مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در اولین همایش مد و پوشش اسلامی ایرانی

فاضلی:در لباس های سنتی ما بسیاری از مسائل فرهنگی رعایت شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این همایش با بیان اینکه درهمه جای دنیا به کسانی که هویت خود را پاس می دارند، احترام می گذارند، اظهارکرد: درلباس های سنتی ما بسیاری ازمسائل فرهنگی رعایت شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در اولین همایش مد و پوشش اسلامی ایرانی گفت: در لباس های سنتی ما بسیاری ازمسائل فرهنگی رعایت شده است.

 fazeli_1591فیروز فاضلی در این همایش خطاب به دست اندرکاران برگزاری همایش گفت: فعالیت در این عرصه حساس و سخت است و عده ای قلیلی عیب بین به دنبال عیب یابی از فعالیت های شما هستند پس باید در فعالیت های خودتان بسیار حساس و دقیق عمل کنید.

وی در ادامه گفت: ریشه شناسی کلمه مد نشان می دهد که این کلمه یک واژه فرانسوی است و انگلیسی زبان ها به جای آن از فشن استفاده می کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کلمه مد در زبان فرانسوی به معنای طرز ، شیوه و نگرش است و در فرهنگ های لغت دهخدا و معین در کنار این معانی تازه و زودگذر نیز به آن اضافه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به پوشش در اسطوره ها و تاریخ ایران باستان گفت: در تمام سنگ نوشته ها و حکاکی های  کاخ ها چیزی که به وضوح نمایان است پوشش بانوان ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد : پوشش بانوان ایرانی قبل از اسلام هم بگونه ای بود که لباس آنها تا مچ پا بود و چادر مستطیلی شکلی را بر دوش خود می گذاشتند که چادر از همین جا شکل گرفت و برای همین است که می گویند چادر ریشه ایرانی دارد.

فاضلی با اشاره این نکته که پوشش در آیین اسلام اهمیت زیادی دارد و در آیات مختلفی به این موضوع اشاره شده است.

وی با اشاره به این آیات گفت: در تفاسیر مختلف آمده که شغل حضرت ادریس و حضرت مریم خیاطی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این همایش با بیان اینکه درهمه جای دنیا به کسانی که هویت خود را پاس می دارند، احترام می گذارند، اظهارکرد: درلباس های سنتی ما بسیاری ازمسائل فرهنگی رعایت شده است.

وی عنوان کرد: لباس در واقع دیدن و لحاظ زمان، مکان و هویت اسلامی ایرانی است.

فاضلی با اشاره به استفاده طراحان روز جهان از طرح ها و نقوش اسلامی و ایرانی در طراحی لباس های خود خطاب طراحان لباس حاضر در همایش گفت: اصل این است که خودمان را باور کنیم اگرخود را باور نکنیم مد و لباس، ازجای دیگری می آید.

اولین همایش مد و پوشش اسلامی ایرانی، ساعت صبح دوشنبه امروز در سالن اجتماعات هتل المپیک رشت همراه با رونمایی از پوستر و فراخوان اولین جشنواره مد و لباس اسلامی ایرانی “روجا” برگزار شد.

teledintitled

Share