الیاس حضرتی:

اصلاح‌طلبان ۷۰ درصد آرای مردم را دارند/زمینه‌ی مشارکت در انتخابات این‌ دوره خیلی خوب است/هر هفته در رشت، در جلسات و محافل مختلف حضور دارم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حضرتی گفت:انه الان، بلکه همیشه وزن اصلاح‌طلبان نسبت به اصول‌گرایان ۷۰ به ۳۰ بوده. یعنی اصلاح‌طلبان ۷۰ درصد آرای مردم را دارند و مردم استقبال خوبی نسبت به آن‌ها دارند و همیشه داشته‌اند، به خاطر این‌که اصلاح‌طلبان با یک ذهن باز و نگرش واقع‌بینانه و با یک احترام و کرامت نسبت به مردم برنامه‌های‌شان را تنظیم می‌کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روزنامه اعتماد ویژه گیلان , الیاس حضرتی، مدیرمسوول روزنامه اعتماد و نماینده سابق مجلس معتقد است همیشه وزن اصلاح‌طلبان نسبت به اصول‌گرایان ۷۰ به ۳۰ بوده. چون اصلاح‌طلبان با یک ذهن باز و نگرش واقع‌بینانه و با یک احترام و کرامت نسبت به مردم برنامه‌های‌شان را تنظیم کرده‌اند. حضرتی در دوره‌های سوم، چهارم و پنجم نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بوده و در مجلس ششم از حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه یافت.

hazrati96-44df-8c9b-2fe51d6d2a39آقای حضرتی سه ماه مانده به انتخابات، فکر می‌کنید فضا به اندازه‌ی کافی انتخاباتی شده؟

هنوز خیلی فضا داغ نشده. این دوره یک مقداری داغ شدن فضا دارد با تاخیر پیش می‌رود.

علتش چیست؟

شاید خود جناح‌های موجود خیلی با احتیاط و با دقت کار را پیش می‌برند. جناح اصول‌گرا از شکست دور قبل یعنی انتخابات ریاست جمهوری؛ و جناح اصلاح‌طلب از پیروزی که به‌ دست آورده؛ هر دوی این‌ها نگرانند مبادا پیروزی‌شان را از دست دهند و یا شکست مجددی بخورند. بعد از انتخابات ریاست جمهوری این‌ها همچنان در کمین نشسته‌اند که مهره‌های‌شان را با دست حرکت دهند و این مساله یک مقداری باعث تامل و تفکر بیشتر می‌شود، و تجربه به این‌ها آموخته که خیلی عجولانه دست‌شان را رو نکنند.

بعد این مساله به میزان مشارکت لطمه نمی‌زند؟

زمینه‌ی مشارکت این‌بار خیلی خوب است. من فکر می‌کنم که نسبت به دوره‌ی قبل انتخابات (انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲) و هم نسبت به دوره نهم مجلس این‌بار مشارکت خوبی داشته باشیم. منتهی شرط دارد. یکی از شروط این است که آحاد ملت کاندیداهای حداقلی خودشان را در میدان رقابت‌ ببینند. اگر خدای نکرده به هر دلیل چه از سوی مجموعه عزیزانی که در بخش اجرا هستند و چه از طرف در بخش نظارت، چه آن‌هایی که هیات نظارتند یا آن‌هایی که در هیات اجرایی هستند، شرایط به گونه‌ای ورق بخورد که بخش‌هایی از سلایق جامعه در این رقابت حذف شوند و وجود نداشته باشند، یا آدم‌های قوی حذف شوند و رقابت بین آدم‌های ضعیف برقرار شود، در آن صورت ممکن است که فضای انتخابات به سمتی پیش رود که مشارکت لطمه ببیند و متوسط باشد.

یکی از دلایلی که عنوان می‌شود برای این‌که هنوز چهره‌ها وارد نشده‌اند آن است که همه منتظرند مساله تایید صلاحیت‌ها مشخص شود، این مساله هم به نظر شما تاثیرگذار بوده؟

بحث تایید صلاحیت‌ها و نگرانی‌های ناشی از آن همیشه یکی از مسایل بوده ولی در هر صورت ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هر دو سال یک بار در آن انتخابات برگزار می‌شود و انتخابات هم شیرینی‌ها و تلخی‌های خودش را دارد. سیاستمداری که احساس می‌کند باید در این میدان عرض اندامی داشته باشد به نظرم خیلی نباید نگران تایید صلاحیتش باشد. جای نگرانی دارد، ولی واقعیتی است که در کشور ما وجود دارد و البته در کشورهای دیگر هم به یک شکلی وجود دارد، ولی چون در کشور ما نظام حزبی یک نظام ضعیف است و احزاب خیلی قدرتمند نیستند فلذا اشخاص فکر می‌کنند که خودشان هستند و اگر رد صلاحیت شدند دیگر جایی نیست که به آن‌جا متوسل شوند و این‌طور فقط یک فعالیت فردی و دفاع فردی دارند. مدافعه جمعی در مجموعه حرکت حزبی و تشکیلاتی وجود ندارد که به کمک آن‌ها بیاید. فلذا برایشان جای نگرانی دارد ولی این نگرانی نباید باعث این شود که زمان را از دست بدهند. چون بحث زمان هم در انتخابان یک عنصر تعیین کننده است. به نظر من باید از زمان استفاده کرد و فعالیت‌های انتخاباتی را تشدید کرد و با مردم و اقشار و بخش‌ها و طوایف و مناطق مختلف دیدار داشت و آشنا شد، برنامه‌های‌شان را ارایه دهند، تا بالاخره هر چه پیش آید خوش آید.

آقای حضرتی، فقط این مساله نیست، کلاً سخنرانی‌های سیاسی هم شبیه به سه ماه مانده به انتخابات نیست، تعدادشان خیلی کم است.

بله، سخنرانی‌های سیاسی از داغ بودن تنور انتخابات تبعیت می‌کند. جریان‌های تند افراطی هم در شهرستان‌ها بعضی اوقات مشکلات و دردسرهایی ایجاد کرده‌اند که در کندی برگزاری مراسم‌ها و سخنرانی‌ها بی‌تاثیر نیست.

وضعیت اصلاح‌طلبان به نظر شما در حال حاضر چطور است؟

اصلاح‌طلبان تلاش بسیار جدی دارند که اولاً در انتخابات حضور خیلی قوی داشته باشند. ثانیاً با حضور خودشان مشوق مردم شوند که یک مشارکت حداکثری را به تصویر بکشند. ثالثاً با یک لیست کامل و متحد و منسجم در صحنه حاضر شوند. تا امروز هم فِرَق و سلایق مختلف اصلاح‌طلبی و گروه‌ها و دستجات جمع شده‌اند و در قالب یک تشکیلات خیلی منسجم و جمع‌و‌جور تحت عنوان شورای عالی سیاستگذاری اطلاح‌طلبان دارند برنامه‌ریزی می‌کنند و در شهرستان‌ها تشکل‌هایی دارند که شبیه تهران است،‌ این تشکل‌ها در سراسر کشور دارند برنامه‌ریزی می‌کنند که به آن انسجام ایجاد شده قوام بیشتری بدهند و کاندیداهای مختلف را شناسایی کنند و بتوانند براساس اولویت‌هایی که وجود دارد، کار کنند. چه مقبولیت عامه بیشتر و چه صلاحیت بیشتر و همین‌طور امکان تایید صلاحیت پارامترهایی هستند که می توانند کاندایدها را نهایی کنند. فعلاً هم دارند شبانه‌روز کار می‌کنند.

شما فکر می‌کنید اصلاح‌طلبان در حال حاضر از لحاظ آرا وزن خوبی در جامعه دارند؟

نه الان، بلکه همیشه وزن اصلاح‌طلبان نسبت به اصول‌گرایان ۷۰ به ۳۰ بوده. یعنی اصلاح‌طلبان ۷۰ درصد آرای مردم را دارند و مردم استقبال خوبی نسبت به آن‌ها دارند و همیشه داشته‌اند، به خاطر این‌که اصلاح‌طلبان با یک ذهن باز و نگرش واقع‌بینانه و با یک احترام و کرامت نسبت به مردم برنامه‌های‌شان را تنظیم می‌کردند. اصول‌گرایان اغلب تنگ‌نظرانه با یک دیدگاه‌ها و نگاه‌های خشک‌مقدسی و تحجرگرانه گاهی (البته نه همه بخشی از آن‌ها) باعث آزرده‌خاطری و رنجش مردم می‌شدند. توانایی ذهنی قوی و برنامه‌ریزی نسبت به واقعیت‌های روز و نیازهای جدیدی که نسل جوان توقع دارد و نیازهایی که در روزگاران جدید ایجاد می‌شود، را نداشته و نمی‌توانستند پاسخگوی مقتضیات عناصر زمان و مکان شوند. به همین دلیل هم مردم هم که اغلب از ذهن‌های فعال و خلاق و مبتکر خوش‌شان می‌آید، سعی می‌کردند خودشان را در کنار اصلاح‌طلبان تعریف کنند، چون احساس می‌کردند در این نگاه‌های اصلاح‌طلبانه برای نیازها و مشکلات‌شان راحت‌تر راه حل پیدا می‌شود و می‌تواند مشکلات را حل کند و لذا اصلاح‌طلبان همیشه استقبال مردمی را داشته‌اند و به همین دلیل هم در این مصاف رودررو دوستان اصول‌گرای ما متوسل به استفاده نامناسب از ابزارهای نظارتی می‌شدند و گاهی ناجوانمردانه کاندیداهایی از میدان رقابت خارج می‌شدند و برای رقابت بین چند تا اصول‌گرای ضعیف میدان خالی می‌شد. اگر فضا با یک حداقل‌های فراهم شود تا یک انتخابات آزاد رقابتی برگزار شود قطعاً در این میدان اصلاح‌طلبان با اکثریت ۷۰ درصدی برنده نهایی انتخابات هستند.

همچنان در مورد قضیه ائتلاف اطلاح‌طلبان و اعتدالیون بحث هست. به نظر شما این مساله قابل دستیابی است‌؟

بله، برای اصلاح‌طلبان خیلی مهم است که بتوانند یک دست و یک زبان و یک نظر و با یک لیست واحد قوی وارد صحنه شوند و همان سیاستی را که در انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ کردند و نتیجه درخشان و موفقی داشت، از همین فرمول در انتخابات مجلس هم استفاده کنند.

پس این شایعاتی که شنیده می‌شود مبنی بر این‌که این‌ها فقط ده نفر مشترک دارند، صحت ندارد؟

نه، اصلاح‌طلبان هنوز وارد لیست نشده‌اند و در مقدمات کارهایی که باعث قوام و دوام تشکیلات‌شان می‌شود سیر می‌کنند. هنوز هیچ صحبتی از هیچ کاندیدایی به صورت مصداقی نشده. هنوز اصلاً آن باب باز نشده.

پس اصول‌گرایان احتمالاً آرزوی خودشان را به عنوان «خبر» مطرح می‌کنند.

طبیعی است که آن‌ها هم تلاش می‌کنند شایعاتی ایجاد کنند، اختلافی برافکنند. به اختلافات اگر هست دامن بزنند، این یک امر طبیعی است.

یکی از موانعی هم که حتماً اصلاح‌طلبان تا زمان انتخابات با آن مواجه خواهند بود کلمه‌ی فتنه است؟

داستان دوستان اصول‌گرا…اصولگرا که چه عرض کنم، چون آن‌ها هم الان چند دسته هستند. یک دسته اصول‌گراهای عاقل و معتدل که تحت زعامت آقای علی لاریجانی شناخته می‌شوند و شخصیت‌های بزرگ و بزرگواری مثل آقای ناطق نوری و دکتر ولایتی جزو شاخص‌های این جریان اصول‌گرایی هستند. در کنارش جبهه غلاظ پایداری هم هست که نگاه‌ها و برخوردهای بسیار خشن و افراطی دارند، که به حضرت آیت‌الله مصباح یزدی منتسب هستند و در مجلس هم در فراکسیون‌هایی فعالند. یک شاخه هم آقای احمدی‌نژاد است با وزرای سابق خودش و جریان فکری مربوط به خودشان. آن گروهی که مورد انتظار است و فکر می‌کنیم که از همه حربه‌ها استفاده خواهند کرد از جمله جریان فتنه و خب داستان‌های دیگر مثل برجام و غیره را هم ساخته‌اند، از هرچه که به ذهن‌شان برسد در جهت تلاش برای عوض کردن جو کلی انتخابات استفاده خواهند کرد، از جمله با جلوگیری از برگزاری فعالیت‌های انتخاباتی، میتینگ و داستان‌هایی هم که داریم اخیراً می‌بینیم.دیارمیرزا

در گیلان چه‌طور؟ وضعیت اصلاح‌طلبان خوب است؟

در گیلان من تقریباً تمام اخبار را رصد می‌کنم و لحظه ‌به لحظه در جریان اخبار استان هستم. تمامی کاندیداهایی که از جریان‌های مختلف فعال هستند و زیر نظر مجموعه دوستان ما هستند داریم اخبارشان را پیگیری می‌کنیم و نسبت به وضع استان حساس هستیم و در تلاشیم کمک کنیم که انشاالله آدم‌های قوی، ریشه‌دار و باتجربه و اصیل نمایندگی این مردم شریف را بر عهده بگیرند.

آقای حضرتی هنوز که برای حضور تصمیم که نگرفته‌اید، نه؟

من در تهران یک سری فعالیت‌هایی دارم انجام می‌دهم. البته از رشت هم غافل نیستم، علاقه‌مندم در رشت هم به دوستان و مردم خوب‌مان کمک کنم که همیشه حق بزرگی بر گردن ما داشته‌اند. من هر هفته در رشت، در جلسات و محافل مختلف حضور دارم، ولی فعالیتم فعلاً متمرکز در تهران است. تا انشاالله ببینیم در روزهای آینده چه‌طور می‌شود.

پس هنوز تصمیم صددرصدی نگرفته‌اید.

در عالم سیاست همه چیز با نسبیات در ارتباط است.

اما مطمئناً کاندیدا خواهید شد؟

انشاالله. من از هر شهری نماینده شوم اولین جایی که خودم را خدمتگزار آن می‌دانم، رشت است. در هر جا که حضور داشته باشم، در مجلس یا هر ارگان و نهاد دیگری هم که باشم، خودم را در درجه اول خدمتگزار مردم شریف رشت می‌دانم.

tel final1

Share