مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان گیلان

اطلاع رسانی اصحاب رسانه باعث ایجاد وقف های جدید در جامعه شده است/ فقر اطلاعات زمینه سوء استفاده سودجویان و یا موقوفه خواری را فراهم می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عادلی ، عدم اطلاع رسانی صحیح را از دیگر آسیب‌های مطرح در حوزه فرهنگ وقف خواند و خاطرنشان کرد : بسیاری از مردم از احکام و اثرات وقف اطلاع کافی ندارند و همین فقر اطلاعات در این زمینه زمینه سوء استفاده سودجویان و یا موقوفه خواری را فراهم می‌کند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام والمسلمین عادلی، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان گیلان در چهارمین همایش وقف و رسانه که در سالن همایش های اداره راه و شهرسازی استان برگزار شد ، گفت : اسلام با طرح مسئله وقف راهکاری ارائه کرده است که مالک بعد از مرگ هم بر اموال خود مالکیت و مدیریت داشته باشد .

adeli_0056وی با بیان اینکه موقوفات در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیار و فراز و فرودهای فراوان شده است، گفت : موقوفه خواری از آسیب‌های مهم و جدی  در حوزه وقف بوده که موجب رکود وقف در گذشته شده است.

 مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان گیلان در ادامه عدم انطباق هزینه درآمد موقوفات با نیات واقف و تصرف در موقوفات را دو نوع موقوفه خواری در زمان گذشته برشمرد و گفت: اصل در وقف عمل امینیانه به نیات واقف است و عدول از این اصل به فرهنگ وقف آسیب جدی می‌زند.

وی خاطرنشان کرد : در گذشته غصب و تملک اصل موقوفات توسط پادشاهان بسیار اتفاق افتاده که همچون گرگ گرسنه به جان موقوفات می‌افتادند و اسناد بسیاری از املاک وقفی را نابود کردند .

عادلی اضافه کرد : یکی از مشکلاتی که امروزه سازمان اوقاف با آن روبرو است نبود اسناد لازم برای اثبات وقفیت برخی موقوفات است .

وی یادآور شد : برای رفع این معضل، اخذ سند مالکیت و اثبات وقفیت موقوفات از سیاست‌های اولویت‌دار سازمان اوقاف است .

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به رابطه تنگاتنگ مسائل اقتصادی و اعتقادی و فرهنگ وقف ، گفت : میزان درآمد مردم در کاهش یا افزایش وقف تاثیر دارد .

 وی اعلام کرد : از معیارهای موفقیت یک دولت میزان افزایش یا کاهش وقف است چرا که افزایش وقف نشان دهنده وضعیت مطلوب اقتصادی در  یک دوره می‌تواند محسوب شود .

عادلی ، عدم اطلاع رسانی صحیح را از دیگر آسیب‌های مطرح در حوزه فرهنگ وقف خواند و خاطرنشان کرد : بسیاری از مردم از احکام و اثرات وقف اطلاع کافی ندارند و همین فقر اطلاعات در این زمینه زمینه سوء استفاده سودجویان و یا موقوفه خواری را فراهم می‌کند .

 وی با مطلوب ارزیابی کردن اطلاع رسانی در حوزه وقف در چند سال اخیر، اظهار کرد : با توجه به عقب ماندگی‌هایی که در از گذشته وجود داشته ترویج فرهنگ وقف تلاش جدی اصحاب وقف را طلب می‌کند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه وقف برای تبلیغ و دست یافتن به جایگاه والا در جامعه نیازمند اطلاع رسانی دقیق است ، تاکید کرد : سنت وقف باید بخشی از فرهنگی عمومی جامعه باشد .

وی اذعان کرد : تلاش‌های صورت گرفته در حوزه اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ وقف باعث رشد وقف‌های جدید شده است .

حجت الاسلام عادلی اعلام کرد: در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری ۲۲ وقف جدید در گیلان ثبت شده است.

Share