اصغریان خبرداد

۹۵۰ میلیارد تومان معوقات بانکی گیلان تحت سیطره چای و ۳ شرکت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان گفت: ۶۵۰ میلیارد تومان از معوقات بانکی گیلان در اختیار کارخانه‌های چای و ۳۰۰ میلیارد تومان در اختیار سه شرکت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس , طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی شاخص بهبود فضای کسب و کار  گیلان در ۱۶ فصل به مدت ۴۸ ماه در چهار سال گذشته رتبه نخست را کسب کرده و این امر نشان می‌دهد فضای استان برای سرمایه‌گذاری آرام و فراهم است.

فضای مناسب برای ورود سرمایه‌گذاران موجب تشویق برای مشارکت در اجرای طرح‌ها در گیلان شده و این امر با همکاری بانک‌ها می‌تواند روند بهتری داشته باشد.

*تفاوت معنادار منابع و مصارف بانک‌های گیلان

asgharianedمعاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان  با اشاره به منابع ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در استان اظهار کرد: بانک‌های گیلان تاکنون ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند و در اختیار مردم و شرکت‌هاست.

محمدحسین اصغریان به تفاوت معنادار منابع و مصارف بانک‌ها در گیلان اشاره کرد و افزود: مبلغ ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بیشتر از منابع بانک‌ها تسهیلات پرداخت شده و به معنای جلو افتادن مصارف از منابع بانک‌ها در استان است.

وی با بیان اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی از خط اعتباری بانک مرکزی در گیلان استفاده شده است، تصریح کرد: منابع بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات پاسخگو نبود ضمن اینکه در طرح آمایش صنعتی منابع بانک صنعت و معدن به‌تنهایی کفایت نمی‌کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان پرداخت تسهیلات در حوزه کشاورزی استان را با کمک دولت ذکر کرد و گفت: اگر خط اعتباری بانک مسکن در پرداخت تسهیلات بانک‌ها را کم کنیم تراز بانک‌های گیلان مثبت است.

وی با اشاره به اینکه تنها نکته منفی برای بانک ملی است، بیان کرد: تسهیلات پرداختی بانک مذکور از منابع آن بیشتر است و این امر ناشی از بلوکه شدن بخشی از منابع بانک ملی در حوزه کارخانه‌های چای بوده و از زمان اصلاح ساختار چای در ۱۲ سال گذشته است.

اصغریان منابع بلوکه شده بانک ملی در بخش چای را قابل توجه دانست و اظهار کرد: اگر حتی نیمی از مطالبات بانک از تشکل‌های چای یا منابع دیگر به نحوی وصول شود تراز عملکرد بانک ملی گیلان مثبت می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان با بیان اینکه مثبت شدن تراز بانک‌ها دارای فرآیند خوبی برای استان است، تصریح کرد: تراز مثبت بانک‌ها موجب پرداخت تسهیلات جدید به مردم می‌شود.

وی به رویه کنونی پرداخت تسهیلات بانکی در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: طبق ماده ۱۱ قانون رفع موانع تولید در استان را دنبال می‌کنیم و به معنای تقسیط و استمهال دوباره بدهی واحدهای تولیدی است.

اصغریان اضافه کرد: اگر منابع نسبت به مصارف بانک‌ها افزایش پیدا کند می‌توانیم بانک‌ها را تشویق به پرداخت تسهیلات جدید به بخش صنعت و … کنیم.

این مسئول، با اشاره به رکود موجود در کشور و بسیاری از کشورهای جهان، بیان کرد: لازمه خروج از رکود وجود نقدینگی در واحدهای تولیدی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان به ترمیم وضعیت بانک‌های استان نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: بانک‌های گیلان با جایگاه مطلوب فاصله دارند و نیاز است تلاش بیشتری انجام دهند.

وی خواستار ارائه مدل‌های جدیدتر با ابزارهای بهتر برای تشویق مردم برای سپرده‌گذاری نقدینگی در سیستم بانکی شد و اظهار کرد: بانک‌ها باید در وصول مطالبات معوق تلاش کنند و این امر نیازمند همکاری مشترک دستگاه‌های اجرایی با بانک‌ها است.

*شناسایی بدهکاران دانه درشت بانکی گیلان

اصغریان به تشکیل کارگروه اقتصادی در راستای ستاد تدابیر ویژه اقتصادی دولت در گیلان اشاره کرد و افزود: بدهکاران دانه درشت بانکی استان توسط کارگروه مذکور شناسایی می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندارد گیلان با بیان اینکه ۵۶۰ میلیارد تومان از معوقات بانکی استان مربوط به ۱۱۱ نفر است، تصریح کرد: نیمی از بدهی یک‌هزار و ۳۳۰ میلیارد تومانی به بانک‌های گیلان در اختیار افراد مذکور است.

وی به بدهی ۳۷۰ میلیارد تومانی ۱۰ شرکت به بانک‌های گیلان اشاره کرد و گفت: در فاز نخست باید بتوانیم معوقات ۱۰ شرکت مذکور را به بانک‌ها برگردانیم و پس از آن به دنبال ۹۰ درصد بعدی باشیم.

*یک‌هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان معوقات بانکی گیلان

اصغریان معوقات بانکی گیلان را یک‌هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع بانک‌های استان است و فاصله ۱۳ درصدی بین منابع و معوقات بانکی گیلان وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان میانگین نرم جهانی منابع نسبت به مصارف بانک‌ها را کمتر از شش درصد عنوان کرد و یادآور شد: نسبت منابع و مصارف بانک‌ها در کشورهای توسعه یافته کمتر از میانگین نرم جهانی است.

وی با تاکید بر کاهش معوقات بانکی گیلان به نصف، اظهار کرد: بسیاری از دستگاه‌ها در مورد مذکور مسئول نیستند و یک استثنا موجب شده بدهی بانک‌های استان بالاتر از میانگین نرم جهانی باشد و آن مسئله چای است.

*نیمی از معوقات بانکی گیلان مربوط به چای است

اصغریان نیمی از معوقات بانکی گیلان را مربوط به چای عنوان کرد و افزود: از سال ۱۳۸۰ بدهی ۱۶۰ میلیارد تومانی کارخانه‌های چای باقی مانده و اکنون به ۶۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و باید فکری برای این حوزه داشته باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان با اشاره به اینکه اگر معوقات بانکی کارخانه‌های چای برطرف شود به نحوی مشکل بانک‌ها از بین می‌رود، بیان کرد: کارخانه‌های چای در قالب قرارداد چهارجانبه بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک ملی به عنوان پرداخت‌کننده تسهیلات، کارخانه و سندیکاها و تشکل‌های صنعت چای تسهیلات دریافت کردند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به نحوی تضمین بازپرداخت کارخانه‌های چای را تضمین کرده است.

وی ادامه داد: طبق توافق انجام شده و تعهد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌توان معوقات چای را از سرفصل معوقات بانکی گیلان خارج کرد تا بانک‌ها زیر فشار نباشند.

اصغریان خواستار محاسبه معوقات چای از منابع ملی شد و تصریح کرد: دولت هر طور می‌خواهد مطالبات مذکور را دریافت کند اما در آمار معوقات بانکی گیلان محاسبه نشود.

*۷۵ درصد معوقات بانکی گیلان در اختیار چای و ۳ شرکت

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان با بیان اینکه اگر به گونه مذکور عمل شود می‌بینیم سیستم بانکی استان عملکرد بدی نداشته است، خاطرنشان کرد: اگر معوقات چای، دو واحد صنعتی و یک واحد بازرگانی را از سیستم بانکی گیلان خارج کنیم ۷۵ درصد از معوقات بانکی استان از بین می‌رود.

وی بدهی دو واحد صنعتی و یک شرکت بازرگانی به بانک‌های گیلان را ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۶۵۰ میلیارد تومان معوقات چای است.

اصغریان با اشاره به اینکه در مجموع ۹۵۰ میلیارد تومان بدهی چای و سه شرکت صنعتی و بازرگانی به سیستم بانکی گیلان است، یادآور شد: اگر بدهی مذکور را از معوقات یک‌هزار و ۳۳۰ میلیارد تومانی بانک‌های استان خارج کنیم مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان باقی می‌ماند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان بدهی مذکور در مقابل ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع بانک‌های استان را چهار درصد خواند و اظهار کرد: عدد مذکور مطابق با استانداردها است و باید تلاش کنیم مسئله چای و سه شرکت بدهکار را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت شرکت بازرگانی بدهکار به سیستم بانکی گیلان مشخص شده است، تصریح کرد: دارایی و املاک شرکت مذکور به نفع بانک عامل ضبط شده و بانک در حال نقد کردن بدهی خود است.

اصغریان به ضبط اموال یک شرکت صنعتی بدهکار به سیستم بانکی در گیلان اشاره کرد و افزود: در حال مذاکره با شرکت سوم هستیم تا بتوانیم مشکل آن را برطرف کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار گیلان برطرف کردن معضل معوقات کارخانه‌های چای را نیازمند عزم ملی خواند و بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید در زمینه مذکور ورود کنند و اگر این اتفاق بیفتد گیلان می‌تواند در مورد معوقات بانکی عملکرد خوبی داشته باشد.

tel final1

Share