معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

ایجاد پیاده راه بسیار ارزشمند است/شهرها باید فضای عمومی بیشتری داشته باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت : عملکرد شهرداری هایی که به سمت ایجاد پیاده راه و بستر سازی برای تعاملات اجتماعی منجر می شود برای ما بسیار ارزشمند است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از ایسنا ،معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت : عملکرد شهرداری هایی که به سمت ایجاد پیاده راه و بستر سازی برای تعاملات اجتماعی منجر می شود برای ما بسیار ارزشمند است.

۴۹۹۱۸علی نوذر پور در بازدید از پروژه پیاده راه رشت اظهار کرد: ایجاد پیاده راه ها درحوزه شهرها مفید است و هر چقدر می توانیم باید برای ایجاد فضای عمومی تلاش کنیم و مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی یا مبتنی بر پیاده روی یا  دوچرخه سواری تشویق کنیم.

وی تصریح کرد: در کشور های دیگر نیز مسیرهای شهری را طوری طراحی می‌کنند که مردم برای حفظ سلامتی مجبور به پیاده روی شوند.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به برگزاری اولین جشنواره برترین عملکرد شهرداری‌ها در محورهای خدمات شهری و حمل ‌ونقل و ترافیک توسط این سازمان  با همکاری دفتر اسکان بشر ملل متحد((UN-HABITAT در ایران در دی ماه سال جاری گفت :در این جشنواره بهترین عملکردشهرداری های برتر کشور در ۴ محور مدیریت پسماند، مدیریت ، مدیریت فضای سبز شهرها ،آتش نشانی خدمات ایمنی،حمل و نقل براساس معیارها وضوابط تعیین شده مورد پذیرش منطبق با رویکرد توسعه پایدار شهری،در هیات داوری مورد بررسی قرار می گیرد و از بین آنها پروژه هایی که واجد شرایط لازم است  یعنی پروژهایی که باعث ارتقاء کیفیت زندگی شهری می شود و  در آنها مشارکت مردم به ویژه مشارکت زنان لحاظ شده است و زندگی کودکان و سالمندان نیز مورد توجه قرار گرفته وبه نوعی خلاقیت و نوآوری در آن لحاظ شده باشد انتخاب خواهد شد.

دکتر نوذر پور خاطر نشان کرد:استمرار این روند را در سال های آتی نیز خواهیم داشت تا شهرداری ها در یک رقابت سالم شرکت کنند و ننتیجه مهم آن ارائه خدمت بهتر به شهروندان است.

وی با تاکید بر این که رعایت این شاخص ها در پروژه های عملیاتی شهر ها بسیار مهم است گفت: در حوزه حمل و نقل ، ایجاد پیاده را برای ما بسیار دارای اهمیت می باشد به طوری که توجه به حرکت پیاده وحرکت  دوچرخه و حتی ایجاد محدودیت برای سفرهای شخصی بسیار مهم است؛ ما موقعی می توانیم در توسعه حمل ونقل عمومی موفق باشیم که از یک سو برای سفرهای شخصی با محدودیت هایی مواجه باشیم زیرا اگر بستر برای سفرهای شخصی درون شهری باز گذاشته شود ، مردم کمتر از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده میکنند.

دکتر نوذر پور اذعان کرد:استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی، منفعت عمومی جامعه را به همراه دارد بنابراین برای آنکه آن جاذبه و گرایش در استفاده از حمل ونقل عمومی ایجاد کنیم لازم است یک سری محدودیت ها برای سفر شخصی درون شهری ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد:عملکرد شهرداری هایی که به سمت ایجاد پیاده راه، ایجاد فضاهای  عمومی برای تجمعات و بستر سازی برای تعاملات اجتماعی که موجبات شکل گیری تعلقات مردم به مکان زندگیشان می شود منجر می شود، برای ما بسیار ارزشمند است و پروژه هایی که در حوزه حمل ونقل دارای این مشخصات باشد حائز اهمیت است .

وی با اشاره به این که تقریبا گرایش عمومی در مدیریت شهری در کل کشور  در خصوص ایجاد چنین مکان هایی شکل گرفته است گفت:شهرداری های ما به بلوغ سازمانی و رفتاری دست پیدا کرده اند  و از امور روز مره خارج شده اند و دقیقا به این مباحث می پردازند و ایجاد پیاده راه و شکل گیری فضای عمومی امروزه به یک دغدغه همه گیر در شهرداران به خصوص شهرداری های کلان شهر ها و شهرهای بزرگ تبدیل شده است مثلا شهرداری زنجان، اصفهان، اهواز و ساوه نیز  در حال ایجاد پیاده راهها و مجموعه های این چنین هستند.

وی متذکرشد:هرآنچه که در این حوزه در حال انجام است نسبت به آنچه که باید در کشور انجام شود بسیار کم است و می بایست شهرهای ما فضای عمومی بیشتری داشته باشند که موجبات تعامل و ارتباط بیشتر بین شهروندان و افزایش سرمایه های اجتماعی را فراهم کنند.

وی اضافه کرد:سرمایه اجتماعی وقتی در شهر شکل بگیرد موجب می شود که شهروندان به شهرشان علاقه بیشتری داشته باشند، در اداره امور بیشتر مشارکت کنند، توسعه اقتصادی در شهر با سهولت بهتری رشد پیدا کند چون زمینه بهتری برای کارهای اقتصادی و اعتماد به همدیگر در معاملات اقتصادی فراهم می شود و در مجموع عامل پیوستگی وانسجام شهروندان بیشتر خواهد شد.

دکتر نوذر پور یاد آور شد:یکی از ملاک های ارزیابی مدیریت شهری و کیفیت زندگی در شهرها این است که کدام شهر فضای عمومی بیشترو بهتری دارد و کدام شهر پیاده راه بیشتری دارد ؛ شهروندان کدام شهر ارتباط بیشتری با یکدیگر دارند واگر شهرداری در این راستا گام بردارد یک مزیت برای آن شهر وشهروندانش محسوب می شود.

شهردار رشت نیز در این بازدید به بیان اقدامات انجام شده در شهر پرداخت و گفت:مجموع این اقدامات با در نظر گرفتن اصول شهر سازی در بخش های مختلف عمران و توسعه فضای کالبدی و باز سازی و ترمیم بافت های فرسوده شهری و ساماندهی وضعیت ترافیک و حمل و نقل عمومی شهر در حال انجام است .

وی افزود:در مسیر این بازسازی، اجرای طرح باز آفرینی شهر رشت مبتنی بر نوسازی بافت مرکزی شروع شده است که در آن محدوده طرح ترافیک و پیاده راه پیش بینی شده است.

دکتر سید محمد علی ثابت قدم خاطر نشان کرد:بیشترین حمل و نقل تک سرنشین کشور در شهر رشت مشاهده می شود و اطلاعات طرح جامع و بازبینی آن نشان می دهد که در حال حاضر در ناوگان حمل و نقل عمومی می بایست ۱۹۵ دستگاه مورد استفاده قرار گیرند ؛ در حالی که اکنون ۳۵ دستگاه اتوبوس شهری در حال تردد است .

وی تصریح کرد:یکی از مسیر های خط ویژه تندرو اتوبوس از شهرداری تا میدان گیل در ماه آینده به بهره برداری می رسد و دو مسیر دیگر نیز بعد از فراهم نمودن زیر ساخت ها و تامین اتوبوس ها راه اندازی می شود.

tel final1

Share