سعودی‌ها با درخواست سفر موافقت نکردند

واکنش وزیر بهداشت به شایعه مسمومیت حجاج با گاز سیانول:باید بررسی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وزیر بهداشت درباره ادعایی که مطرح شده است که حجاج به دلیل گاز سیانول دچار حادثه و مسمومیت شوند، گفت: در چنین مواقعی شایعات زیاد مطرح می‌شود ولی مسلما این ادعا نیز می‌تواند بررسی شود کما اینکه معتقدیم بی‌تدبیری سعودی‌ها در حادثه منا مشهود بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،وزیر بهداشت درباره ادعایی که مطرح شده است که حجاج به دلیل گاز سیانول دچار حادثه و مسمومیت شوند، گفت: در چنین مواقعی شایعات زیاد مطرح می‌شود ولی مسلما این ادعا نیز می‌تواند بررسی شود کما اینکه معتقدیم بی‌تدبیری سعودی‌ها در حادثه منا مشهود بوده است.hashemi

تسنیم نوشت: سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم ورودی جدید دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال مسمومیت حجاج که بر اثر آن حادثه رمی جمرات رخ داده است، اظهار کرد: همیشه در چنین مواقعی شایعات زیاد می‌شود. ما تجربه حادثه در مکه در سال ۶۶ را نیز داشتیم و معتقدیم این حادثه به دلیلی بی‌تدبیری اتفاق افتاده است و بنابراین بهترین کار که التیامی برای خانواده متوفیان باشد پذیرش این حادثه از طرف عربستان و عذرخواهی آنان از مسلمانان است.

وی ادامه داد: هرکس که تاکنون در مراسم منا حضور یافته است، به راحتی می‌پذیرد که در چنین تجمع بزرگی کمترین بی‌تدبیری منجر به حادثه می‌شود بنابراین همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، عربستان انصاف داشته باشد و مسئولیت این حادثه را بپذیرد بنابراین هنوز هم دیر نشده است و عربستان با پذیرش مسئولیت حادثه می‌تواند التیامی به بازماندگان متوفیان ببخشد.
هاشمی درباره برنامه‌های آتی وزارت بهداشت جهت انتقال مجروحان و پیکر حجاج به کشورمان توضیح داد: سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج در روزهای گذشته فشارهای زیادی تحمل کرده‌اند بنابراین براساس برنامه‌های ستادی که در این باره تصمیم‌ می‌گیرد مشخص شده است تا وزارت راه برای انتقال مجروحان و مصدومان به کشورمان تمام تدابیر لازم را انجام دهد و وزارت کشور نیز در تمام استان‌ها آمادگی‌های لازم را ایجاد خواهد کرد، بنابراین هلال‌احمر و وزارت بهداشت نیز که از روزهای قبل اعلام آمادگی کرده بودند برای انتقال مجروحان، سایر حجاج آمادگی لازم را دارد. حتی درخواست برای سفر به عربستان کرده بودیم که متاسفانه سعودی‌ها با این درخواست موافقت نکردند.
وزیر بهداشت بیان کرد: از امروز حجاج به ندرت به ایران بازمی‌گردند بنابراین بیمارستان‌های کشور نیز آماده هستند تا در صورت احتیاج بتوانند حجاجی که به بستری نیاز دارند پذیرش کنند. براین اساس وضعیت بیمارستان‌ها هم اینک خوب است.
وی تصریح کرد: البته یک نوع ویروس خطرناک (کرونا) نیز در عربستان قربانی گرفته است، بنابراین لازم است تدابیر لازم در این باره صورت پذیرد، براین اساس در همه پروازها نیروهای حوزه سلامت حضور دارند و پروازها به ۱۹ مقصد از جده با شرایط و ملاحظات بهداشتی صورت می‌پذیرد.
هاشمی به مشکل دیگری نیز که مربوط به بیماری وبا در عراق است، اشاره کرد و گفت: براین اساس دانشگاه‌های علوم پزشکی در بین مرز ایران و عراق به حالت آماده‌باش درآمدند و در این باره به عراق نیز در زمینه کلرزنی کمک‌هایی ارائه کردیم.

Share