مدرس حوزه و دانشگاه:

ادبیات گفتگو مهمترین اصل در زندگی زناشویی است/خراب شدن زندگی با بدبینی و سوءظن‌ شروع می‌شود/خانم‌ها بیشتر از همه چیز به یک شنونده فعال نیاز دارند+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،توانایی، ادبیات گفتگو را مهمترین اصل در زندگی زناشویی دانست و گفت: اگر زوجین در زندگی مشترک از ادبیات زیبا و دلنشین استفاده کنند، زمینه‌های اختلافات خانوادگی کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،توانایی، ادبیات گفتگو را مهمترین اصل در زندگی زناشویی دانست و گفت: اگر زوجین در زندگی مشترک از ادبیات زیبا و دلنشین استفاده کنند، زمینه‌های اختلافات خانوادگی کاهش می‌یابد.۴۸۸۲۳

ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام محمدحسین توانایی، مدرس حوزه و دانشگاه امروز، ۱۵ مهر در اختتامیه جشنواره دوسالانه علمی – فرهنگی «حلقه» که با هدف بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای ازدواج دانشجویی در مجتمع خاتم‌الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، با تاکید بر اینکه قضاوت‌های بی‌اساس و نادرست پایه‌های زندگی مشترک را سست می‌کند، گفت: خراب شدن زندگی با بدبینی و سوءظن‌ شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۰ تا ۶۵ درصد مراجعات به دادگاه خانواده ناشی از بدبینی زوجین به یکدیگر است، اظهار کرد: انسان‌ها به دو دسته خوش‌بین و بدبین تقسیم می‌شوند؛ افراد خوش‌بینی همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینند و به ضرب‌المثل «خواستن توانستن است» اعتقاد دارند لذا چنین افرادی در زندگی مشترک نیز با روحیه و امیدوارانه رفتار می‌کنند و واژه طلاق را باور ندارند، اما در مقابل افراد بدبین در انتظار ناکامی‌ها هستند. زندگی مشترک براساس بدبینی دوامی نخواهد داشت.

مدرس حوزه و دانشگاه بر حفظ حرمت زوجین تاکید کرد و یادآور شد: نباید احترام بین زن و شوهر در حضور دیگران حتی فرزندان شکسته شود. سرزنش و سرکوب کردن همسر در زندگی مشترک یکی از آفت‌های خطرناک ازدواج است. باید جایگاه همسرانمان را بالا ببریم و آنها را مایه افتخار بدانیم.

این کارشناس دینی تحقیر کردن، ناسزاگویی و استفاده از کلمان ناصواب را یکی از عوامل اختلاف بین زوجین دانست و خاطرنشان کرد: همسران باید نسبت به یکدیگر از واژگان مثبت استفاده کنند تا تاثیرات آن بر زندگی آنها حاکم شود. اعضا و جوارح ما باید از دیدن و شنیدن دروغ، غیبت، تهمت، ناسزا و… پاک باشد. اگر وجودمان پاک و نورانی باشد، قطعا زندگی مشترک زیبایی را تجربه می‌کنیم.

وی ادبیات گفتگو را مهمترین اصل در زندگی زناشویی دانست و گفت: اگر زوجین در زندگی مشترک از ادبیات زیبا و دلنشین استفاده کنند، زمینه‌های اختلافات خانوادگی کاهش می‌یابد. در این صورت است که به انتخاب خود افتخار و خانواده‌ همسر خود را بخاطر چنین تربیت و آموزشی تحسین می‌کنند.

حجت‌الاسلام توانایی با اشاره به اینکه خانم‌ها در زندگی مشترک از همسرانشان انتظار درک هم‌دلانه دارند، بیان کرد: آقایان نباید به همسرانشان راهکار ارائه دهند و تنها باید شنونده خوبی برای حرف‌های همسر خود باشند، زیرا خانم‌ها بیشتر از همه چیز به یک شنونده فعال نیاز دارند. آقایان همچنین باید همسر خود را تکریم کنند.

وی از خانم‌ها خواست به خلوت همسرانشان احترام بگذارند و یادآور شد: گاهی مردان به تنهایی و سکوت نیاز دارند و پس از مدتی از این وضعیت خارج می‌شوند لذا خانم‌ها باید وابستگی‌هایشان را مدیریت کنند و با حفظ اقتدار همسر خود، به او شخصیت ببخشند.

مدرس حوزه و دانشگاه در پایان مشاجره بین زوجین را یکی دیگر از آسیب‌های زندگی زناشویی دانست و عنوان کرد: کاهش بهره هوشی فرزندان تنها یکی از آسیب‌های مشاجره در خانه است. زن و شوهرها یکدیگر را همان‌گونه که هستند بپذیرند و به دنبال تغییر دادن هم نباشند. بیان ضعف‌های طرف مقابل به تدریج مهر و دوستی را از بین می‌برد.

افتتاحیه جشنواره ملی «حلقه» مهرماه سال ۹۳ برگزار شد و این همایش امروز، ۱۵ مهر با معرفی زوج‌های منتخب از دستگاه‌های اجرایی و برگزیدگان بخش‌های مقاله، وبلاگ‌نویسی و خاطره به کار خود پایان داد.

جشنواره ملی «حلقه» از سوی جهاددانشگاهی استان گیلان و با همکاری سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در رشت برگزار شد.

Share