مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان

ایران جزو کشورهای درآمدی رو به پایین است/ارتقای رفاه اجتماعی نیازمند توجه به بخش عرضه اقتصاد است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ارتقای سطح تولید، اشتغال و رفاه اجتماعی نیازمند توجه به بخش عرضه اقتصاد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از فارس ،مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ارتقای سطح تولید، اشتغال و رفاه اجتماعی نیازمند توجه به بخش عرضه اقتصاد است.

۱۳۹۴۰۹۲۶۰۰۰۱۰۰_PhotoAحسن طایی پیش از ظهر امروز در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان با موضوع «ظرفیت جذب و توسعه کارآفرینی» در محل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان، اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته با دیگر کشورهای در حال توسعه با مکانیسم رشد مقایسه می‌شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای در حال توسعه با توجه به برخورداری از درآمدهای ارزی و منابع تولیدی بسیار نتوانستند رشد قابل توجهی در مقایسه با متوسط جهانی داشته باشند.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای درآمدی رو به پایین است، تصریح کرد: نبود رشد مناسب با منابع تولیدی که سالانه به اقتصاد کشورها تزریق می‌شود آنها را با پدیده استفاده نامطلوب از منابع در اختیار که به صورت تحولات بهره‌وری عوامل تولید متجلی می‌شود، مواجه کرده است.

طایی گفت: ظرفیت جذب تعیین مرزی برای میزان رشد سرمایه‌گذاری است که توسط تمام عوامل تولید داخلی، صاحبان عوامل تولید «کارگزاران اقتصادی»، ذی‌نفع آن در اقتصاد ملی «بازیگران اجتماعی» و فضای سرمایه‌گذاری و محیط کسب و کار تعیین می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد با اشاره به اینکه بین افزایش ظرفیت جذب یک اقتصاد و رشد سرمایه‌گذاری که از فرآیند یادگیری در فعالیت سرمایه‌گذاری به وجود می‌آید رابطه ایجاد شده است، بیان کرد: بین ظرفیت جذب و رشد سرمایه‌گذاری رابطه پویا وجود دارد که به آن تابع ظرفیت جذب می‌گویند.

وی گسترش بخش عرضه اقتصاد را معنا کرد و گفت: توجه به میزان تولید بنگاه‌های موجود و سطح تولید بالقوه بنگاه‌هایی که تاسیس می‌شوند را گسترش بخش عرضه اقتصاد می‌گویند.

طایی خاطرنشان کرد: بنگاه‌ها برای بقای خود نیازمند بهبود ظرفیت جذب از طریق بهبود فرآیند یادگیری، نوآوری و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، حرکت در چارچوب فرآیندهای مذکور را موجب کاهش چشمگیر هزینه‌ها و تحولات قابل توجه بهره‌وری و رقابت‌پذیری بنگاه‌ها در سطح اقتصاد ملی و جهانی ذکر کرد.

وی یادآور شد: ارتقای سطح تولید، اشتغال و به تبع آن رفاه اجتماعی نیازمند توجه به بخش عرضه اقتصاد است.

tel final1

Share