در افتتاح اولین دفتر تسهیل گری و نوسازی بافت فرسوده شهر رشت عنوان شد:

بافت فرسوده استان نیازمند اقدامات جدی است/پیش به سوی تغییرات در محله رودبارتان رشت

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،علی اکبری گفت:طی بخش نامه ای که در سال ۹۰ توسط وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور به تمام استانداری ها ابلاغ شده است, شهرداری ها موظف شدند که این دفاتر را راه اندازی کنند و در سه حوزه تسهیل گری، کارگزاری و مدیریت نوسازی به شهرداری ها ارائه خدمات دهند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،صبح امروز اولین دفتر تسهیل گری و نوسازی بافت فرسوده شهر رشت در محله رودبارتان این شهر افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت ,ساحره میرسیدی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گیلان در این مراسم اظهار کرد: در استان گیلان ۷.۷ هکتار بافت فرسوده وجود دارد و در این زمینه نیازمند اقدامات جدی هستیم.IMG_3013

وی با بیان اینکه وظایف حوزه های مدیریت شهری صراحتاً روشن است اظهار کرد:امیدوارم با رویکردی که در شهر رشت دنبال می شود در زمینه ساخت و ساز، تسهیل گری و حفظ هویتی، مشارکت مردم به هویت بخشی شهری دست پیدا کنیم.

ارائه خدمات در سه حوزه تسهیل گری، کارگزاری و مدیریت نوسازی

علی اکبری مدیرعامل شرکت نوسازان شهر تهران نیز ضمن عذرخواهی به علت کوچک بودن فضای این دفتر گفت: هدفی که این دفتر دارد بزرگتر از فضایی است که در اختیار دارد و امیدوارم که در تحقق اهداف شهرداری در راستای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده بتوانیم قدم های مثبتی برداریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دفاتر خدمات نوسازی یا دفاتر تسهیل گری از سال ۱۳۸۸ بر اساس آیین نامه اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نهادینه و آغاز شده است یادآور شد: در این قانون آمده که برای تسریع در نوسازی و بهسازی و محقق شدن مدیرت هماهنگ، شهرداری می توانند توسط بخش غیر دولتی دفاتر خدمات نوسازی را راه انداری کنند و همچنین پیش بینی شده که حتی دستگاه های اجرایی اختیارات خود را به این دفاتر واگذار کنند.

علی اکبری تصریح کرد: موضوع نوسازی و بهسازی حرکتی است که از ابتدای دهه ۸۰ در برنامه دولت قرار گرفت و شهرداری ها عزم خود رIMG_3009ا به کار می گیرند که محدوده هایی را که دارای مشکلات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی مواجه هستند را بهبود بخشند.

وی افزود: طی بخش نامه ای که در سال ۹۰ توسط وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور به تمام استانداری ها ابلاغ شده است, شهرداری ها موظف شدند که این دفاتر را راه اندازی کنند و در سه حوزه تسهیل گری، کارگزاری و مدیریت نوسازی به شهرداری ها ارائه خدمات دهند.

مدیرعامل شرکت نوسازان شهر تهران گفت: اولین تجربه دفاتر محلی در شهر تهران بود که در سال ۱۳۸۸ و با راه اندازی ۵ دفتر در ۵ منطقه مختلف آغاز شد و هدفش جلب مشارکت مردمی برای طرح های شهرداری تهران بود.

وی همچنین افزود: با توجه به تجربه موفق این کار در تهران، شهرداری تهران توسعه این دفاتر را در برنامه کاری خود قرار داد به طوری که در ابتدای سال ۹۰ به ۴۳ دفتر رسید و این حرکت تا امروز نیز ادامه دارد و به طور متوسط در هر سال ۵۰ دفتر خدمات نوسازی در بافت های فرسوده کار خودشان را شروع می کنند.

علی اکبری رشد نوسازی مسکن را از کارهای این دفتر اعلام کرد و تصریح کرد: سال ۹۰ بیشترین نوسازی مسکن صورت گرفت که ثمره کار این دفاتر بود.

وی با اشاره به اینکه حوزه مسکن تنها حوزه ای نیست که دفاتر به کمک شهرداری می آید گفت: در حوزه خدمات عمومی دفاتر می توانند به تأمین خدمات و زیرساخت ها با هزینه کمتر، کاهش هزینه های عمده بازگشایی معابر کمک کنند ,همچنین این دفاتر می توانند در شناسایی نیازهای خدماتی محلات و جانمایی آنها، پیشنهاد پروژه به شهرداری و هم کاری برای اجرای آنها به شهرداری کمک کنند.

مدیرعامل شرکت نوسازان شهر تهران عنوان کرد: یکی از حوزه های کاری دفاتر که در شهر رشت نیز می تواند موضوعیت داشته باشد بهسازی محیط عمومی مانند کف سازی، بدنه سازی، طراحی شهری، ساماندهی محورها می باشد.

علی اکبری بخش دیگر از اقدامات را اجتماعی عنوان کرد و تصریح کرد: محلاتی که دارای بافت فرسوده هستند در عین حال که دارای ظرفیت های بالا اجتماعی هستند، مشکلات اجتماعی متفاوتی نیز دارند که دفاتر می توانند به کمک مردم اقدام به آموزش و توانمندسازی محلات نمایند.

وی گفت: این دفاتر پس از استقرار بستر محلی را بصورت دقیق شناسایی کنند، به کمک مردم برنامه بهسازی و نوسازی را تهیه کنند، اطلاع رسانی عمومی را انجام دهند و بخش های مختلف برنامه را پیگری کنند.

این مسئول با بیان اینکه دفاتر براساس یک چهارچوب مشترک عمل می کنند ولی نوع اقدامشان براساس هر محله متفاوت است خاطرنشان کرد:برنامه بازآفرینی در پی آن است که منابع مالی عمومی و خصوصی را به سمت نوسازی و بهسازی هدایت کند، در تأمین خدمات و زیرساخت به مدیرت هماهنگ دست پیدا کند و مشارکت مردم را تقویت کند.بنابراین برنامه هایی که در دفاتر تهیه می شوند برآیند نظرات اجتماع محلی یعنی ساکنان، مدیریت محلی و برنامه ریزان است.

وی ادامه داد: برنامه دفتری که امروز افتتاح می شود ماحصل فعالیت ها و مطالعاتی در زمینه بافت های فرسوده است که از دوسال پیش شروع شد و ما در شهر رشت به هفت گونه اقدام دست پیدا کردیم و اولویت های اقدام مشخص شد.

مدیرعامل شرکت نوسازان شهر تهران از حدود دو ماه پیش اقدامات خودمان را شروع کردیم و این دفتر نزدیک به سه هفته است که کار خود را شروع کرده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم که در دوره ای که دفتر فعال است در محله رودبارتان تغییرات مناسبی را شاهد باشیم و الگو مناسبی برای سایر مناطق باشد.

tel final1

Share