صادق زیباکلام در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس

احمدی‌نژاد حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون رأی دارد/ شورای نگهبان مثل برگ خزان نامزدهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،زیباکلام در پردیس گفت: احمدی‌نژاد حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون رأی دارد، درصد موفقیت اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم خیلی کم است و شورای نگهبان مثل برگ خزان نامزدهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از فارس ،زیباکلام در پردیس گفت: احمدی‌نژاد حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون رأی دارد، درصد موفقیت اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم خیلی کم است و شورای نگهبان مثل برگ خزان نامزدهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت می‌کند.

۱۳۹۴۰۴۰۸۰۰۰۲۷۳_PhotoAصادق زیباکلام در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس و در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که در این دانشگاه با حضور فائزه هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد، در خصوص سران فتنه اظهار کرد: امروز باید دید این سران فتنه در کدام دادگاه محاکمه شدند و اتهاماتشان اثبات و رأی به حصر این افراد داده شده است.

وی افزود: در کدام دادگاه، رئیس جمهور اسبق کشور (سیدمحمد خاتمی) محاکمه و حکم ممنوع‌التصویری او صادر شده است؛ تا آنجایی که اطلاع داریم، این تصمیماتی است که بدون محاکمه گرفته می‌شود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: با تمام صحبت‌های حسن روحانی رئیس‌جمهوری موافق نیستم؛ اما روزهای گذشته وی صحبت مهمی کرد و گفت در جامعه قدرت باید نقد شود، چون مسئولیت و قدرت همراه با پاسخگویی است و افراد در قبال اختیاراتشان باید پاسخگو باشند.

زیباکلام ادامه داد: این فقدان پاسخگویی در نظام یکی از معضلات اساسی بوده و ممنوع‌التصویر شدن و حصر حاصل عدم پاسخگویی است.

* چیزی در آینده به اسم جنبش دانشجویی نخواهیم داشت

این پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی در پاسخ به سئوال دانشجویی در خصوص جنبش‌های دانشجویی گفت: اگر روند آزادی‌های دموکراتیک با همین سرعتی که بوده، ادامه پیدا کند و متوقف نشود، در آینده ما چیزی به اسم جنبش دانشجویی نخواهیم داشت.

زیباکلام تصریح کرد: در بسیاری از ملاقات‌ها، دانشجویان نظر بنده را در خصوص حصر می‌پرسند، اما تمام حرف من این است که اگر طی ۶ سال اخیر یک بار یکی از نمایندگان مجلس از مصدق و مدرس پیروی می‌کرد و در نطق قبل از دستور نظر رئیس مجلس را در خصوص چرایی حصر می‌پرسید، دانشجویان دیگر چنین سئوالی را از من نمی‌پرسیدند.
وی افزود: باید دانست که چرا این سئوال در دانشگاه‌ها پرسیده می‌شود، چون در جای دیگری حتی مطبوعات، رسانه‌ها، مجلس، نماز جمعه و … نمی‌توان این پرسش را طرح و تنها در دانشگاه می‌توان این پرسش را مطرح کرد.
استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر مجلس به درجه‌ای از استقلال برسد که به این مسائل جدی و واقعی مملکت مانند حصر و مسائل دیگر بپردازد و امور رسیدگی شود، دیگر دلیلی برای طرح سئوال در دانشگاه وجود ندارد، چون طرح این سئوال غیرطبیعی است و ما برای این وضع نباید خیلی خوشحال باشیم.
زیباکلام ادامه داد: مطرح شدن این موارد در دانشگاه یعنی اینکه این مسائل واقعی مملکت در جایی که باید مطرح شود، نمی‌شود؛ اما اگر روند طبیعی آن طی شود، ما تفاوتی با کشورهای اروپایی و … نداریم.

وی گفت: اگر مجلس، رسانه‌های مکتوب و تصویری‌مان وظایف ملی خود را انجام دهند، دلیلی ندارد که در دانشگاه‌ها چنین سئوال‌هایی مطرح شود.

* جلوی فعالیت سیاسی در دانشگاه‌ها از سال ۸۸ تا ۹۲ گرفته شد

استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم دانشگاه فعالیت سیاسی انجام دهد یا خیر؛ از سال ۸۸ تا سال ۹۲ جلوی فعالیت سیاسی در دانشگاه‌ها گرفته شد، اما باید بدانیم چه اتفاقی رخ داد.

زیبا کلام افزود: به مجرد اینکه فضا عوض شد، انجمن اسلامی دانشگاه حقوق سیاسی با سلام و صلوات و جشن بازگشایی شد و این نشان‌دهنده این بوده که این سیاست خیلی درست نبوده است.
وی تصریح کرد: مشروط بر اینکه تحول و توسعه سیاسی و روند دموکراسی جامعه اتفاق بیفتد، نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم؛ چون فقط به صورت مقطعی و یک تا پنج سال می‌توان جلوی آن را گرفت و به محض برداشتن توقیف، این انجمن راه خود را به جلو باز می‌کند.

* احمدی‌نژاد حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون رأی دارد/ هیچ بلایی سر احمدی‌نژاد نخواهد آمد

این دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص انتخابات پیش‌رو و حضور جناح اصلاح‌طلب و تقابل آنها با اصولگرایان گفت: شخص خود احمدی‌نژاد فارغ از مناسبت‌ها و وابستگی‌های سیاسی به دلیل توسعه‌نیافتگی سیاسی در جامعه ما حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون رأی دارد و این به دلیل وجهه‌ای است که دارند و این رأی را نباید دست کم گرفت.
زیباکلام تصریح کرد: اصولگرایان هم به این موضوع واقف هستند و به آن به عنوان یک دارایی و سرمایه نگاه می‌کنند و برای همین رأی‌ها هیچ بلایی سر احمدی‌نژاد نخواهد آمد.
وی افزود: اصولگرایان نخستین مشکلی که با احمدی‌نژاد دارند، این است که وی غیرقابل پیش‌بینی بوده، نه فقط برای دشمنان داخلی و خارجی بلکه برای دوستانش هم این‌گونه است؛ نگاه جناح راست به احمدی‌نژاد مثل یک بمب ساعتی است که که قبل از اینکه به سوی دشمنان خود پرت کنید، امکان دارد در دست خود آنها منفجر شود.
این دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد ادامه داد: معتقدم مشکل بعدی که برای جناح راست مهم بوده، این است که اصولگرایان از اقبال و محبوبیت زیادی در جامعه برخوردار نیستند و به خصوص بین اقشار و لایه‌های شهرنشین، دانشجویان، نویسندگان و… پایگاهی ندارند.
زیباکلام تصریح کرد: اگر احمدی‌نژاد کنار گذاشته شود، کدام یک از چهره‌ها و شخصیت‌های اصولگرا هستند که محبوبیت داشته باشند؛ افرادی مانند حدادعادل، لاریجانی و باهنر هیچ‌کدام این محبوبیت را ندارند ‌و خود آنها نیز می‌دانند که دچار این مشکل شده‌اند.

وی افزود: چشم و امید جناح اصولگرا به احمدی‌نژاد و نوعی ائتلاف و نزدیک شدن به اصلاح‌طلبان میانه‌رو در بدنه خود دولت است.

* درصد موفقیت اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم خیلی کم است

این فعال سیاسی در خصوص اصلاح‌طلبان نیز گفت: به نظرم درصد موفقیت اصلاح‌طلبان علی‌رغم اینکه محبوبیت زیادی دارند، برای مجلس دهم خیلی کم است، علت آن هم این بوده که معتقدم شورای نگهبان شوخی ندارد و مثل برگ خزان نامزدهای اصلاح‌طلب را به جرم فتنه رد صلاحیت خواهد کرد.
زیباکلام ادامه داد: دلایلی مانند نزدیکی، دست راست بودن، سکوت، خندیدن، چشمک و… به فتنه وجود دارد که شورای نگهبان با آنها به اشکال مختلف اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت خواهد کرد.
وی خطاب به دانشجویان گفت: به نظر شما چه دلیلی دارد داستانی که ۶ سال پیش اتفاق افتاده و اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات را اینقدر زنده نگه دارند؛ در جوامع دیگر هم انتخابات برگزار می‌شود و درگیری رخ می‌دهد و موافقت و مخالفت صورت می‌گیرد و در آخر پرونده بسته و مختومه می‌شود.
زیباکلام افزود: چرا در جمهوری اسلامی ایران، داستان انتخابات سال ۸۸ اینقدر زنده نگه داشته می‌شود و کمتر نماز جمعه‌ای است که به فتنه نپردازد و امام جمعه سخنرانی در این خصوص نکند، چون می‌خواهند از آن استفاده کنند، ۹ دی سال آینده از سال گذشته مهیج‌تر و پرزرق و برق‌تر برگزار خواهد شد.

* می‌خواهند ۹ دی زنده بماند/ باید به رد صلاحیت‌ها اعتراض کنیم

این پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی خطاب به دانشجویان گفت: سال گذشته را به خاطر دارید چه بساطی درست شد و طاق نصرتی به راه انداختند؛ به این دلیل بوده که ۹ دی زنده بماند و این روز ابزاری برای استفاده کردن آنها است.
زیباکلام ادامه داد: سئوال اینجاست که ما در قبال ردصلاحیت‌ها باید چه کنیم و آیا اگر ما یک نامزد اصلاح‌طلب یا میانه‌رو معرفی کنیم، چه کاری از دستمان برمی‌آید؛ ما باید اعتراض کنیم و در سخنرانی‌های این‌چنینی و در نشست‌های دانشجویی در داخل دانشگاه، بیرون دانشگاه، مطبوعات و هر جایی که می‌توانیم ‌حضور پیدا کنیم و رد صلاحیت‌ها، اعمال نظارت استصوابی و به صورت مشخص غیرقانونی مقابله کنیم.
وی تصریح کرد: قانون می‌گوید که شورای نگهبان ناظر است و نمی‌تواند دخالتی کند، اما خودشان می‌گویند ما از مرحله نظارت گذشته‌ایم و باید دخالت کنیم.
این استاد دانشگاه افزود: قانون گفته شورای نگهبان از چهار منبع دادگستری، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و ثبت استعلام کند، اگر قرار بود فقط شورای نگهبان بگوید چه کسی صلاحیت دارد، چرا باید بگوییم از سایر مراجع استعلام شود؟

زیباکلام ادامه داد: اگر می‌گویید این چهار مرجع رسمی کشور باید در مورد نامزدی فرد نظر دهند؛ قطعاً اینطور نیست که شورای نگهبان بگوید ما رأی‌گیری کردیم و هفت نفر ما صلاحیت فرد را رد کردند.

* باید جلوی رد صلاحیت‌های گسترده را بگیریم

استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: نکته جالب این است که عکس این رد صلاحیت هم وجود داشته است، یعنی مواردی بوده که قوه‌قضاییه گفته بنا بر مواردی مصلحت نیست که این فرد نامزد شود، اما شورای نگهبان گفته خوب آن نظر خود قضاییه است و ما خودمان رأی و نظر می‌دهیم.

زیباکلام افزود: به این دلایل است که ابتدا باید هر چه می‌توانیم به رد صلاحیت‌های غیر‌قانونی اعتراض کنیم؛ دوم اینکه باید مذاکره و رایزنی کنیم تا اینطور نباشد که همین‌طور بیایند و رد صلاحیت کنند.
وی افزود: معتقدم اگر بتوانیم جلوی رد صلاحیت‌های گسترده را بگیریم، در ترکیب مجلس آینده درصد اطلاح‌طلبان و نمایندگان مستقل آن بسیار بیشتر خواهد شد.

* کمیته‌های انضباطی سرنوشت دانشجویان را تغییر می‌دهند

استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در خصوص دانشجویان ستاره‌دار و کارهایی که دولت تدبیر و امید می‌تواند در این بخش انجام دهد، گفت: تنها کاری که دولت می‌تواند برای آنها انجام دهد، این است که نگذارد کمیته‌های انضباطی سرنوشت دانشجویان را تغییر دهد، اما این کاری است که دارند انجام می‌دهند ولی روند به سوی این است که این کمیته‌ها مانند گذشته همه‌کاره نباشند و هر تصمیمی که بخواهند بگیرند.
وی در خصوص سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شما جز سخنرانی و نقد حصرهای سال ۸۸ خود چه اقدام عملی انجام داده‌‌اید، اظهار کرد: من از تفنگ تنفر دارم، چگوآرا جمله‌ای دارد که می‌گوید هیچ انقلابی ختم به دموکراسی نمی‌شود و کسانی که بعد از انقلاب به قدرت رسیدند، یک زبان بلد هستند و ‌آن هم زبان خشونت است؛ او معتقد است اگر دموکراسی در لایه‌های جوامع به وجود آید، شاید در آن جامعه انقلاب اتفاق بیفتد، البته این نظر ایشان است.
زیباکلام تصریح کرد: من سخنرانی می‌کنم، می‌نویسم و این روند را تکرار می‌کنم؛ همچنین چندین بار نامه سرگشاده نوشته‌ام و کار من این است و کار دیگری بلد نیستم.
استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص حقوق عمومی و اشاعه حقوق سیاسی نیز گفت: بحثی در دوران مشروطه تحت عنوان قانون مطرح شده بود؛ اما این قانون یعنی حقوق عمومی و اگر این قانون حاکم باشد، معتقدم نه تنها حقوق سیاسی بلکه حقوق محیط‌زیست و… تأمین می‌شود.

زیباکلام بیان کرد: اصل حاکمیت به قانون است؛ مقصود از این حاکمیت استفاده از کلمات زیبا در قانون نیست؛ در قانون زمان طاغوت هم مطالب زیبایی وجود داشته اما مسئله اساسی و مهم مستقل بودن و عامل بودن مجموعه قوانین آن است.

tel final1

Share