سید رضا سید دانش

آن سرِ آسمان سای

آن سرِ آسمان سای سید رضا سید دانش مراثیِ‌سرهای بُریده ، در تاریخ بشری بسیار سَر داده شده است . اما سرآمدِ سرمدیِ سرهای بُریده ، سرِ آسمان سای ، سید الشهدا ، امام حسین علیه السلام است . سری که دریایی از عشق وُ ایمان وُ اخلاص و صداقت و شجاعت و فداکاری در […]

آن سرِ آسمان سای

سید رضا سید دانش

danesh_3271مراثیِ‌سرهای بُریده ، در تاریخ بشری بسیار سَر داده شده است . اما سرآمدِ سرمدیِ سرهای بُریده ، سرِ آسمان سای ، سید الشهدا ، امام حسین علیه السلام است . سری که دریایی از عشق وُ ایمان وُ اخلاص و صداقت و شجاعت و فداکاری در راهِ آرمان های والای انسانیت و اسلامِ بزرگ بود . این روزها ماهِ محرم را با سوگواری و ماتم پشت سرگذاشتیم و کم کم به چله ی عاشقان ، اربعین حسینی ،نزدیک می شویم . از همین حالا چه بسیار عاشقان وُ دلسوخته گانِ خاندان ، به سوی حرمِ حسینی به راه افتاده اند ‌تا این روزِ تاریخی را ، پُر شورتر وُ با شکوه تر از هر سال برگزار کنند . در زمانه ی ما این حقیقت که زمان ، تنها امری قرار دادی وُ تقویمی است ، بیش از پیش آشکار شده است . واقعه دوران سازِ کربلا ،در هزار وُ اندی سال قبل اتفاق افتاده ، اما اگر با چشمِ دل نگاه کنی ، می بینی که دیروز وُ امروز و فردا ، اتفاق افتاده وُ قصه ی آن را از هر زبان وُ بیان که بشنوی ، نا مکرر است .

مبارزه در راهِ هدف های الهی و ارزش های انسانی ، قلبِ تپنده ای را می مانَد ،‌که در همیشه ی زمان وُ مکان ، زنده وُ پُر تپش خواهد تپید . خواجه شیراز چه زیبا گفته که : هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق ، ثبت است بر جریده عالم دوام ما . . .

 آری اربعین نزدیک می شود .

خوشا به حال آن زائرانی که مقیم آن حرمِ آسمانی اند تا عهد و پیمانِ خود را با مولای عاشقان جهان ، دوباره تازه کنند . چرا که عاشورای حسینی ، همچنان در جهان ، جاری و ساری است . پیکار با مستکبران وُ یزیدیان ، امروزه در اشکال جدیدی جریان دارد ،‌وَ مردان راهِ  حق را ، به میدان فراخوان می کند .

یاد مطهر طاهرنیاها و سیرت نیاهای خوش سیرت این سرزمین اهورایی هماره جاودانه است .

مناسبتِ دیگر این ایام ، شهادتِ مبارز‍ِ بزرگِ گیلانی ، روحانی ستم ستیز ، میرزا کوچک جنگلی است که سَر بریده اش ، چون شمعی تابان ، در تاریخِ مبارزاتِ مردمِ مسلمان ما می درخشد .

میرزای بزرگ که بود و چه بود ؟ را باید در صفحاتِ تاریخ بار دیگر مرور کرد ،تا این باور را بیشتر درک کنیم که مبارزه علیه ستمگران ، در هر بُرهه ی تاریخی ، در شکل وُ شمایل خاصی انجام پذیرفته و می پذیرد .

سلام و صلوات می فرستیم بر یادُ و خاطره جاودانه تمام شهدای تاریخ ، و گل سرخِ سرسبد آنها ، سیدالشهدا  که برای حضور در اربعینِ شکوهمندش لحظه ها را شماره می کنیم . . .

سید رضا سید دانش  – فعال فرهنگی ورسانه ای

Share