رئیس ستاد انتخابات کشور

باید سلایق مختلف بتوانند صحبت کنند/شرایط را طوری فراهم کنیم تا مردم حق انتخاب داشته باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مقیمی با اشاره به این که شرایط باید برای فعالیت کسانی که در حوزه سیاسی کار می‌کنند فراهم باشد تا شور و نشاط در انتخابات ایجاد شود، افزود: باید سلایق مختلف بتوانند صحبت کنند نه فقط کسانی که از ابتدای انقلاب برای خود حقوقی قائل‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا ، محمد حسین مقیمی صبح امروز در ششمین همایش منطقه‌ای، توجیهی و آموزشی ستاد انتخابات کشور که در سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با گرامیداشت چهلمین روز درگذشت جانباختگان فاجعه منا اظهار کرد: در اسفند ماه امسال دو انتخابات مهم پیش رو داریم که اهمیت آن در نظام ما کاملا مشخص است.

moghimiوی ادامه داد: همه در جریان اثرات رای خود در انتخابات هستند و به دنبال برگزاری انتخاباتی شکوهمند در پایان سال ۹۴ هستند.

وی با اشاره به این‌که طبق فرمایش مقام معظم رهبری رای مردم حق الناس است، اظهار کرد: باید از این حق الناس به بهترین نحو ممکن صیانت کرد، یعنی انتخابات بر مبنای قانون انجام شود و رقابت سالم شکل بگیرد.

معاون سیاسی وزیر کشور تاکید کرد: باید مردم احساس کنند که رای آنها موثر است، وقتی مردم این حس را داشته باشند که رای آنها در اداره کشور موثر است، با علاقه مندی بیشتری پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: برای این که در انتخابات رقابت سالم شکل بگیرد باید بگذاریم همه کسانی که احساس می‌کنند که تجربیات‌شان برای اداره کشور مفید است وارد صحنه شوند و راه برای آنان باز شود، اگر سلایق مختلف این احساس را داشته باشند و نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول داشته باشند باید وارد صحنه شوند، اگر مردم احساس کنند راه برای حضور داوطلب مورد نظر آنان باز است رقابت سالم شکل می‌گیرد.

مقیمی خطاب به حاضران در این جلسه گفت: شما باید به عنوان مجریان انتخابات رعایت حقوق انتخاب شوندگان را در صدر برنامه‌های خود قرار دهید و دقت کنید کسانی که وارد صحنه انتخابات می‌شوند از همه ظرفیت‌های قانونی برای حضور خود استفاده کنند، به خصوص در انتخابات مجلس شورای اسلامی.

وی گفت: باید راه را برای مدرسین حوزه علمیه، قضات بازنشسته، مدیران باسابقه، صنعتگران، کشاورزان، دانشگاهیان و همه کسانی که کوله باری از علم و تجربه را با خود دارند و به نظام جمهوری اسلامی معتقدند، باز کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر این‌که مجلس باید از کسانی تشکیل شود که از تجارب، علوم، فنون و سوابق ارزشمندی برخوردار هستند، افزود: یکی از کارهایی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌ها باید انجام دهند تبیین جایگاه مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و وظایف نمایندگان این مجالس است که اگر این جایگاه به خوبی تبیین شود افرادی که در خودشان صلاحیت می‌بینند وارد عرصه انتخابات می‌شوند و مردم هم حضور حداکثری رقم خواهند زد.

مقیمی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا علاقه‌مندی ایجا کنیم تا داوطلبان شایسته در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند و مردم بتوانند از بین صلحا اصلح را انتخاب کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر رعایت حقوق انتخاب کنندگان تاکید کرد و افزود: باید شرایط را طوری فراهم کنیم که مردم حق انتخاب داشته باشند، یکی از عواملی که باعث می‌شود مردم پای صندوق‌های رای بیایند این است که ببینند مجریان انتخابات بی طرف هستند.

معاون سیاسی وزیر کشور بار دیگر خطاب به فرماندهان و اعضای ستاد انتخاباتی حاضر در جلسه گفت: باید این بی طرفی را در صحنه اجرا نشان دهیم تا مردم احساس کنند انتخابات توسط مجریان و ناظرانی بی طرف برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برای بی طرفی ابتدا باید قانون و آئین نامه‌ها را خوب بدانیم، افزود: در هر کدام از انتخابات‌های مجلس که برگزار شده یک سری مشکلات و کمبودهایی بوده که ما اینها را مستند کردیم تا در انتخابات‌های پیش‌رو دیگر شاهد آنها نباشیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این که امنیت انتخابات بر عهده وزارت کشور است، ادامه داد: برای این که مسائل به شورای تامین استان‌ها کشیده نشود لازم است مسائل و مشکلات هر منطقه را بدانیم و بر روی آنها اشرافیت داشته باشیم.

مقیمی تصریح کرد: باید نسبت به مسائل حقوقی انتخابات وقوف کامل پیدا کنیم و از مشورت با حقوقدانان نسبت به مسائل حقوقی غافل نشویم. ما چندی قبل آزمونی را با موضوع انتخابات از تمامی فرمانداران برگزار کردیم که در این آزمون اکثر فرمانداران بالای ۷۵ درصد توانستند به سوالات پاسخ مثبت دهند.

وی بر حراست از اسناد و مدارک انتخاباتی، جلوگیری از ایجاد فضای توام با التهاب، تعامل سازنده با هیات نظارت و ایجاد شور و نشاط سیاسی در هر شهر یا شهرستان تاکید کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به این که شرایط باید برای فعالیت کسانی که در حوزه سیاسی کار می‌کنند فراهم باشد تا شور و نشاط در انتخابات ایجاد شود، افزود: باید سلایق مختلف بتوانند صحبت کنند نه فقط کسانی که از ابتدای انقلاب برای خود حقوقی قائل‌اند.

مقیمی خاطرنشان کرد: تریبون‌های عمومی مثل نماز جمعه نباید له و یا علیه فرد یا جریانات سیاسی شناسنامه دار کشور قرار گیرد، مثلا اگر قرار است سالن و مسجدی در اختیار یک گروه قرار گیرد همان سالن و یا مسجد باید در اختیار سایر گروه‌ها نیز قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تبلیغات زود هنگام برخلاف قانون است، خطاب به مسئولان حاضر در جلسه تصریح کرد: توقع ما این است که هر مصاحبه‌ای که قرار است انجام شود قبلش نسبت به آمارهایی که ارائه می‌شود استعلام دقیقی از مراجع مربوطه صورت بگیرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر این که باید تمام مراحل انتخابات مستندسازی شود، گفت: ما در ارتباط با فضاهای مجازی مشکلاتی داریم، مثلا صبح روز انتخابات اگر در این فضا شایعه شود که فلان کس از انتخابات انصراف داده تبعات بدی برای آن نامزد خواهد داشت که ما در تهران در حال بررسی این موضوع هستیم اما داوطلبین باید از همین حالا با ستادهایشان صحبت کنند تا وارد مسائل غیر اخلاقی نشوند.

tel final1

Share