در آیین تجلیل از کتابداران، مسئولان و کتابخانه های برتر گیلان عنوان شد

تاکید نماینده رشت بر بهبود وضعیت معیشتی کتابداران/سرانه پایین فضای مطالعه ناشی از غفلت مسئولان و خانواده ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، جعفرزاده ضمن انتقاد از وضعیت معیشتی کتابداران گفت:علی رغم اینکه در سالهای اخیر و در دولت تدبیر و امید حقوق و مزایای کتابداران افزایش پیدا کرده است اما همچنان این مقدار افزایش کافی نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در  آیین تجلیل از کتابداران، مسئولان و کتابخان۱۸ه های برتر گیلان ضمن انتقاد از وضعیت معیشتی کتابداران گفت:علی رغم اینکه در سالهای اخیر و در دولت تدبیر و امید حقوق و مزایای کتابداران افزایش پیدا کرده است اما همچنان این مقدار افزایش کافی نیست و ما نمایندگان مجلس باید در این زمنیه فکری کنیم.
جعفرزاده , توسعه را محور اصلی برنامه های دولت در کشور و استان دانست و افزود:اراده ما بر این است تا گیلان بعنوان یک استان فرهنگی سرآمد همه ی استان های کشور شود.
وی کتاب و کتابخوانی را یکی از شاخصه های مهم فرهنگ در جامعه دانست و اظهار کرد: رسیدگی به وضعیت معیشتی کتابداران و همچنین افزایش سرانه فضای مطالعه در استان، می بایست بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
نماینده مردم رشت با بیان اینکه در کشور انسان اهل مطالعه زیاد داریم اظهار کرد:یکی از افرادی که هم مطالعه می کند و هم کتاب را تبلیغ می کند مقام معظم رهبری هستند بطوریکه کتابهایی که توسط ایشان معرفی می شود در زمره پرفروش ترین و محبوب ترین کتاب ها قرار می گیرد.بنابراین این مساله نشان دهنده این است که جامعه ما تشنه کتاب و کتابخوانی است و فقط باید شایط را مهیا کرد.
جعفرزاده در پایان از عملکرد مدیران کتابخانه های عمومی گیلان و کتابداران در این ایام قدردانی کرد.

حسن تامینی دیگر نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر نقش برجسته، والا، حساس و سازنده کتاب در توسعه جامعه تاکید کرد و از آمادگی مجلس برای هرگونه همکاری جهت بهبود وضعیت معیشتی کتابداران و گسترش فرهنگ کتابخوانی خبر داد.

باید ایجاد نیاز به کتاب و فرهنگ در جامعه، جدی تر گرفته شود

۴۹به نقل از ایرنا , مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این همایش، با انتقاد از به کار بردن برخی واژه ها چون آسیب شناسی، گاه این موضوع را بازدارنده ، موجب ماندن در گذشته و غفلت از زمان حال دانست.
فیروز فاضلی با اشاره به پیشینه و جایگاه فرهنگی استان در کشور، با بیان اینکه گیلان در کشور به لحاظ تولید کتاب رتبه ششم و به لحاظ تعداد مطبوعات رتبه چهارم را داراست، افزود: باز هم به این آمار راضی نیستیم و باید ایجاد نیاز به کتاب و فرهنگ در جامعه، جدی تر گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ رفتاری ایجاد کرد، افزود: امیدواریم مدیران استان فضای فرهنگی ایجاد شده را قدر دانسته و کار عظیمی در حیطه فرهنگ در استان انجام شود.
مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس گیلان و عضو انجمن خیریت کتابخانه ساز نیز در آیین تجلیل از کتابداران برتر گیلان، بر نقش خیران در پیشبرد اهداف فرهنگی تاکید کرد.
علی اوسط اکبری مقدم گفت: بیش از ۲۰ درصد ظرفیت مدارس توسط خیران مدرسه ساز مهیا شده اما متاسفانه هنوز این فرهنگ برای توسعه کتاب و کتاب خوانی در جامعه نهادینه نشده است.

وی رتبه پایین گیلان را در بحث فضای سرانه مطالعه ناشی از غفلت مسئولان و خانواده ها عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز در این همایش، از مسئولان و متولیان فرهنگی استان خواست نسبت به ترویج گفتمان کتاب و کتاب خوانی، دقت بیشتری نشان دهند.
امیر محمدپور گیلانی افزود: کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی، تلاش می کنند تا با همت و نوآوری مبنای خوبی برای گفتمان یادشده فراهم آورند اما این مجموعه، حمایت مسئولان را می طلبد.
آیین تجلیل از کتابداران، مسئولان و کتابخانه های برتر گیلان در آستانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی با حضور جمعی از مدیران کل استان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و فعالان حوزه کتاب و کتاب خوانی با تقدیر از کتابداران برتر در رشت برگزار شد.

۱۷

tel final1

Share