مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان خبرداد

اجرای «طرح خورجین کتاب» و «ایستگاه کتابخوانی»در تاکسی‌ و اتوبوس ها/افتتاح چهار کتابخانه در گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدپور گفت:در طرح مشترکی با شهرداری کلانشهر رشت طرح‌ «خورجین کتاب» در تاکسی‌ها و طرح«ایستگاه مطالعه» در اتوبوس‌ها را به زودی اجرا خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان , امیر محمدپور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان امروز(۲۰ آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های هفته تکریم مقام کتابدار و ترویج گفتمان کتابخوانی پرداخت و اظهار کرد: تلاش اصحاب رسانه که حامیان اصلی کتاب و کتابخوانی هستید بیسار ستودنی است.

photo_2015-11-09_08-45-39وی با بیان اینکه نگاه کتابخانه‌های عمومی کشور همان نگاه مقام معظم رهبری به مقوله مطالعه است، افزود: مقام معظم رهبری بیان فرمودند«برای داشتن ایران آباد باید جامعه‌ای کتابخوان داشته باشیم».

محمدپور، استفاده از همه ظرفیت‌ها را برای ترویج این فرهنگ لازم دانست و گفت: استان گیلان یکصد کتابخانه عمومی، ۸۴ کتابخانه نهادی(شهری و روستایی)، ۱۵ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل دارد.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای مطالعه در استان ۳۱هزارو ۲۵۶ متر مربع و به ازای هر یکصد نفر گیلانی یک مترو ۲۰ سانتی متر است، گفت: در حال حاضر گیلان در رتبه ۲۶ کشوری قرار دارد که این آمار شایسته مردم فرهیخته این استان نیست.

محمدپور، به بحث پرداخت نیم درصد سهم شهرداری‌ها اشاره و آنرا تنها بودجه نهاد کتابخانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: تا کنون هفت میلیارد تومان از شهرداری‌های استان طلب داریم.

وی اظهار کرد: با توجه به قدیمی بودن بسیاری از کتابخانه‌های استان در حوزه تجهیزات و تعمیرات توجه ویژه باید صورت بگیرد.

محمدپور، در ادامه با تاکید بر اینکه در هفته کتاب امسال انقلابی در حوزه کتاب و کتابخوانی استان پیش آمده است، به تشریح برنامه‌های این هفته پرداخت و گفت: تقویم اجرایی هفته کتاب از ۲۳ آبان است ولی به مناسبت ۲۴ آبان روز بزرگداشت علامه طباطبایی نامگذاری شده و برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز از ۱۴ آبان به همراه تبلیغات محیطی در سطح استان آغاز شده است.

افتتاح چهار کتابخانه در گیلان

وی، از افتتاح چهار کتابخانه در هفته کتاب خبر داد و افزود: اولین کتابخانه تخصصی کودکان باران در گیلان(دومین کتابخانه کودک کشور)، کتابخانه روستایی امام خامنه‌ای اسلام آباد سنگر، کتابخانه عمومی الغدیر شهرستان تالش و کتابخانه سیار ساحل منطقه آزاد منطقه ویژه بندر انزلی در این هفته افتتاح می‌شوند.

محمدپور، با ابراز خرسندی از اینکه سه کتابخانه‌ای که به بهره‌برداری رسیده توسط خیرین ساخته شده است، اذعان کرد: خوشبختانه با توجه به نیاز استان انجمن خیران کتابخانه‌ساز در گیلان تشکیل شده است.

اجرای «طرح خورجین» و «ایستگاه مطالعه» در سطح شهر

وی در ادامه همچنین اظهار کرد: در طرح مشترکی با شهرداری کلانشهر رشت طرح‌ «خورجین کتاب» در تاکسی‌ها و طرح«ایستگاه مطالعه» در اتوبوس‌ها را به زودی اجرا خواهیم کرد.

محمدپور، ادامه داد: تا کنون ۹ نشست کتابخوان در استان برگزار شده است که در این هفته شش نشست کتابخوان ویژه نابینایان، عاشورا، شعرا، نویسندگان و مدارس برگزار می‌شود.

وی نشست کتاب خوان را نهضتی در جهت رشد و ترویج فرهنگ مطالعه و ایجاد عادت در اقشار مختلف مردم دانست و اظهار کرد: با توجه به شروع تازه این طرح تا کنون ۲۰۰ نشست در سراسر کشور برگزار شده است.

محمدپور، در ادامه از حضور پررنگ نهاد کتابخانه‎های عمومی در یازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان خبر داد و گفت: در این نمایشگاه سعی شده تا حضور نویسنده‌های مطرح کشوری را در این نمایشگاه داشته باشیم.

وی همچنین از اجرای ۱۸ برنامه نقد کتاب در شهرستان‌‎ها خبر داد و افزود: ۱۸ پروژه عمرانی احداث کتابخانه عمومی در شهرستان‌های استان نیز در حال اجرا است.

محمدپور، اضافه کرد: امیدواریم افتتاح کتابخانه مرکزی شهر رشت که اعتبار خوبی در سفر ریاست جمهوری به گیلان به آن اختصاص یافته است را در انتهای سال مالی ۹۵ شاهد باشیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان همچنین تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا(۲۱ آبان)، گزارش عملکرد کتابخانه ها در نماز جمعه سراسر استان(۲۲ آبان)، دیدار با نماینده ولی فقیه، برگزاری مراسم استانی گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار(۲۳ آبان)، افتتاح نمایشگاه کاریکاتور کتاب، حضور در نمایشگاه کتاب و… را از جمله برنامه‌های این ایام عنوان کرد.

۲۴ آبان لغایت ۱ آذر هفته تکریم مقام کتابدار و ترویج گفتمان کتابخوانی نامگذاری شده است.

طالله حکیمی
tel final1

Share