در بررسی لایحه افزایش آب‌بهای مصرفی شهروندان مطرح شد:

با افزایش آب‌بهای شهروندان موافقت نشد/اظهارات مخالفان و موافقان

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،لایحه افزایش آب‌بهای مصرفی شهروندان برای بازسازی شبکه های آب و فاضلاب شهری مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مورد موافقت اعضای شورای شهر رشت قرار نگرفت.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،لایحه افزایش آب‌بهای مصرفی شهروندان برای بازسازی شبکه های آب و فاضلاب شهری مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مورد موافقت اعضای شورای شهر رشت قرار نگرفت.

صابر:در هیچ کجای تبصره ۳ نیامده که مردم کمک مالی کنند

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, عباس صابر عضو شورای شهر رشت اظهار کرد: در متن تبصره ۳ به صراحت آمده است که بحث مشارکت است نه کمک. یعنی قانوناً آب و فاضلاب باید پروژه های خود را مهندسی ارزش کند و و پروژه ای را تعریف کند که این پروژه ارزش اقتصادی داشته باشد و آن را به اوراق مشارکت تبدیل کند و بفروشد و سود مشارکت مردم را نیز پرداخت کند.photo_2015-11-01_21-40-55

وی افزود اینکه ما در قالب تبصره ۳ به مردم بگوییم که شما کمک مالی کنید در هیچ کجای تبصره ۳ وجود ندارد و فقط بحث مشارکت است نه کمک و قرار نیست که بار مالی به مردم تحمیل کنیم و با این مصوبه علاوه بر آب بهاء که مردم پرداخت می شود هزینه اضافه ای را نیز باید پرداخت کنند.

رسولی:سلامتی مردم ارزش پرداخت روزی ۲۰ تومان را دارد

رضا رسولی نیز در این زمینه گفت: نظرات آقای صابر برای بنده محترم است و اساسا علاقه ای نداریم که بار مالی بر مردم تحمیل شود اما شرایط فاضلاب شهر در وضعیت مناسبی نیست و برخی از مناطق شهر فاضلاب ندارد.
وی تصریح کرد: چگونه باید مشکل فاضلاب حل شود!؟ حل این مسئله در بضاعت آب و فاضلاب نیز نمی باشد.این کار در برخی از شهرهای دیگر نیز انجام شده است برای مثال این طرح در اصفهانی که بسیار حساب گر هستند انجام شده و کل مبلغی که با این کار جمع می شود ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.
این عضو شورای شهر رشت ادامه داد: این مصوبه روزی ۲۰ تومان برای خانواده ها هزینه دارد که به نظر من سلامتی مردم ارزش این میزان پول را دارد.
رضا رسولی عنوان کرد: این مبلغ زیاد نیست و اگر بتوان بر روی آن نظارت کرد اتفاق خوبی برای شهر رخ خواهد داد.

کارگرنیا: به هیچ وجه موافق تحمیل بار مالی بر مردم نیستم

محمدحسین واثق کارگرنیا در ادامه بررسی این لایحه اظهار داشت: بنده به هیچ وجه موافق تحمیل بار مالی بر مردم نیستم و این فشار مضاعف به اقشار جامعه است.
وی افزود: این روزی ۲۰ تومان باید ببینیم در دست چه کسی است؟ برای ما ارزشی ندارد ولی این مبلغ برای بعضی اقشار جامعه مهم و با ارزش است و بنده مخالف این قضیه هستم و این کار وظیفه آب و فاضلاب است و مردم در آب بهایی که پرداخت می کنند هزینه فاضلاب را نیز می پردازند.تا امروز شهرداری کمک های زیادی به آب و فاضلاب کرده است برای مثال در جمع آوری آب های سطحی.
وی تصریح کرد: گفته شده است که این پول جهت ساماندهی رودخانه ها استفاده شود که برای ساماندهی رودخانه ها هم مکفی نیست و بنابراین بدرستی نمی تواند از آن بهره برد.

موسوی روزان:چاره ی دیگری نداریم

موسوی روزان یکی دیگر از اعضای شورا شهر رشت در ادامه این جلسه گفت: بنده نیز از تحمیل هزینه بیشتر بر مردم مخالف هستم اما آیا راه دیگری وجود دارد یا که خیر!؟و اگر دوستان پیشنهادی دارند ارائه کنند.
وی گفت:توسط شورا باید نظارت به درستی صورت گیرد تا رودخانه های زرجوب و گوهر رود ساماندهی شوند.
روزان گفت: تصور بنده در این است که اگر این کار را انجام ندهیم در آینده دور نیز به نتیجه نخواهیم رسید و چاره دیگری جزء این کار نداریم.

رجبی:برای احداث ۶۴ تصفیه خانه از مردم گرفتند ولی یک تصفیه خانه نیز احداث نشد

مجید رجبی ویسرودی نیز گفت:با موضوع سنگفرش خیابان شریعتی موافقت کردیم اما بعد دیدیم که پروژه پیاده‌راه در حال اجراست و الان جرأت نداریم شهرداری و خیابان شیک برویم. منکر مشکلات فاضلاب شهری نیستیم اما درآمد حاصل از این اضافه بهاء پولی نیست که بتواند فاضلاب را ساماندهی کند.
وی افزود: از ابتدای سال سی درصد به آب بهاء مردم افزوده شد و دوباره بخواهیم افزایش دیگری داشته باشد تا آب و فاضلاب پول کارمندان خود را بدهد، کار درستی نیست.
رجبی گفت: مسئول این سازمان در تاریخ دوم تیر ماه ۹۴ مصاحبه کرده و گفته است:صددرصد مناطق آب رسانی شده و آب قابل شرب است اگر اینگونه است پس این پول برای چه کاری است!؟ برای احداث ۶۴ تصفیه خانه از مردم گرفتند ولی یک تصفیه خانه نیز احداث نشد.
این پول نمی تواند چاره کار ما باشد از کجا باید بدانیم که این پول ها کجا هزینه می شود؟ و ما نمی توانیم در هوا مصوبه ای داشته باشیم .بنده مخالفم و باید نظارت داشته باشیم. که در این لحظه باقری خطیبانی گفت: ما بر شهرداری نمی توانیم نظارت کنیم چه برسد به آب و فاضلاب!

شیرزاد:چرا همیشه باید مردم هزینه کنند!؟

فاطمه شیرزاد دیگر عضو شورای شهر رشت نیز در بررسی این لایحه اظهار کرد: سی درصد افزایش بهاء برای مردم انجام شده است و چرا همیشه همکاری ها باید یک طرفه باشد!؟چرا همیشه مردم هزینه کنند!؟ در واقع دولت باید به کمک مردم بیاید نه اینکه همیشه مردم هزینه ها کنند.مردمی که بی نظیر ترین مردم دنیا هستند.
وی اضافه کرد: اگر قرار است افزایش صورت بگیرد باید به مردم پاسخگو باشیم.هنوز تکلیف ۱۰۰ میلیارد تومان پول ساماندهی رودخانه ها مشخص نیست. در استانداری محترم ۵۰ میلیارد تومان به آب منطقه ای اختصاص دادند و هیچ گزارشی نه به حوزه مدیریت شهری می دهند و نه شهردار، نه کمیسیون های مرتبط و نه اعضای شورای شهر رشت .
شیرزا با بیان اینکه سی درصد از ۵۰ میلیارد تومان به حساب آب منطقه ای واریز شده و کارگروه ها تشکیل شده است تصریح کرد:اما باز هم اطلاعاتی نداریم و در این زمینه آب و فاضلاب هیچ اقدامی نکرده است.آیا فقط  باید ۱۵ نماینده داد بزنند؟! به نظر بنده نمایندگان مجلس نیز باید پای کار باشند و در این زمینه کمک کنند.

حاجی پور:به مدیرکل بومی آبفای گیلان اعتماد کنیم

اسماعیل حاجی پور با تشکر از دغدغه مخالفان و موافقان این طرح گفت: دغدغه اکثر اعضا این است که اگر اضافه بها انجام گیرد بتبع باید پاسخگو باشیم.ما به عنوان کسانی که مردم به ما رأی دادند و اعتماد کردند نباید از چیزی که فکر می کنیم و به آن اعتقاد داریم هراس داشته باشیم.
حاجی پور تصریح کرد: بند چهار این توافق نامه مشخص کرده است که اگر شورا بعد از شش ماه از عملکرد آب و فاضلاب راضی نبوده می تواند این تفاهم نامه را بصورت یک جانبه لغو کند.
وی اظهار کرد: نباید قصاص قبل از جنایت کنیم .مدیرکل آب و فاضلاب شهری گیلان بچه ی همین استان است که تلاشی را شروع کرده و به نظر بنده کارهای خوبی را انجام داده است و این موضوع فقط برای رشت نیست برای کل کشور است و بیش از ۹۸ درصد شورا ها این طرح را تأیید کردند و هیچ شهری پیش شرط لغو یک طرفه توسط شورا را نگذاشته است و با توجه به این که مبلغش قابل ملاحظه نیست می شود روی این طرح حساب باز کرد.
حاجی پور ادامه داد: از شما می خواهم که به این مدیر بومی اعتماد کنید و فرصتی به وی دهیم تا او نیز حداقل پیش سازمان خودش رو سفید شود. بالاخره آنها نیز تعهدی به مدیران بالا دستی خود دارند.ما چیزی را از دست نمی دهیم و بعد از شش ماه در صورت عدم انجام تعهدات این طرح را لغو می کنیم.

کاظمی:چرا کسی به شهرداری کمک نمی کند!؟

مسعود کاظمی عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در پایان گفت: چرا کسی به شهرداری کمک نمی کند!؟ و پیشنهاد داد به جای شش ماه سه ماه به آنها وقت داده شود.

گفتنی است در نهایت این لایحه تنها ۵ رأی موفق داشت و اعضای شورای اسلامی با آن موافقت نکردند.

در پایان این جلسه رفیعی نوده رییس شورای شهر رشت جلسه بعدی شورا را در روز یکشنبه هفته بعد بصورت فوق العاد و در ساعت ۱۶:۳۰ عصر عنوان کرد.

tel final1

Share