جهانگیر بنی مهد

غلبه عاقبت طلبی بر منفعت طلبی، نقش اصناف و پشتیبانی مردمی در دفاع مقدس

غلبه عاقبت طلبی بر منفعت طلبی، نقش اصناف و پشتیبانی مردمی در دفاع مقدس اصولا اصناف وبازاریان سراسرگیتی برای کسب سود تلاش می کنند . بازاریان ایران نشیب وفراز زیا دی رادر طول تاریخ طی کرده ا ند . در دوران صفویه محتسب بر کار بازاریان نظارت داشت که خود ازحکومت وقت حقوق میگرفت . […]

غلبه عاقبت طلبی بر منفعت طلبی، نقش اصناف و پشتیبانی مردمی در دفاع مقدس
بنیdاصولا اصناف وبازاریان سراسرگیتی برای کسب سود تلاش می کنند . بازاریان ایران نشیب وفراز زیا دی رادر طول تاریخ طی کرده ا ند . در دوران صفویه محتسب بر کار بازاریان نظارت داشت که خود ازحکومت وقت حقوق میگرفت . در عصر قاجار جایگاهها تغییر کرد واین بار بازاریان حافظ منافع شاه بودند . همیشه مهره ها عوض می شدند ولی نقشها همان بود وکماکان یکی از سرمایه دیگری صیانت میکرد . در عصر رضا شاه ، شخص شاه ، خود بی واسطه وارد بازارشد و حساب وکتاب امور را دردست گرفت .
اصناف در عصرهای مختلف وابسته مطلق حکومت تلقی می شدند . اما این استدلال قوت چندانی نداشت . در بحبوبه انقلاب اعلامیه های ضد استبدادی در حجره ها چاپ و توزیع می شدند و نه در جائی دیگر .با این حساب اصناف همیشه صدای حکومت نبودند وگاهی نیز ندای مخالفت سر می دادند .بازاریان و اصناف در تمام طول تاریخ حیات خود بر تحولات پیرامونشان احجاف داشتند .ساختار بازارهای سنتی ایران به گونه ای است که مسجد به عنوان پایگاه دینی، همیشه در کنار بازار که محل اجتماع مردم بود ارتباط ملموس وغیر قابل انکاری با یکدیگر داشتند . ارتباط اصناف و روحانیون رابطه مرید ومراد است .بازاریان که صبح خودرا با سخنان روحانیون آغاز می کنند . هر ظهر با بانگ اذان به پای منبرها می روند .تا تحولات کشور را ازمیان خطابه های روحانیون بشنوند . وتفسیرهای آنان را ملاک عمل قراردهند . ارتباط این دونهاد پس از تجزیه بازارها و دوری اصناف از حوزه ها نیز هیچگاه از میان نرفت . اولین حاکم شرع اصناف پس از پیروزی انقلاب حجت الاسلام و المسلمین محی الدین انواری بود .اوبه حکم امام سکان هدایت صنوف را به دست گرفت . بازاریان در تمام طول تاریخ خود به سبب جغرافیای محل کسب و کارشان از آموزه های دینی دور نبودند . بازاریان ایران همیشه عاقبت طلبی رابه منفعت طلبی ترجیح دادند .در شرایط حساس کنونی که دشمنان با تحریم علیه نظام مقدس اسلامی ایران وارد صحنه شده اند . نقش اصناف وکسبه در کنترل بازار و خنثی کردن توطئه اقتصادی دشمن ، نقشی مهم و قابل توجه است . نظام اسلامی ایران همانند گذشته با هوشیاری مردم و نیز مشارکت اصناف و بازاریان از شرایط تحریم با موفقیت عبور می کند . اصناف و بازاریان در انضباط اجتماعی و ترویج فرهنگ مشارکت و اما نتداری در بازار و نیز رعایت حقوق شهروندی و خنثی کردن تهاجم فرهنگی نقش مهم و تاثیر گذاری دارند . بازار باید مانند گذشته به وظیفه و نقش تاریخی خود در برگزاری مناسبت های مذهبی در مسجد و بازار عمل کند . ضمن گرا میداشت یاد و خاطره سلحشوری ها و ایثارگری های بازاریان در هفته دفاع مقدس ، بازاریان و اصناف با نقش سیاسی – مالی – جانی – مبارزه با جنگ نرم – ساخت قطعات- مشارکت در امور پشتیبانی – یاری و پشتیبانی رزمندگان – معرفی فرماندهان لایق جنگ –– ایثارگران – جانبازان –آزادگان- و تقدیم شهداء ، برگ زرینی در دفتر انقلاب اسلامی به ثبت رساندند.

جهانگیر بنی مهد ، عضو ستاد و کارگروه اصناف و پشتیبا نی مردمی در دفاع مقدس

Share