در چهاردهمین کارگروه پرورش ماهی در قفس

اعلام آمادگی ۴۰ سرمایه گذار برای پرورش ماهی در قفس / روند توسعه‌ی استان دریا محور است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار در چهاردهمین کارگروه پرورش ماهی در قفس که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور برگزار شد گفت :پس از مصوبه سفر دکتر روحانی به گیلان تاکنون ۴۰ سرمایه گذار برای پرورش ماهی در قفس اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان ،استاندار در چهاردهمین کارگروه پرورش ماهی در قفس که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور برگزار شد گفت :پس از  مصوبه سفر دکتر روحانی به گیلان تاکنون ۴۰ سرمایه گذار برای پرورش ماهی در قفس اعلام آمادگی کرده اند.IMG_3521

محمدعلی نجفی با اشاره به اینکه گیلان قطب اصلی شیلات در کشور است افزود : وجود دریای خزر موجب ایجاد پتانسیل فراوان در آبزی پروری در این استان شده است که باید بهره لازم را از آن ببریم.

وی با بیان اینکه ۱۴ درصد از تولید آبزیان در دنیا از طریق پرورش در قفس تولید می‌شود خاطر نشان کرد : باتوجه به مشکلات و موانع موجود در پرورش ماهی در مزارع این نوع از تولید ماهی یک فرصت است.

نماینده عالی دولت در گیلان میزان متوسط مصرف ماهی در بین مردم کشورمان را بسیار پایین‌تر از متوسط دنیا دانست ویکی از علل کاهش مصرف ماهی را گران بودن قیمت تهیه آن دانست و تصریح کرد : در بعضی از کشورها مثل ژاپن که متوسط مصرف ماهی آن ۹۹ کیلو است قیمت عرضه ماهی بسیار پایین است.

استاندار گیلان به تأکید رهبر معظم انقلاب در استفاده از ذخایر و مواهب دریا برای مردم اشاره و خاطر نشان کرد : در سفر رئیس جمهور به گیلان پرورش ماهی در قفس جزو تکالیف برای استان قرار داده شد.

استاندار گیلان با اشاره به مصوبه تولید ۱۰هزارتن ماهی از طریق قفس در دریا گفت : پس از این مصوبه و جدیت خوبی که در مدیران استان مشاهIMG_3546ده شد، تاکنون ۴۰ سرمایه گذار برای پرورش ماهی در قفس در گیلان اعلام آمادگی کرده اند .

نجفی افزود :از این تعداد ۱۲ سرمایه گذار روندنهایی اخذ مجوزها را برای آغاز کارشان طی می کنند که ظرفیت تولید آنها ۱۲ هزارتن می باشد.

نجفی به همراهی تمامی مدیران استان بویژه محیطزیست درخصوص پرورش ماهی در قفس اشاره و تصریح کرد: پیگیری بحث اشتغال و اجرایی شدن مصوبات سفر دولت تدبیر و امید به گیلان از اقدامات روزانه مدیران استان است.

وی همچنین بر ضرورت همکاری بیشتر سیستم بانکی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تأکید کرد و افزود : نباید فضا برای سرمایه گذار تنگ شود و بانک کشاورزی ملزم به تعامل بیشتر با سرمایه گذاران است.

در این نشست رئیس سازمان شیلات کشور با قدردانی از حضور استاندار گیلان در خط مقدم حرکت و حمایت در بخش پرورش ماهی در قفس گفت : باتوجه به اینکه بحث آبزی پروری از استان گیلان آغاز شده است باید اولین قفس پرورش ماهی نیز در این استان شکل بگیرد.

حسن صالحی پرورش ماهی در قفس و پرورش گلخانه‌ای سیفی جات را ۲ برنامه مهم جهاد کشاورزی در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود : باید این واقعیت را که برای تأمین غذا جز نگاه بر دریا راه دیگری نداریم را بپذیریم.

وی از امضای تفاهم نامه بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درخصوص تولید ۱۰۰ هزار تن ماهی در قفس خبر داد و گفت : مجری این تفاهم نامه وزارت تعاون خواهد بود و در این میان برای پرورش ماهی در قفس بنیاد مستضعفان نیز اعلام آمادگی کرده‌است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر تأکید رئیس جمهور درخصوص ضرورت انتقال تکنولوژی و فناوری‌های نو به داخل کشور اشاره و خاطر نشان کرد : در این خصوص با کشورهای اروپایی رایزنی‌ها صورت گرفته است تا تجهیزات در داخل کشور تولید شود.

وی به دستور وزیر جهاد کشاورزی درخصوص اولویت قراردادن پرورش ماهی در قفس در واگذاری‌های زمین ها اشاره کرد و افزود: در سال گذشته اعتبار شیلات گیلان ۲ میلیارد بوده است که در سال جاری افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به افزایش چمشگیر تسهیلات در بخش آبزیان برای اولین بار گفت : هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه‌ی ملی اعتبار در نظر گرفته شده است و هیچگونه محدودیت تسهیلاتی ارزی نداریم.

وی به تامین بچه ماهی کپور و سفید در استان اشاره و تصریح کرد : این نشان می‌دهد که بسترهای لازم در حال فراهم شدن است و امیدواریم تا پایان سال حجم قابل توجهی از پرورش ماهی در قفس در استان آغاز گردد.

در ادامه این جلسه رئیس مجمع نمایندگان استان با اشاره به اینکه روند توسعه‌ی استان روند دریا محور است گفت: در سالهای قبل از این موهبت الهی بهره‌های لازم برده نشد.

غلامعلی جعفرزاده با بیان اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی و آبزیان تحولی ایجاد شده است افزود: وزارت جهاد کشاورزی ۹ درصد نسبت به سال ۹۳ رشد داشته است که تلاش می‌کنیم در کمیسیون تلفیق بودجه این میزان را افزایش دهیم.

tel final1

Share