عصر خاطره انگیز نمایشگاه کتاب گیلان با حضور « اکبر اکسیر»رقم خورد

کتاب سازی مانند کتاب سوزی است/شاعران و طنزپردازان به محیط زیست نگاه ویژه ای داشته باشند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طنز پرداز برجسته کشورمان در ادامه با انتقاد شدید از کتاب سازی و عدم جاپ کتاب های مفید گفت:تعداد کتابهای که به معنای واقعی کتاب هستند کم است و بقیه بیشتر مربوط به آشپزی ,رمالی و جن گیری است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «اکبر اکسیر» طنز پرداز آستارایی برجسته کشورمان و پدر شعر فرانو ایران که با دعوت اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان استان گیلان به عنوان میهمان ویژه در سومین روز نمایشگاه کتاب گیلان حضور پیدا کرده بود روزی زیبا و خاطره انگیز را برای همه ی دوستداران کتاب و شعر طنز رقم زد.(گزارش تصویری)

akbar-eksir9585به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت , در ابتدای این برنامه که با حضور جمع کثیری از علاقمندان به شعر و ادب برگزار شد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن شرح کوتاهی از بیوگرافی و زندگینامه اکبر اکسیر از وی بعنوان پدر شعر فرانو ایران یاد کرد و گفت: در استان گیلان فرهیختگان بسیاری همچون اکبر اکسیر داریم که باید ایشان را ارج نهیم و از وجودشان بهره ببریم.
پس از خوشامد گویی مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان , «اکبر اکسیر» در ابتدای سخنرانی خود با بیان اینکه نمایشگاه های کتاب بوی شاعر، نویسنده، اصحاب عشق و معرفت را می دهد, گفت: همیشه از مراسم های جدی گریزان بودم، اما احساس می کنم امروز در جمعی صمیمی حضور دارم.

طنز پرداز برجسته کشورمان در ادامه گفت:طنز عنصر حقیقت یاب و طنزپرداز فرشته ای است که کمی خورده شیشه دارد.یک طنزپرداز هیچ وقت باج نمی دهد و همواره با پلشتی ها و فساد در جنگ است و سخنان جدی مردم عادی را با زبان طنز بیان می کند.
شب عید مرغ داشتیم/ ران به عرفان رسید / سینه به ایثار / دل و جگر به ملیحه/ گردن و بال و ستون فقرات/ به من/ انجا بود که فهمیدم /چرا پدرها / اخلاق سگ دارند

اکبر اکسیر بر لزوم توجه طنزپردازان به موضوع محیط زیست تاکید کرد و گفت: طنز آمده تا از حیثیت فرهنگ , شان انسان ,میراث فرهنگی بشر دفاع کند از چندی پیش از حوزه میراث فرهنگی بیرون امده ام و به محیط زیست توجه زیادی دارم
مواظب وسایلتان باشین!/من بودم و جمشید و یک پادگان چشم قربان!/از سلمانی که برگشتیم سرباز شدی/ در تخت های دوطبقه،
خوابهای مشترک دیدیم/ یک روز که من نبودم/ تخت جمشید را غارت کرده بودند!

akbar-eksirIMG_9595دبیر بازنشته دبیرستان های آستارا ادامه داد: هرگز عادت نداشته ام سخنان بزرگان را حفظ کنم و همیشه گفته ام که باید خودتان تصمیم بگیرید.
هیچ‌چیز را چشم بسته قبول نکنید/ حتی سخنان بزرگان را/ بزرگمهر که می‌گفت/ سحرخیز باش تا کامروا شوی/ دروغ می‌گفت باور نکنید/ دور و بر ما، سحر خیزها/ یا کله‌پز شدند یا نانوا !

طنز پرداز برجسته کشورمان در ادامه با انتقاد شدید از کتاب سازی و عدم چاپ کتاب های مفید گفت:تعداد کتابهای که به معنای واقعی کتاب هستند کم است و بقیه بیشتر مربوط به آشپزی ,رمالی و جن گیری است. مسئولان حوزه کتاب در گیلان باید بدانند که در استانمان ناشرانی چون «فرهنگ ایلیا» را داریم که هم اکنون هم پای ناشران برجسته کشوری مشغول چاپ و نشر کتاب هستند.

اکسیر ادامه داد: یادم می آید زمانی گفتم بخاطر معضل کتاب سازی لطفا کتاب نخوانید.وقتی با کتاب شانه تخم مرغ درست می کنند نتیجه آن می شود که تخم مرغ ها هم می شکند.چون برخی کتاب ها مطالب آمده در آنها چیزی نیست که حتی ارزش یک بار خواندن را داشته باشد. از نظر من کتاب سازی همان کتاب سوزی است.

پدر شعر فرانو ایران در ادامه گفت: طنز می گوید که باید به داشته هایمان افتخار کنیم.در ژاپن صحبت از صنعت می شود اما در ایران باید از فرهنگ صحبت کنیم.
«او کو تا ماشه؟» / شاعران ما هزار سال از لب شیرین نوشتند / هرچه فرهاد بود، مرض قند گرفت / شاعران ژاپن اما از ناوک مژگان /سرنگ انسولین ساختند / ما کو تا اونا شیم؟

اکبر اکسیر در ادامه یادی از زنده کیومرث صابری فومنی کرد و گفت: آقای صابری انسان معتقدی بود و به همین خاطر بعد از اینکه خانه نشین شد دق کرد .کار یک طنزپرداز همانند پیامبران ارشاد و هدایت است اگر توانست در این راه موفق شود وگرنه لال می شود برای آن دسته از انسان هایی که فقط طالب لبخندند.

وی شعرهای عاشقانه را طی چندصد سال گذشته سبب به قهقهرا رفتن شعر ایران دانست و در ادامه از شاعران و طنزپردازان خواست به مساله محیط زیست نگاه جامع تری داشته باشند.

IMG_9566اکسیر با بیان اینکه ما به دور از زمختی هم می توانیم از زیر پای خود سوژه‌های انسانی داشته باشیم، گفت: مردم ما درخت را بیشتر از کتاب دوست دارند پس محیط زیست می‌تواند همیشه بین نوشته ها و شعرهای ما باشد.

طنزپرداز برجسته کشورمان که با درخواست یکی از مخاطبان شعر «کانسر» را برای حضار قرائت کرد در توضیح کوتاهی در مورد این شعر فرانو گفت: در آن روزها مادرم با بیماری سران دست و پنه نرم می کرد و مرحله شیمی درمانی را می گذراند که این شعر را گفتم.

مادر شیر بود / دیر کرد / پستان حذف شد / از شیمی درمانی که آمد، موی سر / جراح معتقد بود / در ادبیات ما / زلف و پستان واژه های ممنوعه است / مادر واقعا شعر بود…

اکسیر، خاطر نشان کرد: شعر فرانو می تواند به معضلات اجتماعی بپردازد.

اکسیر ، افزود: هرگز شعرهای فله ای نگفته ام. شعر باید در ذهن شاعر نقش ببندد و آماده شود و در خود حرفی برای گفتن داشته باشد.در حال حاضر در تدارک گزینه اشعارم هستم تا بتوانم گزیده شش کتابم را در یک کتاب داشته باشم.

گفتنی است اکبر اکسیر در بخشی از سخنان خود به معرفی جدیدترین کتابش که با عنوان « ما کو تا اونا شیم» که توسط نشر مروارید به چاپ رسیده است پرداخت.

همچنین در حاشیه این مراسم اکبر اکسیر با ابراز خرسندی از حضور در نمایشگاه کتاب گیلان گفت:با همت مدیرکل خوش فکر کتابخانه های عمومی گیلان خود را رو در روی مردم دیدم و از اینکه می دیدم آنها از خواندن اشعار توسط بنده لذت می برند بسیار خوشحال شدم.

خبرنگار: سینا هوشمند

IMG_9536

tel final1

Share