یکصد و نهمین نشست «کتاب‌خوان»

گزارشی از نشست کتابخوان انزلی; از «معجزه الفبا» تا «من بدون پول کیستم»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزایکصد و نهمین نشست «کتاب‌خوان» روز پنج شنبه بیست و ششم شهریور با حضور جمعی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد شهر بندر انزلی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، یکصد و نهمین نشست «کتاب‌خوان» روز پنج شنبه بیست و ششم شهریور با حضور جمعی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد شهر بندر انزلی برگزار شد.

محمدپور: کتابخوان شناسایی و تقویت زنجیره اهالی کتاب است

IMG_9817مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان در ابتدای این نشست با بیان اینکه کتابخوان شناسایی و تقویت زنجیره اهالی کتاب است گفت: در این نشست باید به اهمیت کتاب، کتابداری با رویکرد مشاور امین، اهمیت همدلی و همراهی مسوولین و در نهایت اهمیت حضور مردم اشاره کرد.
امیر محمدپور همچنین ضمن اذعان به اینکه فرهنگ سازی و نیل به یک موضوع و ایجاد رغبت عمومی باید از مسوولین امر نشات گیرد اضافه کرد: بزرگی میگوید هر کتابی شایسته یکبار خواندن است ، هر چند با تعدد کتاب های موجود اصلا امکان خواندن همه کتاب ها میسر نیست و باید به گزینش کتاب خوب و معرفی آن به دیگران استفاده برد.
وی افزود: کتابخوان مصداق امر به معروف و دعوت به خیر است، کتابخوان کتاب را از غربت درآورد و جلوی چشم رسانه ها و مردم قرار داد.
محمدپور همچنین گفت: باید ندیدن کتاب به یک قبح عمومی بدل شود و مردم مراجعه به کتاب و انس با آن را جزو الزامات زندگی امروز و از مصادیق خیر احسن و کثیر به شمار آورند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در خاتمه با اشاره به نزدیکی به هفته گرامیداشت دفاع مقدس کتاب آن ۲۳ نفر نوشته احمد یوسف زاده را به اختصار معرفی و حاضران را به مطالعه آن دعوت کرد.

امام جمعه بندر انزلی: نهج البلاغه ارزشمندترین کتاب بعد از قرآن است

shams_9822امام جمعه شهرستان انزلی نیز در ادامه این همایش کتابخوانی را سنت بسیار حسنه ای دانست که باید در برنامه های روزمره اقشار مختلف جامعه قرار گیرد .
حجت الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین ، کتاب نهج البلاغه را پس از قرآن کریم ارزشمندترین و سودمندترین کتاب برای مطالعه خواند و افزود : این کتاب بسیار آموزنده در کلیه مسائل اجتماعی و سیاسی مانند دیگر آثار ائمه مهجور مانده و آنگونه که باید کار نشده است.

وی خاطرنشان کرد : متولیان فرهنگ جامعه باید خلاهای فکری را بشناسند انتخاب کنند و در تولید کتاب به سراغ اینها بروند. وی متذکر شد : کتابداران باید کتابخوانها را به موضوعات مختلف راهنمایی کنند و کتابهایی انتخاب شود که افراد را به فکر وادارد.

امام جمعه انزلی تصریح کرد : امر کتابخوانی باید صنفی بشود ، دانش آموزان، دانشجویان ،خانمها، آقایان درک بیشتری با هم دارند.

گفتنی است در پایان این نشست از دوازده کتاب خوان در این نشست با اهدای لوح یادبود و تندیس یکصدو نهمین دوره نشست کتاب خوان تجلیل شد.

در این نشست دوارده تَن به معرفی کتاب پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

«کمال الملک» نوشته الهه بهشتی / ارائه توسط: منیژه خیرخواه قاضیانی (کتابدار کتابخانه عمومی امام جعفر صادق(ع) بندر انزلی)

IMG_9825محمدغفاری ملقب به کمال الملک یکی از مشهورترین نقاشان ایران درسال ۱۲۲۶ هجری شمسی در تهران بدنیا آمد .درچند ماهگی ،اورا به یکی از زیباترین دهکده های نزدیکی کاشان بردند. قبل ازآنکه خواندن ونوشتن بیاموزد،به نقاشی علاقمند شد ،جد محمد،عمووپدرش یکی از نقاشان زبردست زمان نادرشاه بودند.او برای تحصیل به تهران مدرسه دارالفنون رفت.پس از دوسال به عنوان بهترین نقاش دارالفنون شناخته شد، ناصرالدین شاه ازکارهای او خرسند شد و او را استخدام کرد،محمد برخلاف میل باطنی مشغول به نقاشی درکاخ شد.دراین زمان او لقب کما الملک رااز ناصرالدین شاه گرفت . درزمان مظفرالدین شاه زبان فرانسه را آموخت وبرای پیشرفت وآموختن بیشترفنون نقاشی به ایتالیا وسپس فرانسه و درپاریس اقامت گزید.او پس از بازگشت به ایران پیشنهاد تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه رابه دولت داد وشاگردان بسیاری را تربیت نمود.با اینحال زندگی او بسیار ساده وفقیرانه بود در زمان رضاشاه هرچه شاه اصرار کرد که تصویری از او بکشد هر بار بهانه ای آورد و انجام نداد.کمال الملک براثر حادثه ای یک چشمش را ازدست داد.او در سال۱۳۱۹بر اثرکهولت سن چشم از جهان فروبست از او آثار بسیار نفیسی از نقاشی به یادگار مانده است.

«معجزه الفبا» نوشته عبدالرحیم سعیدی راد/ ارائه توسط: ربابه طهماسبی (کتابدار کتابخانه های عمومی شهرستان بندر انزلی)

این کتاب به اهتمام عبدالرحیم سعیدی راد جمع آوری شده است. او سعی کرده از افراد نویسنده با نگاه‌های متفاوت نثرهای زیبا و شاعرانه، کتاب را در لفافه‌ای از احساس و تخیل لبریز کند. قطعه‌های ادبی‌ای که در کتاب «معجزه الفبا» آمده، حاصل توانمندی هنرمندانه افرادی مثل؛ محمود اکرامی‌فر، سیامک بهرام پرور، زهیر توکلی، نسرین حیاتی تهرانی، سید حبیب حبیب‌پور، ابوالقاسم حسینجانی، مرتضی حیدری آل کثیر، سید ضیاء‌الدین خالقی، عبدالحمید رحمانیان، عبدالرحیم سعیدی راد، مریم سقلاطونی، محمدرضا سنگری، سید مهدی شجاعی، سید ضیاء الدین شفیعی، احمد عزیزی، اسماعیل فیروزی، فاطمه قائدی، مصطفی محدثی خراسانی، جواد محقق، هادی منوری، محمدرضا مهدیزاده، سودابه مهیجی، عباس نادری، عرفان نظرآهاری، حمید هنرجو، سیمین دخت وحیدی، قربان ولیئی و فریبا یوسفی است. این کتاب دارای نثری شاعرانه است و تنوع مضمونی و گستردگی محتوایی نثرهای ادبی آن باعث زیبایی هرچه بیشترش می‌شود.

«بانوامین» نوشته بتول زرکنده/ ارائه توسط: مسعود اخوان ماسوله (رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بندر انزلی)

akhnamedحاجیه خانم نصرت امین مشهور به بانوی ایرانی از مفاخر زنان اصفهان وایران ،بلکه از افتخارات عالم شیعه و اسلام میباشد ، وی درسال ۱۲۶۶به دنیا آمد .اوفرزندسید محمد علی بن حسن حسینی معروف به امین التجار اصفهانی بود او از کودکی عاشق کتاب خواندن وفکر کردن بود ،لحظات تلاوت قرآن برای او لذت بخش ترین وقت ها بود،بانو در سال ۱۲۸۲ با پسرعموی خود ازدواج کرد وبا کسب اجازه از او شروع به تحصیل نمود او مدت مدیدی از عمر خودرا صرف تحصیل علوم شرعی و معارف دینی و تکمیل مکارم اخلاق حسنه وتحقیق قواعد فقه و اصول گذراند،تالیف کتابهای اربعین الهاشمیه ،اخلاق و راه سعادت بشر، روش خوشبختی وتوصیه به خواهران و… …،تاسیس دبیرستان امین ،تاسیس حوزه علمیه خواهران با نام مکتب فاطمه (س) وبسیار دیگر آثار با ارزش ارائه داده ، این بانوی بزرگور در سال ۱۳۶۲ به علت بیماری به دیار باقی شتافت.

«جمال زاده» نوشته آذردخت بهرامی/ ارائه توسط: نجمه فکوری (کتابدار کتابخانه عمومی امام جعفر صادق(ع) بندر انزلی)

محمدعلی جمال زاده در سال ۱۳۰۹ قمری دراصفهان به دنیا آمد،پدرش سیدجمال الدین واعظ اصفهانی از مشروطه خواهان مشهور اصفهان بود. هنوز نوجوانی بیش نبود که به دستورپدر برای تحصیل راهی بیروت وسپس به سوئیس رفت. اخذ درجه لیسانس در رشته حقوق در شهر فرانسه ،ورود به آلمان و پیوستن به کمیته ملیون ایرانی در برلین چاپ اولین مقاله او در روزنامه خاور. چاپ مقاله در اولین شماره روزنامه مستقل کمیته ملیون ایرانی در بغداد ، به نام رستخیز،خدمت در سفارت ایران در برلین به عنوان مترجم ،اگر ترجمه ها را کناربگذاریم ، آثار جمال زاده را عمدتا میتوان به سه دسته تقسیم کرد. بدون شک اولین بخش خاطرات ،دومین آثار تحقیقی او، وسومین داستانهایش میباشد .امروزه جمال زاده را با داستانهایش میشناسند .به هرحال تحولی در شیوه داستان ایجاد کرد، که به حق اورا پدر داستان نویسی نوین ایران نامیده اند. جمال زاده در شهر ژنو ،در روز ۱۷ آبان سال۱۳۷۶ در ۱۰۶سالگی ، در خانه سالمندان روی در نقاب خاک کشید ، اما تا وقتی ادبیات فارسی هست نام او نیز در یاد و خاطرات ایرانیان خواهد درخشید

«یوز پلنگانی که با من دویده اند » نوشته بیژن نجدی / ارائه توسط: مریم ساحلی (نویسنده، منتقد و فعال رسانه ای)

sahelinamedیوزپلنگانی که با من دویده‌اند کتابی حاوی ده داستان کوتاه از بیژن نجدی است. نام کتاب طبق مطلب مندرج در کتاب از وصیت شاعرانه او گرفته شده‌است.این کتاب تنها کتابی است که در زمان حیات بیژن نجدی از وی منتشر شد.این مجموعه داستان توسط محمدرضا دمابی درسال ۱۳۸۹ به زبان انگلیسی ترجمه و در مجله نوشتا شماره شانزدهم به چاپ رسیده است.بیژن نجدی نویسنده‌ای با ذوق ادبی است که داستان‌هایش در سبک‌های واقع‌گرایی و فراواقع‌گرایی است. وی از پیشگامان داستان نویسی پست مدرن در ایران به شمار می آید.نشانه‌های سبک واقعیت‌گرایی در بخش‌های مختلف برخی از این داستان‌ها از زندگی ملموس شخصیت‌ها و نشانه‌های سبک فراواقعیت گرایی در تعداد دیگری از داستان‌ها از هم ذات پنداری با اشیای بیجان است که به طور بارز به ذهن خواننده کتاب منعکس می‌شود. بیژن نجدی از قریحه شاعری خود در متن داستان‌ها بهره برده و استعاره‌ها و تشبیه‌های فراوانی در متن کتاب موجود است.

« گور به گور» نوشته ویلیام فاکنر/ ارائه توسط: فاطمه رهبر (نویسنده)

این کتاب شامل ۳۰۷ صفحه در غالب ۱۹ فصل بوده که هر فصل دارای یک راوی است . از اختصاصات فصول این کتاب این است که : هر راوی مکمل روایت راوی دیگر در باب یک داستان می باشد . ادی باندرن همسر انس باندرن مادر خانوادهی فقیر است که به دلیل بیماری شدید در بستر . پسر بزرگ خانواده به اسم کش همه مهارت نجاری اش را جمع می کند تا درست در زیر پنجره اتاق خواب مادر در حال موت تابوتی درست و حسابی برایش بسازد.halamed

«من بدون پول کیستم » نوشته آبراهام توئرسکی ترجمه زهره وند / ارائه توسط: هاله ایل بیگی (کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان بندر انزلی)

در بخشی از این کتاب می خوانیم« بهتر است شخصیت و هویتتان را باشرایط مال تان محدود نکنیم و اجازه دهیم ذهن و هوشمان به زندگیمان غنا وشکوه ببخشد و مطمئن باشیم عاقبت بنتیجه ی خودشکوفایی میرسیم ولی اول باید هسته ی ارزشمندخودمان را کشف کنیم».

«مسیا» نوشته سید مصطفی گرمارودی / ارائه توسط: میثم بابایی (کتابدار کتابخانه های عمومی شهرستان بندر انزلی)

کتاب مسیا نوشته‌ی مصطفی موسوی گرمارودی به شیوه رمان و با بیانی شیوا و جذاب برگرفته از یادداشت‌های بلال حبشی توسط مؤسسه فرهنگی – هنری مسیا کیش در ۶۲۱ صفحه و در ۳۶ فصل به رشته‌ی تحریر درآمده است.داستان کتاب در زندگی و شرح احوالات بلال حبشی اذان‌گوی سیاه‌چهره و محبوب پیامبر(ص)، نخستین سیاه‌پوستی که به اسلام گروید آن‌که تا آخرین نفس بر پای عقیده و ایمان خود ماند و تمام سختی‌ها را تحمل کرد را با روایتی داستانی و با زاویه دید اول شخص بازگو می‌کند و در بخش‌های بعدی به بررسی یادداشت‌های وی می‌پردازد. جریان مسلمان شدن و ایمان آوردن بلال حبشی یکی از داستان‌های مشهور صدر اسلام است که در این کتاب به طور مفصل شرح داده شده است، اما آنچه در این روایت بیشتر نمایان است بازگویی سرنوشت پدر و مادر بلال است که با تفصیل بیشتری نسبت به روایت‌های دیگر این داستان ذکر شده است.

«خانم دات فایر » نوشته آن فاین- ترجمه هدی لزگی / ارائه توسط: درسا نظر نیا ( از اعضای فعال کتابخانه های عمومی شهرستان رشت)

dorsanamedآن فاین نویسنده کتاب به‌طوری زیرکانه موضوع طلاق در خانواده را در قالب روایتی طنزگونه می‌شکافت و فضایی دقیق از احساسات بچه‌های طلاق روبروی مخاطب قرار می‌دهد. داستان کتاب درباره پدر و مادری است که از هم جدا می‌شوند و در این میان معضلات مختلفی برای سه فرزند این خانواده ایجاد می شود؛ آن فاین نویسنده کتاب در ظاهر داستانی ساده و طنزگونه را در این کتاب جلو می‌برد، اما در قالب این اثر چنان هوشمندانه احساسات بچه‌ها را در برابر موضوع طلاق تصویر می‌کند که هر خواننده‌ای تحت تاثیر قرار می‌گیرد. پدر خانواده یک بازیگر است که از نظر مالی دچار مشکل می‌شود اما پس از طلاق از مادر خانواده، خود را به شکل یک پرستار در می‌آورد تا بتواند زمان بیشتری در کنار فرزندانش باشد؛ مادر خانواده ابتدا متوجه این موضوع نمی‌شود اما در ادامه متوجه می‌شود و علاقه شدید این دو به فرزندان شان نمایان‌تر می‌شود. جذابیت‌های این اثر در کنار محتوای روایت‌گونه و تاثیرگذار بر خانواده‌ها مهمترین ویژگی این اثر ادبی است. انویسنده این اثر در کتاب خانم دات فایر توانسته به خوبی دلهره‌ها و اضطراب‌های بچه‌ها را در هنگام طلاق والدین شان نشان دهد.

« از پله های قطار ابری» نوشته مریم ساحلی/ ارائه توسط: گیتی بابایی ویشکایی(فعال رسانه ای و عضو فعال کتابخانه های عمومی استان گیلان)

babaeinamed«از پله های قطار ابری» مجموعه ای از داستانهای کوتاه نوشته مریم ساحلی بانوی داستان نویس اهل انزلی است . شخصیت اصلی اغلب داستانهای این کتاب بانویی است با دغدغه های وی‍ژه زنان . عشق، سرخوردگی ، نازایی، مرگ همسر، فقر ، جنگ موضوع تم داستانهای این کتاب را تشکیل می دهد. دوداستان ” نامه ای که پست نمی شود” و ” خون همیشه خواب را باطل نمی کند ” فضای جنگ و تاثیر مخرب آن بر زندگی انسانها را بدون کلیشه های رایج و شعاری می بینیم . در “قبری که مال من بود” ما با بانو آشنا می شویم . زنی نازا که شوهرش را عاشقانه دوست دارد آنقدر به که ازدواج مجدد او رضایت می دهد. داستان استیلای سنتهای قدیمی بر زندگی زنان دیار ما را روایت می کند . بانوی داستان سرانجام به نوعی وارستگی دست می یابد.
“آب ،خاک، رهایی “دغدغه های میانسالی یک زن را روایت می کند. فقدان ارتباط بین اعضای خانواده و تنهایی زن را به شکل تمثیلی از تنهایی یک ماهی محبوس درون تنگ بلورین نشان می دهد. در داستانهای ساحلی ما با نمادهای آشنایی چون دریا، مرداب ، ماهی روبه رو می شویم . داستانهای او در محیط آشنای زندگی مردمان شهری ساحلی در شمال کشور رخ می دهد . نویسنده از کلماتی به گویش محلی همچون مالا، ماشک، لوتکا برای فضاسازی بهتر استفاه می کند . آشنا زدایی را در برخی از توصیفهای نویسنده می بینیم صورت زرد ماه شبیه چهره پدری که از یرقان مرده است. رد پای افسانه های محلی ، باورها ، سنتها در کارهای وی دیده می شود. داستانهای ساحلی سرشار از زنانگی و شاعرانگی است اما استفاده از عناصر بومی این داستانها را برای مخاطب ملموس می کند .

IMG_9849«جام جهانی در جوادیه» اثر داوود امیریان/ ارائه توسط: محمد پور جزئی (عضو فعال کتابخانه های عمومی شهرستان بندر انزلی)

کتاب جام جهانی در جوادیه از داود امیریان است این کتاب توسط موسسه انتشارات قدیانی به چاپ رسیده است موضوع این کتاب رمانی برای نوجوانان است. این رمان رمان ورزشی است که خلاصه ان چنین میشود که الکس هیوارد فرزند سفییر کانادا در تهران است .سیاوش یکی از بچه های محله جوادیه است که دست بر قضا، زبان اینگلیسی اش خوب است،به الکس فارسی یاد می دهد،الکس، ماجرای یک دوره مسابقه فوتبال در جوادیه از زبان سیاوش می شنودو یک تیم از بچه های کانادایی را برای مسابقه معرفی می کند، اما کار به همین جا ختم نمی شود. تیم هایی از کشور های دیگر هم از راه می رسند، اسپانیا، ایتالیا ، ژاپن، چین، سوئیس، ارژانتین ، برزیل . از عرب های گوچه مروی بچه های کارگر افغانی هم تیم هایی معرفی می شوند و به تدریج یک جام جهانی کوچک در جوادیه پامی گیرد.

«روانشناسی خواندن یا ترویج کتابخوانی» نوشته اکرم پدرام نیا/ ارائه توسط: لیلا حیدری (کتابدار کتابخانه های عمومی شهرستان بندر انزلی)

در این کتاب کوشش شده است به این سؤالات پاسخ داده شود این‌که چرا کتاب نمی‌خوانیم؟ چرا بسیاری از بچه‌ها به کتاب‌خوانی علاقه‌ای ندارند و از آن گریزانند؟ چرا افراد انگیزه‌ای برای خواندن کتاب ندارند و …. اما چگونه می‌توان با عادت دادن و نهادینه کردن مطالعه در میان بچه‌ها و نوجوانان به تحقق این اهداف دست یافت؟ نگارنده کتاب معتقد است ایجاد عادت به مطالعه فقط از سنی که کودک خواندن و نوشتن را می‌آموزد شروع نمی‌شود بلکه این فرایندی است که از بدو تولد شروع شده و در مراحل سنی مختلف اشکال گوناگونی به خود می‌گیرد. برای عادت دادن بچه‌ها به مطالعه لازم است محیطی فراهم شود که کودک خود را در پیوند مستمر با مطالعه و نمودهای ظاهری آن ببیند. کتاب‌ها را برای آن‌ها ورق بزنیم و به آن‌ها بیاموزیم که جهت نوشتن لغات به چه صورت است (راست به چپ)، داستان‌ها را با صدای بلند برای آن‌ها بخوانیم تا با زبان نوشتار آشنا شده و پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های آن را با زبان گفتار درک کند، والدین به آواها و حرکات غالباً بی‌معنی کودکان توجه نشان دهند و سعی در سوق دادن آن‌ها به حرکات و آواهای معنادار کنند، داستان‌های مورد علاقه کودکان را برای آن‌ها بارها و بارها بخوانیم، در مورد قسمت‌هایی از داستان با او صحبت کنیم، نظر او را جویا شویم و با این کار کودک را وادار به اندیشیدن، فکر کردن و ابراز نظر منطقی کنیم. اما چرا بعضی بچه‌ها به مطالعه بی‌علاقه‌اند؟ نگارنده مجموعه‌ای از عواملی را بیان می‌کند که موجب عدم گرایش نوجوانان به کتاب‌خوانی می‌شوند.

در حاشیه این نشست نمایشگاه کتاب و کاریکاتور با موضوع مطالعه و خواندن کتاب به نمایش درآمد.

سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند و در جلساتی که در فضایی صمیمی و با محوریت کتاب برگزار می‌شود، افراد شرکت‌کننده تجربیات مطالعاتی خود را برای استفاده سایر علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی به اشتراک می‌گذارند.

IMG_9922

Share