با موافقت منابع طبیعی:

راه دسترسی جهت هدایت شیرابه‌های لندفیل سراوان به شهرداری رشت واگذار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،با رایزنی معاون دادستان عمومی رشت و مدیریت شهری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با واگذاری راه دسترسی برای هدایت شیرابه های لندفیل سراوان موافقت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر ،با رایزنی معاون دادستان عمومی رشت و مدیریت شهری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با واگذاری راه دسترسی برای هدایت شیرابه های لندفیل سراوان موافقت کرد.۱۶۷۱۹۴۳

در جلسه ای که صبح شنبه با حضور شهردار رشت و اعضای شورای اسلامی و معاون دادستان انقلاب عمومی این شهر و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان برگزار شد، وضعیت واگذاری راه دسترسی محل دفن زباله ها در لندفیل سراوان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه معاون دادستان انقلاب عمومی رشت با اشاره به سرازیر شدن شیرابه های لندفیل سراوان و خطرناک بودن این وضعیت، خواستار همکاری مجدانه همه دستگاه های ذیربط در این موضوع شد.

اسرافیل ملکی با بیان اینکه ساماندهی لندفیل سراوان در راستای منافع عموم مردم است، گفت: از اداره کل منابع طبیعی انتظار می رود که با اعطای مجوز واگذاری مسیری که برای هدایت شیرابه ها نیاز است، همکاری مجدانه ای در این خصوص داشته باشد.

وی افزود: شورای تامین امنیت استان از این ظرفیت برخوردار است که به دلیل حساسیت موجود در خصوص واگذاری عرصه مورد بحث، تصمیمات درست را اتخاذ کند.

شهردار رشت نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه مدیرت شهری به طور جدی پیگیر ساماندهی لندفیل سراوان است، اظهار کرد: شهرداری آمادگی دارد که با همیاری و همکاری اداره کل منابع طبیعی، اقدامات نخست پروژه لندفیل سراوان را آغاز کند.

محمدعلی ثابت قدم بیان کرد: خطرات ناشی از ورود شیرابه های سراوان برای شهروندان خطری جدی است و مدیریت شهری تاکید دارد که با حمایت همه دستگاه های ذیربط وضعیت لندفیل را هر چه زودتر ساماندهی کرده و علاوه بر هدایت شیرابه ها، احداث تصفیه خانه مدنظر را نیز در محدوده مذکور آغاز کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه شیرابه های لندفیل سراوان علاوه بر ورود به رودخانه ها، زندگی ساکنان روستاهای اطراف را تحت الشعاع خود قرار داده است، اظهار کرد: مدیریت وضعیت لندفیل سراوان نیازمند عزمی جدی و مدیریتی جهادی است.

فاطمه شیرزاد با تاکید بر اینکه شورا و شهرداری خواستار همکاری هر چه بیشتر سازمان های مرتبط با ساماندهی وضعیت لندفیل سراوان هستند، افزود: برای رعایت منافع مردم و همچنین حفظ محیط زیست و منابع طبیعی شهر باید تصمیم عملی گرفت و هر چه زودتر وضعیت لندفیل سراوان را ساماندهی کرد.

در ادامه این جلسه، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به نگرانی کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیستی از وضعیت اسفبار مدیریت زباله در استان های شمالی گفت: وضعیت موجود زباله ها در سراوان و سایر نقاط استان نیازمند اندیشیدن راهکاری جدید و بهره مندی از تکنولوژی های روز دنیاست.

داوود زارع به واگذاری راه دسترسی لازم از عرصه جنگلی برای هدایت شیرابه های لندفیل سراوان تاکید و تصریح کرد: طبق تصمیمات قبلی، اداره کل منابع طبیعی با واگذاری راه دسترسی فوق موافقت کرده و طی ۱۵ روز آینده روند واگذاری اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: برای احداث تصفیه خانه ای که از سوی شهرداری برای ساماندهی زباله های سراوان اندیشیده شده باید طبق قوانین سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری عمل کرد و رسیدن به تصمیم گیری در این خصوص به رایزنی های بیشتری نیاز دارد.

روزانه بیش از دو هزار تن زباله در استان گیلان تولید می شود که سهم شهر رشت از این مقدار ۷۰۰ تن در روز است.

دفع غیر بهداشتی زباله در لندفیل سراوان از سال ۱۳۶۲ آغاز شده و روزانه ۳۰ تن زباله در این مکان دفن می شود.

تاکنون بیش از چهار میلیون تن زباله در لندفیل سراوان انباشت شده که عمق قدیمی ترین زباله ها به ۴۰ متر می رسد.

tel final1

Share