طرح نظارت،پایش و مراقبت از پرندگان مهاجر در شهرستان فومن اجرایی شد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هادی بابایی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فومن پایش و مراقبت از جمعیت دام،طیور ،آبزیان،زنبور عسل و جمعیت وهوش را از مهمترین اقدامات این نهاد خواند و گفت: دامهای وحشی مناطق حفاظت شده و پرندگان مهاجر و آبزیانی که منطقه ما را به عنوان میهمانان از کوریدور مسیر شمال به جنوب […]

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هادی بابایی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فومن پایش و مراقبت از جمعیت دام،طیور ،آبزیان،زنبور عسل و جمعیت وهوش را از مهمترین اقدامات این نهاد خواند و گفت: دامهای وحشی مناطق حفاظت شده و پرندگان مهاجر و آبزیانی که منطقه ما را به عنوان میهمانان از کوریدور مسیر شمال به جنوب انتخاب می کنند تحت پوشش و پایش ما هستند.
unnamedبه گزارش خبرنگار دیارمیرزا از فومن, بابایی از انجام آزمایشات و عکس و نمونه گیری از این جمعیت مهاجر دامی که در بازار منطقه به فروش می رسند خبر داد و گفت: این اقدامات با در نظر گرفتن سلامتی پرندگان مهاجر برای مصارف عموم ضروری است .
وی از طرح نظارت بر پرندگان مهاجر در این شهرستان نیز خبر داد و تصریح کرد؛نظارت ،پایش و مراقبت نیز در مورد پرندگان مهاجر اجرائی شده است.
بابایی به نظارت مکرر از مکانهای پخش کنندگان محصولات دامی مراکز عرضه فراورده های خام دامی مثل مرغ،گوشت،تخم مرغ و ماهی اشاره کرد و افزود:این نظارت در برخی مواقع تشدید می شود.
بابایی زمان تشدید نظارتها بر فراورده های دامی را انتهای سال منتهی به پایان تعطیلات نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین که اوج حضور مسافران است اعلام نمود و تاکید کرد؛ همچنین در ماه مبارک رمضان و تعطیلات تابستان –ایام محرمو ….این نظارتها با شدت اجرائی می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فومن با اشاره به اینکه نمونه گیری ازسلامت شیر در مراکز اصلی و فرعی به طور مستمر در طی ماههای سال اجرائی می شود گفت: ما برای حمل و خروج وسایل حمل کننده شیر گواهی به مراکز حمل میدهیم و بدون نظارت ما شیر و فراورده دامی به مکانی دیگر حمل نمی شود.
بابایی رصد حیوانات در مناطق حفاظت شده که گله های اهلی منطقه در مجاورت این زیستگاه حیوانات است را از دیگر برنامه این شبکه برای پیشگیری از بیماریها خواند و گفت:این رصد بیماری و یا تلفات حیوانات مناطق حفاظت شده توسط محیط بانان زحمتکش محیط زیست و کارشناسان ما انجام می شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۳۷ هزار و ۱۰۰ راس دام سنگین مایه کوبی شده اند، اظهار کرد: یک هزار و ۱۶۹ مورد تست سل و بروسلوز نیز برای دام های سنگین شهرستان انجام شده است.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فومن با اشاره به اینکه صدور مجوز جوجه ریزی واحد های مرغ داری شهرستان و نظارت بهداشتی بر آنها از دیگر اقدامات این مرکز است ،گفت: شبکه دامپزشکی فومن در نظارت بر فعالیت کلینیک ها و داروخانه های دام پزشکی بخش خصوصی ، بازدید برای صدور پروانه اماکن دامی و نظارت بهداشتی بر این مکانها و کارخانجات خوراک دام و مراکز بسته بندی نیز فعالیت میکند.

بابایی اقدامات دامپزشکی فومن در شش ماه نخست سال را ،اجرای طرح نظارتی و بهداشتی از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی وپیشگیری و کنترل بیماری مالت یا بروسلوز بیان کرد و گفت: برای کنترل بیماری های مذکور عملیات گسترده واکسیناسیون دام ها در مناطق ییلاقی شهرستان انجام شده است .
وی با بیان اینکه برای کنترل بیماری های دامی و جلوگیری از ورود و شیوع آن به داخل شهرستان اقدامات پیشگیرانه امری ضروری می دانیم و برای آن برنامه ریزی انجام می دهیم،گفت: سرمایه دامی بزرگترین سرمایه ملی پس از صنعت می باشد.

رییس شبکه دامپزشکی فومن با اشاره به شعار هفته دامپزشکی که (ایمنی غذا از مزرعه تا سفره )است گفت:پیشگیری از بروز بیماری های مشترک دام وانسان از مهم ترین اقدامات دام پزشکی است و کنترل بیمارا یهای مذکور نقش بسزایی در جلوگیری از خسارت های اقتصادی به دامداران دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فومن خطاب به شهروندان فومنی گفتند؛فراورده های لبنی حتما از مراکز معتبر و پاستوریزه تهیه شود و هرگز فراورده خام نجوشیده مصرف نشود تا خطر تب مالت نداشته باشیم.
وی از دامداران زحمت کش این شهرستان به ویژه مناطق ییلاقی که بیشترین گوسفندان و بز در آن مناطق است خواست  تا در خصوص مایکوبی دامها نهایت همکاری را با شبکه جهت کنترل نمودن بیماریهای واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام داشته باشند تا شاهد بروز و شیوع بیماری نباشیم.
وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان شهرستان در همکاری تنگاتنگ با این مرکز از تعامل شوراها و دهیاران در ایجاد تعامل بیشتر دامداران با شبکه دا مپزشکی در اجرای طرح نظارت بر دام و مایه کوبی دامها در روستاها تقدیر و تشکر نمود و امیدوار شد که این تعامل بیشتر شود .
telegramdintitled

Share