در پنجمین روز از هفته تکریم مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی؛

بخش ویژه کودک در ۵ کتابخانه های عمومی گیلان به بهره برداری رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،در پنجمین روز از هفته تکریم مقام کتابدار و ترویج گفتمان کتابخوانی، بخش ویژه کودک در ۵ کتابخانه عمومی گیلان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل ازروابط عمومی کتابخانه های عمومی گیلان،در پنجمین روز از هفته تکریم مقام کتابدار و ترویج گفتمان کتابخوانی، بخش ویژه کودک در ۵ کتابخانه عمومی گیلان افتتاح شد.

photo_2015-11-19_15-12-33آیین افتتاح نمادین بخش ویژه کودک در پنج کتابخانه عمومی استان گیلان صبح امروز پنج شنبه ۲۸آبان ماه و همزمان با پنجمین روز از هفته تکریم مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی، با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی،  فرماندار این شهرستان و نیز معاون عمرانی فرماندار شهرستان رشت  در کتابخانه های عمومی میرزا کوچک خان جنگلی گوراب زرمیخ و نیز شهید بهشتی خمام برگزار شد.

نهاد کتابخانه های عمومی برنامه های مدونی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان دارد

در آیین افتتاح همزمان بخش کودک این کتابخانه های عمومی مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه کتابخوانی باید از دوران کودکی آغاز شود  گفت: کتابخانه ها نقش بسیار مهمی در بستر سازی برای علاقه مند کردن کودکان به کتاب و کتابخوانی دارند.

امیر محمد پور افزود: ایجاد فضای مناسب و جذاب برای کودکان در کتابخانه ها یکی از مهمترین راهکارهای جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه ها است. وی با تاکید بر لزوم ترویج کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان تصریح کرد: کتاب خواندن و کتاب خوان شدن افراد از سنین کودکی شکل می گیرد به همین دلیل نهاد کتابخانه های عمومی برنامه های مدونی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در بین کودکان و نوجوانان دارد که از مهمترین آنها اختصاص بخش های ویژه کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان اضافه کرد: در عصر حاضر کتابخانه سهم بسزایی در توسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه داشته و نقش مهمی در حفظ و پیشرفت فرهنگ، آموزش رسمی و خود آموزی و غنی کردن اوقات فراغت ایفا کرده است ودر سال های اخیر  نیز سهم عمده ای در ایجاد فضا و امکانات مناسب برای معلولان، اعضای محروم و روستاییان ارائه داده اند.

کتابخانه های عمومی وظیفه اطلاع رسانی و اشاعه اطلاعات را به بهترین و سریعترین نحو انجام می دهند.

محمدپور افزود: کتابخانه با مبادله دانش سرو کار دارد و با تدارک اطلاعات آماده و بسته بندی شده از طریق ابزاری مشتری پسند به انتقال و مبادله دانش یاری رسانده است. کتابخانه در جامعه ای که دانش و وسایل ارتباطی آن در حال پیچیده شدن است باید نقش وسیع تری ایفا کند. نقش دیگر کتابخانه ارائه خدمات اطلاع رسانی است. کتابخانه های امروزی با بکارگیری تکنولوژی های پیشرفته قادر هستند وظیفه اطلاع رسانی و اشاعه اطلاعات را به بهترین و سریعترین نحو انجام دهند.

وی گفت: خلاصه کلام اینکه در سیاست گذاری و برنامه ریزی ملی ارتباط، توسعه و عمران، کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی را چه در بخش عمومی و چه در بخش خصوصی باید مد نظر داشت. کتابخانه ها از اندام های پیکر برنامه ریزی ملی هستند. رشد فردی اعضای جامعه در گرو آن است که به چه نحو از دستاوردهای جامعه بشری آگاه شوند و به عنوان افرادی آگاه چگونه در کار جامعه شرکت جویند. کتابخانه ها بوجود آمده اند تا در زمان های مختلف به نیازهای گوناگون بشر پاسخگو باشند و نوع، خصوصیات، اهداف و خدمات آن ها با توجه به نیازهای جوامعی که در خدمت آنها بوده اند، تعیین شده است. هرگاه شرایط و رشد کتابخانه ها در جامعه ای فراهم آمده آن جامعه مراتب ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده و هر زمان که به هر دلیلی کتابخانه ها در کنج انزوا و بی مهری قرار گرفته اند، سیر قهقرایی جامعه هم آغاز گردیده است.

امیر محمدپور در پایان با بیان اینکه کتابخانه ها انواع مختلفی دارند گفت: هر کدام از کتابخانه ها برای رسیدن به هدفی خاص بوجود آمده اند، اما برای انواع کتابخانه ها می توان یک سلسله هدف کلی در نظر گرفت که، آموزش، اطلاع رسانی، فراهم آوردن امکانات پژوهش، تعالی بخشیدن به روح و فکر، ایجاد تفریح وتفنن از اهداف اصلی کتابخانه است.

گفتنی است در این مراسم پنج کتابخانه عمومی شهید بهشتی خمام، میرزا کوچک خان جنگلی گوراب زرمیخ، رسول اکرم(ص) اسالم، طاسکوه و توتکابن به بخش ویژه کودک مجهز شده اند که این بخش شامل مخزن کتاب ویژه کودک و نوجوان، فضای بازی و بخش ویژه استراحت والدین است. در مجموع بخش ویژه کودک در این پنج کتابخانه با هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان راه اندازی شده است.

در مراسم افتتاح این کتابخانه های عمومی که  چند تن از هنرمندان کشور نیز حضور داشتند از کتابداران کتابخانه های عمومی صومعه سرا  تقدیر شد.

tel final1

Share