گوشه از از مصائب معلمان شهر ساحلی انزلی

فرهنگیان انزلی و خانه هایی روی کاغذ/۳۰ سال زحمت ما به باد رفت/چگونه برای ساختمانی که هنوز راه پله هم نداشت پایان کار صادر شد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ۱۲ سال پیش عده ای از معلمان شهر ساحلی انزلی اندک نقدینگی شان را به امید خانه دار شدن به یک شرکت تعاونی سپردند که نام فرهنگیان را بر خود داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، ۱۲ سال پیش عده ای از معلمان شهر ساحلی انزلی اندک نقدینگی شان را به امید خانه دار شدن به یک شرکت تعاونی سپردند که نام فرهنگیان را بر خود داشت.

کاغذبرخی از آنها در این خیال بودند که در خانه های خود فرزندانشان را بزرگ می کنند و بعضی نیز خانه های قدیمی شان را فروخته بودند به این امید که برای فرزندشان در کنار خود مسکنی تهیه کنند تا در سالهای پیری عصای دستشان باشند.
اما پس از این همه سال نه تنها فرزندانشان خانه دار نشدند بلکه خود نیز سرپناهشان را به امیدی واهی از دست دادند و اکنون درمانده و نومید چشم به توجه ویژه دولت برای خروج از این تنگنا دارند.
یکی از بانوان فرهنگی عضو این تعاونی گفت: سال ۸۲ فاز سوم مسکن فرهنگیان انزلی آغاز به فعالیت کرد و قرار بود با ۲۳ میلیون تومان در سال ۸۵ واحدهای مسکونی واگذار شود.
وی که مایل به ذکر نامش نبود افزود:در این سالها در دفعات از ما پول گرفته شد تا خانه را تحویل دهند ولی بسیاری از ما بازنشسته شدیم و هنوز از خانه خبری نیست.
وی افزود : در شرایطی که می گویند ساختمانی حتی اگر کپسول اتش نشانی نداشته باشد برایش پایان کار صادر نمی شود چگونه برای ساختمانی که هنوز راه پله هم نداشت پایان کار صادر شده است.
وی یادآور شد: دو سال پیش اعضاء پی گیری نموده و هیات مدیره را تغییر دادند ولی به دلیل مشکلات انباشته شده وضعیت همچنان بلاتکلیف است.
این بانوی فرهنگی اظهار کرد: تعدادی از اعضاء نا امید شده و رها کرده اند و می گویند ۳۰ سال زحمت ما با عدم مدیریت و نظارت ادارات و سازمانهای مربوطه به باد رفت.
این معلم بازنشسته خاطرنشان کرد: تعدادی از اعضاء به دلیل فشار مالی و روحی ناشی از این مساله دچار افسردگی شده اند.
مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان انزلی که خود سالها پی گیر حل این مشکل بود و از دو سال پیش مسئولیت را به عهده گرفته در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : شرکت تعاونی در زمان تحویل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به بانک صادرات، پیمانکاران و مشاور شرکت بدهکار بود در حالی که یک ریال در حساب شرکت پول نبود.
مه سیما نصیری با اشاره به این که کلنگ ساخت این واحدهای مسکونی سال ۸۴ به زمین زده شد افزود: اعضاء که شمارشان در ابتدا ۵۰۰ نفر بود با انصراف برخی اکنون به ۲۱۰ نفر رسیده است.
وی تصریح کرد : طبق قرارداد باید برای این افراد در هفت بلوک هفت طبقه هر بلوک ۳۵ عضو با ۲۳ میلیون تومان یک واحد مسکونی واگذار می شد.
نصیری افزود: سال ۸۶ قرارداد بستند و بر اساس مفاد قرارداد سال ۸۹ باید واحدها را تحویل می دادند اما در حالی که وام مشارکت مدنی برای هر عضو ۱۴ میلیون تومان و در مجموع سه میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان دریافت کرده بودند سال ۹۰ کار با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد.
وی در خصوص علت صدور پایان کار یادآور شد: وزیر مسکن وقت در سفر به انزلی بر اساس اطلاعات نادرستی که به وی داده شده بود با نیت حل مشکل دستور پایان کار واحدها و پرداخت وام را صادر کرد .
نصیری اظهار کرد : بانک صادرات ۱۴ میلیون تومان وام برای هر واحد در نظر گرفت ولی در قرارداد ۲۰ میلیون تومان ذکر شده بود و گفتند سود دو ساله شش میلیون تومان می شود .
وی افزود: بعد از اعتراض مبلغ بازپرداخت به ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش یافت و اعضاء موظف شدند ظرف ۱۶۲ ماه هر ماه حدود ۲۵۹ هزار تومان قسط پرداخت کنند ، یعنی پولی که سرانجام باید بازپرداخت شود بالغ بر ۴۰ میلیون تومان است.
نصیری خاطرنشان کرد : همچنین پس از اعتراضی که اعضاء به عملکرد هیات مدیره سابق انجام دادند و بر اساس بررسی هایی که یک سال به طول انجامید اتاق تعاون استان اعلام کرد طبق نظر کارشناس دادگستری مبالغ پرداختی بیش از هزینه های انجام شده در ساختمان و حق با معترضین است.
نصیری اظهار کرد: بین شش تا هفت میلیارد تومان هزینه برای تکمیل مجموعه نیاز است که اعضاء با توجه به مبالغ واریزی باید پرداختی هایشان را به ۷۲ میلیون تومان برسانند.
مدیرعامل هیات مدیره تعاونی مسکن فرهنگیان انزلی خاطرنشان کرد: با توجه به دست تنگی معلمان و دلسردی و عدم اعتمادشان به اتمام این پروژه اگر مسئولان به این مجموعه توجه نکنند هیچگاه به سرانجام نخواهد رسید.
با توجه به سیاستهای دولت مبنی بر احداث مسکن برای اقشار کم درآمد و متوسط اکنون خانواده های این فرهنگیان چشم انتظار توجه مسئولان و اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای برآورده شدن آرزوی خانه دار شدنشان هستند.

tel final1

Share