سینا رژیمند

دشمن را گم نکنیم

بعد از فاجعه منا و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان در کشور عربستان و واضح بودن بی کفایتی دولت عربستان در ایجاد امنیت برای زائرین و پس از آن در کنترل و مهار بحران موجی از خشم و نفرت در مردم ما به جود آمده است. از منظر جامعه شناختی بخشی از این […]

بعد از فاجعه منا و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان در کشور عربستان و واضح بودن بی کفایتی دولت عربستان در ایجاد امنیت برای زائرین و پس از آن در کنترل و مهار بحران موجی از خشم و نفرت در مردم ما به جود آمده است. از منظر جامعه شناختی بخشی از این خشم طبیعی و لازمه یک جامعه زنده است. اما آنجا جای نگرانی دارد که متاسفانه گروه زیادی نادانسته و دانسته بر طبل نژادپرستی می کوبند.۱۶۰۷۰۵۵

مدت ها است که ما ایرانی ها سعی داریم با تکیه بر تاریخ گذشته خود اعراب را خار و خفیف بشماریم اما بالاخره باید یکجا این ماشین توهین و تحقیر را متوقف کنیم قبل از آنکه عواقبش دامنگیر ما شود. اینکه مردم ما از این اتفاق تلخ برای هموطنان خود ناراحت و خشمگین باشند به جا است اما اگر این را بهانه کنیم برای توهین و تحقیر به یک نژاد یا قوم کار نادرستی است. به خصوص که بدانیم بخشی از همین قوم در کشور خودمان هستند و هموطن ما هستند. جالب تر اینجاست که با بررسی اجمالی در شبکه های اجتماعی و قرار دادن گزاره های موجود در کنار هم به موارد متناقضی بر می خوریم. وقتی انبوه پیام هایی که در آن اعراب را خار و خفیف می کنیم و تاریخ گذشته خود را به رخ می کشیم را در کنار پیامک های طنز و آزار دهنده ای  که برای کشته های منا قرار می دهیم حتی به برآورد اولیه خود که این عرب ستیزی ناشی از خشم و عصبانیت است هم شک می کنیم. این چه عصبانیت وخشمی است که می توان با استمداد از آن برای جان دادن دردناک هموطنان لطیفه ساخت و دیگران را خنداند! پس این که بگوییم این اتفاقات موج ناشی از خشم لحظه ای و گذرا است مردود است قضیه فراتر از آن است؛ این متاسفانه به یک رویه و یک باور در ما بدل شده، باور این که ما نژاد برتری هستیم!
باید این نگرش را تغییر دهیم و در این بین وظیفه طبقه روشنفکر و تحصیلکرده جامعه سنگین تر است به شرط اینکه سیل عوام آنها را هم با خود نبرد.
باید این واقعیت را در خود و دیگران بپروانیم و قبول کنیم که عرب یک قوم است؛ عربستان یک کشور و آل سعود یک حکومت است، این ها را به هم بسط ندهیم. آل سعود دشمن ماست صرفا به این علت که  از منظر ایدئولوژیک و سیاست با ما اختلافات جدی دارد. آل سعود مانند هر حکومت دیگری درون کشور خود طرفداران و همفکرانی دارد. و طبعا طرفدارانش که تنها بخشی از اعراب می شوند دشمن ایران و ایرانی هستند. اما این ها همه اعراب و حتی همه مردم عربستان نیستند باید اینها را از هم تفکیک کرد. متاسفانه قوه تفکیک در ما ایرانی ها ضعیف شده است. ما حتی هموطنان عرب خود را هم از عرب های دشمن ایران، منفک نمی کنیم. هموطنانی که در طول جنگ با عراق شرافتمندانه از کشورمان دفاع کردند. حواسمان باشد که دشمن را گم نکنیم و خرد را جایگزین احساس کنیم باور کنیم با تفکر اشتباه بذر نفرت و کینه می کاریم و خدای ناکرده طوفان درو می کنیم.

سینا رژیمند
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share