در نشست بصیرتی استکبارشناسی مطرح شد:

وقوع حوادث زنجیره ای در حج امسال،نشان جنگ قدرت از واشنگتن تا ریاض است/تشریح اهداف مقامات سعودی از انتساب حادثه منا به تفکر شیعی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سراج اظهار کرد: وقایع زنجیره ای در حج امسال بیانگر جنگ قدرت از واشنگتن تا ریاض است که دو جناح ازآمریکا و آل سعود را در مقابل هم قرار داده است.در این دوئل آمریکایی – سعودی از بین محمد بن نایف ومحمدبن سلیمان یکی باید جایگزین پادشاه فعلی و دیگری باید نا کارآمد،و منفور و مطرود گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پیک دانشجو،رضا سراج کارشناس مسائل سیاسی صبح امروز در نشست بصیرتی استکبارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بیان کرد: وقایع زنجیره ای در حج امسال بیانگر جنگ قدرت از واشنگتن تا ریاض است که دو جناح از آمریکا و آل سعود را در مقابل هم قرار داده است.در این دوئل آمریکایی – سعودی از بین محمد بن نایف و محمدبن سلیمان یکی باید جایگزین پادشاه فعلی و دیگری باید نا کارآمد،و منفور و مطرود گردد.IMG_3432

پس از وقوع حوادث زنجیره ای در حج امسال ، دو فرضیه و نگاه پیرامون چرایی وقایع مکه و منا بوجود آمده است.

۱-فرضیه قصور و کوتاهی

۲- فرضیه تقصیر و تعمد

معتقدان فرضیه قصور کوتاهی وقوع این حوادث را ناشی از سوء مدیریت، ضعف در تدابیر تمهیدات مسوولان سعودی، کم تجربگی و عدم تمرکز حاکمیت آل سعود به دلیل درگیری در جنگ یمن و مداخله در بحرین می دانند.

در مقابل فرضیه اول، فرضیه دومی مطرح می شود که به تقصیر و تعمد در شکل گیری وقایع مکه و منا اعتقاد دارد.

در این میان به دلیل تاثیر عمیق و ماندگار فرضیه تقصیر و تعمد بر روی افکار عمومی عده ای تلاش دارند تا فرضیه قصور و کوتاهی مورد پذیرش افکار عمومی قرار گیرد.

این عده آثار خودر را برای اهداف خود بسیار مضر می دانند.

– انتخاباتی نشدن فضای جامعه و افکار عمومی

– خارج شدن جامعه از حسن برجام و توافق ۱+۵

– دور شدن جامعه از فضایی دو قطبی سیاسی – فرهنگی

نگارنده این یاداشت با اعتقاد بع فرضیه دوم ، تقصیر و تعمد را عامل شکل گیری وقایع مکه منا می داند از این رو سعی دارد در این نوشتار با ارائه یک بحث منطقی و مستند به دو مقوله بپردازد.

اول : رد فرضیه قصور و کوتاهی با استناد به مشاهدات واقیعات میدانی

دوم : ارائه دلایل صحیح و مبرهن برای اثبات فرضیه تقصیر و تمعد در وقایع مکه و منا

امید است سطور این نوشتار اداء دینی باشد به ارواح پاک و منور زائران حریم دوست و میهمانان ضیافت الهی که در پاک ترین لحظات زندگی خود، مظلومانه به سوی معبود پر کشیدند و امتی را درسوگ خود نشاندند.

دلایل رد فرضیه قصور و کوتاهی :

۱- اثبات ادعای کذب آل سعود مبنی بر سقوط جرثقیل در مسجد الحرام بر اثر سقوط وزش باد شدید (جرثقیل در خلاف جهت باد سقوط کرده است)

۲- سقوط جرثقیل بر خلاف وزن تعادل

۳- قصور و کوتاهی در امداد رسانی پس از حادثه در مسجدالحرام

۴- مسدود نمودن غیر منتظره و بدون اطلاع قبلی از مسیرهای حجاج برای رمی جمرات

۵ – ایجاد اختلال در مسیر حجاج آسیایی و افریقایی (دو مسیر عربی و سعودی عادی بوده است)

۶- عدم ارائه دلیل برای اسناد یکی از مسیر های رمی جمرات

۷- اختلال و توقف غیره منتظره در حرکت قطار های انتقال حجاج و افزایش حجم جمعیت در مسیر منتهی به مقصد مسدود شده

در این رابطه مجتهد فعال فعال رسانه ای عربستانی تصریح می کند. قطار چهار ساعت در شب تاخیر داشت و باعث شد حجاج در ایستگاه منتظر بمانند…..وقتی قطار رسید با وجود اینکه واگن ها پر شده بود و درب های قطار بسته شده اما قطار حرکت نکرد.مجتهد تاکید می کند که قطار متوقف بوده و درب هایش برای یک ساعت باز نشد.بسته بودن درب قطار باعث شد که احساس خفگی به آنها دست بدهد و برخی به حال اغماء بروند.

۸- عدم توجه به هشدار مرکز کنترل جمعیت مبنی بر شکل گیری گره جمعیتی در مسیر مسدود شده .مجتهد می گوید  ملاقات سعودی دست اندر کار برگزاری حج ،دوساعت قبل از وقوع حادثه، ازدحام جمعیت را از طریق دوربین های ملاحظه کرده اند و هشدار های لازم را به نیروهای امنیتی به این هشدار ها توجه نکردند.

۹- بکارگیری نیرو های نا آشنا و ناتوان برای هدایت حجاج در این مراسم عظیم

۱۰- هدایت حجاج به مسیر متراکم از جمعیت

۱۱-بستن خروجی های مسیر و گشودن ورودی های مسیر

۱۲- ایجاد تقابل در حرکت حجاج در مسیر مسدود شده

۱۳-تاخیر چند ساعته نیروهای امدادی به ویژه اکیپ های پزشکی برای حضور در محل

۱۴- عدم تلاش برای احیا مصدومان که در اثر ازدحام جمعیت و گرمازدگی بیهوش شده اند

۱۵- ممانعت از ورود امدادگران گروه های پزشکی دیگر کشورها به ویژه جمهوری اسلامی ایران

۱۶-محاصره محیط واقعه از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی و ممانعت از خروج جمعیت و ورود امدادگران

۱۷- عدم اهتمام به انتقال مجروحین

۱۸-عدم همکاری با کشورهای ذیربط برای شناسایی مجروحین و جان باختگان

۱۹- تجربه عربستان در برگزاری مراسم حج با جمعیت بیشتر از سوابق وقوع حوادث ناگوار در منا

۲۰-عدم تمهید برای پیشگیری از حوادث محمتل در منا به ویژه بعد از سقوط چرثقیل در مسجد الحرام

یقینا با بازگشت حجاج و بیان مشاهدات عینی،این دلایل پرشمارتر خواهد شد و جای هیچ شائبه ای را باقی نخواهد گذاشت که فرضیه قصور و کوتاهی که ناشی از ضعف سو مدیریت و تدابیر فرضیه ایی غلط است.

دلایل اثبات فرضیه تقصیر و تعمد در وقوع حوادث مکه و منا:

در این بخش با توجه به دلایل پیش گفته در رده فرضیه قصور کوتاهی، با ارائه دلایلی به اثبات فرضیه تقصیر که وقوع تعمد را در حوادث مکه و منا بیان می کند میپردازد.

براساس بررسی های به عمل امده از مشاهدات و واقعیات مرتبط، می توان به سه دلیل مهم در چرایی وقوع حادثه در مکه و منا اشاره داشت:

جنگ قدرت از واشنگتن تا ریاض
ایران هراسی و ایجاد ایران ستیزی
شیعه هراسی و ایجاد جنگ مذهبی

در آینده ممکن است دلایلی دیگری نیز در اثبات فرضیه تقصیر و تعمد بیان گردد که اکنون در حد گمانه و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

جنگ قدرت از واشنگتن تا ریاض:

جنگ نیابتی و تقابل مذهبی در منطقه که از سوی امریکا، رژیم صهیونیستی، برخی از کشورهای اروپایی و حمایت لجستیکی و عقیدتی عربستان در منطقه آغاز شده است، برخلاف اهداف مد نظر طراحان و کارگزاران آن، به موارد زیر منتهی شده است.

افزایش اعتبار،اقتدار و توسعه عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه
ورود جدی روسیه به منازعات منطقه
ایجاد تردید در میان کشورهای اروپایی نسبت به سیاست های امریکا در منطقه
گرفتار آمدن هم پیمانان منطقه ای امریکا، ترکیه و عربستان در گرداب خودساخته جنگ نیابتی
توسعه فرهنگ و جغرافیای مقاومت اسلامی در منطقه
ایجاد تنفر شدید در افکار عمومی منطقه نسبت به اقدامات محور غربی_ عربی_عبری
موارد مذکور علاوه براینکه موازنه استراتژیک را در منطقه تغییر داده است، ترتیبات امنیتی جدی را نیز در منطقه شکل داده است. بخشی از این ترتیبات ایران، جبهه مقاومت اسلامی و روسیه را در قطب مقابله با تروریسم قرار داده است و در مقابل امریکا، برخی از کشورهای اروپایی، رژیم صهیونیستی و متحدان امریکا در منطقه را نیز در قطب حامی تروریسم قرار داده است.

براین اساس جناح حاکم در حاکمیت ایالات متحده برای مهار روند موصوف خود را ناچار به تعامل راهبردی با جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها می داند. مقامات کنونی کاخ سفید بر این باورند که پرونده سوریه، عراق و یمن باید هرچه سریع تر مدیریت شود. در غیر اینصورت دموکرات ها در انتخابات آتی امریکا، شکست سنگینی را مقابل جمهوری خواهان متحمل خواهند شد.

دراین راستا اوباما و جناح وی خود را ملزم به ایجاد تغییر در حاکمیت عربستان می دانند. گزینه دموکرات ها برای انتقال قدرت از نسل اول شاهزادگان سعودی به نسل دوم آل سعود، محمد بن نایف ۵۶ ساله بزرگترین شاهزاده نسل دومی و ولیعهد کنونی عربستان است.

در مقابل دستور کار دموکرات ها برای جا به جایی قدرت در آل سعود جمهوری خواهان امریکا و صهیونیست ها قرار دارد که ترجیح آن ها محمد بن سلمان فرزند ملک سلمان است.

ارتباط محمد بن سلمان با جمهوری خواهان از تجارت سلاح آغاز شد و اکنون به یک تعامل استراتژیک رسیده است. وی به پشتیبانی همین حمایت پله های قدرت با سرعت هرچه تمام تر طی کرده است.

محمد بن سلمان پس از به قدرت رسیدن پدرش ابتدا در یک ائتلاف موقت با محمد بن نایف جناح غیر سدیری ها (متعب بن عبدالله و…) را ازقدرت حذف کرد. وی به عنوان وزیر جنگ عربستان به بهانه مخالفت مقرن بن عبدالعزیز با جنگ یمن مقدمات برکناری او را از منسب ولیعهد فراهم آورد و خود جانشین ولیعهد جدید(محمد بن نایف) شد. این منصب فرصتی فراهم نمود که محمد بن سلمان ریاست امور اقتصادی و توسعه را در اختیار بگیرد و عملا مدیریت شرکت نفتی آرامکو را نیز تصاحب کند.

روند پرشتاب قدرت یابی محمد بن سلمان به گونه ای پیش رفت که آگاهان به امور عربستان و افراد مطلع از مناسبات درون آل سعود اعلام کردند که ملک سلمان در آینده ایی نزدیک از قدرت کناره گیری خواهد کرد و پسرش را به عنوان جانشین خود معرفی می کند.

اما محمد بن سلمان در مسیر کسب قدرت در گام های نهایی، با مانعی به نام محمد بن نایف و برخی از شاهزادگان آل سعود مواجه بود که حتی در موضوع جنگ یمن نیز با او دچار اختلاف شده بودند.

از این رو به نظر می رسد وقایع زنجیره ایی در حج امثال بیانگر جنگ قدرت از واشنگن تا ریاض است که دو جناح از امریکا

و آل سعود در مقابل هم قرار داده است. در دوئل امریکا- سعودی ، از بین محمد بن نایف و محمد بن سلمان یکی باید جایگزین پادشاه فعلی و دیگری باید ناکارامد و مطرود گردد.

در دوئل امریکایی- سعودی جناح حاکم در واشنگتن و مخالفان سلمان در ریاض با استناد به حوادث زنجیره ای در حج امسال، ضمن بی کفایت نشان دادن پادشاه، روند جا به جایی در حاکمیت آل سعود را تسریع ساخته تا محمد بن نایف بر اریکه قدرت بنشیند.

در این رابطه روزنامه گاردین فاش ساخته است یکی از شاهزادگان بلند پایه سعودی از تدوین طرحی برای برکناری ملک سلمان سخن گفته است.

انتشار نامه شاهزادگان سعودی در خصوص نجات کشور از دست سلمان و محمد بن سلمان
انتشار ویدیویی منتسب به محمد به سلمان و مرتبط داشتن حضور وی و همراهانش به عنوان دلیل استناد به مسیر رمی جمرات
تاسیس کمیته حقیقت یاب از سوی محمد بن نایف
در طرف دیگر دوئل امریکایی سعودی ، جناح دیگر از امریکا صهیونیست ها و محمد بن سلمان قرار می گیرند که با تکیه بر حوادث زنجیره ای در حج ضمن بی کفایت نشان دادن محمد بن نایف به عنوان متولی حج و امور سیاسی امنیتی مقدمات برکناری وی را فراهم می نماید.پس از وقوع حواث در مکه و منا تامل در اقدامات زیر وقوع جنگ قدرت را به عنوان یکی از دلایل چرایی این وقایع بیش از پیش به اثبات می رساند.

-تغییر شرکت مجری پروژه های توسعه مسجد الحرام( بزرگترین پروژه عمرانی عربستان) از شرکت بن لادن به شرکت نسما وابسته به محمد بن سلمان با فرمان پادشاهی

-انتقال دارایی و تجهیزات شرکت بن لادن به شرکت نسما با فرمان پادشاه

– دستور پادشاهی برای بازنگری در طرح های حج و میزان نقش ها و مسوولیت های محوله به موسسات طوافه( موسسه امور حج) بر خلاف مواضع محمد بن نایف

-برکناری بندر بن حجاز وزیر حج عربستان و از افراد نزدیک به محمد بن نایف با فرمان پادشاهی

– برکناری ژنرال عثمان الحرج مدیر امنیت عمومی و سه نظامی دیگر

– برکناری سعید الجبری مسوول تحقیقات دربار و از افراد نزدیک به محمد بن نایف

– موضع حمایتی پادشاه نیروهای امنیتی و انتقاد از مدیریت کلان حج

 ایران هراسی و ایجاد ایران ستیزی:

منتسب کردن کشتار حجاج در منا به جمهوری اسلامی ایران، ناظر بر ایران هراسی است که از طریق رسانه های وابسته به عربستان به شکل زیر دنبال شد:

روزنامه کویتی القبس بی اعتنایی زائرین ایرانی به راهنمایی ماموران را عامل وقوع حادثه در منا معرفی کرد.
سی ان ان عربی در گزارشی حجاج ایرانی را مقصر حوادث منا معرفی کرد
الشرق الاوسط نیز نوشت حرکت ۳۰۰ زائر ایرانی در خلاف مسیر حرکت مشخص شده در محل مراسم دلیل اصلی ازدحام و حادثه بوده است
توئیتر که مالکیت آن در اختیار عربستان در آمده است همزمان دو هشتگ را دنبال کرد : ایران تقتتل الحجاج ( ایران حجاج را می کشد ) ارهاب الایرانی ( تروریسم ایرانی )
در این پرده از سناریو ، ایران هراسی نوعی دیگر سازی بود که می بایست علاوه بر ایجاد ادراک و تغییر نگرش در مخاطبین مقدمات ایران ستیزی را درآنان نهادینه نماید.
در این رابطه مهمترین مخاطب ایران هراسی و ایران ستیزی در منطقه ، جریان های سلفی- تکفیری هستند. در آموزه های این جریان ، ایران عامل تضعیف و فرو پاشی خلافت عثمانی معرفی می شود؛ از این رو این همانی نمودن عربستان و خلافت عثمانی و دگر سازی نسبت به ایران در جریان های سلفی – تکفیری ، بسیار پررنگ و توام با عصبیت خواهد شد. لذا به نظر می رسد این پرده از سناریو به نوعی کیش دادن ادراکی جریان های سلفی- تکفیری به سمت جمهوری اسلامی ایران است که در عمل دامنه جنگ نیابتی را به صورت ایران ستیزی متوجه ایران سازد.
شایان ذکر است که ایران هراسی و ایران ستیزی تنها به مخاطبین سلفی- تکفیری در کشورهای عربی ، آسیایی ، افریقایی ختم نخواهد شد بلکه در این چارچوب ، سناریوی دیگری نیز در حال تکوین است که مخاطب آن مقامات و افکار عمومی در آمریکا و کشورهای اروپایی است .
نشانه گذاری آل سعود با عنوان تروریسم ایرانی در ماجرای کشتار حجاج در منا، مقدمه ای است برکلید خوردن سناریوی جدید که مربوط به انفجار برج های الخبر در ظهران عربستان می باشد. این واقعه در سال ۱۹۹۶ منجر به کشته شدن ۱۹ نظامی آمریکایی گردید.
در این ارتباط به نظر می رسد ربایش احد المغسل در بیروت به همراه ناپدید شدن برخی از حجاج ایرانی موید سناری جدید ایران هراسی و ایران ستیزی می باشد. احمد المغسل یکی از پنج مظنون حزب الله حجاز است که اف بی آی برای دستگیری وی ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.
بنابراین برخلاف آنچه تصور می شود که انتساب فاجعه منا به حجاج ایرانی ، یک اقدام انفعالی از سوی آل سعود و برخی رسانه های وابسته به عربستان است ، به نظر می رسد ایران هراسی و ایران ستیزی ، پرده دوم از سنارویی است که یک سر آن کشتار حجاج در منا بوده و سر دیگر آن در حوادث آینده نمایان خواهد شد .

شیعه هراسی و ایجاد جنگ مذهبی :

آل سعود با ارتکاب جنایت در منا سعی کرد با شیعه هراسی ، خطر شیعیان را ببیش از گذشته براس سلفی های تکفیری برجسته سازد. در این رابطه شیخ عبدالعزیز آل شیخ اظهار می دارد: برخی حجاج به دنبال مرگ عمدی در اماکن مقدسه هستند زیرا اعتقاد دارند زندگی در این اماکن اجر دارد.

مقامات سعودی با انتساب حادثه منا به تفکر شیعی اهداف زیر را دنبال می کنند :
– مشروعیت بخشیدن به مداخله در بحرین و جنگ یمن
منتقل سازختن شیعه ستیزی نهادینه شده در سلفی های تکفیری به سمت مراسم های مذهبی شیعیان به عنوان انتقام گیری متقابل
– فعال ساختن گسل سلفی- تکفیری ها در مصر و نیجریه ( ۵۵۰ نفر از حجاج اهل نیجریه و ۳۰۰ نفر از حجاج مصر در این واقعه کشته شدند)
همچنین پیرامون ایجاد جنگ مذهبی، جوزف نای نظریه پرداز آمریکایی می گوید : در اروپا جنگ های مذهبی بین کاتولیک ها و پروتستان ها قریب به یک و نیم قرن به طول انجامید و با پیمان وستفالیا در ۱۶۴۸ م به پایان رسید . بد نیست به خاطر آوریم در آن زمان نیز ائتلاف ها مرکب از چندین فرقه و مذهب بود که به دلایلی غیر از مسائل مذهبی با هم متحد شدند . در خاورمیانه امروز نیز باید منتظر چنین ترکیبی باشیم. جوزف نای در ادامه می گوید : جنگ ها مذهبی در اروپا زمانی پایان یافت که آلمان در طول بیش از ۳۰ سال نیمی از جمعیت خود را از دست داد.
با این تفاسیر اهداف پیدا و پنهان جنگ مذهبی عبارت است از :
نابودی جمعیت مسلمانان در فتنه مذهب دراز مدت
– نابودی سرمایه های مادی کشورهای اسلامی
– مستهلک نمودن و مضمهل نمودن ارتش کشورهای اسلامی
وبالاخره تجزیه کشورهای اسلامی
نکته پایانی
در واقعه بسیار تلخ مکه و منا بار دیگر ذات پلید استکبار و دست نشاندگان آن خود را پدیدار ساخت . آمریکایی ها در حالی که یک دست وزیر خارجه شان در دست وزیر خارجه ما بود ، دست پنهان دیگرشان عزیزان این ملت را مظلومانه قتل عام کرد.
در چنین شرایطی و بنابر عرف بین الملل ، حق این بود که مسئولان کشورمان در راستای اعتراض به این جنایت هولناک و همدلی و مساعی با مردم داغدار کشورمان ، سفر خود را رها می ساختند و به کشور بازمیگشتند اما با کمال تاسف نه تنها این مهم به وقوع نپیوست که بدتر از آن ، به جای دیپلماسی عزت و کرامت شاهد دیپلماسی التماس و خفت بودیم که این در شان ملت غیور و رشید ایران اسلامی نبود.

IMG_3430 IMG_3470

Share