از گوشه کنار سیاست در گیلان

واکنش فرماندار آستانه به عزاداری با رقص نور/دو جانباز گیلانی در میان کشته شدگان حادثه منا/فیلم کارگردان گیلانی نماینده ایران در اسکار شد/گفت‌وگوی منتشرنشده با پروفسور رضا; ما اشتباه کردیم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است. در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

دو جانباز گیلانی در میان کشته شدگان حادثه منا

IMG17050623به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید گیلان، جانبازان سرافزار حاج ابراهیم فخری و احمد اسماعیلی چافی در پی حادثه غمگین منا به جمع یاران شهیدشان پیوستند.

 جانباز سرافزار حاج ابراهیم فخری از کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان و معاون فرهنگی بنیاد شهرستان لنگرود در پی حوادث روز گذشته در رمی جمرات دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت علی پیوست.

گفتنی است، احمد اسماعیلی چافی جانباز سی درصد جنگ تحمیلی نیز در این حادثه غمناک دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

واکنش فرماندار آستانه به عزاداری با رقص نور

فرماندار۱-۱۵۰x110به گزارش آستان خبر ,حسین اسماعیلیان ظهر امروز در نشست شورای اداری آستانه‌اشرفیه که با محوریت برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد با انتقاد از برگزاری برخی از مراسم‌های عزاداری در سال گذشته خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال گذشته شاهد عزاداری همراه با رقص نور در برخی از هیئت‌های مذهبی شهرستان بودیم که این موضوع برای ما به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست زیرا که این کار را یک وارداتی، غیر عرفی و آسیب‌زا میدانیم.

فیلم کارگردان گیلانی نماینده ایران در اسکار شد

محمد-رسول-اللهگیل نکاه نوشت: فیلم محمد رسول الله (ص) آخرین ساخته مجید مجیدی کارگردان گیلانی به عنوان نماینده ایران در جایزه امسال اسکار معرفی شد.
دیریت ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد سینمایی فارابی در بیانیه‌ای با عرض تسلیت به مناسبت بروز فاجعه انسانی در منا همزمان با ایام سعید عید قربان، اعلام کرد: اعضا هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، پس از بحث و بررسی‌های جدی و همچنین ملاحظه تمام جوانب امر در خصوص شش فیلم فهرست دوم جهت معرفی نماینده سینمای ایران، به اتفاق آرا، تصمیم نهایی را برای انتخاب فیلم محمد رسول الله (ص) گرفتند.
مجید مجیدی ۲۸ فروردین ۱۳۳۸ در تالش به دنیا آمد. پدرش از تالشان فومنات و مادرش از ساکنان زیده ماکلوان بود.
مجیدی اولین کارگردان ایرانی است که با فیلم بچه‌های آسمان جزو پنج نامزد نهایی دریافت بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۱۹۹۸ شده بود.

گفت‌وگوی منتشرنشده با پروفسور رضا; ما اشتباه کردیم

روزنامه بهار در شماره امروز خود گفتگویی منتشر نشده با پروفسور عنایت‌الله رضا که در زمان حیاتش انجام شده بود را منتشر کرد.گفتنی است دکتر عنایت‌الله رضا در ۱۲۹۹ در رشت به دنیا‌ آمد. او به ارتش پیوست و به فرقه دموکرات آذربایجان رفت. بعدها به شوروی مهاجرت کرد. در سال ۱۳۴۷ دوباره به ایران بازگشت و به تدریس در دانشگاه پرداخت. او کتاب‌های متعددی درباره چهره کمونیسم و رهبرانش منتشر کرده است. دکتر عنایت‌الله رضا در ۹۰سالگی در تیرماه ۱۳۸۹ به دلیل بیماری درگذشت.

در بخشی از این گفتگو آمده است:
images
در سرزمین بهشت سوسیالیسم گذشت؟

تمام عمر ما که در آنجا نبود. من حدود ۴۰‌سال است که در ایران هستم. این خودش سال‌های درازی است. شوخی نیست. اما به عمر را به صورت کلی می‌گویم. در غیر این صورت روزگار من خیلی هم بدتر از روزگار بسیاری از افراد دیگر نبود. من تجربه‌هایی داشته‌ام. من در بیشتر تجربیاتی که داشتم در اصل زیسته‌ام. تجربه‌ای بدون واسطه. از این جهت خوشحالم. اما بهشت سوسیالیسم واژه کوچکی نیست. جان‌ها بر سر آن گذاشته شد. ۴۰ سال پیش اگر برای اشاره به عنوان یک نمونه شکست‌خورده یا آبکی و پوشالی از شوروی از واژه «بهشت سوسیالیسم» استفاده می‌کردید ممکن بود جان خود را از دست بدهید و یا آسیبی به شما برسد.  خوش باوری فراگیری بود در آن زمان.
فقط خوش ‌باوری نبود. عمق حماقت بسیار زیاد بود. من هم در همین جریان قرار گرفتم. بدون هیچ پرده‌پوشی بگویم که همه ما گمان می‌کردیم به شوروی می‌رویم و مسئله همه ما حل می‌شود. اما در واقع مسئله خود ما بودیم و شوروی باید این مسئله را حل می‌کرد. ما این بخش دوم را درک نمی‌کردیم.

شما البته همیشه به بخش‌هایی از زندگی خود انتقاد داشتید؟

هنوز هم دارم. ما اشتباه کردیم. این دیگر شوخی نیست. مسئله این است که دیگر بحث این نیست که ما اشتباه خودمان را بپذیریم یا خیر. مسئله این است که تاریخ به ما اثبات کرده این راه اشتباه بود. تاریخ چیزی نیست که ما بتوانیم از آن فرار کنیم.

نظرتان در مورد فعالیت‌های سیاسی خودتان چیست؟
اینکه دوره‌ای کمونیست بودم.

بله.
در همان فضا تصور این بود که درست است. اکنون که نگاه می‌کنم می‌بینم راه‌های دیگری هم بود. من پس از بازگشت از شوروی سراغ نوشتن و ترجمه آمدم. از کارهایی هم که کردم راضی هستم. پیش از اینکه بروم هم می‌شد چنین کارهایی کرد. اما مسئله این است آن تجربه باید پشت سر ما باشد تا ما به کارهایی برای روشنگری روی آوریم. امروز که می‌نگرم می‌بینم کار سیاسی ما ایرادهای اساسی داشت. من به خودم انتقاد دارم. به کارهایی که کردم؛ نگاهی که به شوروی داشتم به کلی اشتباه بود. ما کور بودیم و نمی‌دیدیم. اما مسئله این نبود که در آن زمان افراد بینای زیادی وجود داشته باشند. نه‌خیر. مانند امروز نبود. افراد کمی بودند که ماهیت شوروی را به‌درستی درک کرده بودند. یکی از اولین‌ها خلیل ملکی بود. او متوجه مسئله شد، اما پس از مصدق بود که حرف‌هایش ازسوی عده‌ای شنیده شد. تا پیش از مصدق کسی شناخت درستی نداشت.

Share