انتخابات مجلس یک مرحله ای باشد یا دو مرحله ای؟

قاضی پور:بیم آن می رود افرادی با پارتی و پول و پلو در مرحله اول بتوانند در مجلس حضور یابند/لاهوتی:یک مرحله ای شدن انتخابات اجحاف در حق مردم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،صبح امروز طرحی برای اصلاح قانون انتخابات مجلس در دستور کار مجلس قرار گرفت.این طرح حاکی از یک مرحله ای شدن انتخابات مجلس و کسب اکثریت نسبی آرا برای ورود به پارلمان بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،صبح امروز طرحی برای اصلاح قانون انتخابات مجلس در دستور کار مجلس قرار گرفت.

majles9425این طرح حاکی از یک مرحله ای شدن انتخابات مجلس و کسب اکثریت نسبی آرا برای ورود به پارلمان بود. این در حالی است که بر اساس ماده ۸ قانون کنونی انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخاب نماینده در مرحله اول منوط به کسب اکثریت حداقل یک چهارم کل آراء و در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان دوره‌ای با کسب ‌اکثریت نسبی به هر میزان است. همچننی بر اساس ماده ۹، چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان اکثریت حداقل یک چهارم آراء حاصل نگردید، انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد، بدین ‌معنی که از بین نامزدهایی که اکثریت حداقل یک چهارم آراء را در مرحله اول بدست نیاورده‌اند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که ‌بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقیمانده، کمتر از دو برابر باشد، تمام‌ آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند نمود.

اما یک مرحله ای شدن انتخابات مجلس از نظر برخی نمایندگان تالی فاسدهایی داشت و از نظر برخی هم فوایدی همچون کاهش هزینه ها را در پی داشت. مشروح سخنان نمایندگان موافق و مخالف یک مرحله ای شدن انتخابات مجلس را در ادامه بخوانید:

نادر قاضی پور نماینده ارومیه/مخالف: با این طرح انتخابات یک مرحله ای می شود و میزان مشارکت را کاهش می دهد. انتخابات یک مرحله ای خیلی خطرناک است. در مرحله دوم انتخابات مردم حساس می شوند و مشارکت بیشتر می شود. با این طرح قومیت های کوچک راحتر نماینده شان را به مجلس می فرستند و قومیت های بزرگتر نمی توانند. چون قوم های کوچک یک کاندید معرفی می کنند و قومیت های بزرگ ۴۰-۵۰ تا کاندیدا دارند. آقای لاریجانی همه جا که حوزه انتخابیه شما «قم» نیست! اجازه بدهید در مرحله اول کسانی که یک چهارم کل آرا را کسب کرده اند به مجلس راه یابند و بقیه در مرحله دوم رقابت کنند. بیم آن می رود که افرادی با پارتی و پول و پلو در مرحله اول بتوانند در مجلس حضور یابند.

جبار کوچکی نژاد نماینده رشت/موافق: دلایل آقای قاضی پور مبهم بود. انتخابات یک مرحله ای مشکل قوم و قبیله ای ندارد. انتخابات یک مرحله ای هزینه ها را کاهش می دهد. دو مرحله ای شدن انتخابات هم لزوما به شناخت مردم از کاندیداها کمک نمی کند. رقابت در مرحله اول هم خوب و سازنده است و نیازی به صرف هزینه بیشتر برای برگزاری دو مرحله ای انتخابات نیست. بویژه آنکه مشارکت در مرحله دوم انتخابات به شدت کاهش می یابد.

موسی غضنفر آبادی نماینده بم/ مخالف: قبلا هر نماینده مجلس باید نصف بعلاوه یک آرا را کسب می کرد که بعد محدود شد به کسب حداقل یک چهارم آرای ماخوذه. یک مرحله ای شدن انتخابات به منزله کسب حداکثر آرا در همان مرحله است که به نظر می رسد آرا را سست می کند. چون ممکن است کسانی با آرای سه چهار هزار نفر بتواند نماینده شود. چنین افرادی نماینده تعداد محدودی از جمعیت هستند. این دیگر از دموکراسی های بسیار بسیار جدید است! خنده دار نیست که از جمعیت شهرستانی با ۲۴ هزار نفر رای دهنده، کسی با رای دو هزار نفر، نماینده مجلس شود؟

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود/ مخالف: نماینده ای که کمتر از یک چهارم کل آرای ماخوذه حوزه انتخابیه اش را کسب کند، نماینده چند درصد از مردم است؟ این اجحاف در حق مردم است. نباید به منافع فردی خودمان فقط فکر کنیم. ممکن است این ماده به نفع بنده باشد اما اگر من نتوانم یک چهارم آرای حوزه ام را کسب کنم چه نماینده ای خواهم بود؟ من وشما باید مقبولیت داشته باشیم تا نماینده یک حوزه انتخابیه باشیم. کسانی که این پیشنهاد را داده اند، به منافع شخصی خودشان فقط فکر کرده اند.

با مخالفت های نمایندگان، حذف این ماده به رای گذاشته شد که رای لازم را کسب نکرد. اصل ماده نیز رای لازم را کسب نکرد و بار دیگر حذف این ماده به رای گذاشته شد. جالب آنکه به دلیل کاهش میزان مشارکت نمایندگان، بار دیگر حذف این ماده هم رای لازم را کسب نکرد!

مذاکرات که به اینجا رسید، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: بهتر است این طرح بار دیگر به کمیسیون برگردد و مواد آن مورد بازبینی قرار بگیرد. او با اشاره به ماده ای از این طرح که شرایط ویژه ای برای انتخابات مجلس دهم قائل شده بود، افزود: این مواد برای کشور مشکل ایجاد می کند. نزدیک انتخابات این کارها کلی سرو صدا در کشور ایجاد می کند.

وی تاکید کرد که این طرح باید به کمیسیون شوراها باز گردد و با دقت نظر کافی اصلاح شود. نمایندگان با آرای خود، نظر رئیس مجلس را پذیرفتند.

/خبر انلاین

Share