در همایش ملی روستا

سخنان مهم روحانی:وزیر خارجه یکی از قهرمانان ملی ما در تاریخ است/همه دیوارهای غلط تحریم‌ را فرو می‌ریزیم/دولت به مسئولیت خود در مور حادثه منا واقف است/روستا زاده‌ام و به روستایی بودن خود افتخار می‌کنم/روستاییان در انتخابات پیش‌رو به لایق‌ترین‌ها رأی می‌دهند/ هیچکس نمی‌گوید ایران در مذاکرات ناموفق بوده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس جمهور گفت: پیروزی در مذاکرات افتخار ملت ایران است و آنها که می‌خواهند افتخار ملت ایران را زیر سوال ببرند به نفع چه کسی این کار می‌کنند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در همایش ملی روستا با اشاره به این که در مذاکرات اخیر کار بسیار عظیمی شده است، اظهار کرد: اگر صد سال اخیر و تاریخ همه کشورهای در حال توسعه را بررسی کنیم، سراغ نخواهیم داشت که شش قدرت دنیا در برابر یک کشور در حال توسعه قرار گرفته باشند، اما جمهوری اسلامی ایران دو سال در مذاکرات پیاپی به سندی دست یافت که در نهایت هیچکس نمی‌گوید ایران در این مذاکرات ناموفق بوده است.

rohani۶۳۱ وی با اشاره به این که همه دنیا اعتراف دارند ایران به توفیق بزرگی در مذاکرات دست یافته است، افزود: پیروزی در مذاکرات افتخار ملت ایران است همانطور که اگر کشاورزان و روستاییان در سال جاری توانستند به بالای هشت میلیون تن تولید گندم برسند، این افتخار متعلق به همه مردم است و اگر ورزشکاران و دانشمندان ما در مسابقات به پیروزی دست پیدا می‌کنند افتخارش برای همه ایران است.

 روحانی با تاکید بر اینکه ما ملتی واحد هستیم خاطرنشان کرد: ما به حرکت‌های پرشتابی که در راه پیشرفت و تعالی خود برداشتیم و خواهیم برداشت افتخار می‌کنیم.

 رئیس جمهور با اشاره به این که امروز در شرایط بعد از برجام و بعد از تحریم هستیم تصریح کرد: به حول و قوه الهی در هفته‌های آینده و ماه‌های پیش رو همه دیوارهای غلط تحریم‌ را فرو می‌ریزیم.

 وی با اشاره به این که امروز کشورهای دنیا با هیات‌های ۵۰ تا ۱۵۰ نفره از کارآفرینان سرمایه گذاری و فناوری به ایران می‌آیند خاطر نشان کرد: ما امروز نیازمند فناوری هستیم.

 وی همچنین با تسلیت به مناسبت درگذشت تعدادی از حجاج در فاجعه منا به ملت ایران، ملل اسلامی و به ویژه خانواده‌های جانباختگان تصریح کرد: واقعه بسیار تاثر انگیز و غم آوری بود و حاجیانی که در روز عرفه در سرزمین عرفات بودند و به سرزمین منا آمدند با بی‌کفایتی، بی‌تدبیری و عدم برنامه ریزی و تقصیرهای دیگری که باید بررسی شود در شرایط بسیار دردآور جان باختند.

 رئیس جمهور با اشاره به این که در خیابان‌های منا دوربین‌های مدار بسته وجود دارد و لحظه به لحظه تمام خیابان‌ها قابل رویت است و حتی می‌توان تصویر و فیلم یک فرد را دید گفت: چطور ممکن است در سرزمینی با این همه امکانات با پول نفت چنین اتفاق بیفتد، در حالی که در روز عید قربان حتی مشخص است چه ساعتی حجاج کدام کشور برای رمی جمرات می‌آیند.

 وی با اشاره به این که بی‌تدبیری در آغاز حادثه و ادامه مساله و تشنه ماندن برای ساعت‌های متمادی حجاج در کشوری که این همه ثروت و تجهیزات دارد قابل قبول نیست، ادامه داد: من به یاد دارم در سال ۶۳ که به حج مشرف شدم در آسمان عرفات هلی‌کوپترها در پرواز بودند و وضعیت را بررسی می‌کردند و قابل قبول نیست که این حادثه در کشوری با این همه امکانات اتفاق بیفتد.

 روحانی با اشاره به این که دولت به مسئولیت خود در مور حادثه منا واقف است خاطر نشان کرد:‌ ندای مظلومیت مردم در حضور سران کشورهای جهان در سازمان ملل متحد به گوش جهانیان رسانده شد و وزیر خارجه که یکی از قهرمانان ملی ما در تاریخ است، همه تلاش خود را برای رساندن این صدا به گوش مسئولان جهانی و مسئولان سازمان ملل انجام داد.

رئیس دولت تدبیر و امید به تلاش‌های وزیر بهداشت و درمان در امر سلامت و اقدامات وزیر کشور و دیگر مسئولین که زیر نظر معاون اول انجام شده است اشاره کرد و گفت: دولت باید اقدامات خود را ادامه دهد.

روحانی با اشاره به این که ۲۰ کشور در این حادثه عزیزان خود را از دست داده‌اند خاطرنشان کرد: ایران اولین کشوری است که توانست جنازه‌ها و اجساد مطهر را شناسایی کند و به کشور بازگرداند و بیشترین تلاش را برای شناسایی انجام می‌دهد و بیشترین تحرک را در سطح دنیا برای این فاجعه داشته و زیباترین کلمات را رهبر معظم انقلاب دراین حادثه بیان کرده‌اند.

وی همچنین به صبر و حضور مردم در تجلیل از اجساد مطهر جان باختگان حادثه منا اشاره کرد و گفت: هر یک از اجساد که به شهرستان‌ها می‌آید شاهد حضور گسترده مردم هستیم که علاوه بر دلداری‌ خانوادهای آن عزیزان نشان از انسجام و وحدت ملی و یکپارچگیای کشور دارد.این که همه ما به ایرانی بودن و مسلمان بودنمان افتخار می‌کنیم.

روحانی با بیان این که هر چه داریم و در این دو سال به دست آورده‌ایم در سایه‌ی امید و حضور مشارکت ، فعالیت و تلاش مردم بوده است افزود: اگر توانستیم در مذاکرات هسته‌ای به افتخار بزرگ تاریخی برسیم از حضور مردم است البته از برخی‌ حرف ها بگذریم که من به موقع جواب می‌دهم.

وی افزود: من رهبری از رهبران دنیا را در سازمان ملل ندیدم که اعتقاد به موفقیت ایران در مذاکرات نداشته باشد به غیر از یک استثنا و آن هم رژیم غاصب اشغالگر قدس که عصبانی است.

روحانی در همایش ملی روستا با بیان این که من خود روستا زاده‌ام و به روستایی بودن خود افتخار می‌کنم تصریح کرد : روستا محور فرهنگ این مرز و بوم است و همه بزرگان و گذشته و امروز این دیار از روستا هستند و روستا همان نقطه‌ای است که از نام آن به جز صفا و صداقت و مهربانی و سختکوشی به ذهن نمی‌رسد.

وی در ادامه به مشکلات روستاییان و وظایف دولت در برابر روستاها اشاره کرد و گفت: روستائیان ما بسیار آگاه هستند و کسی تصور نکند که در فکر سیاسی شهری با روستایی فرقی وجود دارد چون روستائیان هم وزن شهری‌ها می فهمند و تجزیه و تحلیل می‌کنند و این موضوع را در انتخابات ۹۲ نشان داده‌اند که چطور با دقت به تجزیه و تحلیل شرایط می‌پردازند و ان شاء الله در انتخابات پیش رو نیز چنین خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان این که روستائیان مابه کسانی رای خواهند داد که لایق ترین‌ها برای خدمت به مردم هستند گفت: ما دلمان می‌خواهد یک حماسه دیگر و افتخاری دیگر را در اسفند ماه شاهد باشیم و روستائیان ما همانطور که در رشد تولید ناخالص ملی حضور در انقلاب و دفاع مقدس و عرصه تولید تاثیر گذار بوه‌اند بر عرصه‌ی انتخابات نیز که یکی از صحنه‌های افتخار ملی است حضور فعال داشته باشند.

روحانی با بیان اینکه از نظر این دولت این حزب و آن حزب فرقی ندارد خاطر نشان کرد: آنچه برای ما مهم است این است که اصلح ترین و قوی‌ترین افراد که اندیشه‌ی ملی دارند وارد صحنه شوند .

روحانی در ادامه با تاکید برضرورت خدمات رسانی به روستاها گفت: سالها در مورد مهاجرت روستاییان به شهرها سخن گفتیم و فایده‌ای نداشت پس باید مشکل را از ریشه حل کنیم که چرا روستائیان به شهره‌ها می‌آیند در حالی که علاقه‌ای به این کار ندارند.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که خدمات محوری باید در روستاها مثل شهرها قدم به قدم ارتقاء یابد افزود: نباید علم و درمان و اشتغال کالای شهرها باشد، بلکه باید همه دست به دست هم دهیم و خدمات عمومی را در روستاها احیا کنیم.

روحانی با اشاره به این که خدمات خوبی در حوزه ی بهداشت و آبرسانی در روستاها شده است گفت: متاسفانه با افزایش جمعیت ادامه خشکسالی و کاهش منابع زیر زمینی آن مواجه هستیم که البته این موضوع از دیرباز و زمان کوروش از دغدغه‌های ما بوده است و دعایی که در یکی از کتیبه‌های آن زمان نوشته شده است این است که خدایا ما را از خشکسالی و دروغ دور بدار و در زمینه‌ی دروغ تجربه کردیم و دیدیم که چه بلایی بر سر ما آورد.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی در سطح جهان به رفتار نادرست بشر با طبیعت مربوط می‌شود تصریح کرد: اقدامات نادرست پیامدهای نادرست دارد و ما باید بهره وری آب را زیاد کنیم و بهتر از آن استفاده کنیم و در این راستا با کشاورزی سنتی نمی‌توانیم مردم روستا راثروتمند کنیم. پس نیازمند تحول و فناوری هستیم.

روحانی با بیان یان که دولت در زمینه‌ی اقدامات خدمات عمومی در حد توانش در این دو سال حرکت کرده است گفت: ۶ هزار کیلومتر جاده آسفالته برای روستائیان ظرف دو سال ایجاد شده است که از اول انقلاب تا به حال ۱۰۴ هزار کیلومتر جاده آسفالته روستایی داشته‌ایم و برای امسال نیز ۴ هزار کیلومتر دیگر مد نظر داریم.

وی همچنین با اشاره به این که در زمینه‌ی تامین آب قدم‌های خوبی برداشته شده است گفت: صحبتی وجود دارد مبنی بر این که ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای آب روستایی بگیریم که من اینجا قول می‌دهم این کار را انجام خواهم داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مساله گاز رسانی هم اقدامات خوبی انجام شده است و در نظر داریم که ان‌شاء الله تا پایان دولت تقریبا کار گاز رسانی به روستاها را به نهایت برسانیم تصریح کرد: ‌ارائه خدمات بهداشتی ، راه و آب به روستاها از اهمیت بسیار برخوردار است و با ارائه خدمات ارتباطی نیز اشتغالی نو در روستاها ایجاد کنیم.چون اگر خدمات ضروری و اشتغال را در روستاها فراهم کنیم می‌توانیم روستاها رابه عنوان مرکز امید، تولید و توسعه احیاء کنیم چون توسعه پایدار کشور در صورتی محقق می‌شود که روستاها در مسیر توسعه پایدار باشد.

/ایسنا

Share