با حضور رییس دفتر منطقه ای یونسکو

از اولین تمبر و پاکت نامه جهان در ماسوله رونمایی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا لاروش با اشاره به اینکه پس از تخریب میراث فرهنگی در سوریه،یونسکو نهضت حفاظت از میراث فرهنگی را بهراه انداخت،گفت: ایران دارای تاریخی غرور آفرین و فرهنگی غنی درهمه ادوار بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گیلان ,با حضور رییس دفتر منطقه ای یونسکو اولین تمبر جهان گردآوری شده توسط مهران اشراقی، در شهرک تاریخی ماسوله رونمایی شد.

DSC_0335-250x172مهران اشراقی ، با اشاره به رونمایی از اولین تمبر و پاکت نامه جهان در این شهرک تاریخی، اظهار کرد: این تمبر در موزه میراث فرهنگی حضرت عون ابن علی(ع) ماسوله رونمایی شده است.

مدیر و گردآورنده موزه تمبر و میراث فرهنگی ماسوله با بیان اینکه این موزه با همکاری پایگاه میراث فرهنگی ماسوله و هیئت امنا امامزاده عون ابن علی(ع) گشایش یافته است، افزود: در این موزه دومین نمایشگاه گردآوری های تاریخی بنده به معرض نمایش عموم در خواهد آمد.

وی با تصریح براینکه اولین نمایشگاه آثار تاریخی ،نمایشگاه دست خط و پاکت نامه های تاریخی تجار گیلانی بود، گفت: دست خط ها و پاکت نامه ها متعلق به دوران قاجاریه بودند.

اشراقی با تاکیدبراینکه این نمایشگاه، دومین نمایشگاه تمبر می باشد، یادآورشد: اولین تمبر جهان متعلق به سال ۱۸۴۰ میلادی، تمبر های نهضت جنگل گیلان و تمبر های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این نمایشگاه موجود می باشد.

 اشراقی موضوعات تمبر های مذکور را گردشگری،صنایع دستی،روزهای جهانی و شخصیت های مهم ایران بیان کردو ادامه داد: قدیمی ترین تمبر دنیا«یک پنیه سیاه» نام دارد.

مدیر و گردآورنده موزه تمبر و میراث فرهنگی ماسوله با اشاره به رونمایی از اولین تمبر جهان توسط خانم لاروش،رییس کمیسیون منطقه ای یونسکو در ماسوله، گفت: پاکت نامه متعلق به ۲۳ آگوست ۱۸۴۰ میلادی که ۱۰۳ روز پس از ابداع اولین تمبر جهان ساخته شده اند نیز در این موزه قرارداده شده است.

اشراقی از وجود ۵۰۰ قطعه تمبر در موزه تمبر ماسوله خبرداد و متذکرشد: در این نمایشگاه و موزه بیش از ۱۱۰ جلد از کتب خطی و چاپ سنگی مربوط به دوران قاجاریه که همگی مذهبی می باشند قرارداده شده است.

وی با تصریح براینکه افتتاح موزه و نمایشگاه در ماسوله برای گردشگران ایرانی و خارجی افتخار زیادی دارد، اضافه کرد: موزه و اشیا موجود در آن دارای وجهه فرهنگی و تاریخی بسیاری است.

جمهوری اسلامی ایران سمبل احترام به تاریخ است

۱__لاروش_0112استرکیش لاروش ظهرامروز در همایش«ظرفیت سازی در مدیریت پایگاه‌های میراث فرهنگی» که درماسوله برگزارشد،با تجلیل از مسئولین میراث فرهنگی کشور و استان گیلان بهجهت آماده سازی ثبت جهانی ماسوله اظهار داشت: حفظ میراث فرهنگی و تاریخی از سیاستهای اصلی سازمان یونسکو است.
وی با بیان اینکه از دیدگاه یونسکو حفظ میراث تاریخی و فرهنگی فقط برای زیبایی نیست،افزود: یونسکو برای حفظ فرهنگ و صلح بین ملل مختلف جهان تلاش می کند.
مدیر دفترمنطقه ای یونسکو در ایران با اشاره به اینکه فرهنگ بیانگر شناسنامه جوامع است،عنوان کرد: فرهنگ و حفظ آن به همزیستی مسالمت آمیز منجر می شود.
لاروش با اشاره به اینکه پس از تخریب میراث فرهنگی در سوریه،یونسکو نهضت حفاظت از میراث فرهنگی را بهراه انداخت،گفت: ایران دارای تاریخی غرور آفرین و فرهنگی غنی درهمه ادوار بوده است.
وی حفاظت از میراث فرهنگی را وظیفه ای مهم برشمرد و ادامه داد: جمهوری اسلامی به لحاظ پاسداشت از ابنیه تاریخی،توجه به جاودانگی آثار کهن و تلاش برای زنده نگاه داشتن آیین ها سمبل احترام به تاریخ است.
مدیر دفترمنطقه ای یونسکو در ایران هدف ازتشکیل این کارگاه را توانمندسازی برای حفظ میراث تاریخی و فرهنگی خواند و اذعان نمود: با وجود اینکه حفظ میراث فرهنگی رو به ترویج وگسترش است اما این اماکن دچارت هدیدات بسیاری ست؛لذا باید برای حفظ ونگهداری میراث بشری بارعایت استانداردها به معیار جهانی دست یابیم.
لاروش با بیان اینکه در این کارگاه اطلاعات بیشتری درمورد حفظ میراث فرهنگی ارائه میشود،گفت: مشارکت اهالی بومی مناطق تاریخی برای موفقیت میراث فرهنگی درحفظ بناها پراهمیت تلقی میگردد.
وی تصریح کرد: این کارگاه باید بتواند بهره عملی حافظان میراث فرهنگی را ارتقاء دهد وامیدواریم بتوانیم پاسخگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران درحراست از بناهای تاریخی باشیم.

tel final1

Share