عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

صنایع سنگین را نمی توان در گیلان ایجاد کرد و باید به صنعت گردشگری توجه شود+تصاویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر بانویی گفت: از ۳۱ استان کشور ۱۱ استان اولویت خود را جهت توسعه بحث کشاورزی قرار داده اند که گیلان هم جزو همین استان ها است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پیش از ظهر امروز نشست تحولات نظریه ها، نظام های حسابداری و کاربردهای اقتصاد داده ها و ستانده های منطقه ای با حضور دکتر علی اصغر بانویی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در سازمان مدیریت استان گیلان برگزار شد.

banoei_2321به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت ,کیوان محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در ابتدای این نشست اظهار داشت:این نشست سومین جلسه از مجوعه گفتمان توسعه در استان گیلان است.

علی اصغر بانویی در ابتدای اظهارات خود با بیان اینکه اصالتا کیاشهری است, از حضور خود در استان گیلان ابراز خشنودی کرد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در بخش ابتدایی سخنان خود به زمینه تحولات نظریه های بزرگ در سه قرن اخیر پرداخت و گفت:آخرین نظریه که در قرن بیستم ارائه شده است, ناکارامدی نهادها را دلیل عمده نابرابری در کشورها می داند.

وی در بخش دوم سخنانش به ظهور اقتصاد منطقه ای, مولفه های اصلی و تعاریف و مفاهیم پایه ای اشاره کرد و گفت:اقتصاد منطقه ای همانند برنامه ریزی و توسعه اقتصادی، شاخه نسبتا جدید از علم اقتصاد تحت عنوان علم منطقه ای توسط «والتر» در ۶۵ سال پیش وارد عرصه اقتصاد شد.

لزوم توجه به صنعت گردشگری

بانویی در ادامه گفت:صنایع سنگین را نمی توان در گیلان ایجاد کرد و باید به صنعت گردشگری گیلان توجه کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد:اقتصاد منطقه ای باید با تحت شرایط منطقه ای باشد یعنی به طور مثال نمی توان ساختمان سازی چشم بادامی ها را در ایران اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه مناطق به سه دسته «مرکزی یا هسته ای، مناطق همگن، مناطق اداری و سیاسی» تقسیم می شوند,گفت:کشور ایران به ۹ منطقه تقسیم می شود و ما باید سعی کنیم مناطق را به سوی همگن شدن پیش ببریم.

banoei_2337بهترین آمایش سرزمینی مربوط به قزوین است

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه آمایش سرزمین تلفیقی از سه علم اقتصاد ،جغرافیا و جامعه شناسی است تصریح کرد: هدف اصلی آمیش سرزمینی ایجاد تعادل فضایی بین سه عنصر انسان ،فضا و فعالیت های اقتصادی در پهنه سرزمین است.

بانویی افزود:بهترین برنامه آمایش سرزمین برای قزوین است ولی بسیار خوشحالم که برنامه آمایش سرزمین گیلان نیز در حال آماده شدن است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد:اقتصاد داده ستانده منطقه ای دو مولفه دارد که مولفه اول آن همانند نظام حسابداری بخشی منطقه ای است که در آن امار و اطلاعات به تفصیلی ترین شکل ممکن در سطح بخش های منطقه در یک دوره حسابدار ی یکساله نظام مند می شود.

ایران در حال حاضر دچار چاقی اداری است

وی در بخش سوم اظهارات خود گفت:امیدوارم دکتر نوبخت فکری به حال بوروکراسی اداری در ایران کند.

«بانویی» با بیان اینکه ایران در حال حاضر دچار چاقی است , یادآور شد:این حرف یعنی اینکه تعداد زیادی کارمند در حال کار کردن هستند و این باعث کندی سازمان می شود ولی در قرن ۲۱ باید برنامه ریزی بر اساس «سرعت عمل» انجام شود.

۱۱ استان اولویت خود را جهت توسعه بحث کشاورزی قرار داده اند

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه «سیاست گذاران باید جهانی بیاندیشند و منطقه ای عمل کنند» خاطرنشان کرد:باید دید برنامه چهارم توسعه که دانش محور بوده, چقدر توانسته بر روی ذخیره آب تاثیر گذار باشد!؟

دکتر بانویی در ادامه افزود: از ۳۱ استان کشور ۱۱ استان اولویت خود را جهت توسعه بحث کشاورزی قرار داده اند که گیلان هم جزو همین استان ها است. سیزده استان محور توسعه خود را بر روی صنعت و صنایع مربوط به کشاورزی قرار داده اند و فقط دو استان کشور محور توسعه خود را خدمات قرار داده اند.

ایرانی ها به بخش خدمات علاقه ای ندارند

وی در ادامه گفت:این مساله نشان دهنده این است که ما ایرانی ها به بخش خدمات علاقه ای نداریم.در صورتی که در کشورهای اروپایی ۷۵ درصد gdp به بخش خدمات مرتبط می شود.

به گزارش دیارمیرزا اقتصاد منطقه ای شاخه نسبتا جدید از علم اقتصاد تحت عنوان علم منطقه ای است و همانند برنامه ریزی و توسعه اقتصادی در اوایل دهه ۱۹۵۰ وارد عرصه اقتصاد گردید.

خبرنگار :صابر عاشری

 

tel final1

Share