پیشنهادات استاندار گیلان برای گسترش روابط ایران و آذربایجان

گردشگری دریایی احیا شود/۴۵ روز دیگر به باکو می‌رویم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در اجلاس مشترک اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان موسوم به آستارا – آستارا پیشنهاد داد دو کشور به منظور گسترش همکاری ها بر فعالیت های احیای گردشگری دریا محور و بهره گیری از ظرفیت بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کنار اتصال خط ریلی متمرکز شوند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در اجلاس مشترک اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان موسوم به آستارا – آستارا پیشنهاد داد دو کشور به منظور گسترش همکاری ها بر فعالیت های احیای گردشگری دریا محور و بهره گیری از ظرفیت بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کنار اتصال خط ریلی متمرکز شوند .

۱_۰ دکتر محمدعلی نجفی روز شنبه در این اجلاس مشترک  که در فرمانداری شهرستان مرزی آستارا برگزار شد، بیان داشت: با توسعه صنعت گردشگری دریایی، شاهد فرصت لازم برای حضور گردشگران در منطقه خواهیم بود.

 وی افزود: بی تردید با احیای خط گردشگری دریایی در محدوده یادشده، می توانیم رونق و توسعه صنعت گردشگری را بیش از پیش شاهد باشیم.

دکتر نجفی از آمادگی گیلان برای پیگیری طرح خط آهن ریلی خبر داد و با بیان اینکه گیلان بهترین فرصت برای توسعه صنعت گردشگری را دارد، تصریح کرد: با تحقق این توافقنامه و امضای آن، نتیجه های مثبتی را شاهد خواهیم بود.
وی یادآور شد: گیلان علاوه بر منطقه آزاد انزلی که بزرگترین منطقه آزاد دریای خزر است، طرح های بندرکاسپین و بندرآستارا را نیز در دست توسعه دارد و با فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی آستارا، روند توسعه اقتصادی و تجاری این استان بیش از پیش شتاب می گیرد.

دکتر نجفی اضافه کرد: با اجرای طرح خط ریلی که ارتباط با آسیای میانه ، قفقاز و جمهوری آذربایجان را فراهم می سازد؛ به طور قطع زمینه و بستر لازم برای توسعه همه جانبه استان فراهم می شود.
استاندار گیلان در خاتمه سخنان خود، مهم ترین خواسته تجار آستارا را تسهیل در فرایند تردد زمینی تجار گیلان و جمهوری آذربایجان ذکر و بر ضرورت تحقق آن تاکید کرد.

وی همچنین در حاشیه این  نشست که پس از امضای توافقنامه اتصال راه آهن دو کشور در فرمانداری شهرستان آستارا برگزار شد، در جمع خبرنگاران بیان داشت: شتاب در احداث راه آهن قزوین – رشت مد نظر است و طبق برنامه، این خط ریلی طی دو سال آتی به بهره برداری می رسد و ادامه این راه آهن از رشت به آستارا را به طور جدی پیگیر هستیم که در سفر رییس جمهوری به استان گیلان به آن پرداخته شد.

وی ادامه داد: راه آهن جمهوری آذربایجان به کشورهای اروپای شمالی نیز وصل است و قبلاً رغبت آن کشور برای اتصال خط ریلی به ایران کم بود، ولی بعد از اطلاع هر دو طرف از ظرفیت های اقتصادی موجود در منطقه، تمایل به ایجاد هشت کیلومتر خط آهن تا نقطه صفر مرزی از سوی جمهوری آذربایجان پررنگ شد.

استاندار گیلان افزود: پل مشترک را جمهوری آذربایجان می سازد و در این خصوص هزینه صرف شده برای ساخت این پل مشترک خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در انتهای ایجاد دو کیلومتر خط آهن در خاک ایران، پایانه ای ساخته می شود که برای این امر، سرمایه گذاران بخش خصوصی در ایران و جمهوری آذربایجان می توانند وارد عمل شوند

دکتر نجفی ادامه داد: با نهایی شدن طرح فاینانس و متصل شدن راه آهن آستارا به رشت، یک راه آهن پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتری دنیا از هندوستان به بندر هلسینکی در اروپای شمالی اتصال پیدا می کند

وی تصریح کرد: با اتصال راه آهن مذکور، حمل بار از ۴۵ روز به ۲۰ روز تقلیل می یابد و هزینه و زمان حمل و نقل نیز پایین می آید

استاندار گیلان افزود: در مذاکرات انجام شده، استفاده از روادید آسان بین آستارای ایران و جمهوری آذربایجان و نیز مطالعه پیرامون بازارچه مرزی مشترک مورد بحث قرار گرفت.

وی گفت: در بخش دیگری از مذاکرات، تردد از مرز زمینی آستارا به جمهوری آذربایجان و نیز مسافرت از طریق مرز دریایی ازآستارا به باکو و نیز از بندر انزلی به باکو ، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نجفی اضافه کرد: ۴۵ روز دیگر بنا داریم در قالب هیاتی در باکو حضور یابیم و وزیر صنعت جمهوری آذربایجان نیز استقبال کرد تا بحث های بعدی پیرامون راه آهن و سایر مسائل زیرساختی و اقتصادی را در آنجا پیگیر باشیم

وی یادآور شد: بندر آستارا هرچه قوت پیدا کند و ارتباط تجاری در این بندر هر اندازه گسترش یابد، به نفع بخش حمل و نقل است و با این روند، شاهد رونق اقتصاد و کسب و کار در منطقه خواهیم بود تا آستارا در چند سال آتی ، نه تنها بیکار نداشته باشد بلکه کانونی برای جذب دانش آموختگان سایر استان ها نیز باشند.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان هم در این نشست با استقبال از پیشنهادات استاندار گیلان در خصوص احیاء گردشگری دریایی و بهره گیری از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ما از این پیشنهادات سازنده استقبال می کنیم و کارگروهی از سوی  دو کشور در این زمینه تشکیل شود  افزود: در مناسبت های صورت گرفته، اراده سیاسی رؤسای جمهوری ایران و آذربایجان، مشهود است و این توافق ها و گفت وگوها ، نشان دهنده مذاکرات خوب دو کشور بود
وی با بیان اینکه همکاری های ما در تمامی سطوح با موفقیت همراه بوده است، ادامه داد: در ابتدای امر ، راه آهن دو کشور متصل می شود و در مرحله دیگر، شاهد اتصال بنادر ایران و آذربایجان خواهیم بود. دو طرف به منظور تحقق آن تشکیل شود.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان تصریح کرد: طرف ایرانی ۸۰ درصد از پروژه راه آهن قزوین – رشت را انجام داده و در راستای ایجاد خط ریلی رشت به آستارا ، مشکلات مالی گریبانگیر این پروژه است که در این مذاکرات ، بررسی های لازم پیرامون این امر انجام شد.
وی گفت: پس از اتمام راه آهن کریدور شمال – جنوب، هزینه حمل و نقل بار کاهش می یابد و این موضوع، به نفع دو کشور است.
مصطفی اف افزود: با اتصال راه آهن، حجم حمل و نقل کالا بالا رفته و اتمام مرحله نخست این پروژه، منجر به افزایش ۱۰ برابری حمل و نقل کالا بین ایران و جمهوری آذربایجان خواهد شد.
وی بیان داشت: اگر امروز حجم مبادلات کالا بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، ۶۰۰ هزار تن است؛ با اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، در مرحله نخست این حجم مبادلات به پنج میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص مرحله اول این پروژه، با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به توافق هایی دست یافتیم و کارگروه های ویژه و تخصصی نیز پیرامون این پروژه تشکیل شد.
مصطفی اف اضافه کرد: تا زمان برگزاری اجلاس مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در ماه دسامبر پیش رو ، کارهای زیادی را پیرامون عملیاتی شدن این پروژه انجام خواهیم داد.
وی ادامه داد: در سفر سال آتی رییس جمهوری آذربایجان به ایران، سند مفصلی را حاضر خواهیم کرد و کمیسیون های تشکیل شده در این خصوص، این امکان را به ما خواهد داد تا در زمان مقرر امور مربوط به راه آهن را به اتمام برسانیم.
وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان اظهار کرد: در مورد مسایل دیگر نیز مذاکره کردیم که مهم ترین آنها ، مذاکره در خصوص سد خداآفرین بود تا هر دو کشور ، به طور مشترک از آب این سد بهره مند شوند.

teledintitled

Share