اظهارات رضوانی درباره فتنه 88

استاندار وقت گیلان روی کلمه فتنه خط کشید, با برگزاری راهپیمایی در ۸ دی مخالفت کرد و درباره ضرورت برخورد قانونی و مجازات فتنه‌گران چیزی نگفت

ّبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،یادآوری وضعیت حاکم بر استانداری در سال ۱۳۸۸ اگر چه همراه با حوادث تلخ و شیرین و خاطرات زیادی بود، اما ثبت و ضبط و استفاده از تجربیات به‌ ویژه برای نسل کنونی و آینده می‌تواند عبرت‌آموز و مفید باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، به نقل از فارس ،یادآوری وضعیت حاکم بر استانداری در سال ۱۳۸۸ اگر چه همراه با حوادث تلخ و شیرین و خاطرات زیادی بود، اما ثبت و ضبط و استفاده از تجربیات به‌ ویژه برای نسل کنونی و آینده می‌تواند عبرت‌آموز و مفید باشد.

۱۳۹۴۰۵۲۱۰۰۰۲۰۴_PhotoAبرای آگاهی بیشتر از دوران حماسه‌آفرینی مردم رشت در ۸ دی‌ماه سال ۸۸ که یک روز زودتر از مردم کشور علیه فتنه به خیابان آمدند و فتنه را محکوم کردند، گفت‌وگوی اختصاصی با غلامعلی رضوانی معاون وقت سیاسی‌ امنیتی استاندار گیلان ترتیب داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

 به عنوان معاون سیاسی‌ امنیتی وقت استاندار گیلان اوضاع استان را در انتخابات سال ۸۸ چگونه دیدید؟

ـ در ابتدای سال ۸۸ درخواست و پیگیری زیادی کردم که عملکرد دولت نهم در گیلان جمع‌بندی شود و برای ایجاد نشاط و امید و شرکت گسترده مردم در انتخابات بولتنی تهیه و به اطلاع عموم برسد، اما استاندار اسبق گیلان رغبتی نشان نداد و یادآوری و اصرارم برای انجام این کار و بیان اینکه اقدام‌های انجام گرفته در گیلان حاصل تلاش و کار هزاران مسئول، کارشناس و کارکنان کل استان است، مؤثر واقع نشد.

در استانداری گیلان تعداد اندکی از مدیران با بنده همراه و هماهنگ بودند، اما خارج از استانداری در بین فرمانداران، بخشداران، مسئولان و مدیران دیگر دستگاه‌های دولتی، نهادهای انقلابی، نظامی، انتظامی و قضایی افراد زیادی به‌ ویژه فرماندهان سپاه، کارشناسان و کارکنان سازمان‌ها، اقشار مختلف مردم از جمله جوانان مساجد، هیئت‌ها و دانشگاه‌ها در سراسر استان ارتباطات صمیمی وجود داشت و گزارش‌های مختلفی را به صورت شفاهی و مکتوب درباره وضعیت استان با امضا و یا بدون امضا به بنده منعکس می‌کردند که مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گرفت.

بعداز ظهر روز پنجشنبه قبل از انتخابات در دفتر کارم بودم که استاندار وقت گیلان تماس گرفت و گفت، مسئول ستاد انتخابات موسوی تقاضا کرده است که با ما جلسه بگذارد لذا برای پس از غروب جلسه را در دفتر خودت بگذار، من هم به جلسه می‌آیم.

از آنجا که قبلاً جلسه مشترک با رؤسای ستاد نامزدها گذاشته بودیم و تمام مسائل مطرح شده و تذکرات لازم را برای قوانین و حفظ آرامش داده بودیم، برگزاری جلسه با مسئول ستاد مذکور در شب انتخابات و در ستاد انتخابات گیلان کار منطقی و معقولی نبود، بنابراین موضوع به اطلاع هیئت نظارت شورای نگهبان استان رسید و اشجری به استاندار متذکر شد چنین جلسه‌ای نباید برگزار شود، زیرا در استان بازتاب منفی دارد و بعد خواهند گفت استاندار رعایت بی‌طرفی نکرده و جانبداری می‌‌کند.

پس از ساعتی استاندار دوباره تماس گرفت و گفت مسئول ستاد موسوی را برای جلسه دعوت نکن و جلسه‌ای برگزار نشود.

 برای مقابله با تحرکات فتنه ۸۸  چگونه اقدام کردید؟

در نیمه دوم سال ۸۸ که تحرکات سران فتنه موجب تحریک عوامل فریب‌خورده در مرکز و بعضی نقاط کشور از جمله در رشت شده بود، در شورای تأمین گیلان مصوباتی برای مقابله با این پدیده شوم تهیه شد که در یک مرحله در متن دو ماده مصوب، کلمه فتنه و فتنه‌گران درج، تایپ و امضا شد.

متن مذکور برای امضای نهایی استاندار وقت گیلان ارسال شد، اما وی روی کلمه فتنه خط کشید و به جای آن کلمه اعمال غیرقانونی و … را جایگزین کرد، بنابراین مصوبات اصلاح و دوباره تایپ شد.

پس از اعمال وحشیانه سرسپردگان استکبار در روز عاشورای سال ۸۸، با توجه به خشم مقدس مردم ایران و گیلان ولایتمدار از این هتاکی و جنایت، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان که انصافاً یکی از فرماندهان بابصیرت مقابله با جنگ نرم دشمن در استان است، پیشنهاد تشکیل جلسه‌ای با حضور تشکل‌های مردمی و نهادهای انقلابی داد تا تصمیم لازم اتخاذ شود.

جلسه با حضور بنده برگزار و مصوب شد که هشت دی‌ماه راهپیمایی اعتراضی در سراسر استان برگزار شود و نتیجه جلسه به استاندار اسبق گیلان اعلام شد و وی اعتراض کرد که چون تاکنون تصمیمی برای راهپیمایی در سراسر کشور گرفته نشده‌است نباید تصویب می‌شد.

استاندار وقت گیلان گفت که اشجری را دعوت کنید در شورای تأمین استان شرکت کند و علت را توضیح دهد، البته وقتی مشخص شد قرار است راهپیمایی در سراسر کشور انجام گیرد به بنده گفت، اشجری را برای حضور در شورای تأمین استان دعوت نکنید.

در نیمه دوم سال ۸۸ به دلیل حضور یکی از مسئولان در گیلان، شورای اداری استان به‌ منظور روشنگری درباره فتنه تشکیل شد و استاندار اسبق گیلان در جمع‌بندی جلسه سخنان مبسوطی در زمینه‌های مختلف و معمول بیان کرد.

سخنان استاندار وقت گیلان درباره چه بود؟

استاندار وقت گیلان عنوان کرد در زمانی که معاون استاندار چهارمحال و بختیاری بودم یک روز قبل از طلوع آفتاب به همراه مدیرکل حفاظت محیط زیست آن استان توسط خودروی جیپ به ارتفاعات رفتند و مشاهده کردند که چند قلاده گرگ، بزهای کوهی را تعقیب می‌کنند، بنابراین به مدیرکل گفته، چرا این گرگ‌ها را مهار و از منطقه دور نمی‌کنید و او جواب داده است لازمه تحرک و چالاکی بزهای کوهی وجود این گرگ‌ها است و باید این‌ها آزاد و حفظ شوند.

من که کنار استاندار بودم با توجه به اینکه در آن مقطع مردم در اجتماعات و تظاهرات اعتراضی به خیانت سران فتنه آمریکایی انگلیسی و صهیونیستی خواهان محاکمه و مجازات موسوی و کروبی بودند، طی یادداشتی یادآوری کردم که با بیان این خاطره چنین برداشت می‌شود که شما مخالف مجازات فتنه‌گران هستید و آنها باید آزاد باشند، بهتر است این اتهام را از خود برطرف کنید، اما او اعتنایی نکرد و درباره ضرورت برخورد قانونی و مجازات فتنه‌گران چیزی نگفت.

 آیا موضوع مذکور موجب عزل شما از استانداری گیلان شد؟

ـ‌ با وجود تمام مشکلات، محدودیت‌ها و موانعی که برای من وجود داشت با هوشیاری، بصیرت، عشق و علاقه مردم به نظام و ولایت و همچنین پشتکار و مجاهدت همه مسئولان حوزه‌های ذی‌ربط، استان گیلان در انتخابات ریاست جمهوری دهم رتبه سوم، در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی رتبه چهارم و در زمینه مسایل اجتماعی رتبه نخست کشوری کسب را کرده‌است.

ناگفته نماند جریان انحرافی در دفتر ریاست جمهوری درباره جایگزینی و عزل بنده پیگیر بود، اما به دلایل عدیده در این زمینه موفق نشدند.

tel final1

Share