آیت‌الله مکارم‌شیرازی

برجام مراحل قانونی و شرعی را گذرانده است/مخالفت با برجام صلاح نیست/ این مسئله را پایان یافته بدانیم و به فکر حل مشکلات باشیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،یکی از مراجع تقلید گفت: در گوشه و کنار مشاهده می‌شود که برخی افراد با برجام مخالفت می‌کنند، این کار صلاح نیست، اگر تابع شرع هستیم، مراحل آن گذشته و اگر تابع قانون هستیم در مجلس، مراحل قانونی را گذرانده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از فارس ،یکی از مراجع تقلید گفت: در گوشه و کنار مشاهده می‌شود که برخی افراد با برجام مخالفت می‌کنند، این کار صلاح نیست، اگر تابع شرع هستیم، مراحل آن گذشته و اگر تابع قانون هستیم در مجلس، مراحل قانونی را گذرانده است.

makarem617957352849آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: کسی که برادر مسلمانش را موعظه کند، این موعظه پنهانی برای او زینت است، اگر آشکار و در حضور جمعیت به موعظه بپردازد، چهره او را زشت کرده است.

وی یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر را آمیخته نشدن آن با حرام دانست و افزود: اهانت برادر مومن یکی از محرمات است، بنابراین فرد باید طوری موعظه کند که به او توهین نشود، راه این است که به صورت پنهانی به موعظه بپردازد، این موعظه و امر به معروف و نهی از منکر سبب زینت فرد می‌شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: کسانی که امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌دهند باید دستورات را مطالعه کنند، ‌موعظه پنهانی و آشکار تفاوت دارد، برخی فکر می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر خشونت، توهین و اهانت است.

وی عنوان کرد: اگر موعظه با ملایمت باشد، موعظه‌شونده می‌داند فرد خیرخواه است و اگر در حضور جمع بیان می‌کند، او فکر می‌کند خیرخواه نیست، حسادت و دشمنی دارد، باید امر به معروف و نهی منکر طوری باشد که موثر باشد و موعظه اثر بگذارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به مسئله برجام گفت: برجام پنج مرحله را پشت سر گذاشته است، مرحله اول دو سال صحبت کردند و رهبر انقلاب از زحمات آنها تشکر کردند، مرحله دوم در شورای امنیت تصویب شد، مرحله سوم در مجلس شورای اسلامی نیز با اکثریت خوبی به تصویب رسید، مرحله چهارم در شورای نگهبان تصویب شد و مرحله آخر رهبر فرمودند مشروط به شروطی است.

وی خاطرنشان کرد: در گوشه و کنار مشاهده می‌شود که برخی افراد مخالفت می‌کنند، این کار صلاح نیست، اگر تابع شرع هستیم، مراحل آن گذشته و اگر تابع قانون هستیم در مجلس، مراحل قانونی را گذرانده است، در گوشه و کنار مخالفت کردن با برجام، با موازین شرع و دموکراسی سازگار نیست.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: وظیفه ما این است که با گذراندن مراحل شرعی و قانونی هماهنگ باشیم و این مسئله را پایان پیدا کرده بدانیم و به فکر حل مشکلات باشیم.

وی عنوان کرد: فرض عقیده فرد مخالف باشد، ولی وظیفه مخالفت نیست و اهانت به هیئت، خلاف موازین شرع و قانون است و باید کاری کرد، اتحاد به وجود آید و از اختلاف جلوگیری کرد، باید تسلیم باشیم و واقعیت‌ها را بپذیریم، البته کسانی که نپسندیدند به تدریج می‌پسندند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: باید وحدت و اتحاد داشته باشیم تا بتوانیم در برابر استکبار و استعمار بایستیم و مشکلات جهان اسلام را در پرتو وحدت و اتحاد حل کنیم.

tel final1

Share