کوچکی نژاد نماینده مردم شهرستان رشت

اقدامات اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان در ایجاد موج جدید ترویج فرهنگ مطالعه قابل تقدیر است

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در سخنانی ضمن قدردانی از مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ایجاد موج جدید در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه اقدامات اداره کل کتابخانه های عمومی استان را در این حوزه مثبت و قابل تقدیر ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان , همایش تجلیل از خادمین کتاب و پژوهشگران گیلان با حضور مسئولان و جمعی از اساتید حوزه ادبیات، پژوهشگران، اندیشمندان و ناشرین استان در سالن اجتماعات مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان برگزار شد.

 اقدامات اداره کل کتابخانه های عمومی در ایجاد موج جدید ترویج فرهنگ مطالعه قابل تقدیر است

DSC_0073در این مراسم جبار کوچکی نژاد نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در سخنانی ضمن قدردانی از مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ایجاد موج جدید در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه اقدامات اداره کل کتابخانه های عمومی استان را در این حوزه مثبت و قابل تقدیر ارزیابی کرد.
جبار کوچکی نژاد با اشاره به اینکه امروز نهاد کتابخانه های عمومی بعنوان هویت ملی کشور تبدیل شده است گفت: حمایت از این نهاد فرهنگی وظیفه ای بر دوش همه مسئولین کشور است و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با درک درست این موضوع در سال گذشته با تصویب تبصره الزام شهرداران نسبت به پرداخت سهم نیم درصدی به حساب کتابخانه های عمومی رای مثبت دادند.
وی همچنین افزود: طبق این تبصره درآمدهای ناشی از پرداخت سهم نیم درصدی به حساب کتابخانه های عمومی می بایست برای همان کتابخانه هزینه شود.

با افت سرانه مطالعه ما شاهد مساله افت اخلاق هستیم

DSC_0064امیر محمدپور در این مراسم با اشاره به ضعف مشهود در حوزه تبلیغ کتاب، این امر را یکی از علل مهم عدم مراجعه مردم به کتاب و مطالعه آثار مکتوب برشمرد.
محمدپور ایجاد دغدغه مندی در میان آحاد مردم از طریق ظرفیت رسانه ها و ایجاد احساس درونی نیاز به مطالعه از طریق معرفی کتاب های مورد نیاز آنها در جذب افراد مهم ارزیابی کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت رسانه های جمعی نیز می توان شیرینی خواندن کتاب در جامعه را رواج داد.
وی پیشی گرفتن سرعت نشر از میزان مطالعه را معضل دیگر کاهش میزان مطالعه مردم برشمرد و خاطر نشان کرد: دست اندرکاران وظیفه دارند با جلوگیری از انتشار کتاب های مضر، نویسندگان و ناشران متعهد را تقویت کنند و ناشران نیز به نوبه خود باید با شناسایی نیاز، خلاهای موجود جامعه و برجسته کردن موضوع مرتبط با عصر کنونی، با استفاده از نثر هنری و قابل فهم، مردم را به سمت استفاده از کتابهای مفید تشویق کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان افت سرانه مطالعه در جامعه را عامل افت شدید اخلاق ارزیابی کرد و گفت: باید ریشه ها و علل عدم تمایل مردم به مطالعه شناسایی و با کمک اندیشمندان و پژوهشگران و مسئولان راهکارهای عملی در این خصوص به اجرا گذاشته شود.
وی افزود: مشکل اصلی ما در نظام تولید است، چراکه نظام فرهنگی سیاست و اقتصاد زده ما باعث شده که کتاب ، کتاب خوانی و صنعت نشر درگیر یک ضعف مفرط شوند که همین مورد صنعت نشر را روزبه روز ضعیف تر می کند.
امیر محمدپور ادامه داد: علاوه بر این مسئله ، حرکت ناشران به سمت تولید کتاب های نفیس و گران قیمت جهت کسب درآمد بیشتر ، باعث شده مردم کمتر کتاب های مورد علاقه خود را در بازار نشر بیایند. وی اظهار کرد: در حالی که برای افزایش سرانه مطالعه باید کتاب هایی که بتواند نیازهای اولیه افراد را برآورده کند و از زبان نگارشی ساده ای هم برخوردار باشد، بیشتر منتشر شوند.
وی اضافه کرد: عدم اقبال به کتاب خوانی فقط گرانی نیست بلکه گرانی کاغذ عامل اصلی این رویداد است، اما باید به این واقعیت نیز توجه کرد که مولفان ما نتوانسته اند تعریف درستی در انتخاب موضوع کتاب داشته باشند تا مخاطبان خود را جذب کنند.
محمدپور فقدان نگاه جدی به کتابخانه در مراکز آموزش و پرورش و آموزش عالی، مدرک گرایی، فقدان فرهنگ کتابخوانی، فقدان مسئولیت پذیری و فقدان برنامه ریزی اصولی را ابعاد این مشکل دانست.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ادامه ضمن تبریک هفته تکریم مقام کتابدار و ترویج گفتمان کتابخوانی با انتقاد از کم توجهی مسئولان به ایجاد فضای مناسب این هفته در شهرهای استان این عامل را نیز یکی از معظلات در حوزه ترویجی فرهنگ مطالعه دانست.
وی ضمن تشکر از همه دست اندرکاران حوزه نشر و پژوهشگران گیلانی گفت: اگر امروز سرانه مطالعه استان گیلان نسبت به آمار کشوری رتبه مناسبی دارد بواسطه قلم فرسایی این بزرگواران و زحمتکشان است که نیاز مخاطب گیلانی را بدرستی درک کرده اند.
امیر محمدپور در پایان از اعلام آمادگی اداره کتابخانه های عمومی برای در اختیار قراردادن آمار مربوط به مخاطبین در استان برای حوزه نشر استان خبرداد و گفت: نهاد کتابخانه های عمومی بعنوان گسترده ترین دستگاه اجرایی گسترش فرهنگ مطالعه در کشور آماده هرگونه همکاری در حوزه اجرای برنامه های ترویجی در حوزه مطالعه کتاب می باشد.
DSC_0089  DSC_0060 DSC_0062

Share