خاطره حجاریان از روبرو شدن با هیئت آمریکایی و قایم شدن برای دست ندادن با کلینتون

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سعید حجاریان در گفتگو با تسنیم گفت:در سفر اول خاتمی که به نیویورک رفتیم. من مشاورش بودم و همراهش بودم در نیویورک. من بودم و ابطحی و آقا رضا خاتمی.  آقای ظریف در آن سفر همراهتان نبود؟ -حجاریان: ظریف بود و کمک کرد. ولی نماینده ایران در سازمان ملل […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سعید حجاریان در گفتگو با تسنیم گفت:در سفر اول خاتمی که به نیویورک رفتیم. من مشاورش بودم و همراهش بودم در نیویورک. من بودم و ابطحی و آقا رضا خاتمی.

 آقای ظریف در آن سفر همراهتان نبود؟

۱۳۹۴۰۷۲۴۱۶۴۴۱۳۲۹۶۳۰۷۹۴۴-حجاریان: ظریف بود و کمک کرد. ولی نماینده ایران در سازمان ملل آنموقع آقای نژاد‌حسینیان(محمدهادی) بود. وزیر خارجه هم که آقای کمال خرازی بود.

ما سه تا(آقایان سعید  حجاریان، ابطحی و رضا خاتمی) داشتیم می‌رفتیم در کریدور(راهرو) کنار شورای امنیت. دیدیم یک دفعه کلینتون با گاردش دارد می‌آید. خاتمی(محمد) هم به ما گفته بود مبادا شما جایی روبرو شوید با اینها. بنا بود بالاخره دست ندهیم دیگر. به ما گفته بود نکنید اینکار را.ما تا دیدیم کلینتون و گاردش دارند می‌آیند واقعاً ماندیم چه کنیم.(خنده)واقعا تصادفی بود. ساعت ۳ بعد از ظهر بود و واقعا بعید بود کلینتون آن موقع بیاید.

خلاصه دیدیم چاره ای نداریم، پریدیم در سالن اندونزی و پشت پرده‌ها قایم شدیم.(خنده) آنها آمدند و رد شدند. ما مدام می‌ترسیدیم که نکند گاردش بفهمد و بگوید اینها ایستاده‌اند اینجا که کلینتون را ترور کنند! و این بشود اول دعوا.

یک محافظ آقای خاتمی بود که او بیرون ماند و نتوانست بیاید داخل و کلینتون با او دست داد و رفت. میخواهم بگویم واقعاً اقدام اخیر ظریف تصادفی بوده است.آن ساعت بنا نبوده اوباما بیاید داخل. ساعت گفتگویش تمام شده بوده و یک دفعه آمده بود.

بعضی می‌گویند بالاخره اینهم یک جور «تصادف تعمدی» یا «تصادف ساختگی» بوده است تا از یک طرف کارشان را بکنند و از طرف دیگر هم هزینه‌اش را ندهند؟

-حجاریان: نه واقعاً تصادفی بوده. من خودم دارم می‌گویم تصادفی چنین اتفاقی برایمان افتاد و ما خودمان قایم شدیم.

 یعنی در یک دیدار کاملاً تصادفی ۴-۵ دقیقه خوش و بش می‌کنند؟

-حجاریان: مجبور بودند. چه کار کنند؟ آبروریزی می شد.

خب این دست دادن‌ها از یک طرف باعث ناامیدی دوستداران انقلاب اسلامی از دولت ایران می‌شود. چون ما نماد ایستادگی در برابر دولت ظالم آمریکا هستیم و اکثر آنها که علیه آمریکا قیام می‌کنند به پشتوانه و تاسی به ایران است. لذا اینجور تصادفات نمادین مانند دست دادن چنین خسارتی را در منطقه برای ما می تواند به ارمغان بیاورد. از طرف دیگر مسئله منا و شهادت صدها نفر از حاجیان ایرانی مطرح بود. که بی‌کفایتی آل سعود در این مسئله کاملاً مشهود است. و آل سعود هم به پشتوانه آمریکا قلدری می‌کرد. حالا وزیر خارجه ما در این وضعیت باید با اوباما دست میداد؟

-حجاریان: ببینید مسئله منا فرق دارد. ما همه اش می‌گوییم برویم سراغ سازمان کنفرانس اسلامی کمک بگیریم. همه کشورهایی که کشته دادند به آل سعود تبریک گفتند به عنوان اداره خوب حج!!

بالاخره دلارهای نفتی کارش را در این مواقع برای آل سعود می‌کند.

-حجاریان: بله بالاخره این دلارها کار می‌کند. خرج می‌کنند. عربستان روزانه ۱۰ میلیون بشکه می فروشد. خیلی پول است آقا. خیلی پول دار است. ما به کی میخواهیم بگوییم این موضوع را؟دولتهای منطقه در زمینه حج با ما همکاری نمیکنند.ما باید اندازه ظرفیتمان حرف بزنیم.

telegramdintitled

Share