سند توافقنامه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران امضا شد

پروژه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران،سال آتی به اتمام می رسد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سند توافقنامه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، در نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و با حضور استاندار گیلان در محل فرمانداری آستارا امضا شد که بر اساس آن، پروژه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، طی سال آتی به اتمام می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سند توافقنامه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، در نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و با حضور استاندار گیلان در محل فرمانداری آستارا امضا شد که بر اساس آن، پروژه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، طی سال آتی به اتمام می رسد.

۲۰۱۵۱۰۱۰۱۳۳۸۲۸_IMG_5887 این سند روز شنبه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان ،استاندار گیلان ، رییس شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان و مدیرعامل شرکت راه آهن ایران به امضا رسید و تعیین شد تا طرف آذری، هشت کیلومتر راه آهن را تا نقطه صفر مرزی ادامه دهد و طرف ایرانی نیز در قالب این توافقنامه، تا دو کیلومتر خط راه آهن را ادامه خواهد داد تا این خط ریلی در نهایت به پایانه متصل شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را نیز عهده دارد، در آیین امضای سند توافقنامه اتصال راه آهن دو کشور گفت: دوستان ایرانی و آذربایجانی در قالب کمیته های مختلف، به اهداف از قبل پیش بینی شده جامه عمل پوشاندند.
دکتر محمود واعظی افزود: امضای سند توافقنامه برای اتصال راه آهن دو کشور، مهم ترین نتیجه موفقیت آمیز نشست دور روزه در آستارای ایران و جمهوری آذربایجان بود.
وی با اشاره به اینکه این سند در دو مرحله تنظیم شده است، افزود: راه آهن سراسری آذربایجان تا نقطه صفر ادامه یابد و به دنبال ایجاد پاینه ای در ایران ، پلی نیز بر روی رودخانه مرزی با سهم مشترک ۵۰ درصد برای هر دو کشور احداث می شود.
واعظی اضافه کرد: امیدوار هستیم این اقدامات ظرف یک سال آتی به سرانجام برسد و به نظر می رسد با اتصال راه آهن، اتفاقات خوبی در روابط دو کشور خواهد افتاد.
وی اظهار کرد: مطابق هدف گذاری های صورت گرفته، حجم روابط بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به چهار برابر وضعیت فعلی ارتقاء می یابد.
وی حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان را در سال ۵۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: با اتصال راه آهن این حجم مبادلات به دو میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
۲۰۱۵۱۰۱۰۱۳۴۰۰۲_IMG_5888واعظی با بیان اینکه اتصال راه آهن و ساخت پایانه با ظرفیت پنج میلیون تن از جمله اتفاق های خوبی است که در یک سال آتی شاهد آن خواهیم بود، افزود: انشاالله در آستارا ترکیبی از راه آهن بندر و حمل و نقل جاده ای را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: همین حمل و نقل ترکیبی، فرصتی برای انتقال کالا به آذربایجان و روسیه از طریق خلیج فارس خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با ایجاد راه آهن ترانزیت از طریق خط آهن به اروپا و دریای سیاه انجام می شود ، افزود: در یکسال آتی ، کار بزرگی از سوی هر دو طرف انجام می شود و این، به نفع تجار دو کشور است.
واعظی با اشاره به عمق روابط ایران و آذربایجان گفت: در ماه دسامبر پیش رو، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در ایران تشکیل می شود که یکی از موضوعات اصلی کمیسیون، پروژه اتصال راه آهن خواهد بود.
وی در ادامه گفت: موارد دیگری که در مذاکرات پیرامون آن به توافق رسیدیم؛ احداث پل جدید در کنار پل حمل و نقل جاده ای بود تا ضمن تسهیل در تردد نیازمندی های آینده این دو کشور و ترانزیت آن را جوابگو باشد.
وی همچنین فعال کردن گمرک آستارا ، ارتقای سرعت آن و رد و بدل کردن دیتاها از طریق الکترونیکی و هوشمند شدن آن را از دیگر موارد مذاکرات دو روز اخیر کمیسیون همکاری های ایران و آذربایجان عنوان کرد.
واعظی با بیان اینکه تمامی موارد به توافق رسیده در تفاهم نامه همکاری های اقتصادی در نهایت منجر به رونق کسب و کار در کشور و شهرهای مرزی خواهد شد، گفت: فعالیت گمرک آستارا ظرف یک ماه آتی ، ۲۴ ساعته می شود.
وی ادامه داد: در ۲۰ روز آینده، با تشکیل کمیته ای در آستارا برای اقدامات بعدی تصمیمات اساسی اتخاذ خواهد شد.
نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، عصر دیروز (جمعه) در آستارای جمهوری آذربایجان برگزار شد.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران ریاست هیأت ایرانی و مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان ریاست هیأت آذری را بر عهده دارند.
هیأت های جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران صبح شنبه به منظور ادامه روند مذاکرات فنی و بازدید از محل احداث پل مرزی و برگزاری نشست بررسی پروژه اتصال خط ریلی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران ، وارد آستارای ایران شدند.
اعضای کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان همچنین از محل گذر خط آهن جمهوری آذربایجان به ایران در آستارا بازدید کردند و سپس به محل ایجاد پایانه این راه آهن رفتند.

teledintitled

Share