اظهارات جالب روحانی فیلم ساز: «فیلم هایم را با پول دیه تصادف ام ساختم»+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسان دیارمیرزا به نقل از آی سینما ,تدوین تله فیلم «آن روی سکه» اولین ساخته بلند حجت‌الاسلام امید آقایی آغاز شده و این کارگردان معمم قرار است با فیلم‌نامه «غیرت» نوشته خودش و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری، به عرصه سینما نیز وارد شود. حجت‌الاسلام آقایی حر‌ف‌های جالبی درباره کارگردانی و ورودش به […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسان دیارمیرزا به نقل از آی سینما ,تدوین تله فیلم «آن روی سکه» اولین ساخته بلند حجت‌الاسلام امید آقایی آغاز شده و این کارگردان معمم قرار است با فیلم‌نامه «غیرت» نوشته خودش و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری، به عرصه سینما نیز وارد شود. حجت‌الاسلام آقایی حر‌ف‌های جالبی درباره کارگردانی و ورودش به سینما زده است که در ادامه می‌خوانید.

امید آقایی درباره تله فیلم «آن روی سکه»، اولین ساخته بلندش گفت: «فیلم‌برداری «آن روی سکه» تمام شده و در حال حاضر تدوین آن توسط مهرداد خوشبخت انجام می‌شود. پس از پایان تدوین تصمیم می‌گیریم که آن را به تلویزیون یا موسسه رسانه‌های تصویری بدهیم.»

آقایی با اشاره به این‌که از نتیجه کار «آن روی سکه» تا کنون راضی بوده‌ است، در پاسخ به این‌که این فیلم، فیلمی دینی خواهد بود یا خیر؟ توضیح داد: «با توجه به تمایلی که برای پرداختن به مسائل اجتماعی دارم، این فیلم هم با همین رویکرد ساخته و تولید شده است. معتقدم دین از اجتماع جدا نیست و بیان کننده امور اخلاقی در جامعه است. البته «آن روی سکه» در کنار این‌که سعی می‌کند درد مردم و مسائل اجتماعی را بازگو کند و حرف‌هایی جدی برای زدن دارد، اما از طنز موقعیت نیز بهره برده تا خسته‌کننده نباشد.»

روحانیان با قشرهای مختلفی سر و کار دارند

a84c1146b03260f05ed3957c5d8d913b_XLاین فیلم‌ساز که تا کنون کارگردانی دو فیلم کوتاه را بر عهده داشته است، درباره ورود یک روحانی به سینما، توضیح می‌دهد: «روحانیان به دلیل موقعیت خاصی که دارند، با قشرهای مختلفی سر و کار دارند. از سارق مسلح و کسانی که درگیر مشکل اعتیاد هستند گرفته تا قشر طلبه و دانشجو که با آن‌ها زندگی می‌کنیم.»

آقایی که قرار است از داستان‌ها و تجربیاتی که به واسطه روحانی بودن برای خودش اتفاق افتاده است، در فیلم‌نامه‌ها استفاده کند می‌گوید: «به خاطر دارم که به جمعی دعوت شده بودم که یک سارق مسلح در آن حضور داشت و از من برای کمک به یک محله فقیر نظر می‌خواست که بهتر است به آن‌ها مواد بفروشد یا از ثروتمندان، به صورت مسلحانه سرقت کند و پول به دست آمده را صرف کمک کند؟ به او گفتم کارش مصداق شرک است، مگر خداوند دست بسته‌ است که در کارش دخالت می‌کنید و او نیز از عیاران مثال زد. در نهایت گفتم آن‌ها هم اشتباه می‌کرده‌اند، اما متاسفانه بالاخره قانع نشد و در شیراز دست به سرقت دیگری زد که البته ماجرا ختم به خیر شد. یا در کمپ‌های ترک اعتیاد کوشش بسیاری برای ترک چند نفر کرده‌ام که در مواردی موفق به این کار هم شدم. در واقع می‌خواهم بگویم در زندگی یک روحانی اتفاقات مختلفی می‌افتد و ما با همه اقشار جامعه زندگی می‌کنیم.»

این فیلم‌ساز روحانی که قرار است «غیرت» را به تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری بسازد، در ادامه می‌گوید: «فیلم سینمایی «غیرت» و یک فیلم‌نامه دیگر به نام «حصار باور» با توجه به همین اتفاقات نوشته شده که سعی کردم آن‌ها را در فیلم‌نامه بیاورم.» البته محسن علی‌اکبری نیز در گفت و گوی کوتاهی با آی‌سینما «غیرت» را دارای قصه‌ای جذاب و پرکشش دانسته بود که برای این تهیه‌کننده، ادامه فیلمی مثل «کتاب قانون» خواهد بود.

اول باید خود روحانیت را نقد کنیم!

حجت‌الاسلام امید آقایی، در ادامه با اشاره به این‌که در سینما نگاهش به روحانیت جدی است، درباره چهره ارائه شده از این قشر، می‌گوید: «در فیلم‌های ساخته شده، روحانیان در حاشیه هستند. شاید به جز یکی دو نمونه که نقش روحانی در آن‌ها جدی‌تر است، نمی‌توان فیلم دیگری یافت. از طرفی به قول آن ضرب المثل قدیمی که «یک سوزن به خودت بزن و بعد جوالدوز به دیگران» می‌خواهم اول به سراغ نقد روحانیت بروم، با اساتیدم در حوزه و دیگر دوستان هم این را مطرح کرده‌ام و بسیار استقبال کرده‌اند. معتقدم شاید غرور برخی از ما روحانیان را گرفته باشد.»

به گفته او، فیلم‌نامه‌های «غیرت» و «حصار باور» همین رویکرد را دنبال می‌کنند، آقایی در این‌باره توضیح می‌دهد: «البته در فیلم نامه «غیرت» یک پای اصلی ماجرا هم بانوان هستند و به مسائل آنان نیز پرداخته می شود که نقش جدی در این فیلم دارند. من در سینما از همان ابتدا با افراد کارشناس مشورت کرده‌ام، در این زمینه قصد دارم از مشاوره خانم نغمه ثمینی درباره مسائل مربوط به زنان استفاده کنم.»

این روحانی با اشاره به این‌که طی دو سال تدریس خصوصی نزد احمد توکلی، مدرس سینما در سوئد به یادگیری اصول سینما پرداخته است، می‌گوید: «با هر کدام از صاحب‌نظران که این‌روزها درباره سینما حرف می‌زنیم، معتقدند پاشنه آشیل سینما در حال حاضر فیلم‌نامه خوب است و اگر فیلم‌نامه خوبی در کار باشد، فیلم خوب ساخته می‌شود. در واقع به قول آقای توکلی نسبت فیلم‌نامه به فیلم مثل نقشه به قالی است. اگر نقشه خوب نباشد هنرمندترین قالی‌بافان نیز نمی‌توانند از آن قالی خوبی دربیاورند. برای همین به نتیجه فیلمی مثل «غیرت» امیدوارم چون خدا را شکر سینماگران از این فیلم‌نامه خوششان آمده است.»

به گفته او دو سال است که روی فیلم‌نامه «غیرت» کار می‌شود و امین زندگانی نیز در بازنویسی آن با او همراهی کرده است.

تدبیر الهی برای کارگردان شدنم در کار بود

در روند تولید فیلم‌ها و سریال‌ها، روحانیان بیشتر به عنوان مشاور حضور دارند، آقایی در پاسخ به این‌که علاقه‌اش به سینما یا احساس تکلیف او را به سمت کارگردانی برده است؟ توضیح می‌دهد: «راستش را بخواهید من فکر می‌کنم یک جور تدبیر الهی در کار بوده است. از سویی من با اهالی سینما بُر خورده بودم و از سوی دیگر همیشه علاقه به تبلیغ داشتم. در طی این آشنایی‌ها فکر کردم سینما می‌تواند رسانه بسیار مناسبی برای تبلیغ باشد. البته بحث مشاوره هم با خلق یک اثر هنری، بسیار متفاوت است. با توجه به این‌که ما حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم و می‌خواستم فیلمی باب میل خودمان بسازم، تصمیم گرفتم به حوزه کارگردانی وارد شوم.»

از رویکرد مردم نسبت به روحانیان اطلاع دارم

البته این کارگردان روحانی از رویکردهای مردمی درباره فعالیت یک روحانی در حوزه هنر به خوبی آگاه است، اما معتقد است که می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند. او در پاسخ به این‌که با توجه به معمم بودن او، واکنش مخاطب چه خواهد بود، می‌گوید: «فکر می‌کنم اگر مشکل خاصی پیش نیاید «غیرت» می‌تواند جزو آثار پر بیننده شود. رویکردی که مردم دارند؛ در مورد کسانی است که اعتقادات خشکی دارند. ولی در حال حاضر برخی از منبرها از بعضی فیلم‌های سینمایی هم مخاطب بیشتری دارند. در مورد سخنرانی‌های روحانیان هم همین موضوع حاکم است، یعنی آن طیفی که نگاه خشکی دارند، توسط عوام پس زده می‌شوند. اما روحانیانی که در اجتماع حضور دارند اتفاقا در ارتباط با مردم موفق هستند.»

او با اشاره به این‌که خبرهای «آن روی سکه» را در شبکه‌های مجازی مثل فیسبوک دنبال می‌کرده است، ادامه داد: «برخی از کامنت‌ها در این‌باره سراسر توهین بود. حتی یکی از نظردهندگان نوشته بود وقتی فلانی و فلانی خانه‌نشین هستند چرا باید یک روحانی فیلم بسازد. اتفاقا من این‌ها را می‌بینم و از این رویکردها خبر دارم ولی آن طرف ماجرا را هم که بسیاری از این موضوع استقبال می‌کنند، می بینم.»

به گفته او در بیشتر فیلم‌ها تصویری که از روحانی داده می‌شود، مطابق با واقعیت نیست: «ما هم احساس داریم، مثل بقیه مردم زندگی می‌کنیم. عاشق می‌شویم و شکست عشقی می‌خوریم. اتفاقا هم در حوزه و هم در سینما، به نگاه واقع‌بینانه‌ای که درباره روحانیت مطرح کردم واکنش‌های خوبی نشان داده شد و از آن استقبال کردند.»

البته جالب است که این فیلم‌ساز روحانی نیز در ارشاد به مشکلاتی برخورده است: «نزدیک بود به خاطر همین رویکردها با دوستان ارشاد برای ساخت «آن روی سکه» درگیر شوم. معتقدم نظارت‌ها در این سازمان باید قانونمند باشد نه از روی سلیقه‌های شخصی. مثلا می‌گویند فلان فیلم‌نامه ضعیف است، این یک قضاوت شخصی است و ایراد فنی و اساسی نیست. حتی در حوزه نشر هم ما با این اتفاقات بسیار سر و کار داریم.»

به یمن تصادف خودروی ملی و دریافت دیه فیلم‌ساز شدم!

آقایی در ادامه به توقع مردم از روحانیان اشاره می‌کند: «می‌دانم که مردم مشکل دارند و طبیعی است که از روحانیان توقع داشته باشند و آن را درک می‌کنم. اما من به خصوص برای فیلم‌های خودم از بیت‌المال هزینه نکرده‌ام و اعتقاد دارم نباید الفبای سینما را با پول مردم یاد گرفت. در واقع من کارم را با هزینه شخصی شروع کرده‌ام و هزینه آزمون و خطایم را تا وقتی کاربلد شوم از هیچ نهادی دریافت نکرده‌ام.»

اما این کارگردان معمم، نکته دیگری درباره تامین هزینه‌های فیلم‌سازی‌اش می‌گوید که بسیار جالب است: «برای ساختن فیلم‌های کوتاه و اولم باید بگویم به یمن خودروی ملی فیلم‌ساز شده‌ام! یعنی در تصادف در یک خودروی پراید که پشت فرمان هم نبودم دست و پایم شکست و از دیه‌ای که دریافت کردم توانستم فیلم‌هایم را بسازم. برای ساخت تله فیلم «آن روی سکه» هم یک خانه برای فروش گذاشتم.»

او همچنین درباره سرمایه‌گذاری برای فیلم «غیرت» نیز می‌گوید: «سال گذشته یکی دو نفر از دوستان قول حمایت مالی داده بودند و قرار بود روی آن سرمایه‌گذاری کنند، چون فیلم‌نامه جالبی است و به نظر می‌رسد فروش خوبی خواهد داشت، اما امسال این دوستان روی پروژه‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند و فعلا منتظر سرمایه‌گذار هستیم.»

tel final1

Share