آیت  الله حائری فومنی مطرح کرد:

سهل انگاری و عدم توجه مسئولین و روحانیون کاروان ها و گرفتار شدن ۲۰ کاروان ایرانی

آیت  الله حائری فومنی خاطرنشان کرد: بدلیل ف ۲۰ کاروان ایرانی از مسیر حجاج الجزایری و نیجریه ای به سوی جمرات حرکت کردند و متاسفانه تعدادی زیادی از زائرین کشورمان نیز در این حادثه گرفتار و جان باختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا , نماینده وزارت امور خارجه در حج امسال با اشاره به اینکه در مراسم حج امسال، ۴۵۰ کاروان از کشورمان به سرزمین وحی اعزام شدند،گفت:تاکنون ۱۹ جسد مجهول و شناسایی نشده داریم.

۵۰۴۱۷ آیت الله مصطفی حائری فومنی در مراسم گرامیداشت یادبود جان باختگان منا که با عنوان «روایت فاجعه» عصر امروز در مسجد قدس رشت برگزار شد با بیان اینکه حادثه منا، حادثه ای متفاوت بود،اظهار کرد:سابقه حادثه در عربستان بسیار است اما حادثه ای به اندازه دردآلودبودن این فاجعه هرگز اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه بی تدبیری و عدم مدیریت بحران توسط رژیم سعودی ها اصلی ترین دلیل رخداد حادثه منا است گفت: این فاجعه در مراحل رسیدگی بعد از وقوع می توانست مدیریت شود که البته نیروهای سعودی با سوء مدیریت و بهت زدگی باعث بزرگتر شدن فاجعه شدند.

نماینده وزارت امور خارجه در حج امسال با بیان اینکه نیروهای سعودی با امنیتی کردن فاجعه از ورود نیروهای امدادی جهت کمک به زائرین جلوگیری کردند،ادامه داد: سهل انگاری برخی از مدیران کاروان ها از دیگر دلایل وقوع فاجعه منا بود.

وی با اشاره به اینکه در مراسم حج امسال، ۴۵۰ کاروان از کشورمان به سرزمین وحی اعزام شدند،گفت: مسیرهای منا به جمرات ۵ مسیر با خیابان هایی به عرض ۲۵ متر است که براساس مسیر مشخص توسط سازمان اوقاف عربستان،۲ مسیر برای عبور حجاج ایرانی مشخص شده بود.

نماینده وزارت امور خارجه در حج امسال یادآور شد: در میان مسیرهای منا به جمرات، مسیر فرعی به عرض ۱۲ متر که منتهی به طبقه دوم جمرات می شود برای عبور حجاج الجزایری و نیجریه ای در نظر گرفته شده بود که حادثه منا نیز در این مسیر بدلیل بسته شدن آن توسط نیروهای پلیس سعودی رخ داد.

آیت  الله حائری فومنی خاطرنشان کرد: بدلیل ف ۲۰ کاروان ایرانی از مسیر حجاج الجزایری و نیجریه ای به سوی جمرات حرکت کردند و متاسفانه تعدادی زیادی از زائرین کشورمان نیز در این حادثه گرفتار و جان باختند.

وی با بیان اینکه پیش از حرکت کاروان به سرزمین جمرات آموزش های لازم به مسئولین و روحانیون کاروان جهت حرکت زائرین از مسیرهای مشخص داده شده بود،افزود: متاسفانه ۲۰ کاروان بدون توجه، در مسیر دیگری قرار گرفتند و در این حادثه تعداد زیادی از زائران کشورمان را از دست دادیم.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه و نماینده وزارت امور خارجه در حج امسال با بیان اینکه در حادثه منا ۸هزار حاجی بیت الله الحرام از کشورهای مختلف جان باختند،گفت:تاکنون ۱۹ جسد مجهول و شناسایی نشده از هموطنان داریم.

آیت  الله حائری فومنی با اشاره به اینکه در روزهای نخست حادثه منا دولت سعودی با ندادن آمار قربانیان این حادثه تلاش داشت تا ابعاد آن را کم جلوه دهد، افزود: در بررسی ها و تحقیقات نمایندگان بعثه رهبری از کارگرانی که در حال کندن قبور برای تدفین جان باختگان حادثه منا بودند؛ اینطور بدست آمد که به آنها گفته شده بود ۸هزار قبر کنده شود اما آماری که خودشان بر روی سایت ها قرار می دادند ۷۰۰ کشته بود.

وی با اشاره به اینکه همزمان با فاجعه منا، وزیر امور خارجه در نشست سازمان ملل حضور داشتند،گفت: با پیگیری های دکتر ظریف و رایزنی ایشان با امیر کویت،مقدمات صدور ویزا برای وزیر بهداشت که تا قبل از پیگیری وزیر امور خارجه از سوی دولت عربستان ویزا برای دکتر هاشمی صادر نمی شد انجام گرفت.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه و نماینده وزارت امور خارجه در حج امسال با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مراسم دانش آموختگی،تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران و هشدار ایشان به رژیم آل سعود گفت:هشدار رهبری،تلاش های رییس جمهور و وزیر امور خارجه امنیت آل‌سعود را سلب می‌کند.

آیت  الله حائری فومنی با بیان اینکه حادثه منا،فاجعه ای بسیار دردناک بود،افزود: ۹۹ درصد جان باختگان فاجعه منا براثر بی آبی جان باختند.

این مراسم به همت انجمن اسلامی معلمان گیلان، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه گیلان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان، انجمن اسلامی جامعه پزشکی گیلان و انجمن اسلامی مهندسان گیلان برگزار شد.

tel final1

Share