گزارش میدانی دیارمیرزا از نمایشگاه کتاب گیلان

ناشران همچنان از گرانی کاغذ و مشکلات اقتصادی می‌گویند/دولت دغدغه های ناشرین را برطرف نکرده است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مسئول غرفه نشر افق با بیان اینکه دولت هیچ کدام از دغدغه های ناشرین را برطرف نکرده است, خاطرنشان کرد: خرید کاغذ با هزینه شخصی و با قیمت آزاد است و دولت اقدامی برای بهبود شرایط نکرده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب گیلان در حالی با حضور  ۳۴۵ ناشر از سراسر کشور و در ۲۰۸ غرفه، در حال برگزاری است که طی سه روز از برپایی این نمایشگاه شاهد استقبال گرم مردمی نبوده ایم و گرانی کاغذ همچنان در راس مشکلات ناشرین قرار دارد.

تبلیغات دیر شروع شد/استقبال مردم اندک است/افزایش سرسام آور قیمت کاغذ و کاهش شدید تیراژ

مسئول غرفه «نشر نی» در نمایشگاه کتاب گیلان در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا در خصوص میزان استقبال مردم از نمایشگاه کتاب در سومین روز برپایی این رویداد فرهنگی در استان گیلان گفت: استقبال مردم نسبت به سال های قبل خیلی کمتر شده است.

IMG_2739وی با بیان بارش بارش در روزهای اخیر بر استقبال کم مردم تاثیر گزار بوده است تصریح کرد:اطلاع رسانی در مورد نمایشگاه بسیار با اهمیت است .متاسفانه تبلیغات برپایی نمایشگاه کتاب خیلی دیر شروع شده است , درست روز اول برپایی نمایشگاه نصب بنرها در سطح شهر آغاز شد.

وی اضافه کرد:وقتی مردم اطلاع نداشته باشند قاعدتا استقبال از نمایشگاه هم کمرنگ می شود.

کریمی از همکاری و تعامل مسئولان برگزاری نمایشگاه با ناشران قدردانی کرد و افزود:متاسفانه تبلیغات ضعیف بوده است.نمایشگاه کتاب معمولا دو یا سه روز آخر شلوغ تر می شود ولی اینکه روزهای اول نمایشگاه به این اندازه خلوت باشد تعجب برانگیز است.

مسئول غرفه «نشر نی» در نمایشگاه کتاب گیلان , گرانی کاغذ را همچنان از مشکلات اصلی ناشران عنوان کرد و گفت: با حذف یارانه کاغذ شاید افزایش سرسام آور قیمت کتاب بوده ام و همین مساله رغبت کم مردم به خرید کتاب را در پی داشته است.

وی به کاهش شدید تیراژ کتاب ها اشاره کرد و گفت: کتاب «آقای سفیر» که یکی از پرفروش ترین کتاب های است تنها با تیراژ هزار نسخه منتشر شده و خیلی بد است که شاهد باشیم تیراژ برخی کتاب ها تنها ۲۰۰ و یا ۵۰۰ نسخه باشد.

این غرفه دار ادامه داد: وقتی تیراژ کاهش پیدا کند طبیعتا قیمت کتاب ها نیز افزایش می یابد و یکی از دلایل اصلی عدم رغبت مردم به خرید قیمت کتاب ها است.

مسئول غرفه «نشر نی» با بیان اینکه مردم در تنگناهای شدید اقتصادی قرار دارند اظهار کرد: وضعیت اقتصادی اکثریت خانوارها متوسط به پایین است.
اینکه می گویند مردم به کتاب علاقه ندارند را آنچنان قبول ندارم , برای مثال اکثریت ما در دوره ای دانشجو بوده ایم و برای این قشر که از منبع درآمد خاصی نیز برخوردار نیستند خیلی سخت است که یک کتاب ۵۰ هزار تومانی خریداری کنند بنابراین مشکل اصلی وضعیت اقتصادی است.

سهمیه ۲ جلدی کتاب برای نمایشگاه های استانی

وی از کتاب «ایران بین دو انقلاب» به عنوان یکی از پرفروش ترین کتاب های نشر نی نام برد و گفت: معمولا در نمایشگاه های استانی طی همان روزهای اول این کتاب تمام می شود.
مسئول غرفه «نشر نی» اضافه کرد: عناوین کتاب های منتشر شده زیاد است و از سوی دیگر تیراژ پایین کتاب ها سبب می شود که برای نمایشگاه های استانی از هر کتاب تنها یک یا دو جلد ارسال شود.

کریمی در پایان گفتگوی خود بار دیگر به مشکلات اقتصادی جامعه اشاره کرد و گفت:در یکی از شهرهای کشورمان ,کارخانه داری به هر یک از کارگران خود ۱۵۰ هزار تومان بن خرید کتاب اعطا کرده بود.اما خدا شاهد است که این عزیزان در غرفه ما حضور پیدا می کردند و می گفتند شما بن ها را از ما تحویل بگیرید و کمی از مبلغ آن کم کنید اما پول نقد بدهید چون برای سفره زن و بچه ام دوتا مرغ بخریم واجب تر است تا کتاب.

دولت دغدغه های ناشرین را برطرف نکرده است / حضور چهره ها در میزان استقبال مردم از نمایشگاه کتاب تاثیرگذار است

مسئول غرفه نشر افق در نمایشگاه کتاب گیلان در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه « نشر افق » با کتب مخصوص کودکان و نوجوانان در نمایشگاه هایIMG_2828 استانی حضور می باید, در خصوص میزان استقبال مردم از نمایشگاه کتاب گفت: با توجه به بارندگی حضور مردم چشمگیر نبوده است اما صبح ها به خاطر حضور دانش آموزان نمایشگاه کتاب شلوغ تر است و به عنوان نماینده غرفه افق از میزان استقبال راضی هستم و میزان فروش در این سه روز راضی کننده بوده است.

یونس فرامرزی در خصوص نحوه تبلیغات و میزان اطلاع رسانی برپایی نمایشگاه کتاب گفت:به شخصه در سطح شهر حضور پیدا نکرده ام اما با چند نفر از مشتریان که صحبت می کردم تعداد بنرهای نصب شده در سطح شهر را خیلی کم تر از حد معمول می دانستند.

نماینده غرفه نشر افق در نمایشگاه کتاب گیلان در خصوص ابتکار اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان در دعوت از چهره های سرشناسی چون «اکبر اکسیر» , «رضا امیرخانی» و « گلعلی بابایی» برای حضور در نمایشگاه کتاب گیلان اظهار کرد: رضا امیرخانی که تعداد زیادی از کتاب های او توسط «نشر افق» به چاپ رسیده است یکی از چهره هایی است که بیشتر سازمان ها و مردم با او و آثارش آشنایی دارند.حضور چهره های سرشناس و اطلاع رسانی مناسب در مورد اینکه چنین اشخاص بزرگی در نمایشگاه کتاب حضور پیدا می کنند در میزان استقبال مردم و آن دسته از علاقه مندان که بصورت تخصصی کتاب را دنبال می کنند بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه دولت هیچ کدام از دغدغه های ناشرین را برطرف نکرده است, خاطرنشان کرد: خرید کاغذ با هزینه شخصی و با قیمت آزاد است و دولت اقدامی برای بهبود شرایط نکرده است.

فرامرزی در خصوص تاثیرگذاری افزایش قیمت کاغذ بر تیراژ کتاب های نشر افق گفت: از آنجایی که برند نشر افق در بین مردم جا افتاده است و اکثرکودکان و نوجوانان با این انتشارات آشنایی دارند افزایش قیمت کاغذ تاثیرچندانی در تیراژ کتاب های ما نداشته است.

وی در پایان از کتاب های جیبی کلاسیک های عاشقانه و جاویدان های دنیا به عنوان محبوب ترین و پرفروش ترین کتاب های نشر افق نام برد.

مدت زمان برپایی نمایشگاه افزایش پیدا کند/ تیراژ کتاب ها به شدت کاهش یافته است

IMG_2841نماینده غرفه نشر مرکز و نشر فرهنگ معاصر در گفتگو با دیارمیرزا میزان فروش را راضی کننده دانست و گفت:اگرچه میزان تبلیغات در سطح شهر مناسب است اما انتظار داریم اطلاع رسانی قبل از برگزاری نمایشگاه بیشتر باشد.

مقدم اضافه کرد: تیراژ کتاب ها به شدت کاهش پیدا کرده و میانگین به ۵۰۰ نسخه رسیده است و از آن سو شاهد کاهش قدرت خرید مردم هستیم.

وی برپایی نمایشگاه و تخفیف برای خرید کتاب را در بهبود شرایط اقتصادی کتاب فروشی ها و ناشران مناسب دانست و گفت:بهتر است مدت زمان برپایی نمایشگاه به ۱۰ روز افزایش پیدا کند

نماینده غرفه نشر مرکز و فرهنگ معاصر در پایان حضور چهره های برجسته فرهنگی و ادبی در نمایشگاه کتاب را در افزایش میزان استقبال تاثیرگذار دانست.

نقش مهم نمایشگاه کتاب در آشتی دوباره مردم با کتاب

IMG_2762مسئول غرفه نشر بازرگان در گفتگو با دیارمیرزا میزان استقبال مردم در روزهای ابتدایی برپایی نمایشگاه کتاب را کم ارزیابی کرد و گفت: معمولا روزهای آخر نمایشگاه شاهد افزایش حضور مخاطبان هستیم و تقریبا میزان استقبال از نمایشگاه همانند سال گذشته است.

رنجکش تبلیغات انجام گرفته را راضی کننده ندانست و گفت: برپایی چنین نمایشگاه هایی تاثیر به سزایی در آشتی مجدد مردم با کتاب دارد.

وی وضعیت معیشتی مردم و مشکلات اقتصادی را در از جمله عوامل تاثیرگذار در ایجاد فاصله میان مردم و کتاب دانست و گفت:حداقل نکته مثبت نمایشگاه کتاب این است که این فاصله را کم تر می کند.

مسئول غرفه نشر بازرگان به افزایش شدید قیمت کاغذ اشاره کرد و افزود:طی چند سال اخیر ناشران شرایط بسیار سختی را سپری کرده اند و تیراژ کتاب ها کاهش شدید داشته است.


tel final1

Share