دیارمیرزا گزارش می دهد

بررسی معضلات شفت/محمودی:نمی دانم چگونه باید فریادم را به گوش شهردار و شورا برسانم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فرماندار شفت تاکید کرد :شهرداری شفت در مقوله پسماند اهداف زیست محیطی را محقق نموده ولی نسبت به اجرای دقیق و به موقع مصوبات این کارگروه بی توجهی یا کم توجهی نموده است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، این روزها خبر دادگاهی شدن شهردار شفت به علت بی توجهی به جمع آوری زباله ها واجرای طرح تفکیک زباله در رسانه ها منتشر شده است.
mahmo-shaftبه گزارش خبرنگار دیارمیرزا از شفت, یونس محمودی فرماندار شهرستان شفت وقتی با این سوال ما که «آیا از عملکرد شورا و شهرداری در طرح تفکیک زباله,زیباسازی شهری و…راضی هستید؟» مواجه شد , از جا برخاست و گفت :نمی دانم چگونه به این سوال پاسخ دهم و به چه طریقی فریادم را به گوش شهردار و شورا برسانم. اگر چه این عزیزان زحمات زیادی می کشند ولی کافی نیست.
محمودی به جلسات برگزارشده در فرمانداری در راستای تاکیدات استاندار مبنی بر تشکیل کار گروه پسماند در شهرستانها اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای دستورات دکتر نجفی جلساتی برگزار کردیم .هم اکنون کارگروه و کمیته زیر مجموعه تشکیل و شرح وظایف و حدود و نحوء تعامل شهرداران و دهیاران با محیط زیست کاملا تبیین و ابلاغ شده است.

وی افزود: با توجه به فرآیند رسیدگی به مقوله پسماند در شهرستان از صفر به ۴۹/۵۰ درصد در حوزه شهرداری شفت رسید و این در حالی است که شهرداری احمد سر گوراب در بحث پسماند و جمع آوری زباله به ۷۵ درصد رسیده است.

فرماندار شفت تاکید کرد :شهرداری شفت در مقوله پسماند اهداف زیست محیطی را محقق نموده ولی نسبت به اجرای دقیق و به موقع مصوبات این کارگروه بی توجهی یا کم توجهی نموده است و به رغم مذاکرات حضوری و ابلاغ دستور العمل استانی شهردار منطقه نسبت به تجمیع و تفکیک زباله کم کاری هایی صورت داده بطوریکه دوباره شاهد کاهش درصد مقوله پسماند شهرستان در استان هستیم.

محمودی با بیان اینکه شهرداری و شورای شهرشفت در دفع بهداشتی زباله , تنظیف معابر و مدخل خروجی شهر دقت لازم را نداشته است تصریح کرد: شهردار شفت باید به گونه ای برنامه ریزی کند که نقطه نظرات شهروندان تامین شود. زیرا توجه شهردار به مقوله پسماند از وظیفه ذاتی شهرداران است.

فرماندار شهرستان شفت به بدون نام بودن برخی میادین شهر اشاره کرد و عنوان داشت: در شورای آموزش و پرورش و مجمع شهرستان تصویب شد که یکی از میدانهای شهر به نام معلم فداکار نام گذاری شود و ما همچنان منتظر اقدام شهردار هستیم.

وی به بهسازی و بهبود فضای سبز میادین و معابر شهرستان شفت اشاره کرد و افزود: برای طرح توسعه فضا سازی میادین شهر ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده تا با این میزان اعتبار شاهد بهبود فضای شهری باشیم.

photo_2015-10-31_16-09-52
فرماندار شفت از اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان برای فرش موزائیک خیابان ۱۷ شهریور و ۲۰۰ میلیون تومان برای میدان اصلی شهر و ساخت یک میدان زیبا خبر داد و یادآور شد:۵۰ میلون تومان برای بهسازی دو میدان بی نام شهر در نظر گرفته شده که یک میدان به نام شهید زمان بر و دیگری به نام معلم فداکار نامگذاری شود و همچنین ۳۰ میلیون تومان برای آسفالت کوچه جنب بیمارستان اختصاص داده ایم.
فرماندار شفت خطاب به شهردار و شورای شهر یاداور شد :این پروژه شاخص بندی و زمان بندی شده است و اگر توسط شهرداری اجرائی نشود اعتبارات به جای دیگر تخصیص پیدا می کند.
محمودی تصریح کرد: فضای امروز شهرستان در خور شهروندان شفتی نیست. باید دراین شهر زیبا سازی میدانها و لایه روبی رودخانه های داخل شهر اجرایی شود.شهرداری و شورا فقط زباله را نبینند و در راستای فضاسازی شهری نیز گام بردارند.

از عدم جمع آوری زباله تا آبگرفتگی

پس از پایان گفتگو با فرماندار شفت نظرات تعدادی از شهروندان در خصوص عملکرد شهردار و شورا را جویا شدیم. یکی از شهروندان در گفتگو با دیارمیرزا اظهار داشت: خودتان داخل کوچه بروید و ببینید چه خبر است.
یکی دیگر از شهروندان دلیل عدم جمع آوری زباله را کم کاری خود شهروندان دانست و گفت:اگر زباله ها بموقع پشت درب خانه قرار بگیرند ,شهرداری آنها را جمع آوری می کند ولی متاسفانه بسیاری از مردم زباله ها را به گوشه و کنار پرت می کنند.

در ادامه حضور میدانی در شفت شاهد این بودیم که دریکی از کوچه های خیابان طالقانی ,خبر از باکس زباله نیست و به دلیل عدم آسفالت و شن ریزی مناسب شاهد آبگرفتی هستیم که این موضوع گلایه شهروندان را در پی داشت.
همچنین در خیابان اصلی شهر مغازه داران از عدم وجود سیستم فاضلاب گلایه مند بوده و گفتند: از آنجاییکه مکانی برای ریختن زباله ها وجود ندارد مغازه داران زباله را در خیابان رها می کنند.
یکی از مغازه داران در همین زمینه گفت: از واحد خدماتی شهرداری بارها خواسته ایم که جلوی مغازه و خیابان را جارو کنند اما این عزیزان زحمتکش از نگرفتن حقوق ناله می کنند و اینگونه به خواسته ما پاسخ می دهند.در حالی که ما سالانه مبالغی به شهرداری پرداخت می کنیم و از سوی دیگر بخشی از مالیات ارزش افزوده به حساب شهرداریها ریخته می شود .
یکی دیگر از شهروندان نظر دیگری در خصوص مشکلات داشت و اظهار کرد:تمام این کم کاریها به بی اتحادی و عدم وجود تعامل بین شهرداری و شورا بر می گردد. تا شورا و شهردار تعامل کافی نداشته باشند هیچ کار عمرانی در سطح شهر انجام نمی گیرد.

انباشت زباله در ورودی شهر توسط دهیاران صورت می گیرد

صفر-اذریصفر آذری شهردار شفت در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به اینکه با جدیت پیگیر پسماند است اظهار داشت: به دنبال اخذ اعتبار برای خرید مجدد کانکس زباله هستیم.
وی به تحویل روزانه زباله به شرکت کمپوست خبر داد و گفت: واحد خدمات شهردری روزانه خیابانهای سطح شهر را رفت و روب می کنند و زباله خانگی نیز صبح ها وغروب ها جمع آوری می شود.
شهردار شفت تاکید کرد؛اگر دقت کنید می بینید که مسیر خیابانها توسط خدمات شهرداری جارو و زباله ها جمع می شود ولی مغازه داران بدون توجه زباله ها را به بیرون و کنار خیابان پرت می کنند و من نمی توانم جلوی هر مغازه یک خدماتی شهرداری را برای جمع کردن زباله در نظر بگیریم.
آذری بر لزوم تغییر فرهنگ برخی شهروندان تاکید کرد و گفت: شهروندان می دانند که زباله تا ۹ شب جمع آوری می شود اما متاسفانه برخی از داخل آپارتمانها و در غیر این ساعات زباله را به پایین پرت می کنند.
وی بسیاری از زباله موجود در سطح شهر را دست ریخته شهروندان دانست و گفت: علارغم تلاش واحد خدمات شهرداری باز ما شاهد زباله هستیم.
آذری اضافه کرد:در برخی مواقع اگر شاهد انباشت زباله در بخش ورودی و خروجی شهر هستیم به دلیل عملکرد دهیاران منطقه است که نمی توانند زباله را به جایی تحویل دهند و از آنجایی که می دانند شهرداری زباله ها را به شرکت کمپوست تحویل می دهد در مسیرها می گذارند و هیچ اطلاعی به ما نمی دهند در حالی که برخی زباله ها از طرف شرکت کمپوست پذیرفته نمی شود و باید به سراوان منتقل شود.
شهردار شفت از کف پوش کردن پیاده رو در بلوار ۱۷ شهریور ,رفع آب گرفتگی سطح شهر, لایروبی رودخانه های داخل شهر و پاکسازی معابر از علفهای هرز خبر داد و گفت: اگر چه با محدودیت اعتبارات رو به رو هستیم ولی تمام تلاش خود را برای زیبا سازی و پاکسازی شهر با کمک شورا انجام خواهیم داد و امیدوارم که شهروندان شفتی نیز ما را یاری کنند.

گفتنی است در هنگام تهیه این گزارش خبرنگار دیارمیرزا هنگامی که مشغول جمع آوری تصاویر از وضعیت رها شدن زباله و عدم جمع آوری آن در محدوده داروخانه سطح شهر بود، ناگهان با برخورد بد متولیان داروخانه مواجه شد و علی رغم نشان دادن کارت شناسایی خبرنگاری مسئول داروخانه با گرفتن دوربین تمام تصاویر گرفته شده را پاک نمود.این مساله در حالی رخ داد که در ابتدا کارکنان این داروخانه صراحتا اظهار کرده بودند که زباله ها و مقواهای انباشت شده در کنار داروخانه توسط یکی از شهروندان جمع آوری می شود و به فروش می رسد.

گزارش از :زلیخا صفری راسته کناری

tel final1

Share