علیزاده خبرداد

خبری خوش برای انزلیچی ها:بنای تاریخی بانک ملی انزلی مرمت می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از اجرایی شدن پروژه مرمت بنای تاریخی بانک ملی انزلی در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از اجرایی شدن پروژه مرمت بنای تاریخی بانک ملی انزلی در آینده ای نزدیک خبر داد.

IMG_0027به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، رضا علیزاده در تشریح پیشینه بنای تاریخی بانک ملی انزلی اظهار داشت: این بنا که زمان ساخت آن به دوره پهلوی اول باز می گردد، در قدیم به ساختمان قندچیان معروف بوده و در ضلع شمالی میدان انزلی واقع شده است.

وی با بیان اینکه بنای مذکور در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ثبت گردیده، اذعان نمود: ساختمان این بنا دو طبقه و دارای هشت دکان در طبقه همکف بوده که بعد از خرید آن توسط بانک در دهه ۷۰ ، چهار دکان را بانک ملی به صورت شعبه درآورد. در وسط و بالای ساختمان اتاق کوچک چهارگوش و مخروط مانندی که در بالا کوچک تر و بالای ساختمان آن گنبد کوچکی وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان بیان داشت:نمای ساختمان بر خلاف سایر ابنیه تاریخی هم دوره از جمله بنای دادگستری که دارای تزئینات کنده کاری روی سیمان هستند ، آجری می باشد و  آجرهای آن با نقش برجسته قالب گیری و به شکل نقش داری در آمده است.

این مسئول، رسیدگی به وضع کنونی بنای تاریخی بانک ملی بندر انزلی را یکی از دغدغه های اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان خواند و گفت: طی نشست های مشترک با بانک ملی، فرمانداری، شهرداری و نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی تسریع در روند مرمت بنای تاریخی بانک ملی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طبق مصوبات نشست های مذکور مقرر گردید تا بانک ملی نسبت به تامین اعتبار این بنای ارزشمند اقدام نماید، اذعان داشت: میراث فرهنگی نیز در راستای تعهدات خود معرفی پیمانکار و مشاور واجد الشرایط را اجرایی نموده و به محض تامین اعتبار از سوی بانک ملی عملیات مرمت را آغاز خواهد نمود.

علیزاده، میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان را مصمم به ساماندهی میدان امام بندر انزلی و سرعت بخشی به این عملیات خواند و گفت: برای تحقق این هدف، همکاری دستگاه های اجرایی و تعامل سازنده مردم می تواند بسیار اثرگذار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان درخصوص ابزارهای حمایتی این اداره کل نیز به معرفی مالکین برخی بناهای تاریخی به بانک ها جهت دریافت تسهیلات اشاره نمود و افزود : امید است با اعطای این تسهیلات شاهد مرمت و احیای بناهای مذکور و نیز کاربری جدید برای حیات دوباره این دارایی های ارزشمند باشیم.

tel final1

Share