ظریف در نشست سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با استانداران

برخی همسایگان هنوز افراط را به عنوان برگ بازی می‌بینند، نه خطر/ زمان آن است که به فکر ابتکار عمل برای استفاده بهتر از برجام باشیم/ اگر توافق ژنو نمی‌بود ما امروز با صادرات نفت صفر مواجه بودیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه فضای پسابرجام یک فرصت برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایجاد کرده است، گفت: اگر برنامه‌ریزی نکنیم، با خطرات جدی مواجه خواهیم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس , محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز دوشنبه در نشست سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با استانداران گفت: سمینار امسال دو موضوع اساسی دارد که هر دو موضوع می‌تواند برای دوستان در وزارت کشور از اولویت برخوردار باشد. موضوع اول نحوه بهره‌برداری از شرایط ایجاد شده در فضای بین‌المللی پس از برجام برای پیشبرد اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه کشور و کمک به معیشت مردم است که در این حوزه زمینه کار زیادی بین استان‌ها و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور وجود دارد.

۱۳۹۴۰۸۱۱۰۰۰۹۹۷_PhotoAوی موضوع دوم را وضعیت ایران با همسایگان و شرایط منطقه‌ای برشمرد و افزود: منطقه ما امروز با یک خطر بسیار جدی و شدید یعنی خطر افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی بی‌حساب و کتاب و بی‌حد و مرز ناشی از سیاست‌های غلط و کوته‌بینانه تعدادی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: گروه‌های وحشی که امروز در منطقه ما به نام اسلام رشد کرده‌اند و جوانان و نوجوانان این منطقه و فراتر از آن را دچار یک تنش فکری و نابسامانی فکری و اعتقادی کردند که یک  کودک، نوجوان و یا جوان با مقداری مواد منفجره به میان مردم بیگناه می‌رود و به راحتی خود را منفجر می‌کند و همچنین تصاویر زننده‌ای از گردن زدن و وحشیگری‌های دیگر و آتش زدن افراد زنده، اقداماتی که در هیچ منطق و دیدگاهی قابل توجیه و قبول نیست.

ظریف اضافه کرد: این اقدامات در منطقه ما با شدت و حدت روزافزون شکل می‌گیرد و خطری امنیتی برای کل جهان است.

وزیر خارجه با بیان اینکه متاسفانه برخی همسایگان هنوز افراط را به عنوان یک برگ بازی می‌بینند نه خطر، یادآور شد: تا زمانیکه این واقعیت برای همسایگان ما قطعی نشده باشد که افراط برای هیچ کس سرمایه نیست و نمی‌تواند به عنوان ابزار بازی مورد استفاده قرار گیرد، متاسفانه شاهد خواهیم بود که گروه‌های تکفیری از حمایت وسیع برخی کشورهای منطقه و یا برخی ابعاد حاکمیت این کشورها برخوردار بوده و خواهند بود.

ظریف با اشاره به خطراتی که این پدیده در اطراف جمهوری اسلامی ایجاد کرده، بر همفکری سفرا و استانداران تاکید کرد و افزود: ضرورت دارد ابعاد این خطر عمده را کنترل کرده و مانع از پدیده شوم و خطرناک فرقه‌گرایی، اختلاف و تنش مذهبی بین مذاهب اسلامی به ویژه شیعیان و اهل تسنن شد و این نکاتی است که نیازمند همفکری ما می‌باشد.

وزیر خارجه همچنین به موضوع برجام پرداخت و افزود: همه نگران این هستیم که شرایط پسابرجام چگونه می‌تواند به نفع مردم، کشور، نظام و انقلاب مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وزیر خارجه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها خطر نفوذ و سو استفاده بدخواهان مردم و انقلاب را مطرح کردند، اظهار داشت: برجام و فضای پسابرجام یک فرصت است که می‌توانیم از آن برای پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم و اگر برنامه نداشته باشیم و هوشمند نباشیم و ابتکار عمل را به دست نگیریم و خدایی نکرده گرفتار اختلافات و کشمکش‌های داخلی بشویم و به جای برنامه‌ریزی اجماعی با همدلی و همزبانی و ابتکار عمل برنامه‌ریزی نکنیم، یقیناً در استفاده از فرصت برجام با مخاطرات جدی مواجه خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع نباید باعث شود که دچار بحث‌ها و مجادلات داخلی شویم تا فرصتی را برای بدخواهان مردم ایجاد کند و ما هنوز اندرخم یک کوچه مانده باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز منطقه ما و عموم بدخواهان جمهوری اسلامی اعم از رژیم صهیونیستی، تندروهای آمریکایی و همچنین برخی دوستان در منطقه که متاسفانه گرفتار دستپاچگی و وحشت‌زدگی از تغییر شرایط شده بودند همه طراحی می‌کند که چگونه مانع این شوند. در طول چندین دهه سرمایه‌گزاری درازمدتی را علیه جمهوری اسلامی انجام داده و تلاش کرده‌اند یک چهره امنیتی در دنیا از جمهوری اسلامی ارائه دهند.

وزیر خارجه با ذکر این نکته که امروز این چهره امنیتی فرومی‌پاشد، خاطرنشان کرد: آنها تلاش می‌کنند مانع از فروپاشی این چهره امنیتی شوند و مانع از آن شوند که این طراحی و سرمایه‌گذاری سه دهه گذشته آنها به خصوص در ۸ تا ۱۰ سال گذشته نقش بر آب شود و به همین جهت نیاز است که ما برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر خارجه ادامه داد: برجام هرچه بود سپری شد. می‌توانیم با یک دید بدبینانه و بدون توجه به ظرف زمانی که برجام در آن شکل گرفته به این موضوع نگاه کنیم. ما معمولاً خیلی زود فراموش می‌کنیم که در چه شرایطی بودیم. برخی دوستان فراموش می‌کنند که فروش نفت ما در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۲ میلیون بشکه بود و این رقم در سال ۹۲ به نزدیک به ۹۰۰ هزار بشکه رسید و قرار بود هر ۶ ماه ۲۰ درصد از فروش نفت ما کم شود. اگر دوستان مدعی هستند که چنین مطلبی باطل است، ببینند که ظرف دو سال چقدر میزان فروش نفت ما کم شد.

ظریف ادامه داد: همان ابزاری که فروش نفت را کاهش داده بود، می‌توانست ظرف چند ماه فروش نفت را کمتر کند؛ به خصوص در بدو ورود دولت تدبیر و امید، قانون جدیدی تصویب شده بود که فروش نفت ایران ظرف یک سال به صفر برسد.

وی ادامه داد: اگر توافق ژنو نمی‌بود ما امروز با صادرات نفت صفر مواجه بودیم.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: برخی دوستان به این واقعیات توجه نمی‌کنند که از سال ۹۰ ما روند نزولی رشد را طی کردیم به شکلی که ظرف یکی دو سال به منفی بالای ۶ درصد رسید.

ظریف در ادامه بر توجه به واقعیات بدون دید جناحی و غیرمنصفانه تاکید کرد و افزود: اگر دید جناحی و غیرمنصفانه داشته باشید، برجام نمره ۵ می‌گیرد و یک زمان شما با دید دیگری نگاه کرده و شرایط بین‌المللی را در نظر می‌گیرید که به برجام۷۰، ۸۰ و ۹۰ می‌دهید چه برجام ۵ بگیرد چه ۹۵، اگر استفاده شود، می‌تواند حتی بیشتر شود اما در غیر این صورت به صفر می‌رسد.

وی ادامه داد: اگر گرفتار دعوا شدیم که برجام ۵ است یا ۹۵ نه ۵ گیرمان می‌آید و نه ۹۵ و صفر می‌گیریم.

وزیر خارجه به دوستان طرفدار دولت و اهل تعامل پیشنهاد کرد که این بحث را کنار بگذارند و افزود: زیرا مانع از استفاده از حداقل‌ها می‌شود.

ظریف بر اجماع ملی تاکید کرد و افزود: ما باید این فرصت (برجام) را به بازار نفوذ طرف مقابل تبدیل نکنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که ما نیز نگران نفوذ هستیم، یادآور شد: وزارت خارجه و سایر دستگاه‌ها با دقت نفوذ را مدنظر دارند و بهترین راه مقابله با نفوذ این است که ابتکار عمل داشته باشیم چراکه اگر طرف مقابل ابتکار عمل داشته باشد ما مجبور به حرکت واکنشی می‌شویم.

وی ادامه داد: زمان آن است که به فکر برنامه‌ریزی و ابتکار عمل برای استفاده بهتر از برجام باشیم.

ظریف گفت: در وزارت خارجه، مسئولیت، وظیفه و فضای بین‌المللی در سه دهه گذشته ایجاب می‌کرد که در حوزه‌های توسعه و اقتصاد خیلی تخصصی نداشته باشیم و به همین دلیل استانداران بایستی به ما راهنمایی بدهند. من همین تقاضا را از صادرکنندگان نیز کردم.

ظریف خطاب به استانداران گفت: شما بایستی به ما بگویید استان شما چه امکانی دارد تا ما از آن استفاده کنیم.

وی به ارتباط بین استان‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور تاکید کرد و افزود: با هم‌فکری، زمینه داشتن یک ابتکار عمل جدی برای استفاده بهتر از منافع ملی و اهداف جمهوری اسلامی را در این شرایط حساس باید فراهم کنیم.

tel final1

Share