با حضور مسئولین

نخستین آسمان نمای دیجیتالی شمال کشور در رشت افتتاح شد+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا , نخستین آسمان نمای دیجیتال شمال کشور در کتابخانه عمومی مشارکتی «مهر پویان» رشت افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر , مراسم افتتاح نخستین آسمان نمای دیجیتال شمال کشور صبح امروز پنج شنبه و با حضور امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، مظفر نیکومنش رئیس کیسیون فرهنگی شورای شهر رشت، اسماعیل حاجی پور رئیس شورای شهرستان رشت، حمیرا زکی پور معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش گیلان و علیرضا قانع مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در کتابخانه عمومی مشارکتی «مهر پویان» رشت برگزار شد.

photo_2015-11-12_11-38-52مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این مراسم با بیان اینکه این آسمان نما که با حمایت و سرمایه گذاری ۴۰ میلیون تومانی بخش خصوصی و به وسیله یکی از نخبگان گیلانی طراحی و ساخته شده اظهار کرد: راهی برای ایجاد جذابیت جهت جذب حداکثری کودکان و نوجوانان و علاقه مند کردن آنها به کتاب و کتابخوانی است.
امیر محمدپور با بیان اینکه مدیران باید از هر فرصت و ظرفیتی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان استفاده کنند تاکید کرد: حمایت از کسانی که عاشقانه در راه ترویج فرهنگ مطالعه تلاش کرده و در این راه سرمایه گذاری می کنند، وظیفه مدیران بوده تا ضمن ایجاد انگیزه برای ادامه فعالیت این افراد، گام موثری در راه کتابخوان کردن افراد جامعه نیز بردارند.
وی همچنین با اشاره به لزوم ایجاد جذابیت برای کودکان و جذب آنها به کتابخانه ها، از افتتاح نخستین کتابخانه تخصصی کودک همزمان با هفته کتاب در شهر رشت خبر داد.
در ادامه این مراسم نیز طراح و سازنده نخستین آسمان نمای دیجیتال شمال کشور در خصوص ساخت این آسمان نما گفت: مهمترین ویژگی این آسمان نما قیمت پایین تر و کیفیت بهتر آن نسبت به نمونه های داخلی است و توانسته ساخت این وسیله را از حالت انحصاری در کشور خارج کند.
هادی بابایی که نفر اول مسابقات طراحی و ساخت ابزار آلات نجومی است، ادامه داد: طراحی ویژه این آسمان نما که قطر گنبد آن چهار متر بوده و گنجایش ۲۵ نفر در هر سانس را دارد، باعث شده تا با کاهش تعداد لنزهای مورد استفاده در آن، در مقایسه با نمونه های مشابه داخلی، از قیمت ساخت آن بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کاسته شود.
وی افزود: این آسمان نما که با استفاده از عکس های نجومی با کیفیت بسیار بالا آسمان شب را بازسازی می کند، از طریق محاسبه وضعیت مدارها، قابلیت پیش بینی پدیده های نجومی از ۵۰ هزار سال قبل تا ۵۰ هزار سال بعد را دارد.
گفتنی است این نرم افزار مرجعی برای دوستداران فیزیک، نجوم، رصد نجومی، منجمان آماتور و حرفه ای و همچنین علاقه مندان به آسمان و شگفتی های آن است؛ که با تنظیم موقعیت جغرافیایی در قسمت تنظیمات آسمان نما و یا روشن کردن GPS گوشی و یا تبلت اندرویدی خود، این برنامه موقعیت جغرافیایی شما را به صورت خودکار تشخیص داده و با حرکت دستگاه اندرویدی خود به سمت آسمان، برنامه توسط قابلیت حقیقت افزوده، آسمانی که در همان لحظه در حال نظاره کردن هستید را ترسیم می کند و شما تمامی اجرام آسمان را که در حال مشاهده هستید را با اسم و مشخصات به راحتی با حرکت گوشی خود بر روی آنها مشاهد خواهید کرد.
یا اگر به دنبال ستاره ای در آسمان هستید و آن را پیدا نمی کنید، کافیست در قسمت جستجو اسم آن را وارد کرده تا آسمان نما با یک اشاره گر به شما بگوید که گوشی خود را در چه جهتی از آسمان حرکت دهید تا بتوانید ستاره مورد نظر خود را پیدا کنید.

tel final1

Share