حسین آرامی در چهارمین نشست از سلسله نشست های تخصصی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان مطرح کرد:

رویکرد برنامه ششم نگاه جامع نگر با تاکید بر موضوعات خاص است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مشاور معاونت بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در حال حاضر بهترین الگو برای تنظیم برنامه ششم، سند چشم انداز است که رسمی، موجود و تکلیف آور است و به عنوان سند بالا دست ما برای تدوین برنامه و سیاستهای کلی موثر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان،چهارمین نشست از سلسله نشست های تخصصی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با موضوع  برنامه ششم، مبانی و فرآیندها با سخنرانی حسین آرامی، مشاور معاونت هماهنگی و برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و با حضور رئیس، معاونین و کارشناسان سازمان، مدیران دستگاه های اجرایی، فرمانداران، کارشناسان و استادان دانشگاه استان در  محل سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.۰۰۶

در ابتدای این نشست رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به سوابق علمی و اجرایی مهندس آرامی در گیلان و کشور گفت: ایشان از جمله مدیرانی بودند که آثار و سوابق اجرایی مثبت از خود به جا گذاشتند که موجب نیکنامی ایشان در استان شده است.

کیوان محمّدی با بیان اینکه آشنایی با نقاط ضعف و قوت برنامه های قبلی این مزیت را دارد که در تدوین برنامه ششم آنها را لحاظ کنیم افزود: محور برنامه های ما، توجه ویژه به محیط زیست، گردشگری و کشاورزی است. ضمن آنکه گسترش صنعت IT از الویت های ما خواهد بود.

 وی خاطرنشان کرد: برنامه ششم باید تبدیل به پروژه های اجرایی شود تا بتوانیم بستر توسعه پایدار را برای مردم فرهیخته استان فراهم آوریم.

محمّدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طرح آمایش استان به پایان رسیده اظهار داشت: با توجه به اینکه اعداد و ارقام آمایش مربوط به سال ۹۰ بوده، نیاز به اصلاحاتی دارد که همکاران ما در سازمان با کمک اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در حال به روز کردن آن هستند. ضمن آنکه در کنار این کار، تنظیم جدول داده و ستانده  نیز در حال اجراست تا برنامه ای که برای توسعه استان تدوین می شود مبتنی بر دانایی، علم  و دانش باشد.

در ادامه جلسه مدیر مرکز آموزش و پژوهش سازمان در سخنانی به تصویب ساختار تدوین برنامه ششم توسعه استان در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی گیلان اشاره کرد و گفت: تدوین این برنامه با همکاری نهادهای دولتی و غیر دولتی استان در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان قرار گرفته است. بدین منظور اولین جلسه از سلسلسه نشست های توسعه بعد از تصویب ساختار نظام برنامه ششم به بحث تببین برنامه ششم اختصاص یافت.

شراره کاووسی افزود: از این پس نگاه ما در این جلسات معطوف به موضوعاتی میشود که در برنامه ششم کشور با عنوان موضوعات کلیدی و خاص شناخته می شود.

وی منابع آب، محیط زیست، گردشگری، توانمندسازی گروه های کم درآمد و فقرا، صنعت و بهداشت را از جمله این موضوعات برشمرد.

در ادامه جلسه مشاور معاونت هماهنگی و برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه روزهای پرکاری در خصوص برنامه ششم توسعه و  لایحه سال ۹۵ در پایتخت در حال سپری است گفت: سیاستهای کلی برنامه ششم در نهم تیر ماه ۱۳۹۴ ابلاغ شد و از آن پس تدوین آن به صورت جدی آغاز شد که براساس آخرین تصمیم رئیس جمهور محترم و دولت همزمان با لایحه بودجه تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

وی برنامه ششم را دارای ابعاد گسترده خواند و افزود: در برنامه ششم و لایحه سال ۹۵ شفاف سازی کامل صورت خواهد گرفت.

حسین آرامی به مهمترین محورهای این برنامه اشاره کرد و گفت: رویکرد برنامه ششم نگاه جامع نگر با تاکید بر موضوعات خاص است.

وی ادامه داد: این موضوعات خاص سه مبنا و خاستگاه دارند که خاستگاه اول مربوط به جنبه های بحرانی مانند خشکسالی، تالاب ها، ریزگردها و امثالهم می باشد تا از وقوع عواقب بعدی جلوگیری شود.

آرامی موضوعات بخشی و فرا بخشی که موثر و جریان ساز در توسعه اقتصادی کشور به مانند صنایع و معادن، گردشگری و… هستند را خاستگاه دوم عنوان کرد و افزود: خاستگاه سوم مربوط به موضوعات مکان محور یعنی بعضی از محورها که نیاز به تمرکز و تاکید برای برنامه ریزی دارد می باشد.

وی در ادامه به شرح عوامل مؤثر در تدوین برنامه ششم پرداخت و گفت: در حال حاضر بهترین الگو برای تنظیم برنامه ششم، سند چشم انداز است که  رسمی، موجود و تکلیف آور است و به عنوان سند بالا دست ما برای تدوین برنامه و سیاستهای کلی موثر خواهد بود.

مشاور معاونت بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه  همه سیاست های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری از جمله سیاستهای جمعیتی قطعاً در برنامه ششم لحاظ خواهد شد، بر تعهد اجرای برنامه‌ها تاکید و اظهار داشت: آسیب‌شناسی برنامه‌های گذشته در اجرای برنامه‌ها حائز اهمیت است. لذا آشنایی با مبانی و فرآیند تدوین سندی که در سرنوشت پنج سال آینده توسعه کشور موثر است می‌تواند به تقارن اطلاعاتی دست‌اندرکاران تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در نظام مدیریت توسعه کشور کمک کند.

وی در پایان به شرایط محیطی حاکم بر برنامه‌های قبلی توسعه کشور اشاره کرد و افزود:  نبود فهم مشترک در سطح مفاهیم توسعه، نبود نظام آماری قابل اطمینان و اثربخشی، نبود ساختار سیاسی و اجتماعی اصلاح شده حاکم بر برنامه‌ها و نبود انطباق و انسجام قوانین و مقررات حاکم بر برنامه‌ها از شرایط محیطی حاکم بر برنامه‌های توسعه قبلی بود.

لازم به ذکر است سلسله نشست های تخصصی توسعه به منظور ترویج فرهنگ توسعه با محوریت بهبود نقش و جایگاه استان در توسعه ملی و آشنایی مدیران دستگاه های اجرایی با مباحث علمی و اجرایی مطرح در سطح ملی و اخذ نظرات کارشناسی صاحبنظران در تدوین برنامه ششم توسعه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار می شود.

tel final1

Share