معاون سازمان تبلیغات اسلامی گیلان

نباید اجازه دهیم هر کسی روی منبر پیغمبر بنشیند/با اصلاح‌طلبان مشکلی نداریم/هرگز آغازگر دعوا نبوده‌ایم/مردم اگر ببینند چهره‌ها،ذیصلاح نیستند اجازه سخنرانی نمی‌دهند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام گلمیرزاده گفت: حرف من این است که ما نباید اجازه بدهیم با هر نامی آدم‌هایی که وصل به فتنه بودند، بیایند وارد نظام شوند. احتمال دارد امروز یک نفر که سال‌ها اصول‌گرا بوده مسیرش را عوض کند. او هم فرقی ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزنامه «اعتماد» ویژه استان گیلان نوشت:

۱۳ آبان امسال به دلیل نزدیکی چهارماهه به انتخابات مجس و خبرگان، متفاوت بود. پس از اختلاف نظر استاندار و معاون سیاسی امنیتی استاندار با سازمان تبلیغات اسلامی بر سر سخنران رسمی مراسم روز ۱۳ آبان، برهم زدن جلسه سخنرانی فیاض زاهد، فعال سیاسی در لاهیجان نیز خبرساز شد. در حالی که قرار بود زاهد در این شهر سخنرانی کند، پس از تغییر پیاپی محل برگزاری، نهایتاً سخنرانی او در اتاق اصناف چند دقیقه بیشتر طول نکشید و جلسه با اعتراض عده‌ای به هم خورد. پس از آن بود که معاون سیاسی امنیتی استانداری در این‌باره موضع‌گیری کرد و گفت عده‌ای برای تامین منافع خود نیاز به دعوا دارند. پنج‌شنبه ۱۴ آبان اما، در جلسه کارگروه شهروندی سخنان محمد احمدپور با واکنش معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گیلان همراه شد. حجت‌الاسلام گلمیرزاده گفت: «اگر چنین چیزی بار دیگر تکرار شود قطعا همین واکنش از من سر می زند و ما اجازه نخواهیم داد این افراد وارد صحنه شوند و جوانان ارزشی ما حق دارند که در مقابل این گونه اشخاص که دارای چنین افکارند بایستند.»
golmir0031در پی این اتفاقات سراغ آقای گلمیرزاده رفتیم تا نظر او را درباره فضای سیاسی فعلی در استان و موضوع سخنرانی‌ها جویا شویم. گفت و گو با معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گیلان می‌خوانید.

حاج آقا فضای استان را در آستانه‌ی انتخابات مجلس دهم و خبرگان چطور ارزیابی می‌کنید؟

در انتخابات همیشه مردم وظیفه‌ی خودشان را به درستی انجام می‌دهند و به درستی هم می‌دانند که حضور یکپارچه آن‌ها می‌تواند دشمنان را مایوس کند و اقتدار و عظمت میهن اسلامی را بالا ببرد، بنابراین با حضور آگاهانه خود وارد می‌شوند و این وظیفه را انجام می‌دهند. قطعاً مسوولین هم وظیفه‌ای دارند که باید زمینه را برای حضور همه اقشار مردم فراهم کنند تا مردم بتوانند به راحتی هم مسوولان‌شان را بشناسند و هم انتخاب درست داشته باشند. وظیفه مسوولین نهادها این است که چهره‌های اصیل خدمتگزار انقلابی را به مردم معرفی کنند که مردم هم در این فاصله باقیمانده مثل همیشه با آگاهی انتخاب کنند. چه در بحث خبرگان که البته از اهمیت بیشتری برخوردار است-چون آن‌ها عقلای جامعه هستند و باید در انتخاب آن‌ها دقت زیادی به عمل آید- چه در مجلس شورای اسلامی هم این دقت مهم است. الحمدله من فکر می‌کنم زمینه‌ی شور انتخاباتی کم‌کم دارد بین مردم و مسوولین در استان ما دیده می‌شود. همین حضور اخیر مردم در روز مبارزه ملی با استکبار جهانی، ۱۳ آبان نشان‌دهنده همین موضوع است. حضور جوانان دانشجو و دانش‌آموز ما هم همین‌طور.

وضعیت جریان‌های انتخاباتی چه اصول‌گرا، چه اصلاح‌طلب چطور است؟ آیا در مسیر قانون طی می‌شود؟

انشاالله در مسیر قانون باشد و باید هم چنین باشد. ما در این نظام معتقدیم که قانون اصل است ولی آن‌چه مهم است این است که نباید اجازه دهیم قانون به دست هر کسی بیفتد. اگر قانون به دست نااهلی بیفتد قطعا مشکلاتی به وجود می‌آید. چنان که حضرت امام (ره) فرمودند که اجازه ندهید انقلاب به دست نااهلان بیفتد. کسی که نااهل است، اگر در مسیر و در راس قرار بگیرد و مسوولیتی داشته باشد، قطعاً چون نااهل است و انحراف دارد به همان سمت می‌رود. لذا مردم ما و خانواده‌های معظم شهدا و مسوولین دلسوز نظام هرگز اجازه نمی‌دهند که قانون به دست نااهلی بیفتد، که به قانون اساسی که برگرفته از قرآن و سیره پیامبر است بی‌احترامی بشود. قطعا احزاب مختلف می‌توانند فعالیت کنند، اما باید در چارچوب ارزش‌های اسلامی و قانون باشد و ملاک‌های اصلی را رعایت کنند، برای مردم چهره‌های شناخته شده‌ای باشند به عنوان کسانی که در ادوار گذشته ثابت کرده‌اند به پای انقلاب و ولی فقیه می‌مانند و وفادار به نظام هستند و از چارچوب نظام بیرون نمی‌روند؛ این احزاب باز هم با همان اقتدار می‌توانند فعالیت کنند و هیچ مانعی را هم نمی‌بینیم.

یقیناً قبول دارید که در ادامه برای این‌که شور انتخابات و زمینه فعالیت و شرکت گسترده مردم فراهم شود باید فضا آماده باشد. برای ایجاد شور سیاسی، مسوولانی هستند که نظارت می‌کنند، نهادهای مختلف…

هیچ نهادی به‌جز شورای نگهبان در بحث انتخابات وارد نمی‌شود. شورای نگهبان وظیفه و حق دارد، این حق را قانون به ایشان داده. و بر این اساس تایید نهایی با شورای نگهبان است.

منظور من سخنرانی‌هاست.

سخنرانی‌های قبل از انتخابات به شورای نگهبان یا نهاد خاص دیگری ارتباط ندارد. خود مردم می‌بینند که اولا سخنرانی‌هایی که دارد صورت می‌گیرد از جانب چه کسانی است؟ ثانیاً موضوع سخنرانی‌ها چیست؟ مردم اگر ببینند خود چهره‌ها، ذیصلاح نیستند اجازه نمی‌دهند که این آدم‌ها سخنرانی کنند. یا اگر ببینند موضوع، خارج از برنامه است و ارتباطی با نظام اسلامی ندارد یا این‌که ارزش‌ها را زیر سوال می‌برد، قطعا باز هم مردم اجازه نمی‌دهند که هر سخنرانی وارد شود و هر بحثی را که می‌خواهد عنوان کند.

من اصلاً وارد بحث موضوع سخنرانی‌ها نمی‌شوم. اما نهادهایی در نظام هستند که مجوز سخنرانی‌ها را صادر می‌کنند مثل فرمانداری، استانداری. قبول دارید که اگر اعتراضی وجود دارد باید در همان جلسه صدور مجوز و قبل از برگزاری سخنرانی بین مسوولان مطرح و رسیدگی شود؟ چون وقتی مجوزی داده می‌شود، حتا اگر مجوز را مثلاً سازمان تبلیغات هم بدهد، یعنی جلسه قانونی است. این‌طور نیست؟

نه، این‌طور نیست. اگر سازمان تبلیغات متولی این کار است امکان دارد که اشتباه هم بکند. بحث ما سازمان نیست. ما در ابتدای صحبت گفتیم کسی که از قانون مطلع نباشد و آن را به درستی نشناسد، احتمال دارد برخلاف آن عمل کند و ممکن است منِ مجری که مسوولیت دارم به کسی اجازه سخنرانی بدهم که اصلاً صلاحیت سخنرانی ندارد. خب قطعاً نباید انتظار داشته باشم که دیگران هم چیزی نگویند. چرا؟ چون مردم وارث نظام هستند. ما مسوولین که وارث نظام نیستیم. مردم دارند ما را رصد می‌کنند. مردم، خانواده‌های شهدا، امت حزب‌الله اجازه نمی‌دهند که هرکسی هر تشکیلاتی تایید کرد آن را به پای نظام بگذاریم و بگوییم نظام تایید کرده. بله، سازمان تبلیغات یا فرمانداری همان‌طور که شما می‌گویید، جزو نظام هستند، اما کاری را که آن‌ها می‌کنند نباید پای نظام بگذاریم. احتمال دارد اشتباهاتی سهواً انجام شود؛ شاید اصلا در جریان نبوده‌اند که این شخص یا این گروه واقعا مشکلاتی دارد. اما وقتی می‌آییم در عرصه و مواجه می‌شویم با این افراد تازه از آن‌ها می‌پرسیم نظر شما در رابطه با فتنه چیست؟ اگر او نتواند پاسخ دهد و بخواهد از کنار این موضوع مهم رد شود و بعدا متاسفانه بعضی از مسوولین استانی در جلسات بخواهند از آن‌ها طرفداری کنند و حق را به آن‌ها بدهند، قطعا برای مردم قابل تحمل نیست که منِ مسوول با این کار خودم دارم اشتباه می‌کنم و مردم به ما تذکر می‌دهند، ما را رصد می‌کنند و می‌گویند این‌جا شما این وظیفه را داشتی، اما به آن خوب عمل نکردی. عالی‌ترین تشکل نظارتی، مردم ما هستند. هر جایی که گیری باشد قطعاً محترمانه به ما تذکر می‌دهند.

من هم همین را می‌خواهم بگویم. قطعاً همان‌طور که تشخیص صلاحیت‌ها بر عهده شورای نگهبان است…

ما برای هر کاری باید متولی داشته باشیم. چون کار وقتی متولی نداشته باشد نظم‌اش به هم می‌خورد. ولی اگر آن متولی به درستی وظیفه‌اش را انجام نداد، شما از مردم و امت حزب‌الله و خانواده‌های معظم شهدا چه انتظاری دارید؟ آیا باید در مقابل این‌گونه حرکت‌ها که شاید نشان‌دهنده جریانی باشد، ساکت بمانند؟ چون ما متولی داریم پس هیچی نگوییم؟ ما اتفاقاً محترمانه تذکر می‌دهیم. نکته‌ای را که آیت‌الله قربانی هم در نماز جمعه تذکر دادند بسیار قابل توجه بود. ما باید از روی منطق حرف بزنیم و می‌زنیم. ما می‌گوییم که اگر ناخواسته بود اشکالی ندارد احتمال دارد اشتباهات پیش بیاید، عذرخواهی کنند. ولی اگر از روی عمد بود، قطعاً برای مردم قابل تحمل نیست.

بعد ممکن است عده‌ای جلوتر حرکت کنند و از قاعده خارج شوند.

نه، ما قائل به بی‌نظمی نیستیم. مخصوصاً اعتقاد داریم و به ما این‌طور یاد داده‌اند. حضرت امیر نکته‌ی خیلی مهمی را که در وصیت‌نامه‌شان به ما تذکر دادند این بود که در کارهای‌تان باید نظم باشد. احترام به قانون برای ما در راس قرار دارد. بعضی از مسوولین می‌گویند جوانان مومن دانشجو قانون‌شکنی کرده‌اند، اتفاقاً ما می خواهیم بگوییم که در بعضی از کارها تعدادی از این مسوولین واقعاً بصیرت نداشتند و به درستی به وظیفه‌شان عمل نکردند. اگر آن‌ها به درستی عمل می‌کردند هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. در روز ۱۳ آبان که روز ملی مبارزه با استکبار جهانی است همه سلایق و همه احزاب شرکت می‌کنند؛ بالاخره آمریکا دشمن مشترک ماست و همه ما این را قبول داریم. همه ما قبول داریم که در راس نظام رهبر معظم انقلاب هستند. حالا قرار است جلسه‌ای برگزار کنیم در هر جا، مانعی ندارد، برگزاری جلسه خیلی خوب است اما این جلسه باید پیام داشته باشد، چه پیامی؟ آیا پیام جلسه غیر از این است که باید اطلاع‌رسانی انجام شود یا اتحاد به بار بیاورد؟ باید همدلی در سال همدلی و هم‌زبانی باشد؟ لذا دانشجویان ما سوال می‌کنند و وقتی به شکل دیگری به این سوالات پاسخ داده شود، مسوولان بگویند بعضی از افراد میل دارند دعوا کنند. ما در همان جلسه گفتیم که بچه‌های ما، امت حزب‌الله، همین مدافعین حرم که یکی پس از دیگری دارند جان‌شان را برای دفاع از ولایت فدا می‌کنند که به ما ثابت می‌کند ما اهل دعوا نیستیم، ما هرگز آغازگر دعوا نبوده‌ایم. شما به تاریخ اسلام نگاه کنید هرگز پیامبر آغازگر جنگ نبود. در هشت سال دفاع مقدس، همه می‌گویند دفاع، ما با کسی جنگ نداریم. آقا هم بارها فرمودند ما با کسی جنگ نداریم، ولی اگر کسی با ما جنگ کند پاسخ‌اش را می‌دهیم. می‌بینیم بچه‌های ما اهل دعوا نیستند، این خوب نیست که یک مسوول سیاسی استان در جلسه‌ای بیاید بگوید (برای من روحانی جای تحمل نیست، لذا همان‌جا پاسخ‌اش را دادم) بعضی‌ها دوست دارند دعوا کنند و آن بعضی‌ها را نسبت بدهد به بچه‌های دیندار و مذهبی ما؛ آن‌هایی که دغدغه دارند. باید در گفتارمان از واژه‌هایی استفاده کنیم که نشان‌دهنده همدلی و همراهی با نظام باشد. ما قرار است در کنار هم و با هم این مسیر را طی کنیم. ما قرار است در مقابل دشمن مشترک با هم بایستیم. ما با شهدای‌مان پیمان بسته‌ایم که شما وارث این نظام بوده‌اید ما این راه را ادامه خواهیم داد. ما باز هم با آن‌ها عهد می‌بندیم که برای وفاداری به جمهوری اسلامی و حریم ولایت از هیچ‌ چیز کم نخواهیم گذاشت. این مردم امتحان داده‌اند و بارها نشان داده‌اند.

حاج آقا بدون تعارف، شما اصلاح‌طلبی را که مشکل ندارید؟

نه، اصلاً. خیلی از اصلاح‌طلبان دوستان ما هستند. فتنه داستانش جداست. بحث بین اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نیست. گروه‌های سیاسی می‌توانند سبب رشد یک جامعه باشند. ولی آیا می‌شود بگوییم فتنه جزو یکی از این گروه‌هاست؟ ما اصلاح‌طلبانی داریم که در دوران جنگ بیشترین زحمت را کشیدند، همین حالا هم اعتقاد دارند؛ الان هم پای صحبت رهبری به عنوان یک مرجع دینی می‌نشینند و گوش می‌دهند. فرامین رهبری را به جان و دل می‌گیرند، نسبت به امام و شهدا وفادارند. قطعاً اصلاح‌طلبان جزو فتنه‌گران نیستند. ولی هر کسی چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب، اگر خودش را وصل به جریان فتنه کند، برای مردم قابل تحمل نیست.

در این مورد اخیر اعتقاد دارید وصل بوده؟

من نمی‌توانم بگویم وصل بود، کاری به کار گروه ندارم. حرف من این است که ما نباید اجازه بدهیم با هر نامی آدم‌هایی که وصل به فتنه بودند، بیایند وارد نظام شوند. احتمال دارد امروز یک نفر که سال‌ها اصول‌گرا بوده مسیرش را عوض کند. او هم فرقی ندارد. این است که نباید اجازه بدهیم هر کسی با هر پرونده‌ای، از روی اعتقادش معلوم است، در شب تاسوعا بیاید روی منبر پیغمبر بنشیند. چه می‌خواهد به مردم بگوید؟ چه پیامی می‌خواهد برای مردم داشته باشد؟ می‌خواهد از امام حسین بگوید، از اعتقادات یا انقلاب یا وحدت بگوید؟ لذا ما برای عزیزان اصلاح‌طلب و تمام گروه‌ها احترام قائلیم. زیرا آنان برابر قانون جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.
پس اصلاح‌طلبان نگران نباشند که بعضی‌ها بخواهند از این طریق رقیب را میدان کنار بگذارند؟
نه. اصلاً چنین چیزی نیست. در همان جلسه استانداری هم گفتم اعتقاد من به گروه و احزاب اصلاً نیست. بحث من مستقیماً به جریان فتنه مربوط است و آن‌هایی که با جریان و اصول انقلاب در تضاد باشند، حالا در هر گروهی که هستند، این مهم است.

انشاالله با توجه به صحبت‌های شما، موضوع این نبوده باشد و نخواهد بود.

بله، موضوع مشخص است. ما در همان جلسه استانداری هم گفتیم، ما به فتنه‌گران اجازه نمی‌دهیم وارد صحنه انقلاب شوند، یعنی مردم ما اجازه نمی‌دهند. شما الان ببینید با ده‌ها تلفن یا حضوری یا پیغام یا در شبکه‌ها یک تشکر می‌کنند که ما آمده‌ایم کوچک‌ترین وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم. حتی بعضی از این عزیزانی که در گروه اصلاح‌طلب بوده‌اند هم به‌خاطر این موضع‌گیری از من تشکر کرده‌اند. همه‌ی ما باید بکوشیم که اصل نظام حفظ شود و چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا قطعاً همه موظفند و به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارند.

این را قبول دارید که این سخنرانی‌ها برای گرم کردن فضای پیش از انتخابات لازم است؟

بله. من عرض کردم باید جلسات برگزار و زمینه فراهم شود. ما باید زمینه انتخابات را فراهم کنیم چهره‌های درست را به مردم معرفی کنیم. ولی در برگزاری جلسات مسوولین ما باید دقت لازم را داشته باشند.

در ۱۳ آبان اختلافی بین استانداری و سازمان تبلیغات در مورد سخنران مراسم ایجاد شد؛ در مورد این مساله بحث شد. بالاخره خودشان بحث کردند و به نتیجه‌ای رسیدند. آیا بهتر نیست که در چنین مواردی هم قبل از این‌ها بحث‌های لازم صورت بگیرد تا تنش ایجاد نشود‌؟

اولا بحث سازمان تبلیغات نیست. بنده از جایگاه حقیقی خودم وارد عمل شدم، وقتی که دیدم یک مسوول امنیتی از اشتباه فاحش دفاع می‌کند در همان جلسه به ایشان گفتم شما یک خدمتگزار هستید. الان هم همین را می‌گویم ما با کسی کینه و دشمنی نداریم. همان‌جا هم عرض کردم نباید به هر کسی اجازه بدهیم ارزش‌های ما را مورد هدق قرار دهد.
آقای احمدی‌پور، شما می‌فرمایید بعضی‌ها امنیت را به هم می‌زنند، خب خودتان که می‌دانید این چهره‌ها، چهره‌هایی هستند که مردم این‌ها را نمی‌پذیرند. چرا باید به این افراد اجازه ورود به میدان را داد. لذا ایشان وقتی که در جلسه عمومی مطرح کرد، من دیگر نمی‌توانم بیایم در یک جلسه خصوصی بگویم که آقا این حرف شما، حرف درستی نبود. باید در همان جمع مواضع خودمان را روشن کنیم. من هم بالاخره مسوولیت و وظیفه دارم. همه بچه‌های حزب‌اللهی، خانواده‌های شهدا که در آن کرسی قرار ندارند، حالا که ما پشت آن میز نشسته‌ایم مسوولیت داریم. باید در زمان مقتضی‌اش بگوییم با وجود احترامی که برای شما قائلیم، اما ما و جامعه‌ی ما هم این را نمی‌پذیرد. لذا در بحث برگزاری باید دقت شود. از چهره‌هایی استفاده شود که نقد بکنند اما نه چهره‌هایی که بر خودشان نقد وارد است، خودشان مشکلات دارند اعتقادات دینی‌شان حتی زیر سوال است. وگرنه گرایش سیاسی خیلی خوب است و هر چقدر در جامعه بیشتر باشد، به نظر من بهتر است. در پایان همه گروه‌های سیاسی را دعوت به تقوا و پرهیز از هرگونه تهمت و افترا و هر چیزی که سبب برهم زدن انسجام و اتحاد ملی می‌گردد سفارش می‌کنم. ان‌شاء الله در کنار هم و با هم با رهنمودهای مقام معظم رهبری از همه سختی‌ها عبور نموده و انقلاب اسلامی را به دست مبارک صاحب اصلی‌اش، حضرت بقیه‌الله برسانیم.

tel final1

Share