سام سکوتی

گفتمان سازی یا برهم زدن توافق نانوشته !

گفتمان سازی یا برهم زدن توافق نانوشته! عبارات چپ و راست محصول انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه هستند و زمانی که حامیان پادشاه در سمت راست رئیس جمهور و انقلابیون در سمت چپ ایشان جلوس کردند وارد ادبیات سیاسی جهان شد و پس از آن هر کشوری سعی در بومی سازی این عبارات در جغرافیای سیاسی خود […]

گفتمان سازی یا برهم زدن توافق نانوشته!

sokotipعبارات چپ و راست محصول انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه هستند و زمانی که حامیان پادشاه در سمت راست رئیس جمهور و انقلابیون در سمت چپ ایشان جلوس کردند وارد ادبیات سیاسی جهان شد و پس از آن هر کشوری سعی در بومی سازی این عبارات در جغرافیای سیاسی خود کردند و امروز اصلاح طلبان و سیاسیونی که سعی در ایجاد اصلاحات ساختاری دارند و گروهی که با محافظه کاران درون ساختار قدرت همنظر نیستند افرادی با گرایش چپ نامیده می‌شوند که در فرهنگ ما ازآنجا که معتقد به (برعکس نهند نام زنگی کافور) هستیم، هر زمان به اصطلاح چپ‌ها بر سر قدرت بوده‌اند، کشور مسیر توسعه ر ا از تمامی جوانب در پیش گرفته است.
ایران عزیز پس از هشت سال بی‌برنامه گی و سوء مدیریت (که انحلال سازمان برنامه و بودجه مصداق بارز آن بود) بار دیگر با ورود نیروهای موسوم به اصلاح طلب به انتخابات و حمایت همه جانبه از دولت تدبیر و امید (فداکاری و انصراف دکتر عارف) موجبات پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات پر حادثه و شیرین خرداد شدند تا کار پاستورنشینان به تابستان نکشد و در‌‌ همان خرداد با کارنامه قبو لی از ملت سربلند شوند و سور قشنگی برنامه ریزی شود.
اگر چه در انتخابات ۸۸ هم اگر تخلفات قبل رأی گیری و داستان‌های هشتاد هزار تومان‌هایی که دیگر هرگز پرداخت نشد و کس نپرسید چرا، سیب زمینی و چای رایگان، سهام عدالتی که سهم انتخاباتی بود و بس و بسیاری دیگر از تخلفات که مردم عزیز در جریان آن هستند و لازم به تکرار آن نیست نمی‌بود شاید پردهٔ دوم تراژدی مهر هرگز بر روی صحنه نمی‌رفت!
اما امروز که بیش از دو سال از صدارت دولت تدبیر و امید سپری شده است و عقلانیت به صحنه مدیریت اجرایی کشور بازگشته است و همچنان که در بیانات رهبر نظام در دیدار با هیئت دولت تائید شد: اقتصاد به ثبات نسبی رسیده است و تنها مشکل بسیار کوچکی در برخی از استان‌ها آنهم از نوع سیاسی آن به چشم می‌خورد که اگر درست مدیریت نشود ندای چه شد آنهمه پیمان جمع کثیری بلند خواهد شد و امیدی که قرار بود در سایهٔ تدبیر در جامعه ایجاد شود رنگ خواهد باخت! رئیس جمهور روحانی دراولین کنفرانس مطبوعاتی خود دولت را فراجناحی معرفی کردند و در انتخاب کابینه خود نیز این شعار را علمیاتی کردند و از تمامی طیف‌ها در بدنهٔ کابینه حضور دارند و ایشان یا تیم همراه ایشان هرگز سعی نکردند فردی از جناح اصول گرا را کت و شلوار بنفش بپوشانند و سپس کلید ساختمان فاطمی را به ایشان تحویل دهند بلکه با پذیرفتن اصل اصول گرایی جناب رحمانی فضلی ایشان را برمسند مهم‌ترین وزارت خانه دولت منصوب کردند.
آقای معاون اول دستبند بنفش بر دست در کنار ایشان نمی‌نشینند و هرگز تعهدی بر اعتدالی شدن نداده‌اند که امروز در چنین مسئولیتی کلیدی ایفای نقش می‌کنند و بسیاری دیگر از وزرا با گرایش‌های اصلاح طلبانه یا اصول گرایی که قطار مدیریت کشور را به حرکت در آورده‌اند و هیچ واگنی از واگن دیگر سراغ رنگ بنفشش را نمی‌گیرد.
اینکه عده‌ای تئوری‌پرداز قدرت پس از پیروزی دولت آنهم فقط و فقط با همکاری عقلا و زعمای هردو جناح و گفتمان سیاسی کشور سعی در رنگ کردن همهٔ آنان که دل در گروه نظام و کشور داشتند و با حضور در جبهه‌ای سعی در انتخاب اصلح داشتند را بر اساس سلیقهٔ خود نقاشی کنند، کاری است بس سخیف و هزینه ساز که لازم است تدبیری اندیشیده شود تا موجب پراکنده شدن حامیان دولت آنهم در چند ماه منتهی به انتخابات نشود.
عده‌ای همیشه سعی در ماهیگیری در گودالهای کوچک دارند و این روز‌ها تمامیت دولت را در حد یک حزب تنزل می‌دهند و به دلیل وجود یک واژه در شعارهای دولت، سعی در پیوند دولت با یک حزب نه چندان فراگیر دارند (البته شب پره‌های قدرت این روز‌ها زیاد سراغ این حزب را می‌گیرند) تا از این نمد کلاهی هم برای خود دوخته باشند که لازم است دکتر نوبخت موضوع را مدیریت کنند تا هزینهٔ احتمالی این اشتباه بزرگ (استراتژیک) به پای مجموعهٔ تحت مدیریت ایشان نوشته نشود.
پی نوشت: نگارنده حساب اعضای قدیمی حزب و آنان که امروز بر اساس تفکرات حزبی روی به سوی این جریان دارند را جدا دانسته و روی سخن این سطور با آنانی است که چرتکه سیاسی، انتخاباتی، اقتصادی در دست دارند.

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share