مشروح مناظره «از تسخیر تا نفوذ»

عطریانفر:چرا اینقدر برای جمهوری اسلامی دشمن‌تراشی می‌کنید؟/رنج‌نامه سیداحمد خمینی مطابق واقعیت ذهنی امام نبود/سراج:امروز با نئوحجتیه‌ها رو به رو هستیم/مرزبندی با دشمنان به معنای دشمن‌تراشی نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و رضا سراج تحلیلگر مسائل استراتژیک در مناظره ای با عنوان «از تسخیر تا نفوذ» با محور بررسی تلاش آمریکا برای نفوذ در شرایط پسابرجام به تحلیل خطر نفوذ در زمینه های مختلف پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، به نقل از فارس , مناظره «از تسخیر تا نفوذ» با محور بررسی تلاش آمریکا برای نفوذ در شرایط پسابرجام صبح امروز چهارشنبه ۶ آبان بین محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و رضا سراج تحلیلگر مسائل استراتژیک در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد.

۱۳۹۴۰۸۰۶۱۴۴۹۳۹۹۰۹_PhotoLمحمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به سؤالی درباره سیر تاریخی جریان نفوذ پس از انقلاب، اظهار داشت: وقتی صحبت از نفوذ می‌کنیم این مسئله ذوابعاد است و بحث نفوذ در واقع در مقام عوارض ناشی از نفوذ با یک موضوعی است و ظاهر بحث ما سخن گفتن از نفوذ دشمن است.

عطریانفر با بیان اینکه این دشمن منافعش با منافع ملت ایران همساز نیست و منافعشان برای آنها محترم است، ادامه داد: آنها تلاش دارند با روش غیرمشروع و به صورت‌های مختلف زمینه و بسترهایی برای بهره‌گیری و کسب منافع برای خود از بستر جمهوری اسلامی تدارک ببینند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: وقتی صحبت از نفوذ می‌کنیم باید ببینیم چه مقامی برای خود در این نفوذ متصور هستند و آیا منافع آنها در آن حوزه قابل استحصال است یا خیر؟

وی تأکید کرد: کشور ایران و نظام سیاسی ما کشوری با اقتدار ملی و سیاسی در جغرافیای منطقه است که منشأ تحولات بزرگی شده و همچنان که از گذشته منشأ اثر بوده می‌تواند محل طمع برای نفوذ دشمن باشد و کشورهای بزرگ غربی با اندیشه خود درصدد تأمین منافع غیرمشروع از سرزمین ایران هستند.

عطریانفر با بیان اینکه می‌توان نسبت آمریکا و ملت ایران را فارغ از حاکمیت جمهوری اسلامی در ۱۰ مرحله دسته‌بندی کرد و برآوردی از رفتار آمریکا داشت، در واکنش به روایت تاریخی سراج از نفوذ در اول انقلاب، گفت: این روایت تاریخی غلط نیست و من هم قبول دارم اما ما اینجا می‌خواهیم حوادث را تحلیل کنیم؛ سخن از نفوذ اساساً فاقد معناست و ما باید درباره موضوع مورد نفوذ به بحث بپردازیم.

* نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه از موضع ما خوب است/ باید نفوذ را در زمینه آن بررسی کرد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه اگر جمهوری اسلامی تلاش دارد امروز با حضور معنادار خود در منطقه از اصول انقلاب حمایت و در منطقه نفوذ کند آیا این بد است یا خوب ادامه داد: حتماً خوب است، از این منظر که ما نشسته‌ایم و تحلیل می‌کنیم این یک امر خوب است کما اینکه این حرکت ما در منطقه از سوی کسانی که درصدد تأمین منافع خود هستند یک امر مزاحم و بازدارنده محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: آمریکا با بسترسازی که انجام داد می‌خواست آینده نظام و حاکمیت ایران را با منویات خود سر و سامان دهد و این از منظر منافع آمریکایی‌ها امری خوب تلقی شده است اما این موضوع از نظر من انقلابی و من ایرانی منفی محسوب می‌شود لذا معتقدم باید درباره زمینه‌های نفوذ بحث کنیم.

عطریانفر با اشاره به اینکه اگر ما تمامی اتفاقات تاریخی را ذیل یک عنوان کلی نفوذ رد کنیم، این امر کفایت نمی‌کند خاطرنشان کرد: آیا رویکرد سید مهدی هاشمی، رفتار دولت موقت، اقدامات منافقین خلق و بلایی که بر سر ما آوردند با حرکات کسانی که در پوشش افکار چپ و مارکسیستی اقدام کردند و با بازیگری قومیت‌ها در ابتدای انقلاب یکسان است؟

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: من تصور می‌کنم اینها از یک سنخ نیستند و تأثیرگذاری هر کدام از این وقایع متفاوت است، می‌توان از این منظر که رأس کل خطیئه را دشمن می‌دانیم همه اینها را ذیل یک عنوان ببریم اما هر کدام از این اتفاقات تاریخی باید به صورت جداگانه تحلیل شود.

* نفوذ باید نسبت روشنی با منافع ملی ما پیدا کند

۱۳۹۴۰۸۰۶۱۴۴۹۴۱۷۹۷_PhotoLوی با طرح این مسئله که اساساً نفوذ باید نسبت روشنی با منافع ملی ما پیدا کند، ادامه داد: ما باید درجاتی از مراتب منافع ملی را نیز دسته‌بندی شده بررسی کنیم و از این رو صرف اینکه بگوییم فلان گروه قصد نفوذ داشته است وافی به مقصود نیست.

عطریانفر در ادامه خطاب به سراج گفت: چرا شما اینقدر برای جمهوری اسلامی دشمن‌تراشی می‌کنید، نظام ایران آنقدر مقتدر است که فقط یک دشمن دارد، یک دشمن بزرگ که قصد نفوذ و تصرف ایران را در سر دارد و آن هم آمریکاست.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بر همین اساس افزود: اینکه ما انجمن حجتیه، جریان مهدی هاشمی و جریان نفاق را که بیشترین ضربات را به ما زدند بزرگ کنیم با واقعیت منطبق نیست.

وی ادامه داد: وقتی دشمن قصد نفوذ دارد طبیعی است که از زمینه‌های نارضایتی، اختلاف، مناقشه و دسته‌بندی‌ها استفاده می‌کند و با تحریک لایه‌های مختلف و بزرگ کردن آنها درصدد است آنها را در مقابل نظام سامان بدهد؛ اما با این وجود من هم موافقم که جریان منافقین و گروهک مسعود رجوی بازیچه دست آمریکا بوده است.

عطریانفر با بیان اینکه جریان مهدی هاشمی هم می‌تواند بستری برای نفوذ باشد اما برای تحقق یک واقعه ما به وجهه فاعلی و قابلی نیاز داریم، افزود: این آمریکاست که بعد از فروپاشی نظام سلطنت کاملاً هشیار بر روی سکوی انتظار با چشم تیزبین آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی خود می‌خواست در فرصتی این فراز را به نفع خود تغییر دهد اما همه آنچه گذشت قطعاتی از پازل ملت ماست که مورد سوءاستفاده دشمن نیز قرار گرفت.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران روایت‌ سراج از قضیه منتظری را مخدوش دانست و گفت: بنده به اعتبار سن بیشتر و سرمایه ارتباطی‌ام از این قضیه مطلع هستم که این گونه که آقای سراج گفت نبوده است، بعد از انتخابات ۸۸ برخی از جوانان من را دیدند و در مباحثه با بنده مهندس موسوی را از اول تاریخ انقلاب تا آن روز به عنوان عامل سیاه معرفی کردند که من به آنها گفتم شما بگویید موسوی در انقلاب رشد کرد و در مقطعی دچار تزلزل شد چرا که این بهتر است لذا ما باید صرفاً موضوع مورد اشکال را نقد کنیم.

* مهدی هاشمی پدیده ناهنجاری در بیت منتظری بود

وی تأکید کرد: مهدی هاشمی پدیده ناهنجار در بیت منتظری بود که می‌خواست مطامع خود را تقویت کند اما اینکه بگوییم منتظری هم این گونه بوده است درست نیست؛ در باب قائم‌مقامی آقای منتظری یکی از کسانی که از این موضوع دفاع کرد شخص آیت‌الله خامنه‌ای بود که در مجلس خبرگان رهبری از این پوزیشن و موقعیت ایشان دفاع کرد.

* رنج‌نامه سیداحمد خمینی مطابق واقعیت ذهنی امام نبود

۱۳۹۴۰۸۰۶۱۴۴۹۴۳۳۲۶_PhotoLعطریانفر با اشاره به دلبستگی خود به سید احمد خمینی تصریح کرد: اینکه ایشان رنج‌نامه‌ای بر پایه دریافت خود می‌نویسد به معنی واقعیت موجود در ذهن امام نبود با اینکه سیداحمد خمینی عزیز امام و نور چشم ماست.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه شخص منتظری علاقه‌مند به عنوان رهبری در این نظام نبوده است یادآور شد: بلافاصله بعد از نام امام خمینی، نام منتظری به عنوان ابزار نیرومند امام مطرح و تبلیغ می‌شد اما ساد‌ه‌اندیشی‌هایی هم نیز از سوی ایشان وجود داشت هر چند که معتقدم وی برای رهبری نظام هوای نفس نداشت.

وی با بیان اینکه درست است که اطرافیان آقای منتظری می‌خواستند سوءاستفاده کنند اظهار داشت: حضرت امام نیز با شناختی که از آقای منتظری داشت این موقعیت را برای ایشان مناسب تشخیص نمی‌داد.

عطریانفر یادآور شد: در خبرگان رهبری برخی تندروهای خط امام مثل ما می‌گفتند خبرگان تضعیف رهبری است اما امام ما را ادب کردند و گفتند این تقویت رهبری است نه تضعیف آن.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: در جلسه خبرگان بحث قائم‌مقامی آقای منتظری مطرح شده بود و برخی بر اساس آنچه شنیده بودند به نمایندگی از خبرگان خدمت امام رفتند تا در این باره با ایشان گفت‌وگو کنند. امام گفته بود که آقای منتظری تمایلی برای رهبری ندارد و مناسب هم نیست لذا شما این را از دستور کار خارج کنید بدون آنکه این موضوع را معطوف به نظر بنده کنید.

وی ادامه داد: آن زمان مذاکرات خبرگان از رادیو ایران پخش می‌شد و امام مذاکرات خبرگان را از رادیو پیگیری می‌کردند. ایشان متوجه می‌شوند که پیش از دستور نام آقای منتظری مطرح می‌شود و امام نیز برای دفع ضرر مقدر به سیداحمد خمینی می‌گویند به آن سه نفر که پیش من بودند بگویید باز گردد و زمانی که آنها نزد امام می‌آیند حضرت امام به آنها می‌گویند چون نام ایشان در مجلس خبرگان مطرح شده دیگر طرح آن موضوع به مصلحت نیست و اجازه دهید این امر مسیر خود را برود.

عطریانفر با بیان اینکه اگر این طور باشد باید بگوییم که مجلس خبرگان دوم نیز در خط نفوذ بوده است، اظهار داشت: رویکرد امام از این نقطه به بعد مقاومت می‌شود و بنای ایشان این می‌شود که آقای منتظری را برای رهبری نظام تربیت کنند اما این تلاش تا روز عزل منتظری به نتیجه مثبتی نمی‌رسد و شرایط تغییر می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تأکید کرد: ما باید واقع‌بین باشیم چرا که واقع‌بینی رکن سیاست‌ورزی است، من معتقدم تا اطلاع ثانوی آمریکا دشمن شماره یک ماست و منافع ملی ما به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست اما باید بدانیم که در تراز منافع ملی کسی در رأس نظام قرار دارد که قدرت نظام است؛ در بحث نخبگانی بنده نیز می‌توانم از ادبیات قدیسان زمان یعنی امام و رهبری استفاده کنم و حرف خود را بزنم اما فرمایشات این بزرگواران در تاریخ ثبت شده است.

* نخبگان باید سازوکار چگونگی مبارزه با آمریکا را تبیین کنند

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره مختصات شرایط مبارزه با آمریکا در دوران جدید پسابرجام و نفوذ آمریکا در شرایط جدید، اظهار داشت: رهبر انقلاب تذکر مهمی به امسال بنده به آقای سراج دادند که این گونه نباشد که رهبری چیزی بگوید و دیگران آن را تکرار کنند، من معتقدم ما در اصل مبارزه هیچ مناقشه‌ای نداریم و با آقای سراج هم سنگر هستیم اما چگونگی این مبارزه برای ما بسیار مهم است لذا حضور نخبگان باید به این سازوکار فکر کند و آن را در اختیار نظام قرار دهد.

عطریانفر ادامه داد: ما برای اینکه فرمایشات رهبری را در صحن دولت، روشنفکران و معتقدان نظام عملیاتی کنیم باید وظیفه خود را بدانیم و خیلی مهم است که برای اصول کلی مواردی را اضافه کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که خطاب به وی گفت: شما عضو ستاد قیطریه بوده‌اید و این ستاد از محل‌های اصلی نفوذ دشمن در انتخابات ۸۸ بوده است، گفت: بنده عضو ستاد قیطریه نبودم، در ستاد قیطریه جماعتی از دوستان دوم خرداد حضور داشتند که می‌خواستند با آقای موسوی همراهی کنند اما رها بودند البته خطاهایی هم در آن صورت گرفت اما اینکه می‌گویید وزارت اطلاعات در آنجا چیزهایی پیدا کرده است اگر چنین است به ما هم نشان بدهید تا ببینیم.

وی با بیان اینکه من در کیس ۸۸ معتقد بودم نباید نقش فعالی داشته باشم، به قضیه مصاحبه خود که در رادیو اسرائیل منتشر شد اشاره کرد و گفت: یک مؤسسه ترجمه زیرنظر مجموعه وزارت اطلاعات به خبرنگاران خارجی سرویس ترجمه ارائه می‌دهد، چون تشخیص دادند من در گفت‌وگو با خبرنگاران خارجی رعایت‌هایی می‌کنم، آنها را به بنده شیفت دادند و من این موضوع را تحمل کردم و پذیرفتم که ذیل تدابیر جمهوری اسلامی و دولت احمدی‌نژاد با خبرنگاری از کشور فرانسه که از مؤسسه تحت نظر وزارت اطلاعات مجوز گرفته بود مصاحبه کنم که این فرد یک اسرائیلی بود که گفت‌وگوی ما را در رادیو اسرائیل نیز منتشر کرد.

عطریانفر با بیان اینکه این قضیه یعنی یک فرد پدر سوخته‌ای از منطق‌الفراغ جمهوری اسلامی سوءاستفاده کرده است، ادامه داد: باید واقع‌بین بود ممکن است در انتخابات ۸۸ از این بستر برای نفوذ استفاده شده باشد اما اینکه می‌گوییم موسوی از اول نفوذی بوده درست نیست.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا خوش‌بینی ما به آمریکا می‌تواند نفوذ دشمن را تسهیل کند یا خیر، گفت: بله ما باید نسبت نفوذ و منافع ملی را روشن کنیم و اساساً سخن از نفوذ یک امر ابدی نیست؛ قدرت نفوذ و بهره‌گیری از مسیر نفوذ نیز مهم است، اینکه تمام کشورها از دفاتر در سفارتخانه‌های خود به عنوان دفتر جاسوسی استفاده می‌کنند قابل توجه است.

وی ادامه داد: من گفتم که ما در منطقه نفوذ داریم که پاسخ دادند حضور ما در منطقه الهام‌بخش است، خب آمریکا هم می‌خواهد الهام‌بخش لیبرالیسم باشد و بنابراین همه می‌خواهند سنگرهای خود را آن طرف‌تر بگذارند؛ ما نیز با اسرائیل اگر می‌جنگیم چون مشروعیت آن را قبول نداریم و اسرائیل دشمن ماست.

عطریانفر تصریح کرد: امام فرمودند اگر آمریکا هم آدم شود ما مشکلی نداریم، اگر ما فقط بنشینیم و از نفوذ سخن بگوییم پس وظیفه ما چه می‌شود، ما باید از زمینه‌های نفوذ جلوگیری کنیم قبل از اینکه نفوذ به حادثه، خشونت و خط خونین تبدیل شود.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به تصور آمریکا از ایران بعد از انقلاب و جنگ خاطرنشان کرد: ما از بعد از جنگ تا به امروز واقعیتی را به آمریکا تحمیل کردیم که ما یک کشور مشروع با مبانی اسلامی خود هستیم و از این رو نگاه آمریکا به ما در حال حاضر نسبت به آغاز انقلاب و ابتدای جنگ و پس از آن در پایان جنگ تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های قدرت و امنیت ملی رفاه است، یادآور شد: تندروهای اصولگرایی باورشان این است که در دوره آقای هاشمی رفسنجانی، ایجاد بستر رفاه چیز بدی بوده است، درست است که امکان نفوذ را بیشتر می‌کند اما ما باید در زمان تصمیم بگیریم و میزان قائم و استوار برای ما مقام معظم رهبری است.

عطریانفر تأکید کرد: شایسته‌ترین فرد برای تفسیر خط امام شخص مقام معظم رهبری است.

۱۳۹۴۰۸۰۶۱۵۱۵۵۷۳۶۸_PhotoLبنابر این گزارش، در این مناظره رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک در پاسخ به سؤالی درباره سیر تاریخی جریان نفوذ پس از انقلاب، با بیان اینکه ابتدا باید معنای نفوذ را تعریف کنیم، گفت: امام در فرازی از سخنان خود تصریح دارد که استکبار جهانی وقتی از روحانیت و حوزه‌ها مأیوس شد و ارعاب و تهدید کارگر نشد به تقویت راه‌های نفوذ خود پرداخت.

وی افزود: ‌انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها تلاش بسیاری کردند که جریان روحانیت در کشور ما تقویت نشود و اساساً خلع لباس روحانیت را نیز در دوران رضاخان کلید زده شد اما جریان روحانیت تقویت و انقلاب اسلامی پیروز شد.

این کارشناس مسائل استراتژیک تأکید کرد: دشمنان از راه ارعاب و زور می‌خواستند با جمهوری اسلامی ایران برخورد کنند اما این راه کارگر نشد بنابراین آمریکا و انگلیس از شبکه نفوذ قدیمی که در ایران صورت داده بودند ناگزیر به بهره‌گیری از آن شدند.

سراج معتقد است که انقلاب در دهه اول خود درگیر جریان نفوذ شد و ۵ خط جریانی نفوذ را پشت سر گذاشت که نفوذ «لیبرال‌ها، ملی‌گراها»، جریان‌های «التقاطی،‌ منافقین»، «الحادی همچون حزب توده و مارکسیست»، جریانات «متحجر از جمله انجمن حجتیه» و «خط نفوذی که توسط باند مهدی هاشمی معدوم» که در اطراف «آیت‌الله منتظری» صورت گرفته بود.

وی اضافه کرد: امام با علم بر اینکه نفوذ یک حربه بسیار مهم است خیلی هوشمندانه سعی کرد با جریان نفوذ مقابله کند، بنابراین ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در تهران با زمینه‌سازی امام راحل توسط دانشجویان برای مقابله با نفوذ انجام شد.

*تسخیر لانه جاسوسی سبب انسداد منفذ‌های نفوذ دشمن شد

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: اتفاقاً تسخیر لانه جاسوسی سبب شد منفذهای یک خط نفوذ قوی بسته شود و ماجرا از این قرار بود که حضرت امام در ۱۲ آبان یعنی یک روز قبل از تسخیر لانه جاسوسی در پیام به طلاب امور دینی خواستند با قدرت تمام مبارزات خود را علیه آمریکا گسترش دهند.

سراج علت پیام امام به طلاب را پناه دادن آمریکایی‌ها به شاه و دیدار بازرگان و ابراهیم یزدی با برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر (رئیس‌جمهوری آمریکا) دانست.

وی تأکید کرد: پناه دادن آمریکا به شاه سبب شده بود که انگیزه‌ای برای مبارزه با آمریکا در ایران صورت بگیرد و دیدار نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه دولت موقت با مشاور امنیت ملی کارتر سبب شده بود تا تصاویری به بیرون درز کند و سبب ناراحتی عموم شود و این دو مقوله سبب برجسته شدن خط نفوذ در ایران شده بود.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: دانشجویان در یک موقعیت‌شناسی لانه جاسوسی را اشغال و حضرت امام نیز این حرکت را انقلاب دوم عنوان کرد بنابراین اشغال خانه جاسوسی منفذ اولین جریان قوی نفوذ را مسدود کرد.

سراج خاطرنشان کرد: در مسئله تسخیر لانه جاسوسی افرادی که با این سفارتخانه همکاری می‌کردند با نام مستعار محمد توکلی که در حقیقت توسلی بود به علاوه امیر انتظام ارتباطشان با این سفارتخانه بر ملا شد بنابراین نگرانی امام به جا بود.

وی با بیان اینکه دولت موقت در مقابله با تسخیر سفارتخانه آمریکا ترفند استعفا را اتخاذ کرد، گفت: آنها می‌خواستند امام را با استعفای خود تهدید کرده و دو راه حل را پیش روی امام بگذارند؛ آنها (دولت موقت) حتی فکر نمی‌کردند که امام با استعفای آنها موافقت کند.

کارشناس مسائل استراتژیک، باز گذاشتن دست دولت و عدم مزاحمت از سوی نیروهای انقلابی و آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی دو خواسته دولت موقت برای باز پس گیری استعفایش عنوان کرد.

وی با بیان اینکه من فکر می‌کردم جناب عطریانفر چالش بزرگتری در این مناظره ایجاد گفتند، گفت: قطع یقین وقتی ما از نفوذ صحبت می‌کنیم معنای بحث تحمیل اراده یک طرف از طرف قدرت چند جانبه و شبکه‌سازی بر روی کشور هدف است.

سراج در پاسخ به اظهارات عطریانفر مبنی بر چرایی حضور و نفوذ ایران در منطقه گفت: قطعاً حضور ایران در منطقه الهام‌بخش است و نفوذ عمق استراتژیکی جمهوری اسلامی به معنای این نیست که سرویس اطلاعاتی پشت آن قرار دارد.

این کارشناس مسائل استراتژیک اظهار کرد: اینکه آمریکایی‌ها از طریق دولت موقت به دنبال ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران بودند کاملاً با اسناد تاریخی بر همه اثبات شده است چرا که اراده ملی بر این بود که انقلاب پیروز شود اما در همان زمان اینها تلاش می‌کردند تا افراد تأثیرگذار در انقلاب را متقاعد کنند که شاه حکومت نکند اما سلطنت کند. قانون اساسی تغییر نکند و جمهوری اسلامی ایران شکل نگیرد برای همین جمهوری دموکراتیک را مطرح می‌کردند.

وی ادامه داد: آنها حتی به دنبال انحلال مجلس خبرگان و تأسیس مجلس مؤسسان بودند که شخص امام مقابل آن ایستاد، حتی من معتقدم جریان منافقینی که به درستی ضربات زیادی بر جمهوری اسلامی وارد کرد فرزندان فکری آقای بازرگان و نهضت آزادی بودند و هر دو از یک آبشخور تغذیه می‌شدند.

«آمریکا در کشور ما چندین کودتا طراحی کرده بود آنها حتی در طراحی حوادث پایگاه شهید نوژه همدان نیز نقش داشتند. در شمال غرب خوزستان و اتفاقات لوله نفت تأثیرگذار بودند و در تجزیه طلبی غرب کشور از جمله خوانین نقش خود را ایفا کردند.»

به گفته سراج در تسخیر لانه جاسوسی شیطان بزرگ ضربه اساسی متحمل شد و نقش مهمی از مجرای نفوذی‌اش برملا شد.

این کارشناس مسائل استراتژیک جریان دوم نفوذ در دوران امام (ره) دانست و گفت: جریان بنی‌صدر که خود را به برخی از عناصر درون انقلاب نزدیک کرده بود در یک جمع تصمیم بر این شد که بنی‌صدر به عرصه انتخابات بیاید و بنی‌صدر نیز آمد و رئیس‌جمهور شد و آن اتفاقات صورت گرفت. بنابراین مدیریت امام در این جریان هم جنبه پاسداشت از جمهوری اسلامی داشت و هم با فرصتی که به بنی‌صدر دادند سبب شد وی خود را کاملاً‌ نشان بدهد.

*سازمان منافقین در خدمت آمریکا بود

وی ادامه داد: جریان منافقین که از عوامل نفوذ بودند با جنگ مسلحانه با جمهوری اسلامی به نزاع پرداختند و قریب به ۱۷هزار نفر از هموطنانمان را شهید کردند بنابراین سازمان منافقین در خدمت آمریکا بود.

سراج انجمن حجتیه را سازمان نفوذی سازمان یافته دانست که امام در مقابله با این سازمان برخوردی متفاوت از خود نشان داد یعنی برخورد امام با این سازمان ارشادی و روشنگری بود و برخی از این افراد نیز به ماهیت این جریان پی بردند و از آن جدا شدند و بالاخره این انجمن منحل شد.

*امروز با نئوحجتیه‌ها رو به رو هستیم

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: در هر صورت درایت امام در برخورد با این جریان مدبرانه بود و انجمن انحلال خود را اعلام کرد. بنابراین باید این را بدانیم که کادرهایی از انجمن حجتیه رفتار تشکیلاتی خود را حفظ، به آمریکا رفته و پس از تحصیلات تکمیلی خود برگشته و امروز با نئوحجتیه‌ها روبرو هستیم.

وی گفت: این نئوحجتیه‌ها در بخش نفوذ بسیار مؤثر هستند و ما در این ایام و در ایام گذشته رد پایی از نئوحجتیه‌ها را مشاهده می‌کنیم.

سراج باند تبهکار مهدی هاشمی را از دیگر عناصر نفوذی دوران امام (ره) خواند و تصریح کرد: امروز شناخت جریان نفوذ برای نسل سوم و چهارم انقلاب بسیار مهم است بنابراین باید پیشینه و سابقه جریان نفوذ باز روایی شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: باند تبهکار مهدی هاشمی برای کسب قدرت در اطراف آیت‌الله منتظری که ساده‌لوح و زودباور بود و لجاجت از خصیصه‌های ایشان بود جمع شده و برنامه سنگینی برای تخریب انقلاب داشتند.

وی تصریح کرد: ماجرا از این قرار است که آنها با ارتباط با لیبرال‌ها و گروهک‌ها صورت داده بودند به آیت‌الله منتظری شخصیتی فراجناحی داده بودند و بعد آیت‌الله منتظری را در موضع انفصال از امام قرار دادند.

سراج به تشکیل مجلس خبرگان رهبری در سال ۶۴ اشاره و خاطرنشان کرد: سال ۶۴ وقتی مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد امام در پیام خود دو نکته را مطرح کردند که اگر خواص به توصیه امام گوش سپرده بودند شاید قضایا به اینجا نمی‌کشید.

«امام در پیام خود به تشکیل مجلس خبرگان رهبری می‌گوید باید بدانیم که تبهکاران و جنایت‌پیشگان پیش از هرکس چشم طمع به شما اعضای مجلس خبرگان به وسیله اشخاص نفوذی که ممکن است چهره انقلابی و اسلامی داشته باشند؛ دارد و ممکن است فاجعه به وجود بیاورند و بخواهند اسلام را به انحراف بکشانند. امام حتی از طریق آیت‌الله محمدی گیلانی به یکی از خواص که به امام نزدیک بود پیام خصوصی فرستاد که تا قبل از رأی‌گیری با امام دیداری داشته باشد اما وی امام را در یک کار انجام شده قرار داد و ما شاهد تخریب امام از زبان کسی بودیم که او ثمره عمر امام بود.»

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: اگر خواص آن روز در مقابل امام اجتهاد نسخ نمی‌کردند و در اطاعت از امام درست عمل کرده بودند امام با قلبی شکسته قائم‌مقام خود را عزل نمی‌کرد.

سراج ادامه داد: پس معلوم است در پیچ تندی که پیش روی امام بود امام با هزینه خود سعی کرد کشتی انقلاب را از این طوفان سنگین عبور دهد.

*باید با دشمنانمان مرزبندی داشته باشیم/مرزبندی با دشمنان به معنای دشمن‌تراشی نیست

وی در بخش دیگری از این مناظره خطاب به عطریانفر گفت: برخلاف دیدگاه آقای عطریانفر که می‌گوید خیلی ضرورتی ندارد ما این قدر دشمن تراشی کنیم بنده معتقدم که چرا شما اینقدر سهل‌اندیشی می‌کنید؟

وی با بیان اینکه بستر نفوذ از طریق همین سهل‌اندیشی‌ها اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: اگر ما امروز در مقابل نفوذ محکم می‌ایستیم از اماممان یاد می‌گیریم. امام می‌دانست نهضت آزادی می‌خواهد معبری برای آمریکایی‌ها باشد تا آنها به کشور بازگردند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه ما باید با دشمن مرزبندی داشته باشیم، گفت: این مرزبندی با دشمن دشمن تراشی نیست. بازخوانی نفوذ در دهه اول انقلاب برای نسل سوم و چهارم انقلاب بسیار عبرت‌آموز است.

سراج با بیان اینکه در مورد اظهارات آقای عطریانفر در مورد آقای منتظری همه را ارجاع می‌دهم به کتاب خاطرات آیت‌الله ری‌شهری که فقیهی عادل و منصوب به حضرت امام است و در این کتاب به صورت مستند بحث کرده‌ است.

وی تأکید کرد: من در این مناظره تازه به این نکته دست یافتم که امام و اندیشه‌های وی تحریف می‌شود. جریانی که خود را مدعی خط امام می‌دانست، عکس‌العملی نشان نمی‌دهند وقتی ما سند حاج احمد آقا را تخطئه می‌کنیم طبیعی است که امام نیز به سمت تحریم کشیده شود. من از همه می‌خواهم که مصاحبه خبرگزاری فارس با فرزند شهید محراب حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی را مطالعه کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: برخلاف آقای عطریانفر که پدیده مهدی هاشمی را ناهنجار می‌داند من معتقدم که این پدیده خیلی نابهنجار نبود چرا که آنها حتی برای اهداف خود قتل صورت داده بودند و هدف‌گذاری کرده بودند.

به اعتقاد سراج بعد از رحلت امام ما شاهد یک جریان نفوذ قوی‌تر و سازمان‌یافته‌تر و کارآمدتر بودیم و امام نگران این قضیه بودند و این نگرانی نیز از تکرار مشروطه بود. امام از خطبا و روشنفکران می‌خواهد که مراقب باشید که مبادا حادثه مشروطه تکرار شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: مشروطه، مشروطه مردم را تبدیل به مشروطه انگلیس کرد. بنابراین در این جریان خواست ملی ما تبدیل به پلویی شد که در دیگ انگلیسی‌ها می‌جوشید. بنابراین امام به همین خاطر در سال‌های آخر بحث مشروطه انگلیسی و اسلام آمریکایی را مطرح کردند چراکه امام امت سعی می‌کرد ما را هوشیار کند.

*جریان نفوذ در دولت اصلاحات قوی‌تری بود

وی تصریح کرد: آنهایی که طرفدار اسلام آمریکایی بودند از مکتب امام خارج و به سمت لیبرال دموکرات و نئو لیبرالی حرکت کردند و پذیرای جریان نفوذ پیچیده‌ای شدند که در دولت اصلاحات این جریان نفوذ قوی‌تر بود.

سراج در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس، مبنی براینکه مختصات مبارزه با آمریکا در شرایط جدید و در دوران پسابرجام را چطور ارزیابی می‌کنید چون رهبری بیش از ۷۰ بار در مورد نفوذ هشدار دادند، گفت: مبارزه با آمریکا و استکبار می‌تواند وجوه مختلفی داشته باشد.

*نباید چهره آمریکا را بزک کنیم/آمریکا در حق ملت ایران به جنایات‌ بسیاری دست زده است

وی با تاکید براینکه باید از بزک کردن چهره آمریکا جلوگیری شود، گفت: بعضی‌ها می‌خواهند چهره آمریکا را در ذهن افراد بزک کرده و تبدیل به کدخدایی کنند که همه ما تحت نظر او عمل می‌کنیم. این یکی از وجوه آمریکا است.

این کارشناس مسائل استراتژیک با تاکید براینکه آمریکا جنایتکار است و در حق این ملت (ایران) جنایت کرده است به کودتای ۲۸ مرداد، حمایت از منافقین و مشارکت در جنگ تحمیلی اشاره کرد.

سراج تاکید کرد: امروز برجام تصویب شده بنابراین پیگیری اجرای برجام در چارچوب منویات رهبری یکی از وجوه مبارزه با آمریکا و استکبار است. رهبری از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرده و در نامه اخیر خود تصریح کردند که باید همه تحریم‌ها لغو شود بنابراین پیگیری منویات رهبری در چارچوب برجام می‌تواند یکی از مصادیق مبارزه با آمریکا باشد.

*آمریکا نباید تبدیل به شیطان اصغر شود

وی ادامه داد: باید مراقب باشیم که آمریکایی‌ها تبدیل به شیطان اصفر نشوند. یک جریان تحریفی و پیچیده ما را به سمت لابی صهیونیست‌ها سوق می‌دهد. صهیونیست‌ها غده سرطانی هستند اما موجودیتشان به آمریکایی‌ها مرتبط است و با اجازه آنهاست که کارها را پیش می‌برند.

این کارشناس مسائل استراتژیک در بخش دیگر این مناظره خطاب به عطریانفر گفت: ساده‌سازی مسئله بسیار مهمی مثل فتنه ۸۸ و کم‌اهمیت کردن آن منجر به تخطئه می‌شود و کار درستی نیست. فتنه سال ۸۸ طراحی‌شده بود و دو سال قبل یکی از رسانه‌های غربی از طرح سازمان سیا برای بی‌ثبات کردن ایران پرده برداشته بود.

سراج تاکید کرد: یکی از دلایلی که فتنه ۸۸ طراحی شده بود پیاده‌سازی مدل انقلاب رنگی گرجستان و اوکراین با ادعای واهی تقلب بود و سعی در بی‌ثبات کردن کشور داشتند. بنابراین خودخواهی و اراده نفوذ کشور را به سمت بی‌ثباتی برد و فرصت‌های زیادی را از نظام گرفت بنابراین یکی از مصادیق همین ادعا تحریم‌های ظالمانه‌ای است که بعد از فتنه بر کشور تامین شد.

وی با تاکید براینکه فتنه ۸۸ عاملی شد که تحریم‌ها با یک حجم موثر و بیشتر به نظام تحمیل شود، گفت: فتنه‌گران در فتنه ۸۸ به دنبال زمین زدن جایگاه رهبری و تغییر شعار جمهوری اسلامی به جمهوری ایرانی بودند. الان نیز مهم نیست که چه کسانی در نفوذی که در سال ۸۸ صورت گرفت نفوذی بوده است. اما قدرت‌طلبی، دروغ‌گویی و عدم رعایت حق‌الناس این قضایا را به وجود آورد.

این کارشناس مسائل استراتژیک تاکید کرد: فتنه سال ۸۸ هیچ گاه فراموش نخواهد شد و ملت هم فتنه‌گران را به خاطر اینکه در پازل آمریکایی‌ها بازی کردند، نمی‌بخشد.

سراج در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی براینکه چرا در این مناظره بیشتر به نفوذ قبل از برجام و در زمان امام اشاره کرد و گفت: من بازخوانی جریان نفوذ را سودمند می‌بینم چراکه نسل سوم و چهارم وقتی با واژگانی مثل نفوذ مواجه می‌شوند اگر تاریخ جریان نفوذ را ندانند ممکن است در تعقیب این امر مهم و سرنخ‌های آن دچار مشکل شوند.

وی معتقد است که نفوذ دارای ۵ بخش است و نفوذ در دوره امام، سازندگی، اصلاحات، دولت دهم و پسابرجام قابل بررسی خواهد بود.

این کارشناس مسائل استراتژیک در بخشی از این مناظره خطاب به عطریانفر گفت: این روا نیست که ما به دوستانی که دل‌بسته امام هستند و اندیشه امام را دنبال می‌کنند برچسب افراط بزنیم.

سراج در پاسخ به این صحبت‌های عطریانفر مبنی براینکه برخی‌ها فقط صحبت‌های رهبری را تکرار می‌کنند، گفت: تکرار صحبت‌های رهبری انقلاب یک لقلقه زبانی نیست بلکه نقشه راهی است که باید تکرار شود و این نقشه راه را عملیاتی و مورد مطالبه قرار داد. بنابراین کسی پشت صحبت‌های رهبری خود را پنهان نمی‌کرد.

وی ادامه داد: پرداختن به این صحبت‌ها در اصل همان الگو به امام و امت است و طبق آن امت باید در راه امام قرار بگیرد و این به معنای نفی آزاداندیشی و استقلال فکری نیست و مصداق آن این است که روشنفکران در طول این چند سال همواره نظرات خود را مطرح کردند.

این کارشناس مسائل استراتژیک در پایان از حضار، دانشجویان و رسانه‌ای‌ها به دلیل وارد نشدن به بخش‌های دیگر نفوذ عذرخواهی کرد.

tel final1

Share