سخنگوی شورای نگهبان

کسی که می گوید برای تایید صلاحیت،نباید تحقیقات محلی شود،قانون را نمی داند/اگر واجد شرایط هستند ثبت نام کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همه حق دارند اگر واجد شرایط هستند ثبت نام کنند. امید است همه کسانی که شرایط لازم را دارند تایید صلاحیت شوند. اگر خدای ناکرده تلاش سازمان دهی وجود داشته باشد که افراد فاقد صلاحیت وارد انتخابات شوند، ما نه برای آنها تهدیدی داریم و نه خط و نشان می کشیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین , نجات الله ابراهیمیان درباره انتخابات آینده پیش رو، نکات مهمی را اعلام کرد از جمله اینکه شورای نگهبان در احراز عدم صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، به استعلام از مراجع ۴ گانه بسنده نمی کند و به سایر گزارشها نیز در تعیین وضعیت نامزدها اهمیت می دهد.

در ادامه مشروح این مصاحبه را بخوانید:

از اعضای دیگر شورای نگهبان که درباره انتخابات آینده مجلس می پرسیم می گویند از شما سئوال کنیم. انتخابات در پیش است و بحث انتخابات الکترونیک نیز جدی شده. شورای نگهبان وضعیت را چطور پیش بینی می کند؟ آیا بخشی از انتخابات به صورت الکترونیک برگزار می شود؟
۲۰۱۵_۱۱_۱۳_۱۳_۳۸_۰فعلا ما روند کلی را بر اساس قانون انتخابات پیش می رویم یعنی هیات های نظارتی در استانها تشکیل شده و بقیه امور که شورای نگهبان فعلا دنبال می کند روزمره جزء کارهای روتین این نهاد است. بحث آموزش و توجیه نیروهای مردمی و آماده کردن فضاهای مورد نیاز برای انتخابات که در حال انجام است، امر جدیدی نیست. اتفاق جدیدی که با آن مواجهیم، بحث انتخابات الکترونیک است. شورای نگهبان منتظر آماده کردن شرایط توسط برگزار کننده انتخابات یعنی وزارت کشور است. منتظریم اقدامات این وزارتخانه بر اساس جدول زمانی اعلام شود تا طبق قانون ما نیز درباره آن اظهار نظر کنیم. یکی از این مراحل ظاهر و فیزیک صندوقهاست که در حال طراحی است و ما باید پس از اعلام رسمی این وزارتخانه در این باره اظهار نظر کنیم.

درباره انتخابات الکترونیک هنوز به شما اعلان رسمی نشده؟

هنوز این اقدام صورت نگرفته. این که در کجاها می توانیم انتخابات الکترونیک برگزار کنیم نیاز به پلان توجیهی دارد و باید اجرای این انتخابات توجیه شود. در فضاهایی مانند تهران که می خواهیم انتخابات برگزار کنیم، خود این موضوع قابل بررسی است. چون تعداد رای دهندگان بسیار زیاد است و فضاهای کوچکی مانند مسجد دیگر جوابگو نیست و در صندوقهای الکترونیک شما می توانید در صندوقها تعداد کمی رای اخذ کنید. مخصوصا اولین بار است که می خواهید این کار را بکنید. منتظر تصمیمات آقایان وزارت کشور هستیم که پلان توجیهی بدهند و تعداد و عملکرد حوزه ها را توجیه کنند. وقتی به توافق رسیدیم در آن باره اظهارنظر رسمی می کنیم و پس از آن به سراغ آموزش دست اندرکاران می رویم.

مهمترین مشکل فنی ای که در بحث انتخابات الکترونیک وجود دارد چیست؟

یک سری مانورهایی برای دستگاه ها در شورای نگهبان انجام دادیم و در این مانورها معلوم شده اگر مردم بخواهند به کاندیداهای مجلس به اضافه کاندیداهای خبرنگان به خصوص در تهران رای دهند، زمانی زیادی طول می کشد. ما حتی تحصیل کردگانمان وقتی پشت دستگاه خودپرداز حضور می یابند، زمان زیادی می گیرد. در این دستگاه ها برای انتخابات الکترونیک باید کدهای زیادی وارد کرد. نهایتا ۶ تا ۱۰ نفر در ساعت می توانند با دستگاه رای دهند. لذا در شهرهای بزرگی مانند تهران فضاهای فیزیکی و تعداد صندوقهای الکترونیکی باید خیلی زیاد باشد. لذا دنبال پلان توجیهی وزارت کشور هستیم تا ببینیم چطور می خواهند اجرا کنند. پس از دادن پلان توجیهی، شورای نگهبان اظهار نظر می کند. انتخابات الکترونیک، کار ما را هم روشن و شفافتر می کند ولی به شرطی که مشکلات آن حل شود. ما نمی خواهیم اتفاقات الکترونیکی نظام مهندسی دوباره اتفاق بیفتاد. چون اگر اینطور باشد، ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. البته وزارت کشور هم نمی توانند به صورت قاطع بگوید یکجا در تهران این نوع انتخابات برگزار شود چون ساز و کارهای آن فعلا برای ما اعلام نشده است.

برخی جریانات سیاسی نگران رد صلاحیتهای گسترده هستند و برخی نیز می گویند باید کاری کرد که مبادا مجلس ششم دیگری شکل بگیرد. این قبیل اظهارنظرها در روند تایید صلاحیتها تاثیر می گذارد و باعث تصمیم گیری خاصی می شود؟
بعد از ۳۰ و اندی سال که از برگزاری انتخابات می گذرد دیگر یواش یواش مراجع مختلف قانونی در این فرایند جا افتاده اند و احزاب و گروه ها هم وقتش شده یاد بگیرند به آنها اعتماد کنند. هر کسی ممکن است در اجرای وظایف خود از دولت گرفته تا شورای نگهبان در زمینه انجام وظایف خود اشتباه کنند ولی این که انتخابات و شرایط مربوط به داوطلبان در جامعه جا افتاده، موضوع تثبیت شده ای است. ولی در ارزیابی برخی شرایط نامزدها مانند التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه ممکن است اختلاف نظرهایی باشد، ما بر اساس ضوابط شناخته شده عمل می کنیم و به هر کسی توصیه می کنیم که اگر این التزام را در خود می بیند و دلش برای کشورش می سوزد بداند مشکلی برای او پیش نمی آید. هر کسی هم موانعی در این شرایط دارد که اجازه نمی دهد به عنوان داوطلب وارد عرصه شود، حق دارد نگران باشد. اگر کسی احساس می کند شرایطی دارد که درباره تایید صلاحیت خود نگران است، من یا کس دیگری نمی توانیم برایش کاری انجام دهیم.

برخی از نامزدها می گویند شورای نگهبان در انتخابات مجلس هم مانند ریاست جمهوری به سمت تایید صلاحیت نامزدها می رود. در حالی که اصل در انتخابات مجلس بر اثبات عدم صلاحیت است. نظر شما در این باره چیست؟
همه حق دارند اگر واجد شرایط هستند ثبت نام کنند. امید است همه کسانی که شرایط لازم را دارند تایید صلاحیت شوند. اگر خدای ناکرده تلاش سازمان دهی وجود داشته باشد که افراد فاقد صلاحیت وارد انتخابات شوند، ما نه برای آنها تهدیدی داریم و نه خط و نشان می کشیم، فقط یک کلمه می گوییم به وظایف قانونی خود عمل می کنیم و وظایف قانونی نیز قابل مسامحه و مصالحه نیست.

این که بیان می شود شورای نگهبان با نظارت استصوابی حتی از سطح استعلام از مراجع ۴گانه وزارت کشور، نیروی انتظامی، دادگستری و وزارت اطلاعات برای رد صلاحیت نامزدها فراتر می رود، را قبول دارید؟

این به نظارت استصوابی ربطی ندارد. این که درباره مراجع ۴گانه حرف می زنند و درباره مسایل شخصی حرف می زنند، ارتباطی با مسایل نظارت استصوابی ندارد. باید دید این نوع عملکرد قانونی است یا شورای نگهبان دارد از خودش می گوید؟ قانون انتخابات می گوید درباره نامزدها از این ۴ مرجع سئوال کنید. قوانین دیگر برای ما وظیفه هایی شمرده اند. شما وظیفه دادگستری را از اطلاعات یا وظیفه انتظامی را از شهرداری نمی توانید انتظار داشته باشید. این مراجع در حد قانون و اختیارات خود می توانند اطلاعات دریافت کنند و به ما انتقال دهند. شما چاره ای ندارید طبق قانون انتخابات به اظهارات مطلعین هم توجه کنید. چون قانون انتخابات می گوید از مطلعین محلی اطلاعات بگیرید. اتفاقا آنها کارشان طبق قانون دریافت اطلاعات از افراد معتمد است. پس چطور می توانیم بگوییم این مراجع ۴ گانه کافی است؟ کسانی که این حرف را می زنند یا از قانون اطلاع ندارند یا تجاهل می کنند.

tel final1

Share