دیگر مردمی کردن فعالیت ها توسط سرای محلات است.در ابتدا باید با نگاه به نسل آینده به مردم در حوزه های مختلف آموزش دهیم و دوم اینکه آموزش تا جایی که امکان دارد توسط شهرداری صورت نگیرد بلکه توسط انجمن متخصص ارائه شود و با همین نگاه در سازمان فرهنگی ورزشی انجمن های مختلف فرهنگی اجتماعی تعریف شده است و در دل مناطق مشغول کار هستند.در سند بازآفرینی این انجمن ها اهداف ما را به عمق محلات می برند .برای مثال انجمن فیلم حق ندارد که هر چیزی دوست داشت و دلش خواست بسازد بلکه فیلمی می سازد که در راستای سند بازآفرینی شهر رشت کار کرد داشته باشد و منجر به ارتقای حقوق شهروندی شود و این مساله بصورت زنجیروار و شبکه ای رشد می کند و وارد صداوسیما و شبکه های محلی,ملی و حتی بین المللی می شود که این به توافقات ما با صداو سیما برمی گردد.
ثابت قدم بیان می دارد: اول از همه اینکه دستوری با انجمن ها رفتار نشده و از سوی دیگر عده ای شاغل شده اند و کارها هم تخصصی تر شده است و مهم تر از همه در میان مدت ها سیستم عضویت داریم که به گونه ای افراد محله استعداد خود را بروز می دهند و به کیفی تر شدن کارها کمک می کنند و بتبع آن از پرت زمانی و هزینه ای هم جلوگیری می شود. و در دل اینها با یک برنامه ریزی استراتژیک , عدالت برقرار می شود.

دوره مدیرت های پوپولیستی گذشته است

شهردار رشت دوره شعارگرایی و مدیرتهای پوپولیستی را تمام شده می داند و می گوید:.باید سراغ جاهایی برویم که خدمات عمرانی و شهرسازی کمتر بوده اما نه بصورت عوام فریبانه و شعاری بلکه آگاهانه ! باید در ابتدا در جایی تولید ثروت کنیم تا در جای دیگر هزینه شود.دوره مدیرت های پوپولیستی گذشته است. وقتی از یک در فقر وارد شود از در دیگر ایمان می رود.تا وقتی اقتصاد تامین نشود فاصله طبقاتی زیاد می شود و اعتقادات مذهبی و یا حقوق شهروندی شکل نمی گیرد.

افتتاح یک سرای محله تا ۲ هفته دیگر

ثابت قدم در ادامه استقبال مردم از سرای محلات را مناسب ارزیابی می کند و با اشاره به افتتاح یک سرای محله تا ۲ هفته دیگر از افزایش تعداد سرای محلات به ۱۵ سرا در سال آینده خبر می دهد.

وی از کم کردن نقش شهرداری و افزایش نقش انجمن ها در محلات خبر می دهد و می افزاید:.باید بپذیریم که اعضای انجمن ها داشته های شهرمان هستند و اگر درجایی ضعف داشته باشند می توانند از مشاوران بهره بگیرند.نقش این انجمن ها باید پر رنگ شود چون آنها نقش مدیرعامل سازمان را دارند.آنها برنامه میدهند و ما مصوب می کنیم.به جای اینکه ما برنامه بدهیم و ایراد بگیریم آنها برنامه می دهند و ما ایراد می گیریم.اختیارمی دهیم و مسئولیت پذیری و عمل می خواهیم نه حرف زدن.

سه ویژگی اصلی در سند بازآفرینی شهر رشت

sabet ghadam (1)شهردار رشت هدف آغاز همه ی کارها از عمق محله به منطقه ,شهر و استان و حتی ایران و بین المللی را برای کسب سه چیز دانست.و گفت:مشارکت شهروندان در محلات با اعتماد سازی , برندسازی برای رشت در مقیاس فراملی و جذب سرمایه گذار سه خصلتی هستند که در دل سند بازآفرینی دیده شده اند و اگر این سه خصلت نمایان نشود هیچ اتفاقی رخ نمی دهد.بلکه بیکاری زیادتر و بر تعداد دستفروش و راننده مسافرکش شخصی افزوده می شود.
ثابت قدم در بخش دیگری از اظهارات خود به ایجاد بازارچه های مختلف و ساماندهی دست فروشان نیز اشاره می کند و می گوید:بازارچه های مختلف با این نگاه که ترافیک بیهوده تولید نکنند احداث شده اند و از سوی دیگر اشتغال می تواند کمک زیادی به مشارکت شهروندان کُند.

برند سازی برای رشت در چهار سطح فراملی

برند سازی برای رشت یکی دیگری از سوالاتی بود که شهردار رشت به آن پاسخ داد و در این باره اظهار کرد:در چهار سطح کشورهای حاشیه خزر,کشورهای منطقه , سازمان های بین المللی و کشورهای فرامنطقه ای می توانیم کار کنیم.
ثابت قدم به اشتراکات فرهنگی کشورهای حاشیه خزر اشاره کرد و گفت: هم اکنون در مرحله شناسایی این مشترکات و استخراج پروپوزال هستیم تا در تبادلات فرهنگی و در راستای برندسازی استفاده شود. در حوزه سازمان ها تمرکز شهرداری بر روی مباحث اجتماعی است و در سطح کشورهای منطقه به مقوله سلامت و پزشکی می اندیشیم. از سوی دیگر در سطح بین الملل باید به دنبال شهرهایی بگردیم که به دلایل متعدد با رشت اشتراکات داشته باشد و در آداب دیپلماتیک به آن خواهرخواندگی می گویند.اما خواهرخواندگی باید مبانی داشته باشد.اگر از خواهرخواندگی خروجی اقتصادی گرفته نشود تاثیرگذاری ندارد. برای مثال دو شهر تهران و سئول خواهرخوانده هستند . تهران به سئول خدمات حمل و نقل می دهد و سئول خدمات آی تی و هوشمند سازی.

هر محله ای باید خودش تولید ثروت کسب کند

sabet ghadam (4)شهردار رشت اضافه می کند:هم اکنون مشغول احصای خصلت هستیم تا بتوانیم در آینده تبادلات انجام شود و .این خصلت ها دو خروجی دارد.یکی اینکه در سطح بین المللی تاثیرپذری رشت زیاد می شود و بر افزایش میزان ورود گردشگر نقش دارد.البته به موازات آن باید زیرساختها از باند فرودگاه گرفته تا قطار افزایش پیدا کند تا گردشگر دلزده نشود ونکته دیگر این است که برای پر جاذبه تر کردن شهر که آن هم با توجه به مطالعات محلی در حال انجام است و همچنین در بحث انجمن ها و دفاتر تسهیل گری در محلات ,خصلت های فرهنگی اجتماعی هر محله بدست آید.و برای هر محله ای که مقیاس جمعیت سکونتی آن حدود ۱۲ الی ۱۵ هزار نفر باشد باید درآمد و هزینه آن محله هم در همان جا تامین شود تا جاییکه به آن نقطه برسیم که آن محله خودش درآمدی را که کسب و بدون واسطه در محله هزینه کند و این مستلزم افزایش مشارکت مردم است. نکته دوم این است که اگر برای هر محله ای یک برند برگرفته از هویت همان محله استخراح شود.برای مثال در شاخصی مثل خوراک لبو در آن محله پر رنگ شود.یا در محله آذری زبان جماران از خصلت های آذری زبانها با برگزاری جشنواره و سوگواره ها برای تولید درآمد می توان استفاده و تولید ثروت کرد.

ثابت قدم اضافه می کند:در همه جای جهان یک مسئله را را خرد کرده اند و به آن موضوع در مقیاس خرد پاسخ داده اند.ضمنا از آی تی باید استفاده کرد در بسیاری از موارد می توان از آی تی برای تولید شغل استفاده کرد.مثلا خرید الکترونیک و…که مبتنی برای نیروی انسانی و اشتغالزا است و نقطه محرک این مساله پیاده راه خواهد بود.

لزوم تغییر رفتارهای غلط و توجه به موضوعات منطبق بر اقتصاد کشور

شهردار رشت بر لزوم تغییر رفتارها غلط تاکید می کند و در خصوص قطار شهری می گوید:یکی از مشکلات اصلی در کشور ما این است که به موضوعی می پردازیم که اقتصاد شهر و کشور با آن موضوع منطبق نیست.برای مثال کرمانشاه برای احداث مونوریل ۶۰۰ میلیون تومان اوراق چاپ کرده اما قادر به بازپرداخت نیست و امروزه نه تنها مونوریل ندارد بلکه فقط یک سری پایه ساخته است.
وی با اشاره به احداث مسیرهای جدید می گوید:در ابتدا باید خط ویژه راه اندازی شود و بعد باید ببنیم که نیاز حمل و نقل انبوه داریم.رفتارها ممکن است در مدل ها پیش بینی شده باشد اما احتمال دارد با واقعیت همخوانی نداشته و ما را دچار یک خطای استراتژیک کند.برای همین سیستم باید همیشه آنلاین باشد و خود را کنترل کند.

یکی از شاخصه های برندسازی داشتن تیم های ورزشی است

sabet ghadam (3)شهردار رشت با بیان اینکه به مقوله ورزش در ذیل سلامت در سند بازآفرینی شهری اشاره شده است می گوید: همیشه زمزمه این موضوع که شهرداری تیم داشته باشد بود بوده اما هیچگاه این مساله را تائید نکردم و صراحتا گفتم شهرداری در شرایط فعلی نمی تواند تیم داری کند.اگر در زمانی پایه اقتصادی شهر به اندازه معقول خود برسد که این مساله از نظر من دور از ذهن نیست .یکی از شاخصه های برندسازی داشتن تیم های ورزشی است مثل سپاهان در اصفهان.اما ورزش گیلان لزوما فوتبال نیست.برندسازی می تواند در سایر حوزه های ورزشی هم مثل کاراته اتفاق بیفتد اما هنوز مطالعات ما تمام نشده است.یکی از شاخصه های کارهای جمعی در کشورمان این است که فرهنگ مشارکت و اعتمادسازی عمومی پایین است اگر این فرهنگ مشارکت درکارهای عمرانی انجام گیرد شاید به این نتیجه برسیم که در ورزش جمعی هم به نتایج معقول برسد. وقتی برای جیب شخصی شما یک منفعت عمومی معنادار نیست چگونه برای تیم داری معنا دارد.اول از همه باید مردم را در راستای منافع عمومی نسبت به جیب شخصی شان حساس کنیم .منافع خصوصی در کنار منافع عمومی معنا دار است.

کاری کردیم که شهروندان احساس کنند امید به زندگی دارند

ثابت قدم از تهران و اصفهان به عنوان دو شهری که در آنها قابلیت مشارکت پذیری مردم بالاتر است نام می برد و در خصوص تعلق خاطرش به رشت علی رغم امکان فعالیت مدیریتی در سایر شهر ها می گوید:یکی از موضوعات تعلق خاطر به یک محدوده جغرافیایی زنده کردن آن منطقه است.اولین نقش ما این بوده که بتوانیم کاری کنیم که شهروندان احساس کنند امید به زندگی دارند .به نظر من یک اتفاق مهم این است که در محرک توسعه عملا آدم ها را ترغیب کرده ایم که حداقل فکر کنند و حداکثر کار این است که پول بیاورند. مشارکت شهروندان مبتنی اعتمادسازی,برندسازی و سرمایه گذاری سه استراتژی ما در سند بازآفرینی شهری است.

یک سال وقفه جبران می شود

sabet ghadam (2)شهردار رشت در راستای توضیح بیشتر در خصوص سند بازآفرینی شهری اظهار می دارد:برنامه عملیاتی ما در شهرداری که بخشی از برنامه جامع ماست یک سند ده ساله است که در این برنامه دو سند ۴ ساله و یک سند دو ساله تعریف شده که سند دوساله با احداث پیاده راه تقریبا به اتمام می رسد و تا پایان سال جبران کارهایی که با عدم حضور در شهرداری برای انجام آن ها وقفه افتاده بود انجام می گیرد و صفر صفر می شویم.

با کمک مردم موانع را از پیش رو می برمی داریم

مشارکت مردم و مطالبه گری یکی از موضوعاتی است که ثابت قدم بارها بر آنها تاکید کرده و می گوید: با کمک مردم موانع را از پیش رو می برمی داریم و دلیل اینکه گفتم صفر صفر شده ایم این است که بعد از اتمام کار پیاده راه مردم همه به سمت ما می آیند و مطالبه گر می شوند.مطالبه گری منطقی مردم بسیار مهم است.

نصب ۱۵ تلویزیون شهری در ۱۵ ناحیه رشت

نصب ۱۵ تلویزیون شهری در ۱۵ ناحیه رشت از دیگر موضوعاتی بود که شهردار رشت به آن اشاره می کند و می افزاید:در این تلویزیون ها بصورت آنلاین اخباری در حوزه های مختلف از مشارکت پذیری گرفته تا اخبار روز آن محله و ترافیک شهری نمایش داده می شود.

تکمیل تمام کارهای نیمه تمام تا پایان سال

ثابت قدم از تمام تمام کارهای نیمه گذشته نظیر زیرگذر رشتیان , پایانه غرب و …تا پایان سال خبر می دهد و وعده اتمام پروژه جمع آوری آب های سطحی در سال آینده را می دهد.

راه اندازی دفاتر صدور خدمات الکترونیک پروانه ساخت در سال آینده

شهردار رشت عمق نفوذ برخی طرح ها نظیر برخی دفتر خدمات الکترونیک سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی,دفتر تسهیل گری بافت فرسوده,.فیبر نوری , افزایش دوربین کنترل ترافیک,افزایش خطوط ویژه و حمل و نقل عمومی,ساماندهی مشاغل,افزایش سرای محلات,سرانه فضای مطالعه در سرای محلات,افزایش سرانه فضای سبز,آزادسازی حریم رودخانه ها را بسیار مهم دانست و از راه اندازی دفاتر صدور خدمات الکترونیک پروانه ساخت در سال آینده خبر داد.

کتابی که آقای شهردار مشغول خواندن آن است

میزان و مدت زمان مطالعه آخرین سوالی بود که از شهردار رشت پرسیدیم و او در پاسخ به ما گفت:شبها حداقل به مدت نیم ساعت مطالعه دارم و هم اکنون مشغول خواندن کتاب دو جلدی « تاریخ جهان نو» ترجمه ابوالقاسم طاهری هستم و به صفحه ۱۴۴۴ کتاب رسیده ام.

گفتگو:سینا هوشمند

 

tel final1

Share