در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان

رتبه هشتم دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در تولید علم/نباید در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی استان جزیره ای عمل کرد/رگ دانشگاه آزاد اسلامی با برخی مصوبات زده شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فریدون رهنمای رودپشتی با بیان اینکه جاده پر فراز و نشیبی را پیش رو داریم، گفت: رگ دانشگاه آزاد اسلامی با برخی مصوبات زده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با حضور معاونین آموزشی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی کشور، دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه ازاد اسلامی استان گیلان و رؤسا و اعضای هیأت رئیسه واحد ها و مراکز آموزشی دانشگاه ازاد اسلامی استان گیلان در سالن اجتماعات دانشگاه ازاد اسلامی واحد رشت برگزار شد.(گزارش تصویری)
۲۰۱۵۱۲۱۳۱۰۰۵۵۶_teymoori338دکتر علیرضا امیر تیموری دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه ازاد اسلامی استان گیلان، ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول و ارائه گزارش فعالیت های پژوهشی دانشگاه ازاد اسلامی استان گیلان، اظهار کرد: در زمان حاضر ۴۸ هزار و ۸۴۶ دانشجو در مقاطع مختلف در مراکز و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به راه اندازی مرکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رشت و لاهیجان، بیان کرد: همچنین در حال راه اندازی مرکز رشد در واحد بندرانزلی هستیم. مرکز تحقیقات شیلات لاهیجان در فهرست کارنامه پژوهشی واحد های استان بوده است .
رئیس دانشگاه ازاد اسلامی واحد رشت تعداد اعضای هیات علمی در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان را ۸۷۵ نفر عنوان و اضافه کرد: ۴۰ درصد از این تعداد استادیار به بالا هستند.
دکتر امیرتیموری در ادامه این مطلب تصریح کرد: ۴۸ هزار و ۸۴۶ نفر دانشجو و بالای ۸۰۰ نفر عضو هیأت علمی داریم که نسبت خوبی تلقی می شود و ۱۴طرح دانش بنیان را مصوب داریم.

دبیر هیأت امنای دانشگاه ازاد اسلامی استان گیلان با تاکید براینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ۲۳رشته دکترا در کنار واحد لاهیجان دارد، اظهار کرد: فعالیت های ما به خوبی در حال انجام است و باید هیأت علمی با فعالیت بیشتری در حوزه پژوهش کار کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در فهرست واحد های تک رقمی قرار گرفته است

۲۰۱۵۱۲۱۳۱۰۴۵۳۴_rahnama2386دکتر فریدون رهنمای رودپشتی دراین همایش با بیان اینکه سهم دانشگاه در بحث اشتغال و سخت افزاری و نرم افزاری مشخص است، اظهار کرد: دانشگاه در مسیر توسعه است و اقتدار علمی توسعه و پیشرفت را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه جاده پر فراز و نشیبی را پیش رو داریم، گفت: رگ دانشگاه آزاد اسلامی با برخی مصوبات زده شد.
این مقام مسئول ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و قدردانی از پژوهشگران تصریح کرد: پژوهش کاری ماندگار و سخت است و پژوهشگران دانشگاه سهم متفاوتی دارند.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آموزش، پژوهش، تحقیق، کارآفرینی و ثروت آفرینی در یک زنجیره قرار دارند.
رهنمای رودپشتی در ادامه این مطلب تصریح کرد: سالانه شش هزار مقاله در دانشگاه آزاد اسلامی تولید می شود و هرم علمی دانشگاه آزاد اسلامی باید نوسازی شود و با توجه به ظرفیت های موجود، هوشمندانه نسبت به ترمیم آن اقدام کرد، منطقی باید گام برداشت چرا که ما نمی توانیم نسبت به سرنوشت دانشگاه بی تفاوت باشیم و نگران هویت دانشگاه هستیم که سرمایه کشور است.
وی با بیان اینکه آموزش و پژوهش در مسیر خود فناوری و ثروت آفرینی در اقتصاد دانش بنیان نیز گام برداشته است، تصریح کرد: حوزه علوم انسانی می تواند رفتار های مردمی را تحلیل کند.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دهه سوم فعالیت دانشگاه دهه کیفیت و در دهه چهارم عرصه رقابت بین المللی است و نمی توان در اتاق شیشه ای نشست و دنبال رقابت بود.
وی با بیان اینکه سند آمایش دانشگاه و افق ۱۴۰۴در راستای تولید علم با کیفیت است، تصریح کرد: پژوهش باید با باور پژوهشی انجام شود زیرا کار پژوهش باید در دست پژوهشگران باشد و باید جایگاه خود را در این فرایند پیچیده پیدا کنند.
رهنمای رودپشتی با تاکید براینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید سازه های آموزشی و پژوهشی خود را در بحث تولید علم محکم کند، اظهار کرد: بخش عمده اقتصاد دانشگاه آموزش است و کسب و کار را تحت شعاع قرار می دهد.
وی ادامه داد: کسب و کار باید رقابتی باشد تا بتوان اقتصاد دانش بنیانی را ترسیم کرد و تدوین سند آمایش را در این مسیر در دستور کار خود قرار داده و باید مبنای کار قرار بگیرد تا مشکلات ما در بحث علمی را برطرف کنیم.
رهنمای رودپشتی با بیان اینکه سهم استان باید درحوزه تحصیلات تکمیلی بالای چهار درصد باشد، ابراز کرد: باید نهاد های پژوهشی را در شرکت های دانش بنیان فعال کنیم و با پژوهش فشار را باید در حوزه آموزش کم کنیم.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بزرگ ترین بازار مصرف را در دست داریم، تصریح کرد: واحد رشت در فهرست واحد های تک رقمی قرار گرفته است که خوشایند است و استان هایی مانند گیلان باید در بحث تولید علم با شاخص های مربوطه در لیست استان های صاحب سهم تک رقمی باشند.
وی با تأکید بر اینکه باید مجله بین المللی داشته باشیم، ادامه داد: گیلان هم باید در این فهرست باشد و به طور خودکار سهم تولید علم را فراهم می کند.
رهنمای رودپشتی با بیان اینکه استان باید انضباط مالی را در دستور کار قرار دهد، ابراز کرد: استاد واحد رشت، لاهیجان و دیگر شهرستان ها را باید اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان برشمرد و باید یادبگیریم فرا شهرستانی در استان ها مانند گیلان کار کنیم.
وی با بیان اینکه نباید جزیره ای در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی در استان عمل کرد، اظهار کرد: باید همکاری بین شهرستان ها وجود داشته باشد و اگر نباشد اموزش عالی کشور نیز دچار مشکل می شود و بهره گیری از خیرین از ماموریت مهم دانشگاه ازاد است.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت خیرین بسیار مهم است و گیلان در این حوزه از ظرفیت های خوبی برخوردار است، گفت: نشست هایی باید با خیرین دلشته باشیم و در برنامه های استان باید مورد توجه قرار بگیرد.
رهنمای رودپشتی ادامه داد: نباید بودجه را مانند پول خورد تقسیم کنیم بلکه باید پژوهشگران را مورد حمایت قرار دهیم تا ظرفیت تولید علم در دانشگاه افزایش یابد امروز برنامه ریزی بیشتر احساس می شود وباید دست به دست هم دهیم تا به جایگاه استان اقتدار بیشتری بدهیم.

رتبه هشتم دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در تولید علم

۲۰۱۵۱۲۱۳۱۰۱۶۱۹_IMG_2350دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر واحد ها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در سالن اجتماعات دانشگاه ازاد اسلامی واحد رشت افزود: تا قبل از این، برخی پس از گذراندن مقطع کارشناسی و تحصیل در مقاطع بالاتر از ایران مهاجرت می کردند اما توسعه تحصیلات تکمیلی زمینه را برای تحصیل علاقمندان در داخل کشور فراهم کرد و این توسعه نیاز کشور بود که گام های خوبی در این زمینه برداشته شد.
معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی کشور خاطر نشان کرد: با توجه به آمار یاد شده، کشور ایران در رابطه با تحصیلات دانشگاهی از کشورهای رقیب هم پایین تر است.
وی با بیان این که در زمان حاضر نسبت دانشجو به عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی یک به ۴۲ است، تصریح کرد: بر اساس هدف گذاری این نسبت باید در سال ۹۹یک به ۳۷ و در سال ۱۴۰۴ یک به ۲۷ برسد.
دکتر حسین زاده لطفی با بیان این که بر اساس آمارها (مرکز آمار ایران) در زمان حاضر ۴ / ۱۴ درصد جمعیت ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، اظهار کرد: با توجه به این آمار، این همه هیاهو در رابطه با افزایش تحصیلات تکمیلی بی معنی است.
معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی کشور هیات علمی را پشتوانه هر دانشگاه دانست و خاطر نشان کرد: هیات علمی سرمایه است، هزینه نیست.
این مقام مسئول با بیان اینکه سوییس در رأس کشور های فعال در حوزه فناوری قرار دارد، افزود: در حوزه مقالات، ایران دارای رتبه پانزدهم تولید علم است و این امر نشان می دهد که ایران در بحث کیفی جایگاه خوبی ندارد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه تولید علم با کیفیت در دانشگاه تصریح کرد: طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ و اوج آن تا ۲۰۱۲ رشد خوبی به لحاظ چاپ مقالات داشتیم که بایستی در کیفی کردن آنها تلاش بیشتری صورت گیرد.
دکتر حسین زاده با بیان اینکه در تولید علم در حوزه کشاورزی رتبه اول را داریم، افزود: در علوم انسانی رتبه سوم و در تولید مهندسی در منطقه جایگاه بسیار خوبی داریم و رتبه ما رتبه زیر ۲۰۰در دنیا است که رتبه خوبی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۹ و۲۰۱۰تولید علم قابل توجهی داشتیم و اکنون در حال پیدا کردن جایگاه خوبی هستیم، تصریح کرد: رشت رتبه هشتم کشوری را دارد و در استان گیلان، رشت، لاهیجان و آستارا ثبت رکورد کرده اند.
دکتر حسین زاده لطفی با بیان اینکه واحد های دانشگاه آزاد باید شاخص های کمی و کیفی را در دستور کار خود قرار دهند، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت سهم خوبی در تولید علم داشته و در سال ۲۰۱۵بیش از ۱۸درصد سهم تولید علم داشته است و در سال ۲۰۱۳رتبه خوبی نداشته که اکنون شاهد شیب صعودی خیلی خوبی در این راستا هستیم.
وی در خاتمه تأکید کرد: نگاه علمی باید به تولید علم به لحاظ کیفی و کمی داشته باشیم و باید تلاش کنیم تا جایگاه آزاد اسلامی را در کشور در حوزه بین الملل افزایش دهیم.
لازم به ذکر است در این مراسم که به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش برگزار شد، از ۲۰ پژوهشگر برتر شامل یک نفر پژوهشگرکشوری، شش نفر از پژوهشگران استانی و ۱۳ نفر از پژوهشگران برتر واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تجلیل شدند.

tel final1

Share